Lux vacuum var (og er fortsatt) fine spillere - men pass på at platen og platetallerken er helt ren, ellers kan "dritt" bli presset godt inn i platen. Hva angår lager kan du snurre den uten rem og se at den går ganske så mange runder før den stopper. Ønsker du sjekke for støy - kan du bruke en liten metal-sylinder (si 1-2 cm. diameter, 3-4 cm. høy - typisk en bit av en metalstang) som har ca. samme høyde som platetallerken, sette denne sylinder på top-platen av spiller og la pick-up'en hvile på denne sylinder. Så snurrer du platen (uten reim) og så kan du høre om det er noe støy av betydning. Det gir det et mer relevant bilde av om støyen har betydning end at lytte med øret (som ikke forsterker signalet en håndfuld tusin gange...).
Har du støy kan du prøve først at smøre opp lagret (masser av tråde herfor på nett, kort resymert: rense ut gammel olje nokså nøye med lofri papir/løsemiddel, ny olje (fler selskaper som selger dette, f.eks. Origin live) - eller du kan om det bare er for at sjekke bruke en god syntetisk kompressor-olje, men bør være forsiktig med motoroljer, som er helt greie til motorer, men inneholder en del additiver som ikke er gunstige for bronze/white-metal og visse plast-materialer - som KAN være linere i lagret (men jeg vet ikke hva konstruksjon Lux har her))
Hører ikke du noe på "pick-up"-testen - så bruker du motto'et: "If it ain't broke - DON'T fix it"!
Hintet er at lagrene pga. høy kvalitet både på tallerken og materialer samt ikke minst presisjon i forarbeiding har svært lite belastning (frasett bunnlagring (kule/kon/bunnplate i lager) - har nokså liten belastning, og går på lavt turtall og ikke utvikler varme.
For at sammenlikne: har du spillet 2 timer for dagen kvar dag på spilleren i 45 år, har den gått godt 65 millioner gange rundt. Har du kjørt bilen din 150000 km, snittfart 45, snitt-turtall 2200, har motoren i denne bilen gått rundt ca. 440 millioner gange, vekslende mellom kaldt og varmt - og med en belastning som skifter mellom negativ og positiv og med belastning på topp hos fleste biler opp til over 80 kiloWatt.
Neppe noen med bil bekymrer seg (hverken før eller nå) for at motorlagre skal ta "natta" i bil kjørt 150000 km - og bekymringen for lager i platespiller burde være betydelig mindre da bare gått litt over 10% - og med mye mindre belastning.
Håper du får mye glede av denne fine gamle Lux. Har selv på forsterkersiden en lux (L-550) og er svært fornøyd med lyd og design! Innen Japansk hifi på den tid din platespiller vart produsert, var det kun 3 som "telte": Lux, Sansui og Accuphase (og Yamaha NS-1000 høyttalere).