Lyd, eller musikk freak?

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Jeg både er og har alltid vært glad i musikk. Det betyr også at jeg er i stand til å kose meg med et musikkprogram fra en gammel reiseradio på en liten hytte.

Musikkhobbyen har fått større plass med årene og jeg har også lagt noen kroner i et godt anlegg. Musikkinteressen er like stor men et godt anlegg fremmer utvilsomt lydinteressen. Det betyr ikke at det er uvesentlig hvilken artist som spilles men jeg føler at interessen for lyd har økt repotoaret av artister betydelig. Et godt anlegg fremhever nyansene i musikken man kanskje ikke har lagt merke til tidligere og kan igjen føre til at musikk en ikke brydde seg om før har fått en ny sjanse. Selv om interessen for lyd er økende drar det altså samtidig med seg en bredere musikkinteresse. Videre tror jeg at et godt anlegg og bedre tid til musikk gjør at en lytter mer konsentrert og derved går litt "dypere inn i materien"

Lyd eller musikk freak er ingen motsatte størrelser. Slik jeg ser det går de litt hånd i hånd.

mvh Elektron

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
På nittitallet hadde jeg en liten verdensradio på størelse med to tyvepakninger. Lyttet til musikk på kortbølgen med stor glede på den også, til og med når jeg brukte hodetelefoner for å ikke forstyrre madammen i sengen ved siden av meg. Mono, susing og nasal kortbølgelyd til tross, jeg koste meg med musikken da også.

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Den dagen jeg hører mer på anlegget enn på musikken går jeg over til å lage herbarier...
;D

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Et annet spm som følge av denne intr tråden er hvor mange konserter går vi på ? Er det ikke live opplevelsen som er referansen eller føles det kunstige vi lager i våre egne hjem som godt nok ? 8)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
Et annet spm som følge av denne intr tråden er hvor mange konserter går vi på ? Er det ikke live opplevelsen som er referansen eller føles det kunstige vi lager i våre egne hjem som godt nok ? 8)
Tja, det er jo genreavhengig. For klassisk musikk, utvilsomt. For jazz, også riktig. For rock og endel pop, jada. Men mye er laget for å være reprodusert musikk, og fungerer egentlig dårlig live. Jeg kunne for eksempel ikke falt meg inn å høre Brian Enos Thursday Afternoon live.

Men det godt du tar det opp, for det er altfor lenge siden jeg var i Grieghallen. Men det blir ofte slik, uteliv inklusive konserter blir underprioritert i en hektisk hverdag med barn og diverse. Selv om det egentlig er da man trenger det mest.

Og så har man de som sliter med å komme seg ut. Det kan være dårlig økonomi (på sosialhjelp har man hverken råd til high end eller billetter til Harmonien), fysiske handikap eller sosial angst/asosial legning. For de vil reprodusert musikk være den eneste måten å lytte til det de elsker. Jeg er av den oppfatning at har man liten erfaring som lytter til live klassisk musikk så har man få referanser for hvordan ting skal låte. Jazz er som oftest forsterket opp i dag, så der har man ikke så mye igjen for konserter hvis det er det å danne referanser har betydning. Pop og rock, konserter forteller deg ingenting om hva som er god hifi.

Men gleden av å oppleve live selv om lyden på konserten er dårlig kan ikke overgås av en opplevelse i sin egen stue, det er en evig sannhet. Sett bort fra enkelte musikkgenre som låter fælt live, og som har et irriterende publikum. ;D

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Konserter kan være både og. Tar vi utgangspunkt i Grieghallen og positive opplevelser så var jeg på konsert med Count Basie for rundt 30 år siden. Den rekken med blåsere han hadde med seg glemmer jeg aldri. Helt fantastisk. Ellers vil jeg særlig trekke frem konserter med Fliflet/Hamre og Vamp som høydepunkter. Jeg lar nedturene ligge.

Elektron

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Musikk. Onanerer ikke fullt så mye som da jeg var virkelig ung.

Presisering: har aldri vært lydonanist, hvis noen mistenker meg for det.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
ErosLoveking skrev:

Sound is nothing. Music is everything. Obey your music.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Roberten skrev:
ErosLoveking skrev:

kort fortalt......

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.737
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Det viktigste for meg er at produktene mine har gjort det godt i tester, musikk er bare noe jeg må lytte på for å få del i de fantastiske produktene - men det gir meg ingen ting..

R

RoDa

Gjest
Roberten skrev:
Hvorfor eier du da et hifi-anlegg som av den vanlige nordmann er sett på som noe bare "gullørene" trenger?

R

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg ønsker ikke å provosere noen, men det er en kjensgjerning at mange kun er aktive i de tekniske delene av forumet. Det er langt færre som er aktive i de underkategoriene, men de som er aktive er veldig aktive. Kan graden av deltakelse i musikkdelen av forumet være en indikator for hva som er viktigst?

Eller er det bare slik at vi som diskuterer "software" her har så lite peiling at de andre ikke orker å være med på diskusjonene?

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
baluba skrev:
Jeg ønsker ikke å provosere noen, men det er en kjensgjerning at mange kun er aktive i de tekniske delene av forumet. Det er langt færre som er aktive i de underkategoriene, men de som er aktive er veldig aktive. Kan graden av deltakelse i musikkdelen av forumet være en indikator for hva som er viktigst?

Eller er det bare slik at vi som diskuterer "software" her har så lite peiling at de andre ikke orker å være med på diskusjonene?
Det siste tror jeg ikke er tilfelle. Kanskje diskuterer vi i stedet for å krangle. Det er tydeligvis krangletrådene som fenger.

Elektron

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Elektron skrev:
baluba skrev:

Det siste tror jeg ikke er tilfelle. Kanskje diskuterer vi i stedet for å krangle. Det er tydeligvis krangletrådene som fenger.

Elektron
Det tenkte jeg faktisk ikke på, Elektron. Selv når vi er uenige i den delen av forumet så klarer vi å behandle hverandre med respekt, og ingen hever seg over sine diskusjonspartnere med påstander om andre debattanters kompetanse. Godt observert, Elektron. Men det er likevel en litt snikende tvil ute og går for meg, men det er nok sant at noen av de mest kverulantiske ikke liker seg når det ikke er noe å krangle om. Alle som ikke er aktive i de diskusjonene vet selv hvilken grunn de har til å kun diskutere hifi her på hfs, når det tross alt er svært oppegående diskusjoner om absolutt alle typer musikk fra Alban Berg til Abba. Hvorfor bruker ikke dere den delen av forumet, når dere hevder at musikk er det viktigste? Jeg tror ikke det finnes noen mer oppegående diskusjonsfora for musikk der deltakerne også har peiling på lyd, så jeg kan ikke forstå at de diskusjonene foretas andre steder (på norsk).

Så hvorfor diskuterer dere (som tross alt hevder at musikken er viktigst) aldri musikken?

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Musikk er et nødvendig onde for å kunne evaluere anlegget............ :D

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
baluba skrev:
Elektron skrev:
baluba skrev:

Elektron
Det tenkte jeg faktisk ikke på, Elektron. Selv når vi er uenige i den delen av forumet så klarer vi å behandle hverandre med respekt, og ingen hever seg over sine diskusjonspartnere med påstander om andre debattanters kompetanse. Godt observert, Elektron. Men det er likevel en litt snikende tvil ute og går for meg, men det er nok sant at noen av de mest kverulantiske ikke liker seg når det ikke er noe å krangle om. Alle som ikke er aktive i de diskusjonene vet selv hvilken grunn de har til å kun diskutere hifi her på hfs, når det tross alt er svært oppegående diskusjoner om absolutt alle typer musikk fra Alban Berg til Abba. Hvorfor bruker ikke dere den delen av forumet, når dere hevder at musikk er det viktigste? Jeg tror ikke det finnes noen mer oppegående diskusjonsfora for musikk der deltakerne også har peiling på lyd, så jeg kan ikke forstå at de diskusjonene foretas andre steder (på norsk).

Så hvorfor diskuterer dere (som tross alt hevder at musikken er viktigst) aldri musikken?
Kan det være fordi musikken som kjøpes stort sett koster det samme? Bortsett fra spesialutgaver og samleobjekter, da.
;D ;D ;D
Med et STORT glimt i øyet, tounge in cheek og i beste mening ;)

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
baluba skrev:

Jeg er nok en av de som er mer aktiv i de tekniske delene av forumet en i musikkdelen. Tror ikke nødvendigvis det ikke betyr at musikken er mindre viktig likevel, musikken er viktigere en det tekniske. Innenfor de tekniske delene handler det om å få, eller gi, tips/hjelp til å få ut den beste lyden av anlegget. Da underforstått å få frem beste mulige måte å nyte musikken på ut innenfor de rammebetingelsene jeg har her i hjemmet. Musikk spilles mye, både som bakgrunnsmusikk/stemningsmusikk, og "i full fokus" når man har muligheten til å sette seg ned og lytte. Jeg er mer den som lytter til musikk, og leser om artister, inspillinger/utgivelser, men diskuterer det ikke i særlig grad. Musikken er for meg "sanseopplevelse" og inntrykk. Dvs musikk er noe jeg tar til meg, men ikke noe jeg har behov for å diskutere eller ytre meninger om i særlig grad.

Med to småbarn på 19 mnd og 4 mnd i huset så er jeg forresten også begynt å nyte stillhet mer også! Sette meg ned når barna sover, ha all "elektronikk" avslått og nyte stillheten. Det er en god sanseopplevelse nå om dagen det også!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det kommer selvfølgelig an på hvor mye man bruker forumet. Bruker man det ikke så veldig mye så er det naturlig å bruke tiden sin på det man trenger å vite, som om den nye dac-en til Rema 1000 er så god som den ser ut. Men det forklarer ikke at noen bruker ganske mye tid på teknikk og ikke bare lite, men null tid på å diskutere musikk. Det diskuteres da også lydkvalitet i den delen av forumet, så selv de som kun kjøper godlyd vil finne mye god informasjon der. Bedre enn på vanlige musikksider. Det er for meg litt underlig at man bruker tid hver dag til å diskutere teknikk, men ingen tid på musikken. Jeg vil da tro at alle som elsker musikk så høyt enten har behov for tips noen ganger, eller har noen gode tips å gi. For jeg tror neppe at de mener de vet mer enn alle andre til sammen, og derfor ikke har behov for noe av den felles kunnskapen vi tross alt besitter.

Det hadde vært artig hvis noen flere kunne forklart hvorfor de velger å prioritere sin tid på den måten. Musikkelskere bruker jo musikken på samme måte, henholdsvis til enten å skape en stemning i rommet eller aktiv lytting.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
RoDa skrev:
Roberten skrev:
Hvorfor eier du da et hifi-anlegg som av den vanlige nordmann er sett på som noe bare "gullørene" trenger?

R
Nå skal jeg ikke være bastant her, men det tror jeg faktisk ikke at jeg gjør. For -og effektforsterkerne mine fra Rotel er meget sobert priset, det samme er høyttalerne fra Tannoy. Dette har tjenestegjort i ti år og vært med meg fra gutterom til studenthybel, kollektiv og inn i stua i leiligheten min. Nye tilskudd har vært to platespillere fra Project, først en Debut og for 3 år siden kjøpte jeg en RPM5. Og en Airport Express for cdplatene mine som nå lever på noen harddisker.

Jeg kan selvfølgelig ta feil, men jeg tror ikke et anlegg for...la oss si sekstentusen, oppfattes av 'den vanlige nordmann' som noe som er forbeholdt de med forgylte ører. I løpet av de siste ti årene har jeg brukt minst tretti til femogtretti ganger så mye på cd og vinyl.

Forresten, på hytta har jeg arvegodsanlegg bestående av JmLab, Van Alstine og Parasound. Også var det en cdspiller fra Denon der, men den arvet jeg videre til R. Solhaug som var i knipe på digitalia fronten.

I stedet for smilefjes vil jeg tillegge at jeg overhodet ikke synes at min vei er den gyldne og at alle bør følge den, men for egen del synes jeg at jeg har et fint forhold mellom penger brukt på musikk og penger brukt på avspillingsutstyr.

EDIT:fy da, robert, orddelingsfeil er en uting.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Terka skrev:
Med to småbarn på 19 mnd og 4 mnd i huset så er jeg forresten også begynt å nyte stillhet mer også! Sette meg ned når barna sover, ha all "elektronikk" avslått og nyte stillheten. Det er en god sanseopplevelse nå om dagen det også!
Jeg har latt meg fortelle at det finnes CDer med opptak av absolutt stillhet å få kjøpt. Jeg ser det for meg: mann spør kone om hvilken CD hun har lyst å høre på nå - og kona svarer "den med absolutt stillhet" - og toppen på kransekaken er at de setter den på og lytter andektig. Ikke til å tro.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg for min liker å tro at jeg har et anlegg med god lyd (vennligst se bort fra tråden min om Bassen min i denne sammenheng ;)), og setter pris på den gode oppløsningen det har, slik at jeg kan høre de fleste detaljene i musikken og får med meg det som faktisk skjer. Men, som den mester i selvmotsigelser jeg er, må jeg samtidig innrømme at jeg ofte har minst like stor glede av å lytte til musikk over det anlegget vi har på hytta. Dette anlegget er av mildt sagt diskutabel kvalitet. Det kan jo ha noe med selve settingen å gjøre, at man er på hytta og kan slappe av, men det kan også ha noe med at forventingene til lydkvaliteten er mindre, slik at man lytter mer til musikken enn til lyden. Så kanskje moralen er: Selg hi-endanlegget, kjøp noe ræl og bruk masse penger på musikk. Hva vet jeg?

R

RoDa

Gjest
Roberten skrev:
RoDa skrev:
Roberten skrev:

R
Nå skal jeg ikke være bastant her, men det tror jeg faktisk ikke at jeg gjør. For -og effektforsterkerne mine fra Rotel er meget sobert priset, det samme er høyttalerne fra Tannoy. Dette har tjenestegjort i ti år og vært med meg fra gutterom til studenthybel, kollektiv og inn i stua i leiligheten min. Nye tilskudd har vært to platespillere fra Project, først en Debut og for 3 år siden kjøpte jeg en RPM5. Og en Airport Express for cdplatene mine som nå lever på noen harddisker.

Jeg kan selvfølgelig ta feil, men jeg tror ikke et anlegg for...la oss si sekstentusen, oppfattes av 'den vanlige nordmann' som noe som er forbeholdt de med forgylte ører. I løpet av de siste ti årene har jeg brukt minst tretti til femogtretti ganger så mye på cd og vinyl.

Forresten, på hytta har jeg arvegodsanlegg bestående av JmLab, Van Alstine og Parasound. Også var det en cdspiller fra Denon der, men den arvet jeg videre til R. Solhaug som var i knipe på digitalia fronten.

I stedet for smilefjes vil jeg tillegge at jeg overhodet ikke synes at min vei er den gyldne og at alle bør følge den, men for egen del synes jeg at jeg har et fint forhold mellom penger brukt på musikk og penger brukt på avspillingsutstyr.

EDIT:fy da, robert, orddelingsfeil er en uting.
Vet ikke hvor mye undersøkelser det har vært på dette, men 16 tusen blanke norske kroner for et stereoanlegg er mye.
Mannen i gata bruker rundt 5 vil jeg tippe? Men det er ikke poenget.

Mitt poeng er at du skriver den kule linjen: "Sound is nothing!"
For deg, meg eller de andre her inne så er ikke sound nothing.
Vi bryr oss alle, i større eller mindre grad, om hvordan musikken vår gjengis av anlegget. Ikke sant?

Derfor er vi alle lydfreaker. Ingen av oss er bare musikkfreaker. ;)

Du vet hva forsterkerne dine heter uten å måtte se etter, du hadde klart på rams både merke og modell av platespillere og visste akkurat når du byttet platespiller. Du kunne til og med navnet på alle merkene du har i anlegget på hytta!

Ikke bare er du lydfreak og musikkfreak, du er utstyrsfreak også. ;D

Så tenker jeg litt på det du skriver om at du har et fint forhold mellom penger brukt på musikk og penger brukt på avspillingsutstyr.
På hvilken måte?
Er det mest rett å ha stereo til 5000 og 45000 plater eller stereo til 45000 og 5000 plater?
Hvor mange av de 45000 spiller man, og hvor mye av musikken på dem går man glipp av med anlegget til 5000?

Fasiten her blir kanskje litt tøff å skrive? ;)

Mvh
Rolf

L

labrador

Gjest
Tja, hva skal man kalle seg når:

1. Mitt gamle "rølpe-anlegg" gir meg flotte lydopplevelser uten behov for oppgradering.
2. Man heller kjøper utgivelser man har fra før, men med bedre lyd- fremfor ny musikk.
3. Man drar inn eksmplar nr. 10 av et bestemt klassisk verk for å sammenligne med den beste av de 9 foregående.
4. Man leser tråder som " utgivelser med god lyd" med interesse .
5. Føler at mye ny musikk er "gammelt nytt".
6. Man blir irritert over at god-, ny musikk leveres med dårlig lyd.

Hilsen:
Over middagshøyden og avslappet-, kritisk, kresen og kvalitetsbevisst musikkelskende lydelsker.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
RoDa skrev:
Vet ikke hvor mye undersøkelser det har vært på dette, men 16 tusen blanke norske kroner for et stereoanlegg er mye.
Mannen i gata bruker rundt 5 vil jeg tippe? Men det er ikke poenget.

Mitt poeng er at du skriver den kule linjen: "Sound is nothing!"
For deg, meg eller de andre her inne så er ikke sound nothing.
Vi bryr oss alle, i større eller mindre grad, om hvordan musikken vår gjengis av anlegget. Ikke sant?

Derfor er vi alle lydfreaker. Ingen av oss er bare musikkfreaker. ;)

Du vet hva forsterkerne dine heter uten å måtte se etter, du hadde klart på rams både merke og modell av platespillere og visste akkurat når du byttet platespiller. Du kunne til og med navnet på alle merkene du har i anlegget på hytta!

Ikke bare er du lydfreak og musikkfreak, du er utstyrsfreak også. ;D

Så tenker jeg litt på det du skriver om at du har et fint forhold mellom penger brukt på musikk og penger brukt på avspillingsutstyr.
På hvilken måte?
Er det mest rett å ha stereo til 5000 og 45000 plater eller stereo til 45000 og 5000 plater?
Hvor mange av de 45000 spiller man, og hvor mye av musikken på dem går man glipp av med anlegget til 5000?

Fasiten her blir kanskje litt tøff å skrive? ;)

Mvh
Rolf
Fasiten er nok svært vanskelig å skrive, Rolf, men jeg har litt vansker med å svelge at jeg er en lydfreak :D
Så lenge musikken er god koser jeg meg like mye om jeg hører den på den bærbare platespilleren min, på anlegget hjemme eller på radioen på kjøkkenet, et cetera. Rent økonomisk kunne jeg fint kjøpt et anlegg til ti ganger prisen av det jeg har nå uten å måtte ta opp noe lån, det ville da vel en lydfreak gjort ? Om ikke annet, det ville vel en utstyrsfreak gjort ? ;) Pluss, under flytting for en del år siden knakk den ene terminalen bakpå en høyttaler, slik at jeg nå har høyttalerledningen bøyd til slik at det blir kontakt, men uten at den er festet i høyttaleren. Det er upraktisk når jeg skal flytte på høyttaleren for å støvsuge bak den, eller kommer borti den, men jeg bekymrer meg ikke over hvorvidt det påvirker lyden.

Musikkfreak, ja. Lydfreak, nei, jeg kjenner meg ikke igjen i det. På den andre siden, jeg har ikke vært uten stereoanlegg i en lengre periode. Hadde jeg for eksempel vært tvunget til å klare meg utelukkende med den bærbare platespilleren min i noen måneder kan det godt hende jeg ville savnet muligheten til å kunne spille høyere, og i stereo, noe som Numarken tross alt ikke får til.

Når det gjelder 'sound is nothing.' Jeg har aldri blitt bergtatt av lyd, men jeg har virkelig blitt slått til gulvet av musikk. Uten at jeg kan dra frem linker av lommen så har jeg lest en del ganger her inne at folk ikke klarer å høre på en bestemt skive fordi de ikke kan fordra lyden på den. Det står for meg som noe som er sagt av en lydfreak. All ære til dem for det, men for meg er dette en helt ukjent problemstilling. Men jeg skjønner selvsagt at det er slitsomt i lengden å høre på en skive som er komprimert i hjel, bare sånn så det er sagt.

Hva prisforholdet mellom musikk og anlegg angår så sier jeg at det gjelder meg personlig. Jeg tror ikke det er noen absolutter ute å går her, men for egen del så har jeg alltid prioritert oppgraderinger av musikksamlingen fremfor oppgraderinger av anlegget. Og for å bruke mitt anlegg og min platesamling som utgangspunkt, jeg er veldig glad for at jeg har et anlegg til sekstentusen og musikk for pluss minus femhundretusen. Og jeg forstår meg ikke på de som heller ville valgt et anlegg til femhundretusen og platesamling til sekstentusen. Men det er kanskje fordi jeg ikke er lydfreak ? ;)

Når det er sagt, det er klart man kan komme til et punkt hvor man når critical mass, hvor platesamlingen har antatt så grandiose proporsjoner at man ikke har mulighet til å ha oversikt, langt mindre spille gjennom hver plate før man stryker slipset. Jeg sier ikke at dette er et mål.

Jeg vet ikke jeg, Rolf, er jeg lydfreak ? Det er ikke sikkert det er lett å svare på det, men jeg håper jeg klarte å belyse noen punkter som kan forklare hvorfor jeg ikke ser på meg selv som en.

Ad notam, jeg har hørt knallgod musikk på knallgode systemer, og selvfølgelig er det kjempegøy, men det har aldri fått meg til å savne noe ved mitt eget anlegg.

Før noen hopper på meg, dette er mine vurderinger, ikke fasiten.

Lydfreaker og musikkfreaker, foren eder !

R

RoDa

Gjest
Nei, Roberten. Jeg gir meg over, du er langt fra hverken utstyrsfreak eller lydfreak.
Går ut fra du tastet feil på pc-n første gang du snublet inn her? :eek:

;D

R

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
RoDa skrev:
Nei, Roberten. Jeg gir meg over, du er langt fra hverken utstyrsfreak eller lydfreak.
Går ut fra du tastet feil på pc-n første gang du snublet inn her? :eek:

;D

R
;D
Jeg snublet inn her for å få hjelp med en høyttaler hvor det ene basselementet hadde sluttet å lage lyd, nei ikke den høyttaleren hvor ledningen ligger inntil, og fant ut at det var mange kunnskapsrike og utrolig hyggelige mennesker her. Jeg har fått mange knakende gode tips om musikk og jeg har lært mangt om meget. I særdeleshet vil jeg få berømme Fadderordningen på Klassiskavdelingen i så måte, de har gitt meg veldig mye glede. Frøken Fryd vil kanskje ha et å annet å si til Valentino som lokket meg utpå Wagnerkjøret, men ingen vare skade er skjedd.

Også er det(og det her er viktig,) utrolig artig, selv for meg som håper jeg ikke er lydfreak, å se alle de snodige, flotte og gigantomane anleggene folk rundt om i det ganske land er i besittelse av. Iveren og gleden mange her inne viser er utrolig oppløftende og inspirerende. Også er det ganske fint å kunne skrive av seg bakrusen i et forsøk på å bevise at man er her for musikken. Noe som kanskje er like lett som å si at man surfer porno utelukkende for å teste om nettleseren virker, men artig er det lell ;D

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
For meg er det nærmest en selvfølge at musikken er viktigst. Den er faktisk så viktig at den fortjener best mulig gjengivelse! Et godt anlegg kan være like viktig for min opplevelse av musikk som gode briller kan være for min opplevelse av bildende kunst.
Etter at jeg fortok en kraftig oppgradering på anleggssiden, har jeg lært meg å like mye mer komplisert/variert musikk og fått utvidet min musikalske horisont. Slik henger dermed utstyr, lyd og musikk ganske godt sammen..

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Karma skrev:
Et godt anlegg kan være like viktig for min opplevelse av musikk som gode briller kan være for min opplevelse av bildende kunst.
Det var ganske så flott sagt, Karma :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
startet som musikkfreak, var det i ca 15 år før lyd ble viktig. Nå er det begge deler

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
41.191
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
RoDa skrev:
Derfor er vi alle lydfreaker. Ingen av oss er bare musikkfreaker ;)
Mvh
Rolf
Tror du favner de fleste av oss der RoDa, uansett hva vi svarer :)
Med unntak av et dusin talls da... ;)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Ulf-B skrev:
Terka skrev:
Jeg har latt meg fortelle at det finnes CDer med opptak av absolutt stillhet å få kjøpt. Jeg ser det for meg: mann spør kone om hvilken CD hun har lyst å høre på nå - og kona svarer "den med absolutt stillhet" - og toppen på kransekaken er at de setter den på og lytter andektig. Ikke til å tro.
Da foreslår jeg å sette John Cage's "4:33" på repeat. Et vell av gode innspillinger der ute! ;D
F.eks. denne: http://www.youtube.com/watch?v=hUJagb7hL0E

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Jeg lener langt mot musikksiden, men dessverre (?) ikke fullt så ekstremt som Roberten. Jeg lot meg fortrylle av en knitrende Elgar-innspilling fra tidlig 30-tall (med komponisten selv bak rattet!) avspilt på iMac for et par dager siden, og jeg har en lei uvane med å drømme meg bort i Wagner på bussen – der Apple-propper står for lyden (den fjonge inear-modellen, riktignok). Hvis jeg skulle leve med kun dette over tid tror jeg imidlertid jeg ville gått litt lei.

Jeg har lettere for å drømme meg bort i musikken når den blir formidlet noenlunde troverdig, og nå trenger jeg bare lukke øynene før jeg innbiller meg at Endellion-kvartetten holder intimkonsert i casa Wright. Etter hvert har jeg skjønt bittelitt av hvordan noen forskjellige instrumenter skal låte før de blir trykt inn på plate. For eksempel er vinkling og plassering av buen kritisk for lyden i en cello, en cellist kan «rispe» seg gjennom overganger med håndleddet eller gjøre det gjennom silkemyke bevegelser i overarmen; å få med alle disse nyansene krever litt – og jeg synes også det gir musikalsk utbytte å ha et anlegg som klarer å formidle de fraseringene musikerne har lagt inn. I tillegg er det fint å vite at hifikomponentene mine er bygd av briter som spiser agurksmørbrød og drikker varmt øl til lunch hver dag.

Jeg kommer ikke til å gjøre stort med anlegget på lenge, men musikk skal jeg kjøpe til lommeboka blør, hyllene holder på å rase av vekt og all veggplass er brukt.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Wright skrev:
Jeg lener langt mot musikksiden, men dessverre (?) ikke fullt så ekstremt som Roberten.
Det skal du sikkert bare være glad for, Wright :)
Det er veldig interessant det du sier om teknikken ved cellospilling og at anlegget ditt gjengir dette. Først og fremst, jeg tror at det viktigste her er kunnskapen du sitter på, og er helt med på at det gir deg ekstra utbytte når du hører på musikk med cello. Jeg skulle for eksempel gjerne hørt Rostropovich med dine ører. Når det gjelder anlegget, etter at jeg den klassiske musikken åpnet seg for meg har jeg tatt meg i å undres over om jeg ville fått enda større innsikt i musikken dersom jeg hørte den på et anlegg som er mer nøytralt og oppløst enn mitt. På indie/punk/garage/lofi etc tror jeg ikke at jeg går glipp av så meget, men det foresvever meg at det kan stille seg anderledes når det kommer til klassisk musikk.

Og, skulle det være slik at jeg får anledning til å høre på klassiske verker jeg kjenner godt på et anlegg som udiskutabelt har higher fidelity enn mitt, og dette åpner opp nye sider ved musikken for meg, vel, da kan jeg bli nødt til å gi deler av, eller hele, anlegget mitt reisepass og få inn noe som gir meg tilgang til dette også i heimen.

Forøvrig synes jeg det er en fantastisk målsetting å fylle veggene dine med musikk ! Jeg er snart nødt til å gjøre en kraftig ommøblering, sende fjernsynet på dør, eller kjøpe meg større leilighet. Eller, skrekk og gru, begynne å ha vinyl i gangen.

volt

Medlem
Ble medlem
26.01.2008
Antall liker
0
Hei kanskje litt medfødt husker godt min første musikk opplevelse 6år stifter bekjentskap med tantes platespiller eivind løberg rati ti ratiti spiller den opp att og opp att opplevelsen sitter spikret selv i dag ein følelse av lykke,videre husker eg litt senere att fått ny kasset med barne sanger ikkje tid for og bli med dei andre ut og leke oppslukt av musikken,begynte tidligt og få inntressen for stadig bedre lyd og slik har det berre fortsatt,rusfølelse her.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Er det egentlig noe galt om man er det ene eller det andre, eller alt på en gang? Så lenge "du" er fornøyd med dine valg og prioriteringer så er vel allt bare bra?
Fellesnevneren for oss alle er at vi har et annlegg som gjenngir laget lyd, vi spiller musikk, og vi logger oss på HFS fordi vi finner noe av interesse her inne. Bortsett fra det så tror jeg vi har et stort mangfold av personligheter som er aktive på HFS! :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Noen av mine beste musikkopplevelser har jeg hatt i mono, over min bestefars (nå min) gamle Radionette Duett 3000 fra tidlig syttitall. Også Tivoli Audio Modell One har gitt meg store opplevelser med P2 og alltid klassisk. Og som tidligere nevnt en liten kortbølgeradio så og si uten bass.

Men jeg er redd for at jeg fremstår som snobbete i min hylling av LoFi. For det er ikke noen hylling eller anti hifi jeg driver med, jeg bare mener at selv de med hifi-interesse kan få gode opplevelser med utstyr under pari. Man har det jo gøy med en boble selv om man har 911 i garasjen.

Jeg har møtt mange som er mer interessert i lyd enn musikk, og flere av dem har erkjent det. En hobby skal man jo ha, så hvorfor ikke lyd? Men blant oss musikkinteresserte blir det ofte litt snobbete når vi hevder at lyd ikke betyr noe. For lyd betyr ganske mye, men det forkleiner ikke det faktum at jeg og mange andre også nyter musikk uansett hvordan den avspilles. Sett bort fra når det blir farlig forvrengning på grunn av høyt volum. Det er så og si det eneste som kan drepe musikk, men det dreper jo også anlegg. Det var en jævla wannabe dj som sprengte bassen i mine Celestion SL6 med en kassett med apetekno mens jeg stod på kjøkkenet og laget kaffe. Jeg hørte ikke musikk gjennom veggen, bare forvrengning på grunn av elendig opptak på en ghettoblaster + høyt nivå.

Den karen hadde B&O + 2x SL1210 og mixer hjemme, så han hadde investert noen kroner i lyd. Ikke den matchen vi ville hatt, men dyrt nok. Han var likevel ikke i stand til å høre at forvrengningen var høyere enn selve musikken. Hadde det bare enda vært god musikk, men i tillegg var det apetekno av verste sort. Hva skal man si om slike personer? Er det musikk eller lyd som er viktigst? Jeg tipper ingen av delene. Det var rundt 2000, og i de/disse dager er det jo sosialt påkrevd å være musikkelsker.

Siden da har jeg ikke ville ha noe særlig med den typen å gjøre, selv om han fortsatt skylder meg 1500 han lånte av meg dagen før. Jeg blir litt deppa bare av å tenke på gjøken.

volt

Medlem
Ble medlem
26.01.2008
Antall liker
0
God lyden blei først oppdaget når eg fikk mine stax hodetelefoner kjøpt hos audioscan.

Topp Bunn