RoDa skrev:
Vet ikke hvor mye undersøkelser det har vært på dette, men 16 tusen blanke norske kroner for et stereoanlegg er mye.
Mannen i gata bruker rundt 5 vil jeg tippe? Men det er ikke poenget.
Mitt poeng er at du skriver den kule linjen: "Sound is nothing!"
For deg, meg eller de andre her inne så er ikke sound nothing.
Vi bryr oss alle, i større eller mindre grad, om hvordan musikken vår gjengis av anlegget. Ikke sant?
Derfor er vi alle lydfreaker. Ingen av oss er bare musikkfreaker.
Du vet hva forsterkerne dine heter uten å måtte se etter, du hadde klart på rams både merke og modell av platespillere og visste akkurat når du byttet platespiller. Du kunne til og med navnet på alle merkene du har i anlegget på hytta!
Ikke bare er du lydfreak og musikkfreak, du er utstyrsfreak også. ;D
Så tenker jeg litt på det du skriver om at du har et fint forhold mellom penger brukt på musikk og penger brukt på avspillingsutstyr.
På hvilken måte?
Er det mest rett å ha stereo til 5000 og 45000 plater eller stereo til 45000 og 5000 plater?
Hvor mange av de 45000 spiller man, og hvor mye av musikken på dem går man glipp av med anlegget til 5000?
Fasiten her blir kanskje litt tøff å skrive?
Mvh
Rolf
Fasiten er nok svært vanskelig å skrive, Rolf, men jeg har litt vansker med å svelge at jeg er en lydfreak
Så lenge musikken er god koser jeg meg like mye om jeg hører den på den bærbare platespilleren min, på anlegget hjemme eller på radioen på kjøkkenet, et cetera. Rent økonomisk kunne jeg fint kjøpt et anlegg til ti ganger prisen av det jeg har nå uten å måtte ta opp noe lån, det ville da vel en lydfreak gjort ? Om ikke annet, det ville vel en utstyrsfreak gjort ?

Pluss, under flytting for en del år siden knakk den ene terminalen bakpå en høyttaler, slik at jeg nå har høyttalerledningen bøyd til slik at det blir kontakt, men uten at den er festet i høyttaleren. Det er upraktisk når jeg skal flytte på høyttaleren for å støvsuge bak den, eller kommer borti den, men jeg bekymrer meg ikke over hvorvidt det påvirker lyden.
Musikkfreak, ja. Lydfreak, nei, jeg kjenner meg ikke igjen i det. På den andre siden, jeg har ikke vært uten stereoanlegg i en lengre periode. Hadde jeg for eksempel vært tvunget til å klare meg utelukkende med den bærbare platespilleren min i noen måneder kan det godt hende jeg ville savnet muligheten til å kunne spille høyere, og i stereo, noe som Numarken tross alt ikke får til.
Når det gjelder 'sound is nothing.' Jeg har aldri blitt bergtatt av lyd, men jeg har virkelig blitt slått til gulvet av musikk. Uten at jeg kan dra frem linker av lommen så har jeg lest en del ganger her inne at folk ikke klarer å høre på en bestemt skive fordi de ikke kan fordra lyden på den. Det står for meg som noe som er sagt av en lydfreak. All ære til dem for det, men for meg er dette en helt ukjent problemstilling. Men jeg skjønner selvsagt at det er slitsomt i lengden å høre på en skive som er komprimert i hjel, bare sånn så det er sagt.
Hva prisforholdet mellom musikk og anlegg angår så sier jeg at det gjelder meg personlig. Jeg tror ikke det er noen absolutter ute å går her, men for egen del så har jeg alltid prioritert oppgraderinger av musikksamlingen fremfor oppgraderinger av anlegget. Og for å bruke mitt anlegg og min platesamling som utgangspunkt, jeg er veldig glad for at jeg har et anlegg til sekstentusen og musikk for pluss minus femhundretusen. Og jeg forstår meg ikke på de som heller ville valgt et anlegg til femhundretusen og platesamling til sekstentusen. Men det er kanskje fordi jeg ikke er lydfreak ?
Når det er sagt, det er klart man kan komme til et punkt hvor man når critical mass, hvor platesamlingen har antatt så grandiose proporsjoner at man ikke har mulighet til å ha oversikt, langt mindre spille gjennom hver plate før man stryker slipset. Jeg sier ikke at dette er et mål.
Jeg vet ikke jeg, Rolf, er jeg lydfreak ? Det er ikke sikkert det er lett å svare på det, men jeg håper jeg klarte å belyse noen punkter som kan forklare hvorfor jeg ikke ser på meg selv som en.
Ad notam, jeg har hørt knallgod musikk på knallgode systemer, og selvfølgelig er det kjempegøy, men det har aldri fått meg til å savne noe ved mitt eget anlegg.
Før noen hopper på meg, dette er mine vurderinger, ikke fasiten.
Lydfreaker og musikkfreaker, foren eder !