Lyd og bilde har testet kabler.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Test kabler.

    Et utdrag fra lyd og bilde.
    De tester mange kabler og med alle klasser av forsterkere. Klasse A, osv.

    Screenshot_20200128_192628_com.android.chrome.jpg

    Screenshot_20200128_192828_com.android.chrome.jpg

    Screenshot_20200128_192835_com.android.chrome.jpg

    Screenshot_20200128_192852_com.android.chrome.jpg
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    "Velg din egen sannhet" er jo diplomatisk sagt.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Ja, dette var jo veldig troverdig.

    I de første setningene heter det: «La oss starte med å si at kablene utgjør en forskjell. En stor forskjell (sic!).

    Lenger nede heter det så: «Vi må også understreke at selv om det er beviselige forskjeller, er de tross alt ikke store».

    Så Lyd og bilde; er forskjellige egentlige store eller små? Og hvor er «beviset» («beviselige forskjeller»)?

    Jeg regner ikke med noe svar.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Kjøpt og betalt av AV connection.
    Hvorfor?
    Har dere enda ikke fått med dere disse trådene her inne som viser med måling at det er hørbar forskjell på kabler? Hæ?

    Er det noe å diskutere mer?

    Jeg laget tråden for var litt artig at Lyd og bilde kom med sånn hallejuja stemning. Hehe..

    Men til andre ferske lesere, gjør som meg å kjøp kabler gjennom en bilstereo butikk til brøkdelen av prisen. Valgte dyreste serie til Focal, 12m spole med 4 kvadrat og 2 pra rca. Goe 1000 lappen med frakt.

    Men tilbake til svaret her. Mener du at det ikke er forskjell?
    Da må du komme med måling som viser at g. Eks 3 forskjellige kabler måler helt likt. :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ja, dette var jo veldig troverdig.

    I de første setningene heter det: «La oss starte med å si at kablene utgjør en forskjell. En stor forskjell (sic!).

    Lenger nede heter det så: «Vi må også understreke at selv om det er beviselige forskjeller, er de tross alt ikke store».

    Så Lyd og bilde; er forskjellige egentlige store eller små? Og hvor er «beviset» («beviselige forskjeller»)?

    Jeg regner ikke med noe svar.
    Det er dette som skaper krangling.

    Vi må skille mellom store forskjeller i det vanlige og store forskjeller mellom kabler.

    Jeg sier lett at chord og Nordost gir Store forskjeller. Men nå er vi i en kabel diskusjon. Så Stor forskjell her, er IKKE det samme som stor forskjell ellers. Her angir det bare at det var helt klart lett hørbart.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Ja, dette var jo veldig troverdig.

    I de første setningene heter det: «La oss starte med å si at kablene utgjør en forskjell. En stor forskjell (sic!).

    Lenger nede heter det så: «Vi må også understreke at selv om det er beviselige forskjeller, er de tross alt ikke store».

    Så Lyd og bilde; er forskjellige egentlige store eller små? Og hvor er «beviset» («beviselige forskjeller»)?

    Jeg regner ikke med noe svar.
    Det er dette som skaper krangling.

    Vi må skille mellom store forskjeller i det vanlige og store forskjeller mellom kabler.

    Jeg sier lett at chord og Nordost gir Store forskjeller. Men nå er vi i en kabel diskusjon. Så Stor forskjell her, er IKKE det samme som stor forskjell ellers. Her angir det bare at det var helt klart lett hørbart.
    Så en må være tankeleser for å skjønne en kabeltest? Jeg var jo selv med på å teste kabler i Fidelity og annen elektronikk, og sitter i så måte i "glasshus". Men enten er det store forskjeller eller så er det ikke store forskjeller! Det må være mulig å bruke et ærlig språk.

    Når det gjelder ærlighet, så kan ikke Lyd og bilde måle seg med gamle Fidelity. I sistnevnte var integriteten på plass, til enkelte annonsørers misnøye (derfor ble det nok aldri god butikk). Bare så på Rognlien: han skriver så ærlig han kan tåle uten å møte for mange stengte utlånsdører. Det er ikke alltid lett.

    Lyd og bilde handler om økonomi og er en forlenget arm av reklamebransjen.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er ein stor kunst å skrive intetsigende på ein meiningsfull måte, slik at alle vert fornøgde.
    Og hvorfor skulle en bruke tid på å lese slikt pjatt? Hadde stått mer respekt av at de hadde turd å mene noe. Nå blir en lett amper fordi en har vært så dum å bruke tid på artikkelen.. Få oppmerksomhet uten innehold = vås ;)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ja, dette var jo veldig troverdig.

    I de første setningene heter det: «La oss starte med å si at kablene utgjør en forskjell. En stor forskjell (sic!).

    Lenger nede heter det så: «Vi må også understreke at selv om det er beviselige forskjeller, er de tross alt ikke store».

    Så Lyd og bilde; er forskjellige egentlige store eller små? Og hvor er «beviset» («beviselige forskjeller»)?

    Jeg regner ikke med noe svar.
    Det er dette som skaper krangling.

    Vi må skille mellom store forskjeller i det vanlige og store forskjeller mellom kabler.

    Jeg sier lett at chord og Nordost gir Store forskjeller. Men nå er vi i en kabel diskusjon. Så Stor forskjell her, er IKKE det samme som stor forskjell ellers. Her angir det bare at det var helt klart lett hørbart.
    Så en må være tankeleser for å skjønne en kabeltest? Jeg var jo selv med på å teste kabler i Fidelity og annen elektronikk, og sitter i så måte i "glasshus". Men enten er det store forskjeller eller så er det ikke store forskjeller! Det må være mulig å bruke et ærlig språk.

    Når det gjelder ærlighet, så kan ikke Lyd og bilde måle seg med gamle Fidelity. I sistnevnte var integriteten på plass, til enkelte annonsørers misnøye (derfor ble det nok aldri god butikk). Bare så på Rognlien: han skriver så ærlig han kan tåle uten å møte for mange stengte utlånsdører. Det er ikke alltid lett.

    Lyd og bilde handler om økonomi og er en forlenget arm av reklamebransjen.
    Ja, det skal dere ha! Beste bladet deres!
    Det synes alle jeg kjenner.

    En må tydeligvis skille mellom stor forskjell i kabeltest VS stor forskjell eller. Ellers klikker jo folk og ut med piggene.
    Ikke skjønner jeg hvorfor det på død og liv skal mates inn med tesje til alle og en hver, at det ikke er forskjell. Jaja..
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Ja, dette var jo veldig troverdig.

    I de første setningene heter det: «La oss starte med å si at kablene utgjør en forskjell. En stor forskjell (sic!).

    Lenger nede heter det så: «Vi må også understreke at selv om det er beviselige forskjeller, er de tross alt ikke store».

    Så Lyd og bilde; er forskjellige egentlige store eller små? Og hvor er «beviset» («beviselige forskjeller»)?

    Jeg regner ikke med noe svar.
    Med litt mer innlevelse i teksten så skjønner du vel at den store forskjellen er mellom skolissene som gjerne følger med og de dyre kablene.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Ja, dette var jo veldig troverdig.

    I de første setningene heter det: «La oss starte med å si at kablene utgjør en forskjell. En stor forskjell (sic!).

    Lenger nede heter det så: «Vi må også understreke at selv om det er beviselige forskjeller, er de tross alt ikke store».

    Så Lyd og bilde; er forskjellige egentlige store eller små? Og hvor er «beviset» («beviselige forskjeller»)?

    Jeg regner ikke med noe svar.
    Med litt mer innlevelse i teksten så skjønner du vel at den store forskjellen er mellom skolissene som gjerne følger med og de dyre kablene.
    Ja, men hvor stor er egentlig den forskjellen? Og er den verdt merprisen? Jeg har som mange her på forumet eid de dyreste Nordost og Transparent Audio-kablene, og ja, noen kabler kan ha sin egen signatur, men er det ikke like greit at de har noenlunde riktig frekvenskurve fra utgangspunktet av og heller la resten av utstyret bestemme "sounden"?

    En "riktig" kabel trenger ikke koste mye - noen hundrelapper er nok. Og alle "lakrissnører" er slett ikke like dårlige.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    En kabel lytter vil alltid være preget av bias... Og vil derfor alltid høre forskjell. En kabel lytter bryr seg veldig om lyd. Små nyanser blir derfor veldig betydelig og vil oppfattes som store.

    Man kan si mye om kabler. På 90tallet når jeg jobbet på OHC ville jeg demonstrere kabler for en blind kunde. Han plukket lett ut den dyre kabelen. Han visste ikke hvilken kabel som ble brukt. Han visste heller ikke prisen på de to kablene. Men høre forskjell klarte han.
    Når det gjelder lyd og bilde så synes jeg det er merkelig at de ikke prøver å gå dypere i det . Det bør jo være mulig å bakke opp dette med målinger. Og kanskje opplyse om hvordan forventningsbias kan påvirke det menneskelige oppfatningsevne.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg har ingen problemer med folk som mener stock cables er best eller like gode som whatever hos seg.
    Problemet er vel heller at folk med stock cables er veldig opptatt av å fortelle andre som har et annet syn (og andre kabler) om hvor feil de tar.
    Ellers interessant å se at de rosemalende magasinene tilsynelatende gir dang i hva ‘ekspertisen’ på HFS måtte mene.
    De leser jo formodentlig ikke disse magasinene, uansett.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Jeg har ingen problemer med folk som mener stock cables er best eller like gode som whatever hos seg.
    Problemet er vel heller at folk med stock cables er veldig opptatt av å fortelle andre som har et annet syn (og andre kabler) om hvor feil de tar.
    Ellers interessant å se at de rosemalende magasinene tilsynelatende gir dang i hva ‘ekspertisen’ på HFS måtte mene.
    De leser jo formodentlig ikke disse magasinene, uansett.
    Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg leser fremdeles Lyd og bilde etter nesten 30 år med bladet. Jeg liker spesielt Tore aavatsmark sine film og serie-omtaler.

    Til min forundring gjentas det til stadighet at den såkalte "ekspertisen" på Hifisentralen ikke har bra nok anlegg til å høre forskjellene, eller at de har for dårlige ører eller endog; de har ikke hørt tilstrekkelig antall forskjellige kabler. Faktum er vel at flere av de som bruker relativt sett billige kabler i dag på sentralen, har vært "runden" med svindyre kabler tidligere - uten at Nirvana ble oppnådd.

    Mitt poeng er derfor følgende: for noen vil det sannsynligvis være bedre å legge de ekstra pengene en annen plass i lydkjeden enn på kabler.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dele erfaringar er vesentleg. Det er mykje bias i hobbyen vår. Men det må ikkje hindre oss i å prøve ut ting. Sinne og usaklege/usmaklege kommentarar bør ikkje hindre folk i å seie det dei meiner.
    Det er eit stort mysterium at folk har så ulik oppfatning av kablar. Både ABX, blindtesting og anna vi måtte finne på byr på svært sprikande opplevingar av det lydlege. Og ein ting er å kunne påvise skilnad, andre faktorar er gradsskilnad, og kva som er best når alt kjem til alt. Endå verre er det å plukke ut leidningar som er rekningssvarande. Og kvifor nokre anlegg i svært liten grad responderer på kabelskift, medan det på andre oppsett vert observert tydeleg kvalitetsskilnad. Dette skulle det vore bra å finne ut av.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi vet hva som skal til for at et anlegg skal avsløre forskjell på kabler, Arve. Asbjørn gikk igjennom dette i en glimrende tråd for mange år siden.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Og kvifor nokre anlegg i svært liten grad responderer på kabelskift, medan det på andre oppsett vert observert tydeleg kvalitetsskilnad. Dette skulle det vore bra å finne ut av.
    Vi vet hva som skal til for at et anlegg skal avsløre forskjell på kabler, Arve. Asbjørn gikk igjennom dette i en glimrende tråd for mange år siden.
    Hugsar ikkje......?
    Her er tråden: Hvilke egenskaper må apparatene ha for å "avsløre" forskjeller mellom kabler?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Har dere enda ikke fått med dere disse trådene her inne som viser med måling at det er hørbar forskjell på kabler?
    Nei, hvor finner man slike målinger?
    Nei, nå tuller du?
    Asbjørn har f. Eks en tråd som er festet. Finnes flere plasser.
    Det har jeg ikke sett.

    Så vidt jeg har klart å finne er Asbjørn av samme oppfatning som meg; det er i praksis svært vanskelig å høre forskjell på fornuftig konstruere kabler med mindre det er noe feil i oppsettet. Dessuten er det ingen logisk sammenheng mellom ytelse og pris på kabler så lenge de overholder relativt ekle grunnregler.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Asbjørn skrev vel også at de målbare forskjeller er så små at menneskelige ører ikke kan høre det.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Asbjørn skrev vel også at de målbare forskjeller er så små at menneskelige ører ikke kan høre det.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Nei!
    Det skrev han ikke. Han skrev at det kan være hørbar forskjell.
    Måling viste 2 db en plass.
    Vi (mange) hører forskjell på 0.5db
    F.eks jeg, hører godt forskjell om en høyttaler står en liten cm nærmere enn den andre. Men det utgjør kanskje mer db?


    Uansett, les dere opp i linken på innlegg 26
    Ellers finnes det flere tråder med målinger som viser forskjell.

    Poenget er at joda, det er forskjell. Så får noen av dere evnt atter engang krangle om feilkonstruert eller ikke. :)

    Jeg bryr meg egentlig ikke så mye. Har beste kablene til Focal til samlet 1000 lappen ca. :) Da får jeg ro i skjelen :)

    2 par trippel skjermet rca og 2 par 2x4kvadrat til hver høyttaler. Og det utgjorde forskjellen vs 1 par med 1.5
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Javisst, når kabelen er en signalkabel som i prinsippet er bygget som en kondensator, og preampen har altfor høy utgangsimpedans, typ 100 ganger mer enn hva jeg mener er ideelt.

    Det er ikke vanskelig å skape hørbare forskjeller mellom signalkabler, eller for den saks skyld høyttalerkabler eller strømkabler. Det er bare det at man må bruke en totalt uegnet kabel i et helt feil balansert anlegg.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er kabelagnostiker. Men jeg benytter oftest elektronikk med føkkings "feil" utgangsimpedans, så jeg må ta visse hensyn. Og det er egentlig ikke noen stor jobb, det heller.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvor mange kabeltråder med meningsløst innhold skal vi ha her? Bruk en kabel med tilstrekkelig tversnitt og bruk gode spader, bananstikk eller kjør uten. Ønsker man å tweake lyden ved å bruke en kabel som er lagd av unobtainium lurium så værsegod. Jeg justerer heller litt på tonekontrollene.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Javisst, når kabelen er en signalkabel som i prinsippet er bygget som en kondensator, og preampen har altfor høy utgangsimpedans, typ 100 ganger mer enn hva jeg mener er ideelt.

    Det er ikke vanskelig å skape hørbare forskjeller mellom signalkabler, eller for den saks skyld høyttalerkabler eller strømkabler. Det er bare det at man må bruke en totalt uegnet kabel i et helt feil balansert anlegg.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Ja, nettopp
    Forskjell så det synger etter.
    Men det er nå ofte slik med diverse apparat. Har vert der med diverse rør-pre f.eks.

    Nå er det ikke forskjell hos meg lengre :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvor mange kabeltråder med meningsløst innhold skal vi ha her? Bruk en kabel med tilstrekkelig tversnitt og bruk gode spader, bananstikk eller kjør uten. Ønsker man å tweake lyden ved å bruke en kabel som er lagd av unobtainium lurium så værsegod. Jeg justerer heller litt på tonekontrollene.
    Bruker ikke koblinger. Skrur kabelen rett i terminalene. Bedre løsning
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvor mange kabeltråder med meningsløst innhold skal vi ha her? Bruk en kabel med tilstrekkelig tversnitt og bruk gode spader, bananstikk eller kjør uten. Ønsker man å tweake lyden ved å bruke en kabel som er lagd av unobtainium lurium så værsegod. Jeg justerer heller litt på tonekontrollene.
    Bruker ikke koblinger. Skrur kabelen rett i terminalene. Bedre løsning
    Som jeg skriver; eller kjør uten....
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Noen som husker den kabeltesten fra 90-tallet i et norsk magasin (Audio?) - der en kleshenger kom ganske bra ut?
    Var det Skilbreid?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn