Lyd i takhøyttalere Atmos, Auro3D upmix

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Bør vel ikke være forskjell i selve dekodingen?
Nei, det skulle en ikke tro, og jeg skal heller ikke uttale meg om hvor forskjellen er, men at det er store forskjeller er uten tvil, spesielt på panorering hos meg.

Det blir bare synsing for min del, men jeg vil tro at det er flere ting som bidrar, f eks er Audessey (x32 uten mulighet for app) søppel i mitt rom, mens Dirac gjør en meget god jobb, en annen ting er at lydkvaliteten i selve prossesoren vs Denon receiver (AVR-X6200) er mye bedre, men som sagt er jeg også overbevist om at Storm løser hele surroundlyden på en bedre måte.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Her er litt mer detaljer om Atmos...

 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Nei, det skulle en ikke tro, og jeg skal heller ikke uttale meg om hvor forskjellen er, men at det er store forskjeller er uten tvil, spesielt på panorering hos meg.

Det blir bare synsing for min del, men jeg vil tro at det er flere ting som bidrar, f eks er Audessey (x32 uten mulighet for app) søppel i mitt rom, mens Dirac gjør en meget god jobb, en annen ting er at lydkvaliteten i selve prossesoren vs Denon receiver (AVR-X6200) er mye bedre, men som sagt er jeg også overbevist om at Storm løser hele surroundlyden på en bedre måte.
Ok, at romkorreksjonen kan gjøre stor forskjell tviler jeg ikke på. Leste kanskje ditt tidligere innlegg litt feil.

Har ikke sett noen test av den Denon receiveren du hadde - men tester hos ASR viser jo at nyere Denon receivere ikke mangler noe særlig i lydkvalitet kontra slike dyre prossessorer.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Ok, at romkorreksjonen kan gjøre stor forskjell tviler jeg ikke på. Leste kanskje ditt tidligere innlegg litt feil.

Har ikke sett noen test av den Denon receiveren du hadde - men tester hos ASR viser jo at nyere Denon receivere ikke mangler noe særlig i lydkvalitet kontra slike dyre prossessorer.
Selvsagt, hvis du mener at målingene til ASR er ensbetydende med god lyd så hold deg til Denon ;)
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Nei, det skulle en ikke tro, og jeg skal heller ikke uttale meg om hvor forskjellen er, men at det er store forskjeller er uten tvil, spesielt på panorering hos meg.

Det blir bare synsing for min del, men jeg vil tro at det er flere ting som bidrar, f eks er Audessey (x32 uten mulighet for app) søppel i mitt rom, mens Dirac gjør en meget god jobb, en annen ting er at lydkvaliteten i selve prossesoren vs Denon receiver (AVR-X6200) er mye bedre, men som sagt er jeg også overbevist om at Storm løser hele surroundlyden på en bedre måte.
Det er ikke prosessorene sin evne til å dekode og rom korrigere som er problemet. Det er at man har brukt 5 sifret antall $ på høyttalere i taket også er det 1min med lyd i snitt der per film. Ved å bruke auro3d får man mer aktivitet i høyttalerne i taket. Selv om dette ikke er korrekt blir det en bedre surround opplevelse enn atmos som ikke er der 🤔
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.172
Antall liker
2.104
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Native Auro3D fungerer veldig bra, men ikke mange utgivelser som har dette.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Bruker for tiden en gammel receiver som amp til takhøytalerene - smidig å bare bruke mute knappen til å slå av og på - for å sjekke hvor mye som skjer.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.172
Antall liker
2.104
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Og 230000.- dyrere? :cool:
Sikkert enda mer med dagens pris :eek:
Riktignok har Altitude32 med 32 36 kanaler gått ned med nesten 50.000 fra høyeste pris.

Egentlig en noe uventet utvikling :unsure:
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Og alt det andre man også må oppgradere da.... kjøpe en Trinnov og fortsatt bruke en gammel surroundreceiver som amp til takhøytalerene? Det går jo ikke.

Jeg ser også at man må ha B&W høytalere når man skaffer Trinnov.

Noen av dere som har prøvd å mate aktive høytalere via digitalt signal med Trinnov?
 
Sist redigert:

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.482
Antall liker
900
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Og alt det andre man også må oppgradere da.... kjøpe en Trinnov og fortsatt bruke en gammel surroundreceiver som amp til takhøytalerene? Det går jo ikke.

Jeg ser også at man må ha B&W høytalere når man skaffer Trinnov.
Jeg har Tannoy, så de er i hvert fall fra rett land. Bruker forsterker i Denon receiveren til ene settet med høyde høyttalere og en gammel Parasound HCA 1000 til det andre. Funker greit for meg. :cool:
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.172
Antall liker
2.104
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Noen av dere som har prøvd å mate aktive høytalere via digitalt signal med Trinnov?
Har ikke prøvd selv, men vet om minst 1 som bruke Trinnov Altitude32 med Kii Three BXT. Han er veldig fornøyd :) Altitude32 fungerer veldig bra med aktive høyttalere.

Vi venter også i spenning på lansering av Audio Over IP:

Som gjør at man også kan bruke Altitude16 i et rent digitalt system.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Fint å vite den dagen jeg skal rive i et Atmos anlegg av en av Genelecs mer eksklusive modellserier.

Greit å vite hva man skal bruke lottopremien til hvis den kommer 🥳 :ROFLMAO:
 
S

Syncrolux

Gjest
På film liker jeg å jukse litt og skru på enten Auro 3D eller DTS Neural:X upmix. Da får jeg i det minste brukt takhøyttalerne til noe annet enn å samle støv …… I upmix mode er det mye mer lyd i taket enn på filmer med Atmos merkelig nok.
 
Sist redigert av en moderator:

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Årets utgave av påskekrimmen er kommet så blir spennende å se om opplevelsene blir det samme.... :unsure:

paskekrim_2022.jpg
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.482
Antall liker
900
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Fikk igjen på skatten og kjøpte ny receiver før Påske. Ble oppdatering fra 5.2.4 til 7.2.4 pluss at den nye har DTS-X som den gamle ikke hadde. Så gode gamle Apollo 13 på UHD med DTS-X på lørdag, synes den hadde ett bra lydspor med ok bruk av høyde høyttalerne.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Er veldig fornøyd med mine nye atmos høytalere .Jbl scl-8.Og betydningen av horn i alle kanaler.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
En annen faktor er at ikke alle folk hører "høyde". Jeg gjør ikke det. For meg er det umulig å høre at lyd kommer ovenfra med mindre jeg vrir litt på huet att og fram.
Ifølge Auro-3d hører man dårligere lyd ovenfra, og Auro-3d kom før Dolby Atmos, og de valgte 30 grader fra lytterens øre og op. Fordi det var bedre på grund af ørenes konstruktion. Måske det kunne hjælpe dig ti at høre lyd ovenfra.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
En annen faktor er at ikke alle folk hører "høyde". Jeg gjør ikke det. For meg er det umulig å høre at lyd kommer ovenfra med mindre jeg vrir litt på huet att og fram.
Du har vel naturligvis placeret dine Dolby Atmos højttalere korrekt? Sådan at de peger direkte mod dig, og ikke ned i gulvet, så al den gode lyd er under højttalerene?
Der skal være en Boble of sound. Alt skal vinkles sømløst. Måske er der for langt imellem loftshøjttalerne. Så er det en fordel at gå op ti at bruge 6 loftshøjttalere. Hvis du har 90 grader imellem dem, er det et stort spring. Her kunne den bagerste trækkes frem med 10 grader. Det vil give bedre sammenhæng.
Dolby Atmos viser forkerte oplysninger i deres populære billeder, og bruges de, bliver det aldrig godt. Man må placere med omhu, men det har du nok også gjort.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
Etter noen mnd med bruk av Dolby Atmos 9.6.4 er jeg ikke helt overbevist. Har kjøpt mange filmer som visstnok skal ha god Atmos mix, men det føles som om jeg like godt kunne limt de 16 tuselappene oppi taket og fått like god lydeffekt. Det er lite aktivitet i taket.....ser også at de fleste multikanal youtuberne opplever det samme. De snakker nå om å upmixe grunnkanalene (7.1/5.1) til Auro3D for å få liv i taket. Noen her som har prøvd dette? Er det noen her som har opplevet bra lydeffekter fra tak høyttalere i Atmos? I tilfelle, hvilken film/scene?
Jeg bruger Auro-3d til Blue-Ray film uden Dolby Atmos. Det virker fint med lyden i rummet. Jeg har dog ikke pt. VOG og højde over centeren. VOG skulle sidde der hvor projektoren er, og den er så tung. Men det er under overvejelse.
Jeg overejer dog meget, at få bygget 6 loftshøjttalere for at få en bedre "Boble of sound", med en sømløs overgang.
 
Topp Bunn