Luxman !

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    image.jpeg


    Da var det over for min kjære L 85 V. Hørte et lite poff, kjente litt lukt og dermed ingen lyd, verken til høyre eller til venstre. Men den lyste "på". Jaja, som hyllepynt er den i alle fall fin. Har ikke orket å kikke inni.

    Ole G
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Modellen er fra 1975. Den er kossmetisk pen og har fungert prikkfritt i flere år, sien jeg kjøpte den av en her på sentralen. Flott lyd. For to tre år siden hadde jeg den inne hos en proff reparatør for skifte til moderne høyttalerterminaler og ellers bytte av litt "innmat" her og der.
    i min naivitet trodde jeg at jeg dermed hadde en uslitelig hverdagsforsterker, og det har den jo forsåvidt vært fram til nå. Men det er tydelig at også den trenger TLC. Kan det være bare sikringene mon tro? Eller går de uten at det også er noe annet gæli?

    Ole G
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    På min gamle Tandberg fra ca. 1970 falt den ene kanalen ut etter 30 års drift. Jeg fikk skiftet en del transistorer for noe hundrelapper, og forsterkeren var som ny. Så det finnes kanskje håp. Det var imidlertid ingen svidde ledninger eller lukt eller noe sånt....kanalen bare ble dau.:)
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Vis vedlegget 366266

    Da var det over for min kjære L 85 V. Hørte et lite poff, kjente litt lukt og dermed ingen lyd, verken til høyre eller til venstre. Men den lyste "på". Jaja, som hyllepynt er den i alle fall fin. Har ikke orket å kikke inni.

    Ole G
    Disse er da en gang laget av mennesker og går sikkert an å repareres av mennesker.Men om man skulle finne på å levere de til rep. kan det fort bli dyrt.
    Alt gammelt slites og det er vel ingenting som har evig liv.Lykke til med rep.
    Mvh Kenneth
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.827
    Antall liker
    50.770
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Synd og sette en slik gamel skjønnhet på hylla til pynt.

    O
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.263
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    3
    Åpne den og se om det er en av glass sikringene som har røket. sitter 2 på pb omtrent midt i forsterker og flere på siden ved strøminntak om jeg husker riktig.
    de to i midten mener jeg var 5A slow blow.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Luxman!

    Melder meg på her... Har hatt gleden av å eie en L 590A2 i noen år nå. Etter mye jag med utstyr inn og ut har jeg funnet roen med denne. Puster liv i musikken og lyttetretthet er er fjernt minne. Null problem å drive Responsene mine. Og stor eierglede er bonus.:D.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    DSC_0361_559 - Kopi (800x531).jpg


    Dette må vel varme ethvert Luxman-hjerte, selv om fotokvaliteten kanskje ikke er all verden.

    PD350 vinylsnurre, C-1000f forforsterker og 2 stk M-800A effektforsterkere, satt opp som monoblokker.

    PS Ved siden av - utenfor bildet til høyre - står en Audio Valve Conductor preamp som ligger ute på salgsbørsen. Flott sak det også. Har imidlertid ikke plass og har hatt den i 5 år. Det er nesten rekord her i heimen.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer det der er virkelig flotte saker. Hvordan er inntrykket av C-1000f så langt?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.827
    Antall liker
    50.770
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Vis vedlegget 370808

    Dette må vel varme ethvert Luxman-hjerte, selv om fotokvaliteten kanskje ikke er all verden.

    PD350 vinylsnurre, C-1000f forforsterker og 2 stk M-800A effektforsterkere, satt opp som monoblokker.

    PS Ved siden av - utenfor bildet til høyre - står en Audio Valve Conductor preamp som ligger ute på salgsbørsen. Flott sak det også. Har imidlertid ikke plass og har hatt den i 5 år. Det er nesten rekord her i heimen.
    Strøkent oppsett det der,hadde ikke hatt mye imot og ha det i heimen :)

    O
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 370808

    Dette må vel varme ethvert Luxman-hjerte, selv om fotokvaliteten kanskje ikke er all verden.

    PD350 vinylsnurre, C-1000f forforsterker og 2 stk M-800A effektforsterkere, satt opp som monoblokker.

    PS Ved siden av - utenfor bildet til høyre - står en Audio Valve Conductor preamp som ligger ute på salgsbørsen. Flott sak det også. Har imidlertid ikke plass og har hatt den i 5 år. Det er nesten rekord her i heimen.
    Sitter å venter på et Luxman produkt selv, kom din med forsendelsen til Stereofil i dag?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Vis vedlegget 370808

    Dette må vel varme ethvert Luxman-hjerte, selv om fotokvaliteten kanskje ikke er all verden.

    PD350 vinylsnurre, C-1000f forforsterker og 2 stk M-800A effektforsterkere, satt opp som monoblokker.

    PS Ved siden av - utenfor bildet til høyre - står en Audio Valve Conductor preamp som ligger ute på salgsbørsen. Flott sak det også. Har imidlertid ikke plass og har hatt den i 5 år. Det er nesten rekord her i heimen.
    Sitter å venter på et Luxman produkt selv, kom din med forsendelsen til Stereofil i dag?
    Nei, alt er kjøpt inn privat, og det meste for en god stund siden. Nå begynner imidlertid det hele å bli komplett, og det må jo markeres! :)

    Jeg vet det er livlig aktivitet hos Stereofil om dagen, og det er veldig hyggelig. Jeg kjenner etter hvert de folkene svært godt, og de sto og sjauet i helgen. Dessverre er det blitt umulig å kjøre og parkere i Grensen. Det taper de mye på. :mad:
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Har fått lyttet en del til Luxman da 06 i dag og det har vært en øyeåpner i forhold til alle andre dacer jeg har hørt. Dette er musikk. Som den beste vinylavspillingen jeg har hørt uten styret. Burde komme på blå resept til alle audiofile.....
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Meget bra den DAC'en ja :). Som det meste ifra Luxman egentlig... Eiergleden burde iallefall være skyhøy, makan til finish!
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Veldig smakfullt og pent - en fryd for øyet og sikkert øret.


    Final
    Jeg skal etter hvert gi en slags bedømmelse av lyden. Det jeg kan si med sikkerhet alt nå, er at i alle fall ikke jeg noen gang har hatt så stor oppløsning og så god balanse i anlegget. Jeg sitter nå på tre preamper i referanseklassen, eller nær opptil. Den ene er en EAR 912 som regnes å være svært oppløst og blant de beste rørpreene som finnes på markedet. Den har enkelte kvaliteter som bare rør kan gi. Men de som mener at rør i seg selv låter mer oppløst og mer dynamisk enn solid state, vil måtte revurdere sin oppfatning etter å ha hørt C-1000f på et ellers topp anlegg. Det eneste negative med denne preen er prisen. Her er EAR 912 (evt 868 ) i motsatt ende - et rent kupp prismessig.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Har fått lyttet en del til Luxman da 06 i dag og det har vært en øyeåpner i forhold til alle andre dacer jeg har hørt. Dette er musikk. Som den beste vinylavspillingen jeg har hørt uten styret. Burde komme på blå resept til alle audiofile.....
    Av ren og ekte nysgjerrighet; hva er det du finner likt det analoge? Klarer du å definere hva som er bedre med lyden på denne sammenliknet med en dårligere dac? Ser at den koster sine kroner denne. Lurer på om DA-100 er mye dårligere ... :)
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Har fått lyttet en del til Luxman da 06 i dag og det har vært en øyeåpner i forhold til alle andre dacer jeg har hørt. Dette er musikk. Som den beste vinylavspillingen jeg har hørt uten styret. Burde komme på blå resept til alle audiofile.....
    Av ren og ekte nysgjerrighet; hva er det du finner likt det analoge? Klarer du å definere hva som er bedre med lyden på denne sammenliknet med en dårligere dac? Ser at den koster sine kroner denne. Lurer på om DA-100 er mye dårligere ... :)
    Den har et mye bedre anslag,alle instrumenter låter riktig. Et fundament i bunnen som jeg ikke har hørt før. Lyden er allikevel helt løsrevet fra høyttalerne. Den høres rett og slett ut som musikk. Har hatt dacer i kr 30 000,- klassen de har dessverre ikke vært i nærheten like gode.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.626
    Antall liker
    32.516
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Vis vedlegget 370808

    Dette må vel varme ethvert Luxman-hjerte, selv om fotokvaliteten kanskje ikke er all verden.

    PD350 vinylsnurre, C-1000f forforsterker og 2 stk M-800A effektforsterkere, satt opp som monoblokker.

    PS Ved siden av - utenfor bildet til høyre - står en Audio Valve Conductor preamp som ligger ute på salgsbørsen. Flott sak det også. Har imidlertid ikke plass og har hatt den i 5 år. Det er nesten rekord her i heimen.
    Lekkert grammofon, meget lekkert:)

    gismo
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Har fått lyttet en del til Luxman da 06 i dag og det har vært en øyeåpner i forhold til alle andre dacer jeg har hørt. Dette er musikk. Som den beste vinylavspillingen jeg har hørt uten styret. Burde komme på blå resept til alle audiofile.....
    Av ren og ekte nysgjerrighet; hva er det du finner likt det analoge? Klarer du å definere hva som er bedre med lyden på denne sammenliknet med en dårligere dac? Ser at den koster sine kroner denne. Lurer på om DA-100 er mye dårligere ... :)
    Den har et mye bedre anslag,alle instrumenter låter riktig. Et fundament i bunnen som jeg ikke har hørt før. Lyden er allikevel helt løsrevet fra høyttalerne. Den høres rett og slett ut som musikk. Har hatt dacer i kr 30 000,- klassen de har dessverre ikke vært i nærheten like gode.
    Takker! Det med anslaget er vel det jeg føler er den største svakheten med dagens digitale løsninger, ja. Så positivt at det er mulig å få det til, synd at det skal koste så mye ... :)
     

    montana3

    Medlem
    Ble medlem
    14.01.2014
    Innlegg
    5
    Antall liker
    4
    Jeg har en luxman da 200 dac med preamp. Den låter utrolig bra på musikk som jeg tidligere ikke orket å høre på cd. Bruce Springsteen Tunnel of love og Born in the usa stod urørt i hylla når jeg hadde toppmodellen til nad på dac. Nå svinger det derimot utrolig bra. Aner ikke hva de gjør men Luxman gir musikkglede...
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Sakset fra Stereofils omtale:

    "Dette er nok faktisk også den beste måten å beskrive DA-06 på. DAC-en lyder ekstremt analogt, så analogt at den minner oss mer om en vinylrigg enn en tradisjonell digital kilde."

    Det var noen andre her på forumet som nettopp raljerte litt over språkbruken innen bransjen. Vinyl, rør og analogt er blitt en slags standard som alt skal måles mot og være mest likt.

    Men fri og bevare. Digitale kilder byr på langt høyere oppløsning enn vinyl, og når jeg kjøper en DAC, vil jeg da ikke at den skal låte som vinyl!?

    Men for all del - DA 06 er sikkert en utmerket dac. :)
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.936
    Antall liker
    1.271
    Torget vurderinger
    2
    På tide at Luxman kommer med en integrert med innebygd dac?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Innebygget DAC er bare fordyrende for oss som vil ha fleksibilitet. Opsjon hadde vært greit ja.
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Har hatt både DA-100, DA-200 og DA-06. Sistnevnte er IMO ikke noe å strekke seg etter utover eiergleden av å ha en toppmodell. Med mindre du stort sett spiller DSD filer.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.141
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Jorg1s1 - hvordan skiller DA-06 seg fra de to andre lydmessig?
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Tror ikke Stereofil har DA-200 inne, men de to andre har de i hvert fall hatt tidligere. Lyden er ørlite forskjellig, men ikke nødvendigvis bedre i toppmodellen. Det går på matching her som i resten av kjeden, og dyrere/lengre opp i rangstigen betyr på ingen måte at det er en bedre match til ditt anlegg. Det må jo bare prøves, og jeg vil ikke si at et anlegg koblet opp for anledningen hos Stereofil for A/B/C testing er det jeg ville basert valget mitt mest på. DAC'en er nok ikke det første stedet jeg ville ha begynt, men det er allikevel bedre enn å bytte kabler...

    Alle tre DACene er mer enn gode nok teknisk spør du meg, det er frekvensresponsen i DACen som er hovedforskjellen når det gjelder hva du hører. Synd den ikke kan endres digitalt helt etter egne preferanser. Det kan jeg hos meg nå, kjempekjekt :) Kanskje derfor jeg ikke savner noen av Luxman DACene også.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke hørt DA-200 eller DA-100. Men her hjemme har jeg samtidig sammenlignet Nad m51, Mcintosh D100, innebygd dac i Mcintosh c2500 og T+A dac 8 på litt forskjellige sammensetninger av anlegget og DA 06 stikker av med knusende seier på alle punkter. Og kan heller ikke støtte opp om av alle Luxman sine produkter låter likt, har hatt 3 forskjellige forsterkere fra de og lyden har vært forskjellig i alle sammen...
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Sakset fra Stereofils omtale:

    "Dette er nok faktisk også den beste måten å beskrive DA-06 på. DAC-en lyder ekstremt analogt, så analogt at den minner oss mer om en vinylrigg enn en tradisjonell digital kilde."

    Det var noen andre her på forumet som nettopp raljerte litt over språkbruken innen bransjen. Vinyl, rør og analogt er blitt en slags standard som alt skal måles mot og være mest likt.

    Men fri og bevare. Digitale kilder byr på langt høyere oppløsning enn vinyl, og når jeg kjøper en DAC, vil jeg da ikke at den skal låte som vinyl!?

    Men for all del - DA 06 er sikkert en utmerket dac. :)
    Og her er det kanskje bare snakk om bruk av ord og uttrykk i mangel av bedre ord og uttrykk, men poenget er jo uansett at 'analogt' er referansen til 'god lyd', og at denne ofte fremstår som 'bedre' enn digital lyd. Da dreier det seg ikke om oppløsning eller dynamikk-område som tekniske termer, men hvordan lyden oppleves. Noen liker mora og noen liker dattera, men det er i hvert fall et faktum at mange liker den 'analoge' lyden bedre, meg selv inkludert. Ikke dermed sagt at jeg ikke kan komme borti et digitalt anlegg som lyder bedre enn noe annet jeg noen sinne har hørt; det er faktisk noe jeg håper skal skje ... :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Sakset fra Stereofils omtale:

    "Dette er nok faktisk også den beste måten å beskrive DA-06 på. DAC-en lyder ekstremt analogt, så analogt at den minner oss mer om en vinylrigg enn en tradisjonell digital kilde."

    Det var noen andre her på forumet som nettopp raljerte litt over språkbruken innen bransjen. Vinyl, rør og analogt er blitt en slags standard som alt skal måles mot og være mest likt.

    Men fri og bevare. Digitale kilder byr på langt høyere oppløsning enn vinyl, og når jeg kjøper en DAC, vil jeg da ikke at den skal låte som vinyl!?

    Men for all del - DA 06 er sikkert en utmerket dac. :)
    Og her er det kanskje bare snakk om bruk av ord og uttrykk i mangel av bedre ord og uttrykk, men poenget er jo uansett at 'analogt' er referansen til 'god lyd', og at denne ofte fremstår som 'bedre' enn digital lyd. Da dreier det seg ikke om oppløsning eller dynamikk-område som tekniske termer, men hvordan lyden oppleves. Noen liker mora og noen liker dattera, men det er i hvert fall et faktum at mange liker den 'analoge' lyden bedre, meg selv inkludert. Ikke dermed sagt at jeg ikke kan komme borti et digitalt anlegg som lyder bedre enn noe annet jeg noen sinne har hørt; det er faktisk noe jeg håper skal skje ... :)
    For ordens skyld: Jeg foretrekker også normalt lyd fra analoge kilder, og har brukt omtrent 10 ganger så mye på platespiller og RIAA-trinn som på dac og CD-spiller. Men hva er "analog lyd", og hva er "god lyd"? Også analoge kilder varierer atskillig i kvalitet og klang, og for enkelte finner man "referanselyden" på tape, og slett ikke vinyl. På en måte blir det litt urettferdig å sammenlikne en CD-spiller med en platespiller, rett og slett fordi de er ulike kilder med hver sine sterke og svake sider. Skal man sammenlikne med noe, burde det heller være "virkeligheten" - selv om også det er et noe vagt uttrykk. Om "vinyl-lyd" er mer virkelighetstro enn "CD-lyd" eller "DAC-lyd", er jammen ikke godt å si. :)
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan skal fasen stilles inn på Luxman produkter? Kjører balansert mellom da06 -c900u-m900u.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha ventet over 1 mnd har endelig c900u dukket opp, spiller som en drøm. Jeg solgte min 590AX når jeg kjøpte m900 og har vært på utkikk etter en forsterker til anlegget i stuen oppe siden. Innom har det vært en del forsterkere på test bla Hegel H360 men ingen har nådd helt opp til minnet og eiergleden ved 590AX. Legger ved et par bilder, Luxman er jo ikke vondt å se på.
    IMG_2639.jpg
    IMG_2624.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn