Luxman !

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.461
    Torget vurderinger
    1
    ....da må du gå for en halvannen kilos sigareske klasse D:)

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    1.935
    Torget vurderinger
    5
    Han her fikk kjøre jomfruturen. Ikke lett å mene noe ennå. PU må få noen timer, men jeg ble nå sittende her å kose meg med en grad av nærhet til Cash som ikke kjent tidligere.

IMG_1398.jpeg

Mvh Olav E

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.461
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor ikke bare en C/M-05 😉
    Der sier du noe. Har skrevet om det for noen år siden, men jeg har altså en kompis med en M-05 i anlegget. Sjokkerende god lyd i den forsterkeren! Lånte den en periode og det var nesten en tabbe, mine egne klasse A monoblokker ble grå og sjelløse i etterkant.

Luxman hadde solgt i bøtter og spann hvis de gjenopplivet M-05.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.461
    Torget vurderinger
    1
    ....og 20 000 Euro for spilleren! Dette er snart bare for klokkesamlere...

Men tilbake til forsterkeren. Det er jo interessant at Luxman lanserer en ny klasse A forsterker etter å ha offisielt forlatt klasse A for ei tid tilbake. Kan man håpe på en litt varmere old-school Luxman-lyd denne gangen? 595-modellen ser jo ut som en million og jeg var sikker på disse kom aldri ut på bruktmarkedet før kjøperen tok kveld og ignorante arvinger gikk for pengene. Men nei, folk har solgt disse videre og jeg tror det skyldes at klangen ikke lignet det utseendet lovte. Selvfølgelig suveren lyd på en del områder, men lav "M-05 faktor". Eller L-550 om du vil, den gamle modellen altså, fra åttitallet.

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    6.534
    Sted
    Makrokosmos
    Hifi og pris kan man diskutere i mangt og mye, det er tross alt et luksusinteresse.
    Man kan synse om at et produkt ikke samsvarer med hva man forventer uten å ha hørt det, men hva fører det med seg egentlig. Selv tror jeg de fleste som bytter bort gode komponenter gjør det for at de er rammet av byttesyke og et avhengighets-ønske om å prøve neste nytt, ikke klarer å slå seg til ro med hva de har i anlegget - selvom god lyd.

Jeg er en av de som har hatt 595-A SE Limited Edition integrert og utifra min erfaring har den en varmere klang enn de A/B integrerte. Men ikke på langt noe slags syrup eller tykk overdreven varme. Derimot ble det ganske så varmt i rommet om sommeren med den. Finishen er av høyeste kvalitet og lyden er til å leve med resten av livet med, hvis man klarer å tøyle seg.

Man kan også være godt fornøyd med et produkt, selvom man bytter det ut mot noe annet.
    Riktig nok byttet jeg min også, men jeg er fortsatt Luxman venn og blir det nok en god stund fremover.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.461
    Torget vurderinger
    1
    Gode poenger der og byttesjuka skal en ikke kimse av. Det er dog ikke vanskelig å finne omtaler av retromodellen 595 der den beskrives som mer nøytral, lysere om du vil, enn tilsvarende standardutgave 590ax2. Altså motsatt av det en kunne forvente. Så kan mye justeres med valg av høyttalere så det trenger ikke være et problem. Til sjuende og sist er det graden av det hele, det går fint an å lage en forsterker med grom lyd uten å vasse helt ut i sirupsmyra. For meg hadde det vært fint om Luxman brukte klasse A-modellene til å levere noe litt forskjellig fra det øvrige sortimentet. Den M-05 'en jeg har hørt på både her hos meg og hos han som har den går utenpå alt jeg har hørt på av dyrt utstyr hos forhandlere. Med god margin.

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    1.935
    Torget vurderinger
    5
    Interessant det med forventninger. Min erfaring med Luxmanforsterkere var null. Før jeg kjøpte min 595-A SE leste jeg meg opp på tester. Jeg opplever at beskrivelsene i testene langt på vei samsvarer med egne opplevelser. Antall resolgte enheter stusset jeg også over. Jeg tror @Odd J er nær svaret, - forventninger.

Har koblet 595 opp på ulike høyttaler her hjemme. La meg nøye med å beskrive den som nøytral. Den er ikke klinisk på noen måte. Mine to rørforsterker byr på en noe «varmere» karakter. Så hvis det er det som er/ har vært forventet av 595, så kan vi ha en forklaring.

Nå er jeg blitt Luxman-mann, så 595 er for meg en keeper.

IMG_1099.jpeg

Mvh Olav E

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    8.358
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jeg ikke hørt den gamle EQ500 phono så jeg kan ikke si noe om hvordan nye E-07 er i forhold, men etter å ha hatt den i hus siden romjulen er jeg veldig fornøyd. Det er nok et par ting min gamle Allnic H1500 med oppgraderte rør muligens var bedre på fx dersom du er opptatt av å høre dagsformen til mandlene hans når Nat King Cole synger julesanger, men på alle andre parametre er E-07 en divisjon bedre. Og ikke minst er den stille, helt tyst, noe man dessverre ikke tar for gitt. For noen er det sikkert et tap at man ikke kan leke med rør som på den gamle. Jeg er er lite opptatt av slikt, er nok mer plug and play typen. EQ500 hadde vel justerbar gain som kan være praktisk, men tror ikke det vil være noe savn. Det eneste jeg savner er egentlig et større behov for å betjene kontrollene. For det å tafse på knapper og brytere på denne er en taktil opplevelse på grensen til det erotiske.
    IMG_1631.jpeg

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.461
    Torget vurderinger
    1
    Uansett så trigger den Centennial-modellen et sterkt ønske om videre bekjentskap, tross mye varme og få Watt. Runder jo 60 dette året, skulle far like godt kjøpe gave til deg selv....!

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    1.935
    Torget vurderinger
    5
    Uansett så trigger den Centennial-modellen et sterkt ønske om videre bekjentskap, tross mye varme og få Watt. Runder jo 60 dette året, skulle far like godt kjøpe gave til deg selv....!
    Høres ut som et godt forslag! For øvrig er alder ingen hindring for å unne seg litt grom hifi! 😁

Mvh Olav E

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.461
    Torget vurderinger
    1
    Ja, både motorsykkel og åpen toseter blir med tanken, kom aldri skikkelig i gang med å plystre etter damene heller. Så hvit mann pusher 60 ender forhåpentligvis opp med et sobert, litt for dyrt stereoanlegg og en ditto stol fra Sunnmøre.

Og det holder i massevis☺

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.733
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel en 75-watter, hvor de 20 første er i kl A.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn