Luxman !

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Er 30 W det meste Luxman tilbyr i klasse A?
    Hvor «sterke» er de?
    Luxman frister og klasse A frister, men redd de blir svakeste laget.
    De er veldig sterke, var aldri i nærheten at den klippet når jeg hadde 590axmkii. Savner den ampen!
    På hvilke høyttalere?
    Wilson Audio Sabrina, Tannoy DCTi, Yamaha Soave P1 og Martin Logan electromotian, Sonus Faber Olypica 3 ( det var en veldig flott kombinasjon)...
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Er 30 W det meste Luxman tilbyr i klasse A?
    Hvor «sterke» er de?
    Luxman frister og klasse A frister, men redd de blir svakeste laget.
    Min 590 ax mk2 har aldri hatt pusteproblemer uansett hvor høyt jeg har spilt, og jeg vil tro det er meningsløst å spille høyere enn det jeg noen ggr gjør i øl-bula i kjellern.
    Legg på noen få høvdinger til, og gå for 509'n da vel. Den har enda litt mer krefter i bunnen og enda litt mer oppløsning jf tester. Se audiodrom.net. Ht'ne dine koster over 300.000, mann.
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Kudos Titan 808
    Hvor stort er rommet? Og hvor høyt vil du kunne spille, og med hva slags musikk?

    Ser at høytalerne dine er oppgitt til 91db/8ohm. Det er på papiret likt mine Tannoy Cheviot, og 30W er rikelig. Som noen nevnte ovenfor går Luxman kl A en del over oppgitt W ved å skifte til A/B. Mener 590ene måles til ca 90W.

    I den prisklassen så er kanskje M900 et alternativ også?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    L-550AXII gir 60W maks i klasse A/B, mens L-590AXII stopper ved 100W A/B ifølge tester jeg har lest. Husker ikke hvor, men begge var vel tyske mener jeg.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Er 30 W det meste Luxman tilbyr i klasse A?
    Hvor «sterke» er de?
    Luxman frister og klasse A frister, men redd de blir svakeste laget.
    Min 590 ax mk2 har aldri hatt pusteproblemer uansett hvor høyt jeg har spilt, og jeg vil tro det er meningsløst å spille høyere enn det jeg noen ggr gjør i øl-bula i kjellern.
    Legg på noen få høvdinger til, og gå for 509'n da vel. Den har enda litt mer krefter i bunnen og enda litt mer oppløsning jf tester. Se audiodrom.net. Ht'ne dine koster over 300.000, mann.
    Litt sugen på å teste ut klasse A, derav spørsmålet.
    Men med markedet og kronekursen som er nå beholder jeg nok min ASR en stund til tror jeg.
    Feil tråd, men siden Erdal har begge merkene så må jeg si at Sugden Sapphire FBA 800 også er en amp jeg virkelig kunne tenkt meg å prøve ut.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Kudos Titan 808
    Hvor stort er rommet? Og hvor høyt vil du kunne spille, og med hva slags musikk?

    Ser at høytalerne dine er oppgitt til 91db/8ohm. Det er på papiret likt mine Tannoy Cheviot, og 30W er rikelig. Som noen nevnte ovenfor går Luxman kl A en del over oppgitt W ved å skifte til A/B. Mener 590ene måles til ca 90W.

    I den prisklassen så er kanskje M900 et alternativ også?
    ca 32 kvm, men store åpninger mot rom på 20-30 kvm tilsammen.
    Takhøyde skrår fra 2,55 m til 3,6 m.

    Liker å kunne spille litt høyt en gang i blant.

    Musikk er mye singer/ songwriter og lettere rock. Sikkert ikke veldig krevende i det store og hele.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Feil tråd, men siden Erdal har begge merkene så må jeg si at Sugden Sapphire FBA 800 også er en amp jeg virkelig kunne tenkt meg å prøve ut.
    Sugden kan trolig et og annet med klass A, etter noen år mer eller mindre bare med det, spennende saker!!!
     

    gryphongryph

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2015
    Innlegg
    190
    Antall liker
    63
    Var selv lidt nervøs at 590ii ikke var kraftig nok til mine Graham’s som er 87db.
    Efter lang tid overvejelser købte jeg aldrig forstærkeren! Ikke på manglede power, mere fordi jeg ville beholde rør i mit anlæg, var så heldig at få købt en Belles SA-30 klasse A effekt forstærker, som vist nok er målt til næsten 50watt.
    Må sige at den driver mine 5/9 helt imponerende.
    Luxman går jo fra klasse A til 80-100 watt i ab!
    Så power skulle være der om rummet ikke er for stort.
    590ii er for mig den smukkeste intregreret forstærker på markede, ren kvalitet i udførsel.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Wilson audio sabrina skal vel være ganske tungdrevne. Hvis det er god match så bør vel kudos 808 være bra også?

    Intressant og lese alles erfaringer. Jeg har faktisk ikke hørt om noen til dags dato som har sagt at luxman 590 var for svak til å drive en gitt høyttaler. Det virker som at det meste er god match med denne forsterkeren.

    Jeg har ikke mye erfaring men prøvde noen dynaudio audience 52 som er 4 ohm og 86 db. Det gikk ihvertfall fint.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Wilson audio sabrina skal vel være ganske tungdrevne. Hvis det er god match så bør vel kudos 808 være bra også?

    Intressant og lese alles erfaringer. Jeg har faktisk ikke hørt om noen til dags dato som har sagt at luxman 590 var for svak til å drive en gitt høyttaler etter å ha prøvd selv. Det virker som at det meste er god match med denne forsterkeren.

    Jeg har ikke mye erfaring men prøvde noen dynaudio audience 52 som er 4 ohm og 86 db. Det gikk ihvertfall fint.
     

    kazan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    313
    Antall liker
    438
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Har som tidligere skrevet M600A selv,det er det effekt trinnet som 590 er bygget på. 30W kl A. aldri hatt problemer med for lite effekt
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Er 30 W det meste Luxman tilbyr i klasse A?
    Hvor «sterke» er de?
    Luxman frister og klasse A frister, men redd de blir svakeste laget.
    Min 590 ax mk2 har aldri hatt pusteproblemer uansett hvor høyt jeg har spilt, og jeg vil tro det er meningsløst å spille høyere enn det jeg noen ggr gjør i øl-bula i kjellern.
    Legg på noen få høvdinger til, og gå for 509'n da vel. Den har enda litt mer krefter i bunnen og enda litt mer oppløsning jf tester. Se audiodrom.net. Ht'ne dine koster over 300.000, mann.
    Litt sugen på å teste ut klasse A, derav spørsmålet.
    Men med markedet og kronekursen som er nå beholder jeg nok min ASR en stund til tror jeg.
    Feil tråd, men siden Erdal har begge merkene så må jeg si at Sugden Sapphire FBA 800 også er en amp jeg virkelig kunne tenkt meg å prøve ut.
    Det ligger en 590 ax mk2 på finn.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hadde 590a11 i mange år. En perle av en forsterker. Har nå 509x. Den er faktisk enda bedre...
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I favør av 590’en er at den spilte noe bedre på lavt volum. 509x våkner for alvor med noe mer trøkk. Men da er det stor forskjell. Mye mer headroom og orden i lydbildet. Er nok min siste forsterker. Om ikke Luxman kommer opp med noe enda mer vanvittig i integrerte amps.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har forøvrig Focal Sopra2 og Lumin T2.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Om fire dager har jeg hatt C-900U i et år, M-900U har jeg hatt i et år og 4 mnd, og E-250 har jeg hatt i to år. Kan også nevne at nåværende høyttalere har jeg hatt i et år og to mnd. Jeg er av de som tidligere ofte har rokkert på utstyret, kanskje mest for spenningens skyld? Nå derimot så tør jeg ikke skifte. Er så godt fornøyd med alt at det er tryggest å la ting være som de er. Har ingen planer om utskifting av noe som helst, og det føles litt uvant, men godt. :)
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har og byttet mye opp gjennom årene. Har nå funnet ro med Luxman. Kommer aldri i verden til å ha noe annet. Det er bare det beste man kan ha av forsterkere. Endelig er jeg i mål. Luxman forever...
     

    kazan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    313
    Antall liker
    438
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Håper å komme i mål jeg også,sitter å venter utolmodig på M700u. Kommer trolig ikke før etter Påske:(
     
    Sist redigert:

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Håper å komme i mål jeg også,sitter å venter utoldmodig på M700u. Kommer trolig ikke før etter Påske:(
    Ja, har også ventet utolmodig på bilder av nyanskaffet M700u. Synd den ikke har dukket opp til påske, men den som venter på noe godt osv. :)
    BTW, jeg er nok ikke i mål enda, men de nevnte komponentene blir. Det er andre ting å ta tak i nå.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Til ligaen Luxman tilhører syntes jeg prisene henger ganske så på greip, mye er mye verre overpriset enn det her. Er det stor forskjell på de to forforsterkerne, forresten? Ser også at brokobling av to 700-amper ikke koster avskrekkende mye mer enn en 900-amp. Flotte produkter, ser for meg dere som er eiere har et sterkt forhold til dette - ikke alt dyrt utstyr man tenker slikt om. Eneste litt merkelig jeg selv har opplevd med Luxman, er en demo på ei messe hvor de tømte to store mono amper (900) uten at det var spesielt høyt, faktisk...
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Til ligaen Luxman tilhører syntes jeg prisene henger ganske så på greip, mye er mye verre overpriset enn det her. Er det stor forskjell på de to forforsterkerne, forresten? Ser også at brokobling av to 700-amper ikke koster avskrekkende mye mer enn en 900-amp. Flotte produkter, ser for meg dere som er eiere har et sterkt forhold til dette - ikke alt dyrt utstyr man tenker slikt om. Eneste litt merkelig jeg selv har opplevd med Luxman, er en demo på ei messe hvor de tømte to store mono amper (900) uten at det var spesielt høyt, faktisk...
    Det er ganske stor forskjell på M-700U og M-900U i oppbygning og dimmensjonering. Du kan se en del av det på sidene til Luxman. Det lydmessige resultatet kan jeg ikke si noe om siden jeg ikke har hørt M-700U i kjente omgivelser.

    Dette med demoen du opplevde blir som å svare på hvor kråka flyr. Du nevner ingenting om hva de spilte på, om Luxman var i mono eller bi-amp.
    Selv klarer jeg ikke tømme min M-900U på mine høyttalere med oppgitt spec: 90dB ved 2,83V/1m og 4ohm/min 3,2 ohm selv om jeg liker å spille rimelig høyt til tider. M-900U er også målt til å levere 749W i 8ohm mono ved 1% THD, så da kan man jo lure litt på hva du hørte på.
    https://www.soundstagenetwork.com/i...00u-stereo-mono-amplifier&catid=97&Itemid=154
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Kudos Titan 808
    Hvor stort er rommet? Og hvor høyt vil du kunne spille, og med hva slags musikk?

    Ser at høytalerne dine er oppgitt til 91db/8ohm. Det er på papiret likt mine Tannoy Cheviot, og 30W er rikelig. Som noen nevnte ovenfor går Luxman kl A en del over oppgitt W ved å skifte til A/B. Mener 590ene måles til ca 90W.

    I den prisklassen så er kanskje M900 et alternativ også?
    ca 32 kvm, men store åpninger mot rom på 20-30 kvm tilsammen.
    Takhøyde skrår fra 2,55 m til 3,6 m.

    Liker å kunne spille litt høyt en gang i blant.

    Musikk er mye singer/ songwriter og lettere rock. Sikkert ikke veldig krevende i det store og hele.
    Ikke så ulikt mitt rom, der jeg også har stort tilstøtende volum.
    Begge alternativene som nevnes fra brukten er gode.
    M600 om du vil gå for separate komponenter.
    590axII om du vil ha integrert, med god RIAA og hodetelefonforsterker i samme pakka.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Eneste (bitte)lille varsko i forhold til den innebygde RIIAen er at ved bruk av pickup med svært lavt output så vil den trolig støye litt ved "normalt" og høyere volum. I alle fall var det tilfelle med min Benz Ebony TR (0.12mV) og L-550AXII og jeg antar RIIAene er identiske. Med alt annet, fra 0.2mV og oppover, var den tyst og låt svært bra.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    RIAA er ikke et behov, ga opp vinylkarrieren min relativt fort. Låt fortreffelig, men ga meg ikke gleden jeg forventet.
    Hodetelefonforsterker er heller ikke nødvendig.

    Et effekttrinn kan fort være løsningen med Wadia 321 som pre, har med suksess benyttet den løsningen med andre effekttrinn.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dette med demoen du opplevde blir som å svare på hvor kråka flyr. Du nevner ingenting om hva de spilte på, om Luxman var i mono eller bi-amp.
    Du har rett i alt, jeg aner ikke konfigurasjon og husker ikke høyttalerne. Mener det var på ei Horten messe - glem det.

    Er det forresten omtrent samme "sound" i Luxman sine integrerte, som deres separate komponenter, på normale lyttenivåer?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Han er ikke fornøyd. Derfor lurer han nu på om han skal selge cd-spilleren og M-700'n til meg... ;-) :-D
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Han er ikke fornøyd. Derfor lurer han nu på om han skal selge cd-spilleren og M-700'n til meg... ;-) :-D
    He he,jeg har en M600A du kan få kjøpt
    Lurer faktisk fært på det, men usikker på om det er verd å bruke 30' i tillegg til 590'n... Men har jo en da-250 med variabel utg den kunne vært brukt på...
     

    kazan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    313
    Antall liker
    438
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Han er ikke fornøyd. Derfor lurer han nu på om han skal selge cd-spilleren og M-700'n til meg... ;-) :-D
    He he,jeg har en M600A du kan få kjøpt
    Lurer faktisk fært på det, men usikker på om det er verd å bruke 30' i tillegg til 590'n... Men har jo en da-250 med variabel utg den kunne vært brukt på...
    Hadde 590AX før jeg kjøpte M600,synes det var en oppgradering selv om 590 spiller knallbra og ser magisk ut????????????
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Gratulerer! kazan Fornøyd så langt? Regner med det kommer litt om inntrykket etter hvert.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn