Luxman !

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Supra har to typer. En med lyseblå farge og en i mørkegrått. Se linken til Skorob. Jeg kjøpte akkurat flere av den typen.

    BE487363-7156-44C2-9326-712983B72A99.jpeg
    39D48928-685F-4B0C-BEC8-2FEF1036B452.jpeg
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Det er produsert 600stk av den. 300 er forbeholdt Japan og har treverk rundt.
    De resterende 300 er spredd rundt i verden, ryktene vil ha det til at ingen forhandler fikk flere enn 2 (uten at jeg skal gå god for akkurat den påstanden).
    Hei. Mener Jens sa når jeg fikk tilbud om å kjøpe den, så hadde de kun fått en stk 🤓
     

    Gradoman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.04.2008
    Innlegg
    60
    Antall liker
    36
    Supra har to typer. En med lyseblå farge og en i mørkegrått. Se linken til Skorob. Jeg kjøpte akkurat flere av den typen.
    Hvordan er ergonomien på de to? Tenker primært på evne til å bøye seg. Stive kabler er greit når man har plass, og ergonomiske når man skal passe inn i mer begrenset volum.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Vet ikke hvor «lov» det er med dyre kabler, men med stive lakriskabler har jeg latt dem ligge noen minutter i kokende vann, ikke støpslene selvsagt :) Da blir de myke og fine.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan er ergonomien på de to? Tenker primært på evne til å bøye seg. Stive kabler er greit når man har plass, og ergonomiske når man skal passe inn i mer begrenset volum.
    De er myke og lette å bøye. Jeg erstattet bla. 2 stk. kabler som var av den stive sorten.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Kabler er viktig, selv for en Luxman, så dette er relevant. Ingen forsterker uten en kabel. Da blir det tyst.
    Jeg har lært, etter å ha lest i en del tråder om kabler, at en med feks 1 m strømkabel kan få en noe-så-inni-hællvettes-god-forsterker til å låte noe-så-inni-hællvettes-dårlig, og at en noe-så-inni-hællvettes-dårlig-forsterker-kan forvandles til en noe-så-inni-hællvettes-god-forsterker ved en god/riktig kabel.
    Jepp, sånn er det, visstnok, i alle fall i følge ord og uttrykk som brukes for å beskrive de enorme forskjellene. :)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Kabler er viktig, selv for en Luxman, så dette er relevant. Ingen forsterker uten en kabel. Da blir det tyst.
    Jeg har lært, etter å ha lest i en del tråder om kabler, at en med feks 1 m strømkabel kan få en noe-så-inni-hællvettes-god-forsterker til å låte noe-så-inni-hællvettes-dårlig, og at en noe-så-inni-hællvettes-dårlig-forsterker-kan forvandles til en noe-så-inni-hællvettes-god-forsterker ved en god/riktig kabel.
    Jepp, sånn er det, visstnok, i alle fall i følge ord og uttrykk som brukes for å beskrive de enorme forskjellene. :)
    Ja, jo… Mine Luxman spiller ganske fantastisk med helt vanlig nettkabel. Tro det eller ei. ;)
     

    Gradoman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.04.2008
    Innlegg
    60
    Antall liker
    36
    Japanske Luxman kommer standard med JPA-10000, og de har en oppgradering JPA-15000. Så Luxman og kabler er relevant, selv om de jo ikke produserer oppgraderte strømkabler for det europeiske markedet. Det sagt, så er nok terskelen for "bra nok" og "ikke rom for videre forbedringer" ganske lav hva strømkabel angår. Strømmen skal jo gjennom endel meter inni veggen din først, så den siste meteren teller nok kun dersom den er betydelig dårligere enn ledningene du har i veggen.

    Hva andre kabler angår, så lager Luxman selv JPU-150 som er en USB-kabel. Men den koster 1700,- i Norge. Er det overkill? Kan man fore sin (Luxman) DAC/CD-spiller på lavere grads USB-kabler uten forringing? Eller er intet mindre enn Luxmans egen USB-kabel godt nok? (og kanskje ikke engang den, så man gjerne spanderer det tidobbelte på USB-forbindelsen)
     
    Sist redigert:

    hifi1953

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Innlegg
    147
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    12
    Det ble litt tomt etter at 590axii forlot meg.
    Vis vedlegget 732864

    Og i dag kom det en pakke. Noen som gjetter hva det er?
    Vis vedlegget 732866

    Ja, det er en:
    Vis vedlegget 732867

    Vis vedlegget 732868

    Vis vedlegget 732869

    Vis vedlegget 732870

    Vis vedlegget 732871

    Vis vedlegget 732872

    Så nå kan jeg vel si at jeg er medlem av Luxman sine venner.
    Den veier mer enn hva jeg husker at 590axii gjorde.
    Og utseende er mye bedre enn forventet. Trodde jeg kom til å tenke at VU-metrene mangler, men det gjør jeg ikke.

    Hvordan den låter? Aner ikke enda fordi jeg mangler høyttalerkabler. Jeg får noen i morgen så mulig det blir en kort seanse da.

    Den har stått på i noen timer nå og jeg tenkte å la den stå på til i morgen. The burn in is real.

    Der lukter ny forsterker i kjellerstua 🙂
    Et lite spm; ser at AC in har 2 plugger, det samme har min 590 ax mkii som er tilnærmet ny. På andre av samme type forsterkere fra Luxman er det 3 pins AC inn. Noen som vet hvorfor og om det har noen betydning- isåfall hva?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det la jeg ikke merke til så jeg sjekket nå nettopp. Det betyr at forsterkeren ikke er jordet og at all jording går via signalkabler.
    Siden jeg er kunnskapsløs på strøm: det er vel ikke bra?
     

    hifi1953

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Innlegg
    147
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    12
    Jeg kan heller ikke se at dette er et problem overhode- da hadde ikke elektronisk utstyr ( les Luxman i dette tilfellet) blitt godkjent i Norge! Jeg har både jordet og ujordet strømnett hjemme (gammelt hus hvor alle etasjer utenom 1 er jordet etter div. oppgraderinger), og alt gjort forskriftsmessig. Har også overspenningsvern på alle kurser. Er overhodet ikke bekymret, og mitt spørsmål var av ren nysgjerrighet; hvorfor samme forsterkere leveres med både 2 og 3 pins AC inngang. Tenkte ikke å lage unødvendig bekymring!
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har egen kurs til anlegget. Kanskje jeg skulle fått koblet bort jord så slipper jeg den problematikken helt.
     

    hifi1953

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Innlegg
    147
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    12
    Jeg aner ikke om det er nødvendig, jeg benytter min på jordet nett nå og det er uproblematisk. Tilkoblet utstyr som streamer/dac/vinyl/riia/cd-spiller er jordet/ujordet. Om du må koble på ujordet må i såfall eksperter/forhandler svare, jeg er ingen av delene.
     

    kazan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    313
    Antall liker
    438
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Hei ! Lurte på en ting angående min nylige anskaffede EQ500. Syntes den blir veldig varm. Trengs det mere luft rundt den?(se bilde). Noen erfaring?
    D82262C5-5213-4763-A475-9DDB7358C9A9.jpeg
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Hei ! Lurte på en ting angående min nylige anskaffede EQ500. Syntes den blir veldig varm. Trengs det mere luft rundt den?(se bilde). Noen erfaring? Vis vedlegget 736324
    Har ingenting å komme med utover at det oppsettet blir gradvis mer og mer snadder.

    Når kommer 900 på forforsterker eller effekt? 😊
     

    runben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2003
    Innlegg
    159
    Antall liker
    176
    Torget vurderinger
    1
    Hei ! Lurte på en ting angående min nylige anskaffede EQ500. Syntes den blir veldig varm. Trengs det mere luft rundt den?(se bilde). Noen erfaring?
    Ut fra bilder ser det ikke ut som EQ-500 har luftespalter i kabinettet enda den inneholder 7 rør?
    Hvis det stemmer kommer den garantert til å bli ganske så varm uansett, og jeg vil si den trenger mer kjøling rundt seg enn det du har pr idag. Tror jeg ville hatt den frittstående på topp i et rack så den hadde fått maksimal kjøling.
    Har selv en Luxman preamp med 6 rør, men den har masse luftespalter bak på kabinettet og blir ikke foruroligende varm.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    EQ500 blir varm, men ikke ubehagelig varm. Personlig ville jeg hatt mer luft rundt den. Min egen står på en benk med luft over.
     

    møffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Innlegg
    442
    Antall liker
    1.043
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    Tilslutter mig at Luxmann er absolut noget af det bedre. Har en gang haft en L1080 Receiver. Lød rigtigt godt, jeg byttede mig til den for et farveTV. Dette er nok forlængst smidt væk...
    Tyve år senere blev Luxmann kastet i grams for ussel mammon, men denne spiller ganske sikkert lystigt videre...
    My fifti cents
     

    kazan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    313
    Antall liker
    438
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Ut fra bilder ser det ikke ut som EQ-500 har luftespalter i kabinettet enda den inneholder 7 rør?
    Hvis det stemmer kommer den garantert til å bli ganske så varm uansett, og jeg vil si den trenger mer kjøling rundt seg enn det du har pr idag. Tror jeg ville hatt den frittstående på topp i et rack så den hadde fått maksimal kjøling.
    Har selv en Luxman preamp med 6 rør, men den har masse luftespalter bak på kabinettet og blir ikke foruroligende varm.
    Ingen luftespalter på kabinettet nei, prøve å få til litt mere luft rundt den
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Ett vakkert nytt medlem i familien :)

    PD-151 🤘
    Vis vedlegget 741571
    Etter noen dager med denne snurrende og justert er jeg temmelig enig i dette utsagnet :)

    There's a reason Luxman branded PD-151 an "analog player" rather than a turntable. The name reflects the extreme lengths the famed audiophile company went to ensure this premium Japanese-made component addresses the shortcomings that plague even high-end turntables – an approach that effectively places PD-151 in a category of its own.

    Dette er virkelig en lekkerbisken av en spiller, og ikke minst er den kjapp med start og stopp som har gjort at jeg har ved tidligere reimdrift spillere har savnet DD. Det gjør jeg ikke lenger, samt at den låter fantastisk bra. Min beste spiller sålangt, men ikke den dyreste :)
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.064
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Funker definitivt det :)
    Ikke egne erfaringer, men har hørt kombo'en hos en som ikke er så langt unna ( naboen ) ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn