Luxman !

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    31.499
    Torget vurderinger
    28
    Flott spiller! Gratulerer.

Den lille stangen som stikker opp til venstre, er det en lampe?

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    1.586
    Torget vurderinger
    5
    Takk!

Det er en lampe. Kan demonteres. Dog en smule stemning når kvelden senker seg og det oransje lyset reflekteres i pusset stål. ;-) Faktisk også ganske praktisk når flomlysene er skrudd av. En liten tilvenning når vinylen skal på og man lar lokket stå i hvileposisjon. Intet problem. Litt som å huske på å sjekke at låsespennen på bilbeltet ikke henger i døra når kjøreturen er over med grombilen.

Mvh Olav E

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    31.499
    Torget vurderinger
    28
    Fin løsning. Ser absolutt nytten.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.855
    Sted
    Bærum
    Takker og bukker!

Ja det ble litt høy puls når jeg så annonsen på den. Litt ståpels når jeg pakket den opp. Nå må jeg finne en god PU til den, og etter hvert en oppgradering av RIAA.

Mvh Olav E
    Gratulerer. Du får fortelle om hva slags pu du velger.

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    1.586
    Torget vurderinger
    5
    Her er lånt bilde uten fyrtårnet:

Luxman lånt.jpg

Du har litt erfaring med vinyl Fosse, noen tanker om gode alternativer til Luxmanen?

Mvh Olav E

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    31.499
    Torget vurderinger
    28
    Jeg kjenner ikke arm eller spiller, eller anlegg. Men jeg tipper, uten å vite, at om du finner pickup med «normale» data for stivhet og vekt så fungerer det godt i armen. Og da handler det i stor grad om å finne en pickup hvis lyssignatur du liker og matche denne mot riaa. Pickup matches mekanisk med arm, elektrisk mot riaa.

Jeg ville hørt litt ulike pickuper rundt om. Funnet ut om det var merker jeg foretrakk mht karakter, klang og kvalitet og så valgt ut i fra det. Og så ville jeg vært påpasselig med å finne et riaatrinn som gir pickupen optimale betingelser (gain, impedanse etc). Match mellom pickup og riaa er undervurdert, og kanskje noe av det som etter mitt skjønn har størst betydning for selve klangbalansen.

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    1.586
    Torget vurderinger
    5
    Jeg kjenner ikke arm eller spiller, eller anlegg. Men jeg tipper, uten å vite, at om du finner pickup med «normale» data for stivhet og vekt så fungerer det godt i armen. Og da handler det i stor grad om å finne en pickup hvis lyssignatur du liker og matche denne mot riaa. Pickup matches mekanisk med arm, elektrisk mot riaa.

Jeg ville hørt litt ulike pickuper rundt om. Funnet ut om det var merker jeg foretrakk mht karakter, klang og kvalitet og så valgt ut i fra det. Og så ville jeg vært påpasselig med å finne et riaatrinn som gir pickupen optimale betingelser (gain, impedanse etc). Match mellom pickup og riaa er undervurdert, og kanskje noe av det som etter mitt skjønn har størst betydning for selve klangbalansen.
    God plan!

Beskrev litt anlegg og utfordringene i egen tråd: https://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/95056-hva-fortjener-en-luxman-pd-171a.html Noen gpde råd allerede mottatt. Har en travel hverdag som begrenser anledningen til å fyke rundt for sjekk. Burde setta av tid, men sånn er det. Ønsker nok en lydkarakter med en smule kjøtt på beina. Flott om PU sitter som den skal når den først er montert. Tenker PU og eksisterende RIAA i en oppstart. RIAA dernest. For å bli kjent med lydkarakteristikk fra de ulike produsentene, så lurte jeg på om å handle brukt er en løsning. Redd for å kjøpe katta i sekken, men det er vel bare ok vinylfolk?

Mvh Olav E.

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.501
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Her er lånt bilde uten fyrtårnet:

Vis vedlegget 529797

Du har litt erfaring med vinyl Fosse, noen tanker om gode alternativer til Luxmanen?

Mvh Olav E
    Gratulerer med skikkelig flott spiller! Trodde faktisk PD-171A kom uten løst armbord og at man måtte kjøpe PD-171AL for å få det. Ref. disse bildene.

171.png

171_1.png

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.501
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hei!

PD-171AL kan utrustes med ulike armboard tilpasset flere armer. Sjekk: http://http://www.luxman.com/asset/catalog/pd-171al_catalog.pdf

Da kan man starte med en PD-171A og etterhvert oppgradere armen også på den. Tenker jeg har nok å vokse på med denne spilleren.....

Mvh Olav E
    Ja, har forstått det nå. Har tenkt på denne spilleren, men tror jeg får klare meg med den jeg har ei stund til. Har litt lyst på en matchende preamp til denne. :)

IMG_0132s.jpg

bruce2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det. Veldig spent. Har lest mye positivt, men ikke fått sjansen til å prøve hjemme. Tro hvordan den cil spille med kudos super 20?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.293
    Sted
    .
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer med et fantastisk produkt fra solens land. Fint med tilbakemelding om hvordan du opplever lyden i forhold til det du har brukt frem til nå.
    Jeg er også i markedet for noe nytt fra Luxman eller Accuphase og jeg er allergisk mot hard, skrikende diskant og liker kontant rask bass og selvfølgelig fløyelsmyk mellomtone:D

bruce2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    1
    Takk. Ja det blir spennende. Jeg skal rapportere tilbake!

Strømling

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det. Veldig spent. Har lest mye positivt, men ikke fått sjansen til å prøve hjemme. Tro hvordan den cil spille med kudos super 20?
    Den spilte fantastisk på alt jeg testet den med når jeg eide den. En av få forsterkere jeg savner!

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    67.279
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Den spilte fantastisk på alt jeg testet den med når jeg eide den. En av få forsterkere jeg savner!
    Jeg å savner den,en flott forsterker som spiller bra på det meste av høyttalere. Den får nok Kudos Super til og spille helt magisk:)

O

bruce2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    1
    Jeg å savner den,en flott forsterker som spiller bra på det meste av høyttalere. Den får nok Kudos Super til og spille helt magisk:)

O
    Så bra! Håper ventetiden ikke blir for lang...

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.670
    Torget vurderinger
    12
    Er det en TA-2058 i blank utførelse jeg skuer?

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.328
    Torget vurderinger
    2
    Var innom Stereofil i påska,de hadde solgt ut alt av luxman demo modeller bortsett fra L-509x.
    Takket ja til en lytt,høyttalere var en stativ modell fra SF.
    IMG_20190415_123907.jpg

IMG_20190415_124034.jpg

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.669
    Torget vurderinger
    1
    Var innom Stereofil i påska,de hadde solgt ut alt av luxman demo modeller bortsett fra L-509x.
    Takket ja til en lytt,høyttalere var en stativ modell fra SF.
    Vis vedlegget 538849

Vis vedlegget 538850
    Kjøpte du spetakkelet? Du får sikkert en god deal på den. Jens er grei slik, og eiergleden på L500-serien er langt opp i skyene, og lyden da, mann... :)

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.328
    Torget vurderinger
    2
    Ikke noe kjøp nei,ligger nok et godt stykke over det jeg kan betale samme hvor grei Jens er :)
    Skal prøve å få hørt 550ax og 505ux på Focal ved en senere anledning.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.669
    Torget vurderinger
    1
    Omtale av L-590AX mkii

Hi-Fi Review: Luxman 590 AXII Integrated Amplifier Review. By Steve Huff – Steve Huff Photo

"..I will say right now that technically, this is indeed the nicest Integrated amp I have ever had in this room. Others were wonderful (Yamaha S3000, Raven Tube, McIntosh MA8000, Line Magnetic 219ia, AR 75vsi) but none hit every chord with me like this Luxman 590 AXII has. Some came very close but none just had it all – The Beauty, The Build, The Sweetness, The Convenience of Solid State with a more Tube like Sound and even the ability to drive almost any speaker in my room with only 30/60 watts per channel. (...)This Luxman 590 AXII is without question, as a whole, the finest integrated amp I have ever reviewed, and I have reviewed some amazing amps (I only review products I LOVE. If I d not like them, I do not review them). Yes, as of 2019 this one takes the prize as it the most well balanced of them all, most beautiful of them all, and built better than all of the rest as I know this will last me the rest of my life, if I let it. Easier said than done for an audiophile."

Hederlig omtale det. Banker MA8000, Line Magnetics 219ia bla, og LM 219 ia er av audiofidelity rost langt opp i skyene som et røverkjøp til 65.000,- kroner som fint kunne kostet det dobbelte jf artikkelforfatter.

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    67.279
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    L 509 er en nydelig forsterker som få eller ingen kan slå på byggekvalitet,lyden er også helt på topp. Ser du i tråden om Norsk hi fi som omtales som lekkre produkter så må jo noen få seg briller så fort som mulig ;). Luxman er i en helt egen liga !

O

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    10
    L 509 er en nydelig forsterker som få eller ingen kan slå på byggekvalitet,lyden er også helt på topp. Ser du i tråden om Norsk hi fi som omtales som lekkre produkter så må jo noen få seg briller så fort som mulig ;). Luxman er i en helt egen liga !

O
    Ikke enig, sånn uten videre. Tandberg 3018 og noen av produktene fra Adyton syns jeg har en egen tidløs sjarm.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn