Side 1 av 13 12311 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 247
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,225
    Tagget i
    24 Innlegg

    Hvilke egenskaper må apparatene ha for å "avsløre" forskjeller mellom kabler?

    Vi er vel stort sett enige om at det kan være mulig å høre forskjell mellom kabler, forutsatt at apparatene i hver ende har visse egenskaper. Jeg kan tenke meg å diskutere litt om hvilke egenskaper apparatene må ha for å "avsløre" slike forskjeller. Jeg legger tråden på Tech-hjørnet for å signalisere at det ikke er meningen å gjøre dette til nok en krangletråd om kabler, men heller et forsøk på å finne ut litt mer om hva som må være tilstede i hver ende for at det skal være rimelig å forvente hørbare forskjeller ved et kabelbytte.

    Ettersom vi altså er på Tech-hjørnet begrenser vi oss til forklaringsmodeller som passer inn i konvensjonell elektroteknikk med kretsdiagrammer, spoler, kondensatorer, motstander og sånt. Siden vi er interessert i hva som skaper potensielt hørbare forskjeller, heller enn hvilke forskjeller som kan tenkes å være hørbare, foreslår jeg et litt løselig kriterie for "hørbare avvik" som avvik på mer enn +/- 0,1 dB over et frekvensbånd på en oktav eller mer (edit: vel å merke innenfor det som vanligvis forstås som audiobåndet, 20 Hz - 20 kHz.) Det bør være et ganske forsiktig kriterie, og siden vi altså begrenser oss til sånt som spoler, kondensatorer og motstander, vil vi bare se på lineære tidsinvariante systemer, og da vil det kriteriet samtidig være en grense for hvor store tidsavvik/fasefeilene kan være.

    Hvis det er noen som mener at de forskjellene de opplever mellom kabler ikke kan fanges opp av de begrensningene jeg nettopp har satt, og at de forskjellene ihvertfall ikke kan måles i decibel, så kan det selvsagt hende at dere har rett, men det kan vi i så fall diskutere i en annen tråd. Og hvis det er noen som føler seg så provosert av denne innledningen at man bare må ty til personkarakteristikker og andre usakligheter for å "ta igjen", så er nok det et tegn på at vedkommende ikke har så mye å bidra med i denne tråden og kanskje bør avstå både fra å lese den og å skrive innlegg i den.
    Siste redigert av Asbjørn; 21.06.2012 kl. 11:51.

  2. #2
    ymir
    Guest
    Hei
    Tidlig i min audiophile kariere var den hørbare forskjellen mellom kabler på et nivå der forskjellen bestod av små nyanser.
    Etter at jeg fikk mere styr på akustikken og rommets innvirkning på lyden ble plutselig forskjellen STOR mellom
    div. kabler.
    Utifra den erfaring jeg nå har,og hva jeg nå opplever av lyd andre steder i dag, har jeg full forståelse for de som
    sier at det ikke er forskjell på kabler.

    Det var det.

  3. #3
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,225
    Tagget i
    24 Innlegg
    Enkleste tilfelle jeg kan komme på er en RCA signalkabel mellom en kilde og en preamp, eller mellom preamp og effektforsterker. I beste fall kan avsenderenden forstås som en resistor i serie med en signalgenerator for å gi en utgangsimpedans som er rent resistiv og konstant med frekvens. Tilsvarende vil en ideell mottaker oppføre seg som en resistor mellom signal og jord. Forbindelsen mellom utgang og inngang vil føre til et visst, frekvensavhengig spenningstap. Størrelsen på det spenningstapet kommer an på utgangs- og inngangsimpedans, og på de elektriske egenskapene i kabelen.

    En enkel modell kan se slik ut, hvor jeg helt enkelt har kopiert inn tre én-fots lengder av en enkel 50-ohms coax (Belden 8267) mellom en utgangsimpedans på 4,7 kiloohm og en inngangsimpedans på 47 kiloohm. De verdiene stemmer forøvrig med tommelfingerregelen om at det skal være minst 10x forskjell mellom utgangs- og inngangsimpedans i et sånt grensesnitt.

    Navn:      signal cable model.jpg
Visninger: 2829
Størrelse: 36.7 Kb

    Med 1 volt spenning på signalgeneratoren blir signalet på mottakerenden slik:

    Navn:      signal cable-graph.png
Visninger: 2890
Størrelse: 3.2 Kb

    Nivåtap gjennom hele audiobåndet. Ruller av ganske klart og tydelig fra rett over audiobåndet. Vi kan prøve med litt forskjellige coax-kabler, alle fra Belden, med kvalitet fra billig kabel med polyetylenisolasjon (Belden 8267) og oppover til beste kvalitet med skummet HDPE og solid senterleder (Belden 1694A, anbefalt av Blue Jeans Cable for analog RCA audio)

    Navn:      signal cable 4 coax 4.7 k source - 47k load.png
Visninger: 2851
Størrelse: 4.4 Kb

    Joda, det er en forskjell, og den beste kabelen gir en rettere frekvensgang, men forskjellene mellom beste og dårligste når ikke 0,1 dB før ved 50 kHz. Og så høyt opp greier ikke mine middelaldrende ører å henge med, dessverre.

    Hvis vi reduserer utgangsimpedansen til 150 ohm, som i en kvalitets-preamp med klasse A utgangstrinn bygget med diskrete komponenter (tenk Krell), så blir det slik i stedet:

    Navn:      signal cable 4 coax 150 ohm source - 47k load.png
Visninger: 2843
Størrelse: 3.6 Kb

    Den beste kabelen er fortsatt best, men nå ble forskjellene veldig små. Mye mindre nivåtap totalt sett, og fortsatt mye mindre forskjeller enn 0,1 dB mellom de fire kandidatene selv om grafen nå strekker seg helt til 1 megahertz.

    Så utgangsimpedansen har ihvertfall noe med saken å gjøre.
    Siste redigert av Asbjørn; 20.06.2012 kl. 21:36.

  4. #4
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,489
    Tagget i
    8 Innlegg
    Høy utgangsimpedanse i forsterker kombinert med kabel med høy kapasitans ville jeg i alle fall styrt unna. Hvor verdiene og grensene går for hva som hørbart eller gir stabilitetsproblemer vet jeg ikke. Goertz er et merke sammen med enkelte rørforsterkere som kan gi dette problemet. Men mulig Zobel nettverket løser det. Uansett en kabel konstruksjon som virker merkelig.

  5. #5
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,225
    Tagget i
    24 Innlegg
    Jepp, det er kapasitansen i kabelen som skaper avrullingen sammen med utgangsimpedansen. Det blir et RC lavpassfilter med knekkfrekvens gitt som dette:

    Navn:      rclo3.gif
Visninger: 3302
Størrelse: 4.1 Kb

    Filter Circuits with Capacitors

    Den verst tenkelige signalkabelen må vel være disse: Goertz Micro-Purl.

    Oppbygning omtrent som en utrullet kondensator, skryter av "ultra low inductance" (huh?), og påstår at de matcher impedansen i minst en av endene. Det tror jeg ikke så mye på, men jeg har ikke funnet noen tall for andre elektriske egenskaper enn seriemotstand på disse. På høyttalerkabler gir den oppbygningen i det minste en viss mening, så lenge ikke det hele blir ustabilt og brenner opp, men på signalkabler (som vi snakker om her) er det fullstendig meningsløst ettersom det går et spenningssignal, ikke nevneverdig strøm, og da er det kapasitansen som er interessant, ikke induktansen. Det kunne vært morsomt å plugget de tallene inn i modellen, hvis de er tilgjengelige.

    Har noen sett verdier for L og C på disse?
    Siste redigert av Asbjørn; 20.06.2012 kl. 22:11.

  6. #6
    Hifi Freak permorten's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2005
    Innlegg
    3,464
    Tagget i
    6 Innlegg
    Torget
    1
    Hvilke egenskaper må apparatene ha for å "avsløre" forskjeller mellom kabler?

    Ville tro minst mulig egenlyd ? f.eks en høyttaler som spiller èn tone bass( resonanser) vil ikke kunne avsløre forskjeller foran i kjeden .

    mvh
    Mest interessert i diy høyttalere

    Tilfører forvrengning musikalitet ?

  7. #7
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,225
    Tagget i
    24 Innlegg
    Kanskje. Det er nok vrient å høre avvik på +/- noen tiendedeler av en decibel hvis høyttaler og rom herjer rundt med henholdsvis +/- 3-4 dB og +6/-20 dB (som rommet ofte gjør). Men nå prøver vi å se bare på overføringen og forstå litt mer av hva som kan gjøre at det blir noen avvik å lytte etter.

    Foreløpig har vi notert at utgangsimpedans i signalkilden og kapasitans i signalkabelen kan konspirere for å gjøre "noe" helt øverst i diskanten, selv om utgangsimpedansen er rent resistiv. Min Logitech Transporter har utgangsimpedans 100 ohm, forresten, DEQX'en har inngangsimpedans 50 kiloohm og utgangsimpedans 75 ohm ubalansert/150 ohm balansert, og Hypex UcD'ene har inngangsimpedans 100 kiloohm. Der er det ikke mye kabelforskjell å høre. Men hva skjer hvis vi kobler de Micro-Purl-greiene til en rørpre med høy utgangsimpedans? Vi trenger å finne realistiske verdier for utgangsimpedans og kapasitans som demonstrerer at med de verdiene blir det så store forskjeller i frekvensgang at det bør være hørbart, hvilket det sannsynligvis er.

    Deretter kan vi leke litt med reaktiv utgangsimpedans, f eks en trafo-balansert utgang med litt induktans og kapasitans, og se hva som skjer da.
    Siste redigert av Asbjørn; 20.06.2012 kl. 22:30.

  8. #8
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Jan 2007
    Sted
    Bodø
    Innlegg
    1,005
    Tagget i
    0 Innlegg
    Muligens hvordan den forvrenger på?
    Ser at rør har gitt meg ett litt annet syn på kabler.
    Muligens pga klangkarakteren som gjør at "lyse" kabler finner seg mere til rette enn mørke?
    Rørentusiast og kabelnisse Det skal en dyktig musiker til for å lage gode musikkopplevelser... Og en dårlig hi-fi produsent til for å ødelegge den

  9. #9
    Hifi Freak permorten's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2005
    Innlegg
    3,464
    Tagget i
    6 Innlegg
    Torget
    1
    kan det tenkes vi ikke bare tenker amplitude , men også ting som skjer i tidsapektet ?

    vil nok tro at det vil oppstår større forskjeller på høyttalerkabler enn signal, - større impedanse variasjoner .
    Mest interessert i diy høyttalere

    Tilfører forvrengning musikalitet ?

  10. #10
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,225
    Tagget i
    24 Innlegg
    Muligens. Vi får se. Tidsaspektet følger automatisk av den frekvensgangen vi beregner her, det er bare en annen måte å se de samme tallene på. Vi kan godt regne ut impulsgjengivelse, firkantpulser osv fra den informasjonen som er vist her, men øret fungerer for det meste i frekvensdomenet. Derfor er kanskje disse kurvene den enkleste måten å forstå hva som skjer på.

    Jeg finner fortsatt ikke noen tall for kapasitans på Micro-Purl, men det går det faktisk an å estimere fra oppgitte tall på web-siden deres. Vi kan gå ut fra at lederne er 2-3 mm brede, sånn at kontaktflaten mellom de to lederne er bredden ganger lengden, dvs et sted rundt 60-90 mm2 per fot lengde. Isolasjonsmaterialet mellom de to lederne er visstnok "microscopically thin", og jeg har sett tallet 0,0012", dvs 0,03 mm. Isolasjonsmaterialet er polyester terefthalate (PET), som har en dielektrisk konstant på 2,6 eller deromkring. Da plugger vi det inn i kalkulatoren og får et sted mellom 460 og 690 pF per fot. La oss kalle det 500 pF/ft for versjonene med en signalleder + jord, og det dobbelte for de med to ledere + jord. (Parallel Plate Capacitor Capacitance Calculator)

    Goertz sier også at lederne på Tourmaline tilsvarer AWG 18 = 0,82 mm2, og med oksygenfritt kobber blir det en seriemotstand på 0,00633 ohm/ft, enkelt og greit. De andre variantene er AWG 22 og får en seriemotstand på 0,016 ohm/fot (kobber) eller 0,0151 ohm/fot (sølv).

    Det er litt verre å anslå induktansen, men hvis vi gjetter på en signalhastighet rundt 70 % av lyshastigheten, så er den hastigheten gitt ved 1/kvadratroten av LC. Hvis vi vrenger rundt på den formelen, får vi L = 4,2 nH/ft og karakteristisk impedans Z0 = 2,9 ohm for varianten med C = 500 pF/ft og det halve for varianten med dobbelt så høy kapasitans. (De skulle visst matche utgangsimpedansen, liksom. Bah! Humbug.)

    Da vet vi nok til å kunne sette opp en omtrentlig modell av noe som ihvertfall ligner på en Goertz Micro-Purl, sette den inn i modellen, og så se hva som skjer. Vi prøver med en moderat utgangsimpedans på 600 ohm, fortsatt med 47 kiloohm inngangsimpedans i den andre enden. Da blir forskjellen mellom Belden 1694A og Goertz MicroPurl større enn 0,1 dB omtrent fra 15 kHz, men det er fortsatt ikke en hel oktav med så store forskjeller innenfor det vi vanligvis forstår som audiobåndet.

    Vi prøver også med en utgangsimpedans på 2800 ohm, tilsvarende en PrimaLuna Prologue 3 preamp. Da blir forskjellen mellom "MicroPurl" (slik som den nå engang ble estimert) og Belden 1694A så stor som 1 dB ved 10 kHz og 3 dB ved 20 kHz. Den forskjellen kan vi rolig erklære som hørbar. Så høye utgangsimpedanser finnes vanligvis bare på rørutstyr, så det er kanskje ingen bombe at sånne kan være litt mer kilne på kabling enn transistorgreier?

    Med det samme vi er i gang, plugger vi inn utgangsimpedansen på min Transporter (100 ohm) og inngangsimpedansen på DEQX (50 kiloohm) og prøver enda en gang. Da ble det ikke så stor forskjell, gitt.

    Navn:      signal cable goertz 600 ohm source - 47 k load.png
Visninger: 2784
Størrelse: 4.4 Kb

    Da har vi minst ett eksempel på klar forskjell mellom knapt meterlange RCA signalkabler med tallverdier som representerer virkelige apparater og kabler, og det skjer hvis kilden har (veldig) høy utgangsimpedans og kabelen har (veldig) høy kapasitans. Derimot, i et anlegg som mitt (75 - 100 ohm utgangsimpedans, 50-100 kiloohm inngangsimpedans) ville det fortsatt ikke vært noen hørbar forskjell mellom disse kablene. Forskjellen ville vært mindre enn 0,1 dB til langt over audiobåndet. Først ved 80-100 kHz blir det noen nevneverdig forskjell.

    Er det noe rart i at kabelhjørnet til tider kan fortone seg som Balkan, eller?
    Siste redigert av Asbjørn; 01.07.2012 kl. 20:03.

  11. #11
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg
    Bra tråd Asbjørn!

    Det er begrenset hva jeg kan bidra med i en slik teknisk tråd som dette så jeg kommer til å sitte på gjerdet å følge med med interesse.

    Jeg hører ikke allverdens forskjell på kabler, men den kvalitative forskjellene jeg hører oppleves som mindre støy. Alt kommer litt tydeligere frem, renere basstoner, litt mer fortellende anslag og mer rominformasjon.
    Jeg vet veldig lite om støy, men mener at min gamle Bryston kombo som måler eksemplarisk spilte med betydelig mer støy enn min nåværende Gryphon.
    Jeg tror kanskje det ikke er tilfeldig at jeg har begynt å høre mer "hififorskjeller" etter forsterkerbyttet.

    Konklusjon er at lite støy er en egenskap som muligens avslører forskjeller på kabler.
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  12. #12
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,225
    Tagget i
    24 Innlegg
    Takk! Støyen får vi komme tilbake til etterhvert. Den har nok noe med saken å gjøre, men foreløpig holder vi oss til frekvensgang.

    Det er mye rart som kan kobles sammen. Vi ser fortsatt bare på rent resistiv utgangs- og inngangsimpedans, men vi forestiller oss at noen har koblet en rørpre (som f eks PrimaLuna Prologue 3) med 2,8 kiloohm utgangsimpedans sammen med en minimalistisk effektforsterker (som f eks Pass/First Watt F1J, F2J eller F3) med 10 kiloohm inngangsimpedans, og prøver med diverse kabler. I tillegg til de Belden og Goertz-kablene fra i går, fant jeg elektriske data på Kimber Timbre og KCAG, så her har vi også et par "gode" kabler spesielt designet for audiobruk.

    Navn:      signal cable goertz belden kimber 2k8.png
Visninger: 2762
Størrelse: 5.5 Kb

    De to Goertz-misfostrene skiller seg ut, men resten havner i en ganske tett klynge ordnet etter kapasitans. Kimber KCAG kommer best ut, etterfulgt av Belden 1694A, Kimber Timbre, Belden 8281A, 9907 og 8267. Forskjellene mellom de "fornuftig konstruerte" kablene vi ser i denne grafen er mindre enn hørbarhetskriteriet jeg stilte opp i åpningsinnlegget. Forskjellene i audiobåndet er mikroskopiske mellom Belden- og Kimber-kablene, og selv ved 100 kHz skiller det mindre enn 0,05 dB mellom den billigste kabel-TV-coaxen til ti kroner meteren og sølvkabelen fra Kimber. Og dette var et forsøk på å lage et "worst case" med høy utgangsimpedans og lav inngangsimpedans.

    Hvis vi plugger inn tallene for mitt anlegg i stedet, utgangsimpedans 75 ohm fra de ubalanserte utgangene på DEQX HDP3 og inngangsimpedans 100 kiloohm på Hypex UcD effektforsterkere, ser det slik ut. Denne grafen har samme skala som forrige. Avstanden fra topp til bunn på bildet er 0,2 dB, og vi satte opp avvik på +/- 0,1 dB som et slags kriterie for hørbarhet:

    Navn:      signal cable goertz belden kimber 75ohm.png
Visninger: 2741
Størrelse: 3.8 Kb

    Forskjellen mellom beste og dårligste er 0,02 dB ved 50 kHz. Med denne skalaen på grafen er det ikke mulig å skille kurvene for Belden- og Kimber-kablene, selv ikke ved 100 kHz. Det er nok en forskjell, men den er mindre enn tykkelsen på streken. Det er ingen ting her som tilsier at jeg bør begynne å bekymre meg mye mer for hvilke signalkabler jeg bruker i mitt anlegg.

    Nivåforskjellen mellom de to eksemplene, litt over 2,1 dB lavere i første eksempel enn i andre, skyldes forholdet mellom inngangs- og utgangsimpedans. De to motstandene danner en spenningsdeler, hvor nivået i målepunktet er gitt som inngangsimpedansen delt på summen av utgangsimpedans, kabelimpedans og inngangsimpedans. Ved lave frekvenser er kabelimpedansen ganske liten og består omtrent bare av seriemotstanden i kabelen, men ved høyere frekvenser gjør kapasitansen i kabelen at impedansen øker, og resultatet ser man i grafene.

    Hvis utgang og inngang var koblet direkte til hverandre uten noen kabel, ville nivået på inngangen vært signalspenningen (her 1 volt) ganget med en faktor Ri/(Ro+Ri), hvor Ri er inngangsimpedansen på effektforsterkeren og Ro er utgangsimpedansen på forforsterkeren. Eksempelvis 10000/(2800+10000) = 0,78125 = -2,14 dB, som stemmer ganske bra med den horisontale delen av den første grafen ovenfor. Avvikene fra den verdien skyldes impedansen i kablene, først bare seriemotstanden ved lave frekvenser, og så kapasitans og induktans ved økende frekvens. De tallene er ganske viktige, men da får vi også en pekepinn på betydningen av seriemotstand (dvs tverrsnitt og ledermateriale) i en signalkabel: Ikke så veldig stor, sammenlignet med betydningen av utgangs- og inngangsimpedansen den er koblet til i hver ende.
    Siste redigert av Asbjørn; 21.06.2012 kl. 15:43.

  13. #13
    Hifi Freak samlanes's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2008
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    2,463
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hei.

    Har ikkje hatt tid til å lese alle innlegg,men mitt beste tips er at ein med ett anlegg som tydelig skiller mellom kabler er vågal nok til å be ein skeptiker(feks Asbjørn på besøk)

    Så kan eiger bruke 2 forskjellige kabler som han meiner gir den største differansen i lyd,og så må da den besøkende "sensor"(helst fleire kanskje)gi sitt utrykk for evnt opplevd forskjell i lyd eller ikkje.

    Men det er vel verre med om folk vil begi seg ut på noko slikt muligens?

    Å lese ein graf ang temaet trur eg dessuten ikkje er godt nok.
    Sjøl har eg opplevd tydelig forskjell i lyd mellom bla røyrbasert dac(relativt høg utgimpedanse,ca 1kohm.Audio note 2.1 med rørbuffer på utgangen) og preamp,så tydelig at den som ikkje hadde merket det,like godt kunne spillt på Tandberg huldra:-)

    Mvh.
    Siste redigert av samlanes; 22.06.2012 kl. 14:11.
    Først nå forstår eg ingenting,før forstod eg ikkje det engang.

  14. #14
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,225
    Tagget i
    24 Innlegg
    Vel, så langt er vel det eneste vi kan si fra disse grafene at det finnes kombinasjoner av utstyr og kabler som gir så store avvik at det bør være lett hørbart når man bytter til mer "normale" kabler, og at det finnes kombinasjoner av utstyr som gladelig spiser de samme kablene til frokost uten fordøyelsesbesvær, ihvertfall i denne enkle modellen. Så får vi se etterhvert om det går an å gjøre modellen mer realistisk, men selv i mitt anlegg går det faktisk an å høre visse forskjeller mellom RCA signalkabler (Transporter - DEQX, 100 ohm ut, 50 kiloohm inn) hvis jeg virkelig går inn for å finne/lage kabler som er tilstrekkelig langt unna "mainstream".

    Det er vel også opplagt at det ser litt vrient ut å erklære en kabel for "best" eller å si at den "låter slik og sånn" uten å ta hensyn til hva som er koblet til i hver ende. Det kommer an på.

    Jeg har forresten et par stående invitasjoner til sånne besøk som du nevner, men det har vært vanskelig å få til kalendermessig. Det blir nok, en dag, og da får du sikkert vite om det i etterkant.

  15. #15
    Æresmedlem Valentino's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2008
    Sted
    Ottestad
    Innlegg
    17,031
    Tagget i
    2 Innlegg
    Kjempetråd, Asbjørn! Takk & takk & takk!
    Siste redigert av Valentino; 21.06.2012 kl. 17:20. Årsak: tastefeil
    Vik fra meg, O kjetterske Vranglærere! Jeg hører forskjell på alt! Halleluja!
    Anleggstråd: Bipolare Valentinos drodleDipol
    Uncle Violet flew as a pilot and there ain't no pretty girls in France. Now he runs a tiny little bookie joint. They say he never keeps it in his pants

  16. #16
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,489
    Tagget i
    8 Innlegg
    Fine beskrivende sammenlingsgrafer dette. Fra et teknisk ståsted og kombinert med hørbare kontrollerte tester, så er dette med kabler og ulike sammensetninger veldig tydelig og gir klare svar.

  17. #17
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,225
    Tagget i
    24 Innlegg
    Jeg var litt overrasket over at forskjellene var små, selv i det jeg trodde var et "worst case" for kabelfølsomhet. Vel, da trenger vi et case som er verre enn worst. Hva med en Tent CD-spiller med rør i analogdelen og 2,5 kiloohm utgangsimpedans på de "direkte" (ubufrede) RCA-utgangene, koblet til en "passiv forforsterker" (dvs en attenuator) med 10 kiloohms potensiometer skrudd halvveis opp, og videre til en First Watt F3 med lave 10 kiloohm inngangsimpedans? Ja, og så lar vi det være en meter RCA-kabel fra kilde til attenuator, og tre meter kabel derfra til effektforsterkeren. Jeg vet ikke om noen faktisk har et slikt anlegg, men det er mye her som burde gjøre det rimelig kabelfølsomt.

    Modellen ser sånn ut:
    Navn:      signal cable passive pre model.jpg
Visninger: 2610
Størrelse: 16.4 Kb

    Signalgeneratoren er nå skrudd opp til to volt, ettersom attenuatoren tar det ned igjen til halvparten. Forskjellene blir større enn i tidligere eksempler, så skalaen er nå strukket ut til 1 dB fra topp til bunn:
    Navn:      signal cable goertz belden kimber passive pre.png
Visninger: 2927
Størrelse: 5.2 Kb

    I denne kretsen kan de to (estimerte) Goertz-kablene best beskrives som førsteordens lavpass delefiltre med delefrekvens ved ca 7 kHz og ca 14 kHz, heller enn som signalkabler som har til oppgave å overføre et intakt signal. De andre kablene kommer bedre fra det og begynner å rulle av rett over audiobåndet. Forskjellen i denne gruppen mellom beste (fortsatt Kimber KCAG) og dårligste (Belden 8267) når ikke 0,1 dB før rett over 40 kHz et sted. Selv i dette "verre enn worst"-scenariet blir ikke det oppsatte kriteriet for "hørbar forskjell" oppfylt i denne modellen så lenge vi holder oss til de "fornuftig konstruerte" kablene (dvs utelukker Goertz). Det kan se ut som om vi må opp i 6-7 meter kabelstrekk før det blir noen forskjeller å snakke om innenfor den gruppen, til tross for både "passiv pre" og vriene utgangs- og inngangsimpedanser.
    Siste redigert av Asbjørn; 01.07.2012 kl. 20:07.

  18. #18
    Hifi Freak permorten's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2005
    Innlegg
    3,464
    Tagget i
    6 Innlegg
    Torget
    1
    personlig gjetter jeg vel kansje på at denne kombinasjonen får mer problemer med basskontroll, sier ditt regnestykkke noe om det ?

    mvh
    Mest interessert i diy høyttalere

    Tilfører forvrengning musikalitet ?

  19. #19
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,225
    Tagget i
    24 Innlegg
    Nei, det er ingen ting i denne modellen som sier noe om det. Jeg ser ikke helt hvorfor den skulle få problemer i bassen. Det er noe jeg forbinder mer med grensesnittet mellom effektforsterker og høyttaler, spesielt når effektforsterkerens utgangsimpedans begynner å bli høy.

  20. #20
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg
    Hei

    Flere har hatt som forklaring at det er "boksen" på Transparent audio kabler som forklarer den hørbare forskjellen. På TA sine sider så viser de en graf som viser at lavpassfilteret ikke begynner å virke før 10mhz.
    Hva er den tekniske forklaringen på at dette kan være hørbart?
    (hvis det er off topic, så bare gi et signal så sletter jeg innlegget)
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

Side 1 av 13 12311 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed