Lyd i takhøyttalere Atmos, Auro3D upmix

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Etter noen mnd med bruk av Dolby Atmos 9.6.4 er jeg ikke helt overbevist. Har kjøpt mange filmer som visstnok skal ha god Atmos mix, men det føles som om jeg like godt kunne limt de 16 tuselappene oppi taket og fått like god lydeffekt. Det er lite aktivitet i taket.....ser også at de fleste multikanal youtuberne opplever det samme. De snakker nå om å upmixe grunnkanalene (7.1/5.1) til Auro3D for å få liv i taket. Noen her som har prøvd dette? Er det noen her som har opplevet bra lydeffekter fra tak høyttalere i Atmos? I tilfelle, hvilken film/scene?
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg har fire takhøyttalere, og jeg har prøvd litt upmix også. Effekten er da der den.

En film med god Atmos, og god lyd generelt, er f.eks A Star Is Born (den med Lady Gaga).

Mange receivere setter nivåene feil hvis man kjører autokalibrering. Har du testet å måle alle nivåene slik at de er korrekte?
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Ja, det er riktig nivå. Men det er lyden i taket som liksom ikke er på Atmos UHD filmen selvom det er åpenbart at det skulle vært masse lyd i taket.
 
S

Syncrolux

Gjest
Kommer det i det hele tatt noe lyd ut av Atmos høyttalerne da?
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Kommer det i det hele tatt noe lyd ut av Atmos høyttalerne da?
Det var jo mitt spørsmål 😄 Ja, alt fungerer både under kalibrering og ved multich stereo.
Hvis du får tilfredsstillende lyd i taket, kan du peke på noen scener (ikke hel film) der det skjer?
 
M

MarkusH

Gjest
Har montert et par atmos-høyttalere som "front-høyde", tilta mot lytteposisjon .... Kan aldri si jeg har hørt de på noen filmer jeg har sett med atmos-spor, mine fungerer fordi jeg har lagt hode inntil lerretet der de er gjemt bak og det er lyd i begge. I lytteposisjon hører jeg likevel ingenting, har kjøpt to til å ha bak, men er ikke sikker på at jeg gidder mtp effekten av de foran .... Mener de står +4db over surround-høyttalerne også.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Har montert et par atmos-høyttalere som "front-høyde", tilta mot lytteposisjon .... Kan aldri si jeg har hørt de på noen filmer jeg har sett med atmos-spor, mine fungerer fordi jeg har lagt hode inntil lerretet der de er gjemt bak og det er lyd i begge. I lytteposisjon hører jeg likevel ingenting, har kjøpt to til å ha bak, men er ikke sikker på at jeg gidder mtp effekten av de foran .... Mener de står +4db over surround-høyttalerne også.
Ja, dette er følelsen jeg også sitter med......og det hjelpler liksom ikke øke volumet hvis det ikke er noe der på plata....
 
M

MarkusH

Gjest
Ja, dette er følelsen jeg også sitter med......og det hjelpler liksom ikke øke volumet hvis det ikke er noe der på plata....
Godt det ikke bare er meg da, har flere kompiser som maser høl i hue på meg og ikke skjønner hvordan jeg ikke kan høre det ..... 🤷‍♂️ har avspilt atmos-spor når jeg har gått for å høre om det er lyd også, så alt er riktig, men jeg hører fortsatt ingenting ....
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.465
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Godt det ikke bare er meg da, har flere kompiser som maser høl i hue på meg og ikke skjønner hvordan jeg ikke kan høre det ..... 🤷‍♂️ har avspilt atmos-spor når jeg har gått for å høre om det er lyd også, så alt er riktig, men jeg hører fortsatt ingenting ....
Mange nye filmer utnytter mulighetene i Atmos dårlig. Av de filmene jeg har sett nylig synes jeg Dune hadde god bruk av høyde høyttalerne. Remasteren av Guns of Navarone hadde også noen gode øyeblikk. Star Wars remasterene synes jeg også var bra.Lytter mye på musikk med Atmos og der er bruken av høyde høyttalerne ofte meget god.
 
S

Syncrolux

Gjest
Her er det ingen tvil. Tom Cruise er loud and clear i Atmos høyttalerne på Oblivion på UHD. Tidspunkt etc vidt under....

20220126_215805.jpg


20220126_215732.jpg
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Dune (2021) har også veldig bra atmos mix.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.465
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Jeg synes det blir bedre og bedre. Største skuffelsen i 2021 var vel den nye James Bond filmen som må ha vært mikset av en full mann.
Har den, men har ikke sett den enda. Har fått gode anmeldelser for lyden rundt om, så jeg må få sett den og gjøre meg opp min egen mening. :cool:
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har den, men har ikke sett den enda. Har fått gode anmeldelser for lyden rundt om, så jeg må få sett den og gjøre meg opp min egen mening. :cool:
De som mener denne miksen er bra er enten døve eller har store problem med oppsettet sitt. De klarer bruke alt av Atmos høyttalere et par steder, enkelte flere steder bruker de 2 takhøyttalere. Største delen av filmen er 7.x (LFE sporet er også en litt merkelig historie, brukes veldig mye til musikk men ikke så mye til andre ting).

ser vi bort fra LFE-fadesen, så er 7 kanals surround mix bra.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.535
Antall liker
3.077
Torget vurderinger
0
Noen her som har prøvd dette? Er det noen her som har opplevet bra lydeffekter fra tak høyttalere i Atmos? I tilfelle, hvilken film/scene?
Ja, men det kan være greit å ha en test-skive for kontroll av egen kalibrering (y)

dolby_atmos.JPG
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
For at tråden ikke skal drive for mye sidelengs her nå: er det noen som har erfaring med å la auro3d oppmikse til takkanalene istedet for å bruke det opprinnelige atmos-signalet? Jeg har også sett at en del kjente fjes på YouTube eksperimenterer med dette og synes de får gode resultater. Det blir sikkert ikke like «riktig» som å bruke det opprinnelige atmossporet, men hvis det subjektivt blir en bedre opplevelse av surroundlyd så hvorfor ikke?
 
Sist redigert:

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg har prøvd litt med Auro og har endt på at jeg foretrekker Atmos.

Jeg tror mye av grunnen til at noen syns det er lite lyd i takht er oppsett. En ting er rommet og plassering av ht, men også korrekt setting av nivå/delay.
Og ikke minst hva som dekoder signalet, fikk utrolig mye bedre surround med Storm kontra Denon jeg hadde før, natt og dag rett og slett.
 
  • Liker
Reaksjoner: TGB
S

Syncrolux

Gjest
En annen faktor er at ikke alle folk hører "høyde". Jeg gjør ikke det. For meg er det umulig å høre at lyd kommer ovenfra med mindre jeg vrir litt på huet att og fram.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.535
Antall liker
3.077
Torget vurderinger
0
Det er mange som ikke klarer å pin-pointe lyd i rommets høyde/bredde/dybde, men beskriver det som "alt kommer fra høyttalerne".
Høye høyttalere gjør det vanskeligere å detektere strø-lyd fra de nyere 3D-kanalene. Det er også svært lite lyd som skal til for effekten og
det blir enda verre pga brukerfeil ved både valg av elementer/høyttalere, montering og kalibrering...
 
S

Syncrolux

Gjest
Bredde og dybde har jeg ikke noe problem med sjøl, men høyde hører jeg ikke, og har aldri gjort det. Det har ingen ting med høyttalere å gjøre, da dette er hvordan min hørsel fungerer - med andre ord er det sånn ute i virkeligheten også.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.535
Antall liker
3.077
Torget vurderinger
0
Bredde og dybde har jeg ikke noe problem med sjøl, men høyde hører jeg ikke, og har aldri gjort det. Det har ingen ting med høyttalere å gjøre, da dette er hvordan min hørsel fungerer - med andre ord er det sånn ute i virkeligheten også.
Mitt innspill er kun basert på generell erfaring gjennom mange år...
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Som @roadrune påpeker er det veldig avhengig av surround prosessor/receiver. Mye av lyden i takhøyttalere er miljølyd, men når man har lydobjekter som beveger seg i takkanalene skal det etter mitt syn mye til å ikke høre dette uansett oppsett. Jeg tror også mye av utfordringen ligger i at man har rett nivå og ikke minst posisjon på høyttalere i taket.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.965
Jeg har prøvd litt med Auro og har endt på at jeg foretrekker Atmos.

Jeg tror mye av grunnen til at noen syns det er lite lyd i takht er oppsett. En ting er rommet og plassering av ht, men også korrekt setting av nivå/delay.
Og ikke minst hva som dekoder signalet, fikk utrolig mye bedre surround med Storm kontra Denon jeg hadde før, natt og dag rett og slett.
Bør vel ikke være forskjell i selve dekodingen?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Mistenker en del implementasjoner som er chip-basert, tar en del snarveier som kan medføre at opplevelsen ikke blir optimal. Så helt overbevist om at det er forskjell på dekodingen.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.965
Har flere hundre multikanal-album som er dekodet i pcen via flere forskjellige programmer.

Når jeg begynte med dette gjorde jeg en del sammenligninger med det som ble avspilt via bitstream på blu ray spiller - for å sjekke nivå osv.

Men har aldri opplevd forskjell her.

Aldri gjort med stereo heller. Er dette i det hele tatt et aktuelt tema?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Dolby Atmos decoding en en standard som er under kontinuerlig oppdatering med forskjellige versjoner relatert dekoding. Med chip-baserte løsninger er man låst til en spesifikk versjon. Dolby har gjort oppdateringer på dekoding 4-5 ganger de siste årene bare :)

Siste versjon er Dolby Decoder 1.8, 1.9 er på vei.

DTS kjører samme prinsipp med kontinuerlig oppdateringer. Kanskje dette kommer som en overraskelse på de som tror at Atmos er Atmos, eller DTS:X er DTS:X; dette stemmer bare ikke.
 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.965
Prøver å google forskjell i dekoder kvalitet på nye og gamle Atmos versjoner - men finner ikke noe særlig.

Kanskje du kan komme med noe mer utfyllende TGB?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Dette er vel ikke noe de snakker høyt om; versjonsinfo fikk jeg fra Trinnov (de bruker jo Dolby, DTS og Auro sin egen kildekode i Trinnov Altitude16/32). Det er jo ingen grunn for dem å "finne på" at det er forskjellige versjoner. De har sertifisering for produktet for hver oppdatering pr versjon av dekoderen hos alle 3 (Dolby, DTS og Auro). Hørte rykter om at sertifiseringstesten hos DTS involverte over 1500 spesifikke tester. Dekoder-chip'ene går gjennom tilsvarende test. Men dekoder-chip'ene støtter ikke alt, så man kan gjøre forenklinger i implementasjonen. Noe som også peker på at det faktisk selv med samme versjon kan være differanse avhengig av hvilken chip som brukes.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.965
Veldig interessant - natt og dag forskjell på selve surround-dekodingen. Har ikke en gang tenkt på muligheten før.

Trodde dette fungerte som å rippe cd osv.

Får bruke litt tid på å rippe surrounddisker med forskjellige program - kanskje noen er bedre enn andre?
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Som @roadrune påpeker er det veldig avhengig av surround prosessor/receiver. Mye av lyden i takhøyttalere er miljølyd, men når man har lydobjekter som beveger seg i takkanalene skal det etter mitt syn mye til å ikke høre dette uansett oppsett. Jeg tror også mye av utfordringen ligger i at man har rett nivå og ikke minst posisjon på høyttalere i taket.
Tror jeg må tre støttende til på den uttalelsen til @TGB selv om jeg ikke har en god forklaring på hvorfor der er forskjeller.
Men! Det jeg vet sikkert, og som påpekes her er effekten av tak kanalene, og samarbeidet mellom dem er sømløs her. Det er ikke alltid slik at lyden kommer direkte fra taket, men kan like gjerne komme oppe i høyre eller venstre hjørne på frontvegg, eller 70 grader ut til siden helt bort i gangen som er 3,5m unna selv om det ikke er noen lydkilde hverken der, eller på veien dit.

Samarbeidet mellom kanalene er sømløst, og uttrykket i lyden er nok ganske nærme det de så for seg når de mikset lydsporet.
Lydbobla er total på atmosspor, og det er klin umulig å pinpointe hvilken kanal/er som er kilden til lyden.
I mørket er det en utrolig opplevelse med alle de Ambiente lydene, og effektene som bare svever vektløs rundt.
Jeg tror! At med optimal plassering av kilder, riktig amplitude og ikke minst phasecorrection (Den tror jeg er viktig) vil man oppnå et framifrå resultat.
 
  • Liker
Reaksjoner: TGB

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.535
Antall liker
3.077
Torget vurderinger
0
Ja dette var jo skikkelig nyttig.... :ROFLMAO:
En ting som kan være nyttig er å se en Atmosfilm etter at man har frakoblet alle høyttalere fysisk unntagen de 2 eller 4 man har i taket ?
Det vil være veldig stille mesteparten av filmen, men så er man en erfaring rikere.
Med 3D orientert lyd så vil vel tak-høyttalerne bidra til å løfte lyden i høyden og signalet avgir lyd i fra flere kanaler enn bare taket for å posisjonere effekten selv om det er i høyden. Med høye høyttalere vil behovet for lyd fra tak-høyttalere være svært redusert...slik jeg hører det
 
S

Syncrolux

Gjest
Hva har det med saken å gjøre egentlig?
Linjekilder gir ikke noe "høyere" lydbilde, snarere tvert i mot faktisk.
 
Topp Bunn