Luxman Vakum platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    723
    Antall liker
    2.052
    Torget vurderinger
    13
    PHP:
    Har tenkt en en stund på å lage egen tråd for Luxman sine Vakum platespillere (VDS)
    av beltedrevne har vi PD 300, PD 310 PD 350 samt PD 555
    der er også en direktedrevet helautomatisk PD 375 som bruker VDS
    De beltedrevne i 300 serien har en god del til felles mtp motor, elektronikk, tallerken,lager, armbord osv..
    PD 300 og 555 skiller seg ut dog, med sitt flytende oppheng.. Der er også andre særegenheter .. Men til felles altså VDS. Spillere har fått noen år på baken, og en del av oss har erfart at vakuumsystemet er sviktende. Og bytte vakumslanger er ikke av det vanskeligste, men en større utfordring er det å skaffe til veie pakningene som ligger rundt tallerkenen. Derfor oppfordrer jeg til dele felles kunnskaper og erfaringer med vedlikehold av disse spillerne også med tanke på opptatering av elektronikk og generelt vedlikehold. Ellers har disse spillere bra lydpotensiale og bygd for å vare. Håper også å få innspill på/ anbefalinger til tonearmer, tallerkenunderlag, tweaks etc som får disse spillerne til å synge optimalt :)


    min 310 med AT 1009
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Membran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.03.2011
    Innlegg
    229
    Antall liker
    122
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    10
    Hadde i mange år en PD-310 med FR64fx arm. Solgte den i et bevisstløst øyeblikk da den begynte å gå ujevnt. Skulle brukt litt mere tid på å feilsøke, men det var ingen som hadde noe løsning på problemet og ikke var det deler tilgjengelig.

    Min erfaring med vakuumet var at det roet ned lydbildet og strammet opp bassen, men hvis ikke siden som lå ned mot tallerken var gullende ren risikerte du å presse støvet inn i rillene med det til følge at siden ofte ble ødelagt. Sluttet å bruke vakuumet etter hvert.

    Det er ikke mange av dagens spillere som kan stå seg mot Luxman rent designmessig. Kanskje er det bare ren nostalgi, men det er nå min ærlige mening. :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum


    Her PD 350.

    Problemet hos meg er pakningene. Jeg har forsøkt med silikonspray til biler, men uten at det hjalp noe særlig.
    Har for øvrig andre oppdaget at hastigheten senkes litt når vakumet er på? Uten vakum går spilleren min ørlite for fort. Med vakum går den perfekt.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    484
    Antall liker
    458
    Sted
    Jar
    Nydelige spillere! Men jeg har hørt at vakumet gir så lavt lufttrykk at vinylen kan koke i stuetemperatur, og at det er årsaken til at enkelte plater blir ødelagt.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Nydelige spillere! Men jeg har hørt at vakumet gir så lavt lufttrykk at vinylen kan koke i stuetemperatur, og at det er årsaken til at enkelte plater blir ødelagt.
    Nå har jeg et par klasse A forsterkere under, og de gir solid varme. Kanskje like godt at vakuumet ikke holder seg?
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    887
    Antall liker
    433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Hadde i mange år en PD-310 med FR64fx arm. Solgte den i et bevisstløst øyeblikk da den begynte å gå ujevnt. Skulle brukt litt mere tid på å feilsøke, men det var ingen som hadde noe løsning på problemet og ikke var det deler tilgjengelig.

    Min erfaring med vakuumet var at det roet ned lydbildet og strammet opp bassen, men hvis ikke siden som lå ned mot tallerken var gullende ren risikerte du å presse støvet inn i rillene med det til følge at siden ofte ble ødelagt. Sluttet å bruke vakuumet etter hvert.

    Det er ikke mange av dagens spillere som kan stå seg mot Luxman rent designmessig. Kanskje er det bare ren nostalgi, men det er nå min ærlige mening. :)
    Da jeg kjøpte min PD310 i sin tid, fulgte det med en tynn, ganske hard gummimatte til bruk med vakum. Hensikten med den var nettopp å unngå å presse partikler ned i rillene. Jeg brukte alltid den og hadde aldri problemer.

    Når jeg ser etter, så er det vel den matten man ser på bildet av spilleren til grammofon.
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    image.jpg


    Her er min 310.
    Har foreløpig ikke vakumenheten, bare enkel strømforsyning. SME 3009 ii arm og Denon DL-103r.

    Som jeg var inne på i en annen tråd kjøpte jeg denne tilnærmet samtidig med en Linn lp-12. Har vært litt usikker på hvilken jeg skal prioritere dersom jeg skal bruke penger på de. Foreløpig må jeg si at jeg liker lyden godt etter at jeg fikk på DL-103 pickupen. Den er helt ny og skal nok ha noen timer til på seg før den er innspilt. Sikkert mer og hente på både riaa (Primare), arm og pu. Noen tanker om det her? Ny arm, eller bedre pickup?
     

    Vedlegg

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    887
    Antall liker
    433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Var matten løs, dvs. til å ta av?
    Ja, den var helt løs og ble bare holdt i posisjon av vakumpakningene.
    Kan ikke se at det er noen løs matte på min. Det er jo noen høl i tallerkenen til suget. Vet ikke hvordan det blir dersom man legget en matte over. Hullene må vel ikke dekkes til?
    Det er riktig; bruker du vakum, må disse hullene være åpne.

    Til min spiller fulgte det med to matter; den du har (men som altså var helt løs) og en tykkere som dekket hullene og som hadde utsparinger til vakumpakningene i tallerkenen til bruk uten vakum.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.105
    Antall liker
    1.336
    Nydelige spillere! Men jeg har hørt at vakumet gir så lavt lufttrykk at vinylen kan koke i stuetemperatur, og at det er årsaken til at enkelte plater blir ødelagt.
    Måtte sjekke at innlegget ikke var skever 1ste april, så jeg vil gjerne ha en liten utdyping av dette.
    Steen
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Nydelige spillere! Men jeg har hørt at vakumet gir så lavt lufttrykk at vinylen kan koke i stuetemperatur, og at det er årsaken til at enkelte plater blir ødelagt.
    Måtte sjekke at innlegget ikke var skever 1ste april, så jeg vil gjerne ha en liten utdyping av dette.
    Steen
    Jeg vil tro at den ene av mattene som fulgte med Olas spiller, rett og slett var en LP-plate som hadde kokt sønder og sammen. Først koker man den på den ene siden. Så den andre. Og vips har man en utmerket matte.

    Metoden kan dessverre ikke brukes til å lage pannekaker og omelett fordi røren da forsvinner ned i hullene og inn i motoren.
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    887
    Antall liker
    433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Nydelige spillere! Men jeg har hørt at vakumet gir så lavt lufttrykk at vinylen kan koke i stuetemperatur, og at det er årsaken til at enkelte plater blir ødelagt.
    Måtte sjekke at innlegget ikke var skever 1ste april, så jeg vil gjerne ha en liten utdyping av dette.
    Steen
    Jeg vil tro at den ene av mattene som fulgte med Olas spiller, rett og slett var en LP-plate som hadde kokt sønder og sammen. Først koker man den på den ene siden. Så den andre. Og vips har man en utmerket matte.

    Metoden kan dessverre ikke brukes til å lage pannekaker og omelett fordi røren da forsvinner ned i hullene og inn i motoren.
    Kanskje det er forsøk på det siste som forklarer hvorfor det er så vanlig med problemer med vakum-greiene... :rolleyes:
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    484
    Antall liker
    458
    Sted
    Jar
    Vakum og koking: dette er ikke fleip, men enkel fysikk. Koketemperaturen varierer med lufttrykket. Lavt lufttrykk gir lav koketemperatur. Blir trykket lavt nok, vil f eks vann koke ved stuetemperatur. Vinyl har lav smeltetemperatur, og smeltetemperaturen blir altså lavere ved lavt lufttrykk. Vakum gir per def lavt lufttrykk. Jeg har hørt fra oppegående kilder at årsaken til at plater kan få støy etter å ha blitt spilt på vakumspillere, er at enkelte av disse har så sterk sugeeffekt at vinylen blir skadet pga smelting.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Vakum og koking: dette er ikke fleip, men enkel fysikk. Koketemperaturen varierer med lufttrykket. Lavt lufttrykk gir lav koketemperatur. Blir trykket lavt nok, vil f eks vann koke ved stuetemperatur. Vinyl har lav smeltetemperatur, og smeltetemperaturen blir altså lavere ved lavt lufttrykk. Vakum gir per def lavt lufttrykk. Jeg har hørt fra oppegående kilder at årsaken til at plater kan få støy etter å ha blitt spilt på vakumspillere, er at enkelte av disse har så sterk sugeeffekt at vinylen blir skadet pga smelting.
    Er dette virkelig riktig? Væsker får lavere koketemperatur ved lavere trykk. Det vet de fleste. Men den vanlige lære er vel at smeltetemperaturen for faste stoffer ikke påvirkes på samme måte av lufttrykket:


    https://nn.wikipedia.org/wiki/Smeltepunkt

    Hvorvidt vinyl har noen spesielle særegenheter mht smeltepunkt, vet jeg ikke. Det er imidlertid vanskelig å tenke seg at vinyl i fast form kan begynne å koke på grunn av et Luxman vakuumsug.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Flott med egen tråd for disse spillerene. Jeg har lenge hatt en "Ønsket kjøpt" annonse ute etter en slik spiller. Når det da dukket en opp på finn, klinte jeg til med ett skikkelig bud og fikk den :)
    Den fremstår som meget pen og armen var en god bonus :) Jeg har ikke testet vakumpumpen ennå. Jeg kjøpte ny utvendig vakumslange da den gamle var i biter :) Jeg antar det er interne slanger som også må skiftes, men så langt er jeg ikke kommet. Noen bilder av gliset :)
    fullsizeoutput_16b8.jpg
    fullsizeoutput_16b9.jpg
    fullsizeoutput_16ba.jpg
    fullsizeoutput_16bb.jpg
    fullsizeoutput_16be.jpg
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer med utrolig flott klassisk spiller og arm. Forutsatt motor og tallerkenlager i topp stand er denne virkelig noe å samle på, slik jeg ser det.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Så det var du som gjorde kuppet :D
    Kan ikke annet enn å gratulerer så mye, det var jo et kupp med spilleren alene, men så fulgte den armen der med også..... WOW:)
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.145
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Kongsberg
    Gratulerer med griselekker spiller.

    Hyggelig å se MC-201 igjen også, som jeg i nettopp FR-64S armen har opplevd det å spore
    Tellarcs 1812 overtyre (!) uten problemer. Ikke så mange andre MC-pickuper som klarer det.

    Brukte denne gjennom lang tid og valgte til å med å retippe den (hos Garrot Brothers RIP),
    når den til slutt sa takk for seg. En fantastisk pickup som vel lever videre den dag i dag
    under Ikeda (9TP(?)) navnet.

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Gratulerer med utrolig flott klassisk spiller og arm. Forutsatt motor og tallerkenlager i topp stand er denne virkelig noe å samle på, slik jeg ser det.
    Takk for det. Motor snurrer og går. Tallerkenlager virker vel tight og fint. Hvordan fremstår ett tallerkenlager som ikke er ok?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Gratulerer med griselekker spiller.

    Hyggelig å se MC-201 igjen også, som jeg i nettopp FR-64S armen har opplevd det å spore
    Tellarcs 1812 overtyre (!) uten problemer. Ikke så mange andre MC-pickuper som klarer det.

    Brukte denne gjennom lang tid og valgte til å med å retippe den (hos Garrot Brothers RIP),
    når den til slutt sa takk for seg. En fantastisk pickup som vel lever videre den dag i dag
    under Ikeda (9TP(?)) navnet.

    mvh
    Gunnar Brekke
    @Gunnar_Brekke Hva tror du om ASR Mini som RIAA til kombinasjonen over?
    Jeg har ikke funnet forsterker til mitt anlegg ennå, men spiller på noen full rage elektrostater (Final 1.2) og leter pt etter pre/effekt eller integrert til dette oppsettet.
    J
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer med utrolig flott klassisk spiller og arm. Forutsatt motor og tallerkenlager i topp stand er denne virkelig noe å samle på, slik jeg ser det.
    Takk for det. Motor snurrer og går. Tallerkenlager virker vel tight og fint. Hvordan fremstår ett tallerkenlager som ikke er ok?
    Jeg bruker å fjerne reima og så snurre tallerken rundt til ganske høy hastighet. Så legger jeg øret helt nedpå topplata og lytter etter ulyder. Hører man da antydning til en malende/kvernende ulyd kan dette tyde på slitt lager eller lagerbrønn. Ikke spesielt vitenskapelig, men det har funket for meg.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Det var da en uvanlig flott klassiker med en flott arm/pickup. Gratulerer jorwed
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Gratulerer så mye. :)
    Med hensyn til RIAA, tror jeg at jeg ville ha undersøkt om en med rør vil fungere bedre enn en ASR. Dette ikke pga spilleren, men høyttalerne som jeg regner med er ganske oppløste i lyden. Dette er selvfølgelig også avhengig av pre/effekt trinn, musikkpreferanser og smak. Men bruk litt tid på dette. Jeg har hatt ASR som funket utmerket, men brukte da rørpre. Med ss pre funket det ikke fullt så bra.

    Mht vakuumsug: Flott om du prøver det og forteller om du får det til. Hos meg er det et problem at platene ikke slutter godt nok til tallerkenen, og at gummipakningene på tallerkenen er blitt harde. De gangene det funker, har jeg lagt merke til at rotasjonshastigheten går ørlite grann ned. Kan du sjekke om det er slik hos deg også? Interessert i dette. Tallerkenen går faktisk litt for fort rundt uten sug. Med sug blir det riktig, så jeg regner med at dette ikke har noe med lagerslitasje å gjøre, men at det "skal" være slik.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.145
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Kongsberg
    @Gunnar_Brekke Hva tror du om ASR Mini som RIAA til kombinasjonen over?
    Jeg har ikke funnet forsterker til mitt anlegg ennå, men spiller på noen full range
    elektrostater (Final 1.2) og leter pt etter pre/effekt eller integrert til dette oppsettet.
    J
    Hei.

    ASR Basis Mini er en favoritt, med mengder av justeringsmuligheter for å passe
    denne og eventuelt andre pickuper (MC-201en må jo begynne å dra på årene).

    En annen mulighet er Electrocompaniet ECP-2 (DP 2,2) som er ennå litt mer
    dynamisk og fastere i bassen. Dessuten litt enklere å justere med DIPswicher på
    bakplaten - framfor innvendig i boksen (ASR). Har også balanserte utganger om
    dette er et ønske.

    @grammofon. Begge disse RIAAene er litt varme i klangkarakteren - noe du ikke
    nødvendigvis får i en rørRIAA. MC-201 er heller ikke "spesielt frampå".

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    MC-201 er langtfra frampå. Hadde en slik på min TD 147 Jubilee mens jeg kjørte GAS Thalia/Bedini 25.25/QLN One, men da høyttalerne ble byttet til Celestion SL6 ble det for bløtt og varmt. Da ble den byttet ut med en Boston VdH MC1H. Men jeg tror det er en fantastisk pickup i din kombinasjon, jorwed. Og så synes jeg den er ganske pen å se på i tillegg. :D
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei.
    Er det noen som kjenner til forskjellen/grunnen til at det er to versjoner (minst?) av VS-300?
    Med og uten Line Phase Sensor?
    Er det geografiske (markeder) forskjeller?
    135652-luxman_pd310.jpg
    k.jpg
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ja, den koser seg med en EAR 864 i dag. Har ikke åpnet for å justere på dipswitchene inne, så usikker på hva den står på :)
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Lux vacuum var (og er fortsatt) fine spillere - men pass på at platen og platetallerken er helt ren, ellers kan "dritt" bli presset godt inn i platen. Hva angår lager kan du snurre den uten rem og se at den går ganske så mange runder før den stopper. Ønsker du sjekke for støy - kan du bruke en liten metal-sylinder (si 1-2 cm. diameter, 3-4 cm. høy - typisk en bit av en metalstang) som har ca. samme høyde som platetallerken, sette denne sylinder på top-platen av spiller og la pick-up'en hvile på denne sylinder. Så snurrer du platen (uten reim) og så kan du høre om det er noe støy av betydning. Det gir det et mer relevant bilde av om støyen har betydning end at lytte med øret (som ikke forsterker signalet en håndfuld tusin gange...).

    Har du støy kan du prøve først at smøre opp lagret (masser av tråde herfor på nett, kort resymert: rense ut gammel olje nokså nøye med lofri papir/løsemiddel, ny olje (fler selskaper som selger dette, f.eks. Origin live) - eller du kan om det bare er for at sjekke bruke en god syntetisk kompressor-olje, men bør være forsiktig med motoroljer, som er helt greie til motorer, men inneholder en del additiver som ikke er gunstige for bronze/white-metal og visse plast-materialer - som KAN være linere i lagret (men jeg vet ikke hva konstruksjon Lux har her))

    Hører ikke du noe på "pick-up"-testen - så bruker du motto'et: "If it ain't broke - DON'T fix it"!

    Hintet er at lagrene pga. høy kvalitet både på tallerken og materialer samt ikke minst presisjon i forarbeiding har svært lite belastning (frasett bunnlagring (kule/kon/bunnplate i lager) - har nokså liten belastning, og går på lavt turtall og ikke utvikler varme.

    For at sammenlikne: har du spillet 2 timer for dagen kvar dag på spilleren i 45 år, har den gått godt 65 millioner gange rundt. Har du kjørt bilen din 150000 km, snittfart 45, snitt-turtall 2200, har motoren i denne bilen gått rundt ca. 440 millioner gange, vekslende mellom kaldt og varmt - og med en belastning som skifter mellom negativ og positiv og med belastning på topp hos fleste biler opp til over 80 kiloWatt.

    Neppe noen med bil bekymrer seg (hverken før eller nå) for at motorlagre skal ta "natta" i bil kjørt 150000 km - og bekymringen for lager i platespiller burde være betydelig mindre da bare gått litt over 10% - og med mye mindre belastning.

    Håper du får mye glede av denne fine gamle Lux. Har selv på forsterkersiden en lux (L-550) og er svært fornøyd med lyd og design! Innen Japansk hifi på den tid din platespiller vart produsert, var det kun 3 som "telte": Lux, Sansui og Accuphase (og Yamaha NS-1000 høyttalere).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn