Luxman PD-300

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Himmelvid forskjell m. Manley, kontra innebygget riaa i Mc. C 2300. Selv om jeg er mc.oholiker.


    mvh
     

    Lp only

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    298
    Antall liker
    214
    Sted
    Bergen
    Håper trådstarter også hadde nytte av mitt spørsmål om mm riaa,eg blei iallefall klokere.:)
     

    Sonus2013

    Medlem
    Ble medlem
    20.12.2013
    Innlegg
    42
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Heisann

    Her er det mye flott kunnskap og erfaring ute å går, må bare bøye meg i støvet:cool:

    Alt er for såvidt nyttig, på den ene eller den andre måten og må bare fortsette å takke for alle innspill!

    Godt å se at det finnes flere nybegynnere her også:)

    Tror det fortsatt peker mot en test av spilleren med ny reim og ny stift på Signet TK7E MM PU som steg 1, bare at jeg klarer kalibreringen av DV-505 uten noe store problemer (gruer meg litt der, kanskje noen som har gode tips utenom manualen?)

    PS! Er fortsatt interessert i å kjøpe noen deler til DV-505 om noen skulle ha liggende på lur..

    -Tommy
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    16.209
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Heisann

    Her er det mye flott kunnskap og erfaring ute å går, må bare bøye meg i støvet:cool:

    Alt er for såvidt nyttig, på den ene eller den andre måten og må bare fortsette å takke for alle innspill!

    Godt å se at det finnes flere nybegynnere her også:)

    Tror det fortsatt peker mot en test av spilleren med ny reim og ny stift på Signet TK7E MM PU som steg 1, bare at jeg klarer kalibreringen av DV-505 uten noe store problemer (gruer meg litt der, kanskje noen som har gode tips utenom manualen?)

    PS! Er fortsatt interessert i å kjøpe noen deler til DV-505 om noen skulle ha liggende på lur..

    -Tommy
    Det høres ut som en fornuftig start, lykke til.
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    1.331
    Torget vurderinger
    5
    Inspirerende med gode tips og forslag. Anskaffet selv en PD-300 tidligere i år, smekket på en SAEC 407 arm med Denon DL103R. Funker finfint :)
     

    Sonus2013

    Medlem
    Ble medlem
    20.12.2013
    Innlegg
    42
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    En liten oppdatering:)

    Får kanskje reim og stift i morgen, da gjenstår bare å lage festet til armen

    Sliter foreløpig litt med å finne et passende emne, må ha en massiv aluminiums kubbe på Ø135mm x 200mm

    Skal ta en tur ut å lete litt lokalt i morgen

    Har også handlet inn litt forskjellig vinyl, så er ikke lenge før jeg er klar her

    Får oppdatere litt med bilder osv når spilleren er ferdig til testing

    -Tommy
     

    Sonus2013

    Medlem
    Ble medlem
    20.12.2013
    Innlegg
    42
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Da var reim og stift kommet i hus:D

    Intensiv jakt på alu. emne til dreie/frese jobben på armfestet er nå iverksatt!
     

    Sonus2013

    Medlem
    Ble medlem
    20.12.2013
    Innlegg
    42
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Har nå fått alu. emnet jeg trengte og dreie/fresejobben er i gang:)

    Håper å få spilleren ferdig i løpet av neste uke

    Oppdatering følger!
     

    Sonus2013

    Medlem
    Ble medlem
    20.12.2013
    Innlegg
    42
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Da har det skjedd litt mer siden sist:cool:
    Fått laget ferdig foten til DV-505, ble riktig fornøyd så langt og driver nå med monteringen
    Kanskje man får kjørt en test av utstyret iløpet av helgen om alt går på skinner:)

    IMG_0969.jpg
    IMG_0973.jpg
    IMG_0975.jpg
    IMG_0978.jpg
    IMG_0980.jpg
    IMG_0982.jpg
    IMG_0996.jpg
     
    Sist redigert:

    Sonus2013

    Medlem
    Ble medlem
    20.12.2013
    Innlegg
    42
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Fant en ny Denon DL-110 MC PU her i samlingen, kan denne være mer egnet til dette prosjektet enn TK7E med ny Signet?

    -Tommy
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    987
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Da tipper jeg at Signeten er hårfint "best" av de to, ellers enig med Arve, klart du bør prøve ut begge, og gjerne flere etterhvert.
     

    Sonus2013

    Medlem
    Ble medlem
    20.12.2013
    Innlegg
    42
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Skal gjøre det, tester med de MM PU som jeg har tilgjengelig i første omgang:)

    Har også sett litt på forslagene fra Gunnar Brekke, frister litt med DV 10x5 m/Riaa eller DV20X H m/Riaa

    Bør jeg ha Riaa på disse High Output PU'ene for å få signalet opp på nivå med f.eks CD og streaming, eller er det kun for å heve lydkvaliteten generelt?

    Har skjønt at jeg må bruke stepup når vi snakker MC PU'er, er vel ikke nok med et bra MC Riaa da?

    -Tommy
     

    Sonus2013

    Medlem
    Ble medlem
    20.12.2013
    Innlegg
    42
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Noen forslag til en enkel og grei nålvekt?

    Hadde lyst å ha stift trykket sånn ca. korrekt før testen:)

    Bør vel også handle inn f.eks. et Thorens starter kit for Vinyl, med innehold som børster, stiftrenser osv

    -Tommy
     

    Sonus2013

    Medlem
    Ble medlem
    20.12.2013
    Innlegg
    42
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Får kanskje laget DV-505 anti-skate loddet, originalfoten, pyntetropp på tårnet og bærehåndtak til tårnet iløpet av uka som kommer

    Er jo ikke nødvendig å ha dette for å teste utstyret, så blir nok testing i morgen eller tirsdag

    Gjenstår nå å få boret og senket festehullet til å skru fast DV-505 armen i nyfoten, samt kalibrering/justering av DV-505/PU

    -Tommy
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Det ble jammenmeg en pen spiller, gratulerer.
     

    Sonus2013

    Medlem
    Ble medlem
    20.12.2013
    Innlegg
    42
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Mange takk!
    Joda spilleren ble ganske så flott den:cool:

    Klarte ikke vente med å gjøre ferdig innfestning/bolthull til DV-505, så nå er alt festet og klart samt at en liten test av utstyret er gjort!

    Testet spilleren med Signet TK7E PU, låt riktig så fint det
    Flott stereo perspektiv uten anti-skate loddet, ingen lydforskjell mellom h og v kanal
    Krystallklar flott lyd på diskant og mellomtone, kanskje litt tynt på bass siden, men det skal kanskje være sånn med vinyl?

    Prøvd med litt forskjellige stift trykk, er lite forskjell å høre for meg i hvert fall

    Har noe støy fra armen når jeg beveger meg i nærheten med hånda, samt når jeg tar i headshell
    Forsøkt med og uten jording, er MYE mer støy uten jordingen tilkoblet
    Det er litt mer i høyre kanal enn i venstre, noen tips der?

    -Tommy
     

    Sonus2013

    Medlem
    Ble medlem
    20.12.2013
    Innlegg
    42
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått testa med Denon DL-110 PU!
    Nesten ingen støy med denne, skulle det være så stor forskjell på en MM og MC High Output støymessig?

    TK7E var kanskje en aning luftigere/detaljert i toppen, mens kanskje bassen er litt bedre i DL-110
    Kan TK7E være mer følsom på en måte, derav lydforskjellen/støyen?
    Har ikke så mye erfaring og lyttetid her, så er bare første intrykket mitt etter litt testing..

    Blir mye mer testing fremover, godt å være i gang får man si:D
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    987
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Hmm vet ikke hvilken støy du beskriver, brum høres ut som dårlig kontakt i ledningene ml pick up og headshell kanskje, skyv de godt på plass. Om det er rillestøy så kan det være forskjell, min erfaring med TK7E er at den er lite plaget med denslags :) Lykke til med videre testing, og gratulerer med flott spiller / arm!
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    731
    Antall liker
    2.089
    Torget vurderinger
    13
    Luxman PD 300

    Da ble det ny spiller i heimen :)
    Luxman PD 300 med SME 309 arm.
    Låter bra gjør det også.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Luxman er en Lekker spiller.
    PD-300 er en spiller som pynter opp i racket og samtidig oser av kvalitet.
    Gratulerer.
    Mvh Kenneth
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    731
    Antall liker
    2.089
    Torget vurderinger
    13
    Hei igjen :)
    takker for hyggelige kommentarer. Noen som har prøvd SME 309 armen med denne spilleren ?
    Hvilke tips har dere til lov output MC ?
    står NOS Ortofon MC 30 supreme på nå. Låter meget bra, men kanskje litt for snilt :-D
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.740
    Antall liker
    4.682
    Sted
    Nøtterøy
    Den var fin. Har en Dynavector mc pickup selv som jeg kan anbefale. Fåes både i high and low. :)

    Mener å ha lest at den skulle passe bra til din arm.


    20x_400w.jpg
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.153
    Antall liker
    2.715
    Sted
    Kongsberg
    Hei igjen :)
    takker for hyggelige kommentarer. Noen som har prøvd SME 309 armen med denne spilleren ?
    Hvilke tips har dere til lov output MC ?
    står NOS Ortofon MC 30 supreme på nå. Låter meget bra, men kanskje litt for snilt :-D
    Hei.

    Både verket og armen din er litt snille, så jeg hadde sett etter en liten dynamikkbombe til denne kombinasjonen.

    Førstevalg mitt ville vært Sound Smith Aida eller kanskje Decca Super Gold (se egen tråd) - begge med høyt
    utgangsignal.

    Er du låst på MC low er (alle) EMT pickuper, Denon DL-103, Denon DL-103D eller Zu eller Sound Smith versjoner
    av DL-103 å anbefale.

    Ortofonen du har er ingen sinke, så det spørs om mange av de vanlige MCene vil lide av samme "snillhet".

    Mener du snill; dynamisk (sedat) eller tonalt (varm) eller kanskje begge deler? Hvilken RIAA skal du bruke?

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    731
    Antall liker
    2.089
    Torget vurderinger
    13
    Takk Andy og Gunnar for tips ! Er takknemlig for at dere deler deres kunnskaper.
    Gunnar, med snill tenker jeg på det tonale (varm og litt mørk)
    den spiller riktig dynamisk med godt trøkk i bassområdet, vakker mellomtone samt god diskantgjengivelse.
    kanskje tenderes litt mot det sedate (uten å mangle trøkk)
    Bruker en Doxa 010 aktiv MC RIIA m/ ekstern trafo
    Signalet går videre gjennom en Shanling A-3000 rør/ mosfet hybrid til Spendor S3e stativht.
    Pd 300 kan jo justeres på fjæring. Synes selv det låt best med noe bløt avfjæring på en vegghylle..
    men er ennå i prøve og feile fasen :)

    Hei igjen :)
    takker for hyggelige kommentarer. Noen som har prøvd SME 309 armen med denne spilleren ?
    Hvilke tips har dere til lov output MC ?
    står NOS Ortofon MC 30 supreme på nå. Låter meget bra, men kanskje litt for snilt :-D
    Hei.

    Både verket og armen din er litt snille, så jeg hadde sett etter en liten dynamikkbombe til denne kombinasjonen.

    Førstevalg mitt ville vært Sound Smith Aida eller kanskje Decca Super Gold (se egen tråd) - begge med høyt
    utgangsignal.

    Er du låst på MC low er (alle) EMT pickuper, Denon DL-103, Denon DL-103D eller Zu eller Sound Smith versjoner
    av DL-103 å anbefale.

    Ortofonen du har er ingen sinke, så det spørs om mange av de vanlige MCene vil lide av samme "snillhet".

    Mener du snill; dynamisk (sedat) eller tonalt (varm) eller kanskje begge deler? Hvilken RIAA skal du bruke?

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    Sonus2013

    Medlem
    Ble medlem
    20.12.2013
    Innlegg
    42
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Ting tar litt tid:rolleyes:

    Tenkte å oppdatere dere litt ang. DV-505 og den støyen jeg hadde i armen, for de som kanskje lurte litt på det

    Måtte til slutt re-wire armen min, var overslag i en av kablene innvendig og ulyden/støyen ble bare sterkere etterhvert

    Kontaktet Dynavector, som sa at de ikke lengre utførte denne jobben og at jeg ikke på noen måte kunne gjøre det selv

    Måtte klare meg på egenhånd der, så etter innkjøp av høy kvalitets copperwire og mange timer jobb ble det til slutt en meget vellykket operasjon

    Fikk også tak i smådelene som jeg manglet til armen, etter god service fra Havar Snapa og en leveranse fra Dynavector i Japan kom løsningen

    Armen er nå komplett og fungerer i dag 100% sammen med PD-300'en

    Utstyret brukes i dag med FideltyResearch headshell og AudioTecnica TK7e MM pickup, låter meget bra

    Oppgradering av pickup og riaa er neste steg, så gjenstår å se hva jeg lander på der
     
    Sist redigert:

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.153
    Antall liker
    2.715
    Sted
    Kongsberg
    Takk Andy og Gunnar for tips ! Er takknemlig for at dere deler deres kunnskaper.
    Gunnar, med snill tenker jeg på det tonale (varm og litt mørk)
    den spiller riktig dynamisk med godt trøkk i bassområdet, vakker mellomtone samt god diskantgjengivelse.
    kanskje tenderes litt mot det sedate (uten å mangle trøkk)
    Bruker en Doxa 010 aktiv MC RIIA m/ ekstern trafo
    Signalet går videre gjennom en Shanling A-3000 rør/ mosfet hybrid til Spendor S3e stativht.
    Pd 300 kan jo justeres på fjæring. Synes selv det låt best med noe bløt avfjæring på en vegghylle..
    men er ennå i prøve og feile fasen :)
    Hei.

    Jeg har ingen erfaring med Doxa 010 RIAA, men har benyttet gamle Doxa 01 forforsterker (den lille svarte
    med innebygget RIAA) - gjennnom mange år. Er den løse RIAAen hentet fra denne forforsterkeren (meget
    sannsynlig), så er den riktig så god, men med en ganske så varm lydkarakter.
    Legger man til rør/mosfet forsterker og Spendor høyttalere er jeg ikke overrasket over at dette trekker
    (svært mye) mot det varme.

    Dette kan det selvfølgelig kompanseres for med valg av pickup. Sjekk ut Dynavector DV-17D (II eller III)
    Audio Technica AT-OC9 (II eller III), (kanskje Audio Technica AT-33 PTG) eller kanskje aller helst (og
    dyrest) Ortofon Cadenza Blue.

    En annen måte å kompansere for den varme lyden er ved bytte av RIAA. En Graham Slee ERA V eller
    Graham Slee Reflex M (eventuelt supplert med PSU-1 strømforsyning) - (eventuelt supplert med en
    Graham Slee Elevator step-up - for low output PUer) (eventuelt også supplert med PSU-1 strøm-
    forsyning)
    , bør passe som hånd i hanske. Da vil du høre hva gode gamle Ortofon MC-30 Supreme er god for,
    samtidig som du er klar for et vell av andre pickuper...

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    Tønnes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    794
    Antall liker
    522
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    54
    Hei er det noe som kjenner til om det er muligt og få deler til Luxman PD 300 ,jeg for min del vill prøvd og få den pakningen som er ytters på talerkenen som suger plata ned .Den i mitten er ok men den andre er sprukket. Ellers spiller den meget flott med en arm av SME 309 og en stift av Ortofon 30 supreme .Alt av vacum fønker opp til talerkenen ,der stopper det.Så en ny slik så er den helt toppers .:eek:

    MVH:Tønnes
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Hvis ikke du finder en pakning, så pyt med det.
    Den spiller lige godt uden.
    På min egen er de indvendige gummislanger fjernet, da de var i vejen for det flydende B&O-ophæng jeg satte i.

    ps. Har prøvet et utal af måtter, men pd300 (og mine ører) liker bedst at spille med den lille og tynde (ikke den svære som bruges istedet for vacum) originale gummimåtte der fulgte med grammofonen i tidernes morgen.
     

    Tønnes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    794
    Antall liker
    522
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    54
    Hvis ikke du finder en pakning, så pyt med det.
    Den spiller lige godt uden.
    På min egen er de indvendige gummislanger fjernet, da de var i vejen for det flydende B&O-ophæng jeg satte i.

    ps. Har prøvet et utal af måtter, men pd300 (og mine ører) liker bedst at spille med den lille og tynde (ikke den svære som bruges istedet for vacum) originale gummimåtte der fulgte med grammofonen i tidernes morgen.
    Hei jeg får nok bli slik viss jeg ikke får tak på den da.Gummi matte sier du har du noe link til jeg kan få kjøpt den ?:eek:

    MVH:Tønnes
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    hej Tønnes.

    Nej, jeg ved ikke hvor man køber stumper, eller om man overhovedet stadig kan få stumper til pd-300.
    Jeg har haft 3 stk pd-300 siden de kom på market i 1980.
    De to første videresolgte jeg i fortiden, for at prøve andet. Min nuværende bliver aldrig solgt.
    Til alle tre modeller hørte den tynde måtte med, så vidt jeg husker som standart-udstyr.
    Hvis du vil se et billed, gå ind på:
    luxman pd-300 flydende ophæng. d13.09. 2014 her i vinyl/hifuisentralen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn