Hi-Fi magasin "Lyd og bilde" skal ha betaling

W

WayAhead

Gjest
Digitaliseringen klarer dessverre (eller heldigvis) ikke å levere pakker og post til meg eller mitt firma. Setter stor pris på jobben de gjør!
Well, Amazon er vel igang med eller planlegger å levere pr drone.... slik de gjør enkelte steder i Afrika med kritiske medisinleveranse til sykehus.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Syns ikke hifidelen av L&B er så ille, selv om jeg ikke har kjøpt bladet på mange år. Syns heller ikke det er rart at noen vil ha betalt for jobben de gjør.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.242
Antall liker
288
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Digitaliseringen klarer dessverre (eller heldigvis) ikke å levere pakker og post til meg eller mitt firma. Setter stor pris på jobben de gjør!
Well, Amazon er vel igang med eller planlegger å levere pr drone.... slik de gjør enkelte steder i Afrika med kritiske medisinleveranse til sykehus.
Da er jeg redd det blir mange nesten fly ulykker og fly ulykker. Droner overalt, spesiellt fra kina og hit.
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Digitaliseringen klarer dessverre (eller heldigvis) ikke å levere pakker og post til meg eller mitt firma. Setter stor pris på jobben de gjør!
Well, Amazon er vel igang med eller planlegger å levere pr drone.... slik de gjør enkelte steder i Afrika med kritiske medisinleveranse til sykehus.
Da skal de finne en stor drone når jeg mottar pakker pr pall ;) Vil også gjerne ha varene trillet inn der det skal være, eller evt personlig hjemmelevering på døra, om vi ikke er hjemme får vi en tlf og vi kan avgjøre om varen skal settes igjen eller tas med til postkontoret. Den servicen sliter en drone med å klare.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Verdensveven er stor, skal man betale med abonnement på alle sidene, sier det seg selv at det stopper fort.
Noe av grunnen til weben er blitt populært er at det meste er "gratis", man kan søke på alt uten grenser.
Har betalt litt for HFS. Men bruker aldri sider med betaling av prinsipp.
Men de som vil må gjerne prøve å ta betaling eller betale.
Sider som tar betaling direkte dør ut.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Verdensveven er stor, skal man betale med abonnement på alle sidene, sier det seg selv at det stopper fort.
Noe av grunnen til weben er blitt populært er at det meste er "gratis", man kan søke på alt uten grenser.
Har betalt litt for HFS. Men bruker aldri sider med betaling av prinsipp.
Men de som vil må gjerne prøve å ta betaling eller betale.
Sider som tar betaling direkte dør ut.
Det tror jeg også det er mye sant i. Derfor er nok det vanligste at man får begrenset tilgang hvis man ikke vil betale, og full tilgang for betalende besøkende/medlemmer. Helt greit for meg, hvis det er noe jeg virkelig har interesse av syns jeg det er greit å støtte opp om en publikasjon eller nettside i et stadig vanskeligere marked. Det sørger forhåpentligvis også for et minimum av kvalitetssikring, for de som er gode på noe gidder vel sjelden å jobbe gratis, og mye av det som er gratis tilgjengelig er ikke alltid særlig bra.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.716
Antall liker
7.839
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Verdensveven er stor, skal man betale med abonnement på alle sidene, sier det seg selv at det stopper fort.
Noe av grunnen til weben er blitt populært er at det meste er "gratis", man kan søke på alt uten grenser.
Har betalt litt for HFS. Men bruker aldri sider med betaling av prinsipp.
Men de som vil må gjerne prøve å ta betaling eller betale.
Sider som tar betaling direkte dør ut.
Det tror jeg også det er mye sant i. Derfor er nok det vanligste at man får begrenset tilgang hvis man ikke vil betale, og full tilgang for betalende besøkende/medlemmer. Helt greit for meg, hvis det er noe jeg virkelig har interesse av syns jeg det er greit å støtte opp om en publikasjon eller nettside i et stadig vanskeligere marked. Det sørger forhåpentligvis også for et minimum av kvalitetssikring, for de som er gode på noe gidder vel sjelden å jobbe gratis, og mye av det som er gratis tilgjengelig er ikke alltid særlig bra.
Enig, de færreste som driver business er interessert i å gjøre det gratis.
Det stykke arbeid som er gjort med å utføre en test og skriving av artikkel er i mine øyne ikke av mindre verdi om det publiseres på nett enn på papir..
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Verdensveven er stor, skal man betale med abonnement på alle sidene, sier det seg selv at det stopper fort.
Noe av grunnen til weben er blitt populært er at det meste er "gratis", man kan søke på alt uten grenser.
Har betalt litt for HFS. Men bruker aldri sider med betaling av prinsipp.
Men de som vil må gjerne prøve å ta betaling eller betale.
Sider som tar betaling direkte dør ut.
Det tror jeg også det er mye sant i. Derfor er nok det vanligste at man får begrenset tilgang hvis man ikke vil betale, og full tilgang for betalende besøkende/medlemmer. Helt greit for meg, hvis det er noe jeg virkelig har interesse av syns jeg det er greit å støtte opp om en publikasjon eller nettside i et stadig vanskeligere marked. Det sørger forhåpentligvis også for et minimum av kvalitetssikring, for de som er gode på noe gidder vel sjelden å jobbe gratis, og mye av det som er gratis tilgjengelig er ikke alltid særlig bra.
Enig, de færreste som driver business er interessert i å gjøre det gratis.
Det stykke arbeid som er gjort med å utføre en test og skriving av artikkel er i mine øyne ikke av mindre verdi om det publiseres på nett enn på papir..
Enig i at arbeidet bak ikke er mindre verdt, men jeg er villig til å betale litt mer faktisk, for et fysisk og håndfast produkt som en trykket publikasjon på kvalitetspapir, enn noe som kun er tilgjengelig på nett. Men det er meg. :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
En tanke som slo meg forrige dagen.

Narvesen på hjørnet der man går fra perrongene på Oslo S og gjennom Byporten er nylig ombygd. Før var det fortsatt en grei mengde papirmagasiner fordelt på to gode vegger, og et par 'øyer' i lokalet. Nå er den ene veggen, øyene, og jeg tror litt av den siste veggen borte. Det fokuseres beinhardt på brus, juice, kanelsnurrer, kaffe og pølser. Det har kommet inn en halv vegg med nødbatterier til mobiltelefoner og sånne ting.

Dette er markedet alle tidsskrifter skal leve i. Jeg synes ikke dette burde handle om L&B, eller hvilket som helst av de andre bladene. De har nok som de fleste andre hatt en såpass stor del av inntektene fra løssalg og abonnementer på papir (både fra lesernes betaling og medfølgende reklame), at de har sett på nettsidene som en ekstrainntekt på dobbel publisering av redaksjonelt stoff. Det gjelder flere.

Så reduseres papirmarkedet så kraftig at de må se etter inntekter andre steder, man griper til halmstrået, og så ryker halmstrået.

Jeg gjetter at det kommer til å gå den veien for mange.
 
Sist redigert av en moderator:

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.716
Antall liker
7.839
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Verdensveven er stor, skal man betale med abonnement på alle sidene, sier det seg selv at det stopper fort.
Noe av grunnen til weben er blitt populært er at det meste er "gratis", man kan søke på alt uten grenser.
Har betalt litt for HFS. Men bruker aldri sider med betaling av prinsipp.
Men de som vil må gjerne prøve å ta betaling eller betale.
Sider som tar betaling direkte dør ut.
Det tror jeg også det er mye sant i. Derfor er nok det vanligste at man får begrenset tilgang hvis man ikke vil betale, og full tilgang for betalende besøkende/medlemmer. Helt greit for meg, hvis det er noe jeg virkelig har interesse av syns jeg det er greit å støtte opp om en publikasjon eller nettside i et stadig vanskeligere marked. Det sørger forhåpentligvis også for et minimum av kvalitetssikring, for de som er gode på noe gidder vel sjelden å jobbe gratis, og mye av det som er gratis tilgjengelig er ikke alltid særlig bra.
Enig, de færreste som driver business er interessert i å gjøre det gratis.
Det stykke arbeid som er gjort med å utføre en test og skriving av artikkel er i mine øyne ikke av mindre verdi om det publiseres på nett enn på papir..
Enig i at arbeidet bak ikke er mindre verdt, men jeg er villig til å betale litt mer faktisk, for et fysisk og håndfast produkt som en trykket publikasjon på kvalitetspapir, enn noe som kun er tilgjengelig på nett. Men det er meg. :)
Det er jeg enig i. Kjøper for eksempel aldri nedlastbar musikk hvis prisen er det samme som å få cden fysisk.
Da er det bedre å rippe den til FLAC selv og ha en backup i hylla :)
 

Oppoverbakke

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2017
Innlegg
120
Antall liker
36
Eneste gangen de fleste her inne ser ut til å ta hifiblekker "seriøst", er når de skal fremheve sitt eget synspunkt eller produkt. Da er de kjekke å ha...
Jeg skulle likt å sett noen faktiske beviser for at disse bladene er kjøpt og betalt, utover sysning.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Eneste gangen de fleste her inne ser ut til å ta hifiblekker "seriøst", er når de skal fremheve sitt eget synspunkt eller produkt. Da er de kjekke å ha...
Jeg skulle likt å sett noen faktiske beviser for at disse bladene er kjøpt og betalt, utover sysning.
Har aldri sett direkte beviser på dette, men jeg husker en gang på nittitallet tror jeg det var, et innlegg i AudioVideo fra en fyr som jobbet i Eufonia (Eivind etellerannet?), anklaget datidens Lyd & Bilde med Richard Badendyck som redaktør for å ha forsøkt å selge dem en god test i bytte mot annonsekroner eller noe sånt.

Andre som husker denne saken og kan avkrefte eller bekrefte at jeg husker rett?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.952
Antall liker
11.355
Sted
Ytterst i havgapet...
Blad- og magasinmarkedet styres utelukkende av etterspørsel, og det gjelder også utvalget i den enkelte kiosk. Ettersom de fleste av de som vi tidligere regnet som seriøse nå er borte ( HighFidelity, l'Audiophile feks) er nok det resultatet av manglende etterspørsel. Tilbake er kun de største reklamefinasierte stor-blekkene som Stereophile, Audio og noen til.
 
M

MusicBear

Gjest
Eneste gangen de fleste her inne ser ut til å ta hifiblekker "seriøst", er når de skal fremheve sitt eget synspunkt eller produkt. Da er de kjekke å ha...
Jeg skulle likt å sett noen faktiske beviser for at disse bladene er kjøpt og betalt, utover sysning.
Har aldri sett direkte beviser på dette, men jeg husker en gang på nittitallet tror jeg det var, et innlegg i AudioVideo fra en fyr som jobbet i Eufonia (Eivind etellerannet?), anklaget datidens Lyd & Bilde med Richard Badendyck som redaktør for å ha forsøkt å selge dem en god test i bytte mot annonsekroner eller noe sånt.

Andre som husker denne saken og kan avkrefte eller bekrefte at jeg husker rett?

For å si det sånn, om Eivind hadde fått en god test over halve Lyd & Bilde, ville han ikke en gang levert de så mye som et halvt produkt til test... Historier om han (og et par tre leverandører til) og Richard Badendyck kunne fylt humor- eller dustebøker over flere sider.

Samtidig som Lyd & Bilde på denne tiden med Knut Vadseth og Håvar Holmedal var på sitt beste gjennom bladets historie, med masse lærerikt og godt skrevet hi-fi stoff. Dagens mannskap er ikke dårligere, sånt sett, bladet har bare så utrolig mange flere sider med alt annet enn hi-fi enn datidens utgaver.
 
Topp Bunn