Luxman M-05 problemer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Baatmann

    Medlem
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    22
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Jeg er ny her inne og håper på litt hjelp. Har kjøpt en M-05 som jeg ikke får liv i. Den har vært i eie av en som har tatt svært godt vare på den. Den ser ut som ny! Men, da jeg plugget den i veggen og slo den på, blinket det litt uregelmessig i Warm up lampen og i stand by lampen før de slukket. Det kommer ikke lys i noen av lampene eller Watt metrene. Men, det er lys i to orange dioder/lamper inne i forsterkeren(en pr. Kanal). Jeg har sjekket sikringene på 3,14V og de er ok. Hvis jeg lytter med øret helt inntil, så hører jeg en veldig svak brumming. Hva kan være problemet??

    Noen??
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    116
    Himla vanskelig å si noesomhelst om! Ingen klikkelyder? Lukter det brent? Virket den da du kjøpte den?
     

    Baatmann

    Medlem
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    22
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Ingen klikkelyder. Fikk beskjed om at den virket hos selger. Ingen ting ser eller lukter brent. Virker som om den får strøm, men at forsterkertrinnet "ikke setter i gang"....
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Ingen klikkelyder. Fikk beskjed om at den virket hos selger. Ingen ting ser eller lukter brent. Virker som om den får strøm, men at forsterkertrinnet "ikke setter i gang"....
    Har en M-05 selv som ikke vil i kun den ene kanalen , den andre spiller flott ( vel 50% morro kan man si ) :)

    Hvor mange fuse sjekket du ?

    Men en sånn fin sak hvor fant du den her i landet ? var det den som lå på finn.no ?

    Mvh

    Lars
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    I beste fall er det snakk om brudd i en plugg på krestskort ( sjekk loddinger ) eller brudd på kabel grunnet høy alder å varme dårlig kontakt i rele / brytere .

    Funnet flere av de i min amp iallefall .

    Mvh

    Lars
     

    Baatmann

    Medlem
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    22
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det var den som lå på Finn. Jeg kjøpte også l-550. Den er også helt strøken og spiller nydelig. Tror ikke M-05 er mye brukt. Den er som ny og bærer ikke preg av varmgang. Men det kan kanskje være noe av problemet? Er det flere enn to sikringer? Hvilke releer kan skape problem likt mitt? Er det et rele som styrer hovedstrøm til forsterkeren. Som sagt så lyser to orange lamper på kretskortene... Men det er helt dødt på fronten.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Sjekk om ikke det er et relæ på "Warm up" print/kretsløb. Denne funksjon skal holde pre-kretsene med strøm for at de er varme og stabile, og så først slå på de mer effekthungrige effekt-transistorer når du skal spille - som varmer mye raskere opp. Jeg tenker det kan vere det relæ som skal åpne for effekttransistorene som ikke blir åpnet. Bare et gjett! Prøv også at spraye litt elektronikk rens i den svits som aktivere denne funksjon. Held og lykke - M05 (og iøvrig ikke mindst L550) er selv den dag i dag en fremragende forsterker.
     

    Baatmann

    Medlem
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    22
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Ja, Carsten det virker logisk. Skal se om jeg finner et slikt rele. Jeg har dog funnet to(en pr kanal) som jeg lurer på kan ha "hengt" seg opp? Jeg tør ikke klå så mye inni den og er redd for å ødelegge. Hvis disse releene har hengt seg opp, vil det da ikke komme strøm til noe(med unntak av de orange lampene)? Den ser helt ny ut inni. Ingen merker etter varme/brent.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg kan ikke huske at det var noen "stand by" på den M05 jeg hadde. Ved aktivisering av power gikk det vel 3-4 sekunder før den var fullt på. Kan heller ikke huske den ble varmere bare ved å sette i stikk-kontaktene.

    Det er en 25 år+ (?) gammel forsterker som har kokt i lang tid. Jeg ville nok levert den inn på kvalifisert verksted før noe mer ryker enn å fikle rundt inni om du ikke vet hva du gjør.
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    M-05 her bruker rundt 20 minutter fra helt kald forsterker til warming up modus slukker å amp er helt spilleklar .

    I standby modus tar det langt kortere tid selvsagt .

    Mvh
     

    Baatmann

    Medlem
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    22
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Vel, det er egen stand-by knapp på denne. Du har nok rett Class, ingen god ide å feilsøke når man ikke helt vet man gjør! Hvem er dyktige på gamle Luxman i Osloregionen? Hadde også vært artig hvis det er noen der ute som skjønner hvorfor den oppfører seg slik den gjør.
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Vel, det er egen stand-by knapp på denne. Du har nok rett Class, ingen god ide å feilsøke når man ikke helt vet man gjør! Hvem er dyktige på gamle Luxman i Osloregionen? Hadde også vært artig hvis det er noen der ute som skjønner hvorfor den oppfører seg slik den gjør.
    Bør legges på minne det er sagt på veven av folk som har bygget amper siden tidens morgen at service skjema som følgte Luxman M05 ampen har en del seriøse bugs .

    Husker ikke hvem hva hvor , men Luxman service selv har gitt opp mang en m05 blokk som har fått feil .

    PS : hver forsiktig med utgangtransistorer de får du ikke tak på lenger ( legender merke Toshiba 2SC3281 / 2SA1302) , skal love deg blårøyken står i taket hvis kortslutting ( lad ut kondensatorer før arbeid )

    Mvh
     
    Sist redigert:

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    116
    Hvis den er lik min m02 så er det ikke noe rele ved varmup. Kun en timer som slutter å lyse når det er gått litt tid
     

    Baatmann

    Medlem
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    22
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Mange takk, laban. Er mye bedre kvalitet enn de jeg har. Kan du sende/legge de ut som pdf? Takk for god støtte og hjelp!
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Mange takk, laban. Er mye bedre kvalitet enn de jeg har. Kan du sende/legge de ut som pdf? Takk for god støtte og hjelp!
    Skulle gjerne delt dette som PDF da jeg har den også i pdf fullformat , skal prøve men vet ikke om det er lagt til rette med pdf filer her inne på HFS ? Høvdig / sjef ? ? Er det mulig ?

    Mvh
     

    aolsson

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2005
    Innlegg
    50
    Antall liker
    4
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    18
    Mener jeg reparerte en slik for lenge siden, hvor det var brudd/dårlig lodding. Mulig det også er ditt problem. Problemet er at det ikke er lette å se en dårlig lodding, så man bør ha litt erfaring med feilsøking for å vite hvor man begynner, men i utgangspunktet kan du jo begynne med å se etter løse punkter eller kabler som ikke lenger sitter som de skal på printkortet. Se også etter interne sikringer som kan være gått.

    Hvis du bor i Oslo området kan jeg evnt. ta en liten titt for deg ved anledning.

    Mvh.
    Arild
     

    Baatmann

    Medlem
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    22
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Takk for godt innspill. Har sjekket litt selv, men det er litt spagetti inni der. Det er litt rart at to lamper lyser inne i boksen, mens det er helt dødt ellers.... Kontakter deg hvis jeg ikke finner løsning snart.

    Mener jeg reparerte en slik for lenge siden, hvor det var brudd/dårlig lodding. Mulig det også er ditt problem. Problemet er at det ikke er lette å se en dårlig lodding, så man bør ha litt erfaring med feilsøking for å vite hvor man begynner, men i utgangspunktet kan du jo begynne med å se etter løse punkter eller kabler som ikke lenger sitter som de skal på printkortet. Se også etter interne sikringer som kan være gått.

    Hvis du bor i Oslo området kan jeg evnt. ta en liten titt for deg ved anledning.

    Mvh.
    Arild
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Fyr på lamper her også så det er helt normalt kanskje hehe .
     

    mwt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2007
    Innlegg
    294
    Antall liker
    14
    Sted
    vestfold
    med tilgang til skjema burde hjelpe mye det, fint av deg laban å bringe skjema :) MEN hvilken lysdioder er de som lyser? fordi det kan faktisk være lysdioder som indikerer at det er noe galt nemlig.... at noe "lyser" betyr absolut ikke at det er "ok", ofte finnes lysdioder som lyser når ampen går i protection ;) enkleste og kjapeste: mål mellom jord og et par utg. transistorer på DC: er det DC på begge sider av emitter motstandene så har helt enkelt DC out.... bare at utg. rellen er i protection modus -har du ikke DC så har du litt mer å feilsøke på, men nå finnes jo skjema

    titta i skjema -og den har vist ikke utg. relle :( men den har jo et dedikert relle for å slå på forsyning til utgangene -men det ble litt vanskelig å titte i en liten skjerm :(
     
    Sist redigert:
    L

    Lars.N

    Gjest
    Dette må bare bli helt konge da har to karer fått skjema i fullformat PDF , det ligger noe noter som ikke tilhører manualen der som rydder opp i feil ved bias / dc justering i skjema . Ja jeg har testet begge metoder å det nytter ikke komme i mål etter orginal skjema
    ( kun etter anvisning på vedlegg når det gjelder bias / dc mm )

    Mvh

    Nesten lyst å la M-05 plage livet av meg en gang til ( har nå stått i skammekroken over et år til glede for Petter Edderkopp )
    hvis ikke han ligger død over beina på Toshiba transistor da :) sprøstekt :D Kort & godt levert fra Luxman
     

    Baatmann

    Medlem
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    22
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Det kan virke som at den står " låst" i protection mode. Rart at det ikke er noe lys i fronten, men i de to/pr kanal orange inn boksen lyser?!? Takker uansett for innspill. Fantastisk forum dette!


    med tilgang til skjema burde hjelpe mye det, fint av deg laban å bringe skjema :) MEN hvilken lysdioder er de som lyser? fordi det kan faktisk være lysdioder som indikerer at det er noe galt nemlig.... at noe "lyser" betyr absolut ikke at det er "ok", ofte finnes lysdioder som lyser når ampen går i protection ;) enkleste og kjapeste: mål mellom jord og et par utg. transistorer på DC: er det DC på begge sider av emitter motstandene så har helt enkelt DC out.... bare at utg. rellen er i protection modus -har du ikke DC så har du litt mer å feilsøke på, men nå finnes jo skjema

    titta i skjema -og den har vist ikke utg. relle :( men den har jo et dedikert relle for å slå på forsyning til utgangene -men det ble litt vanskelig å titte i en liten skjerm :(
     

    mwt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2007
    Innlegg
    294
    Antall liker
    14
    Sted
    vestfold
    håper ikke du betalte mye for den :) (prøvde selv å kontakte de fra finn men fikk aldri svar) fordi det må feilsøkes, og slik laban nevner er jo aller best at noen med kunnskap/fagmann som bør titte -at det er noe enkelt er lite sannsynlig -protection kretsene er også uavhengig per kanal hvis du ser på block diagram :) ville jo vært synd om utgangs transistorene er defekte, men hadde vært kjekt å ha en M-05 -fikk skaffet meg en M-02 med total lappeverk fra andre som hadde prøvd å fikse og gjørde vondt verre -den funker meget bra nå dog uten original utganger- mer vintage i samlingen, letter også etter en C-02 nå og enda et M-02 til -gjerne defekt self :)
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Har du prøvd å starte den opp med kun en kanal koblet til strøm for å se om det er et felles problem den er jo bygget opp med 2 separate trinn . ( ja den kan kjøre kun et trinn hvis behov hehe )

    Men du nevnte ( termisk ) min amp har faktisk fusket før den tok kvelden ved at den ikke ville starte opp før den hadde nåd en hvis tempratur , med andre ord den gikk i protect totalt hvis den ble startet opp totalt kald . Så en liten pre-heat kan gi deg svar om du nærmer deg en løsning ( føner ) ikke tull en gang :) som en form for startgass hehe :) ( slow preheat for å spare transistorer for stor påkjenning ved start den blir jo ganske varm under drift normalt )

    (problem lot seg bypasse lenge ved at jeg hadde den i standby funksjon , da den gir en liten heat på utgangene) som igjen gav en rask å smertefri oppstart.

    Håper du virkelig for liv i den da har du noe skamrått å glede deg til , er kun kilden som legger bregrensninger på hva du kan klemme ut av flott lyd på M -05 når den er rett justert inn på DC / Bias .
    Det kan være lurt kanskje bytte potter til justeringspunkter da de driver lite granne over tid ( bør jo være exstra redd om Toshiba'ne ) dem er jo verdt sin vekt i rent gull den ampen :)

    Mvh
     
    Sist redigert:
    L

    Lars.N

    Gjest
    Noe fremdrift ?

    Lurte på om ikke jeg skulle plukke den frem igjen står jo i en mill biter :)

    Mvh
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    Men du nevnte ( termisk ) min amp har faktisk fusket før den tok kvelden ved at den ikke ville starte opp før den hadde nåd en hvis tempratur , med andre ord den gikk i protect totalt hvis den ble startet opp totalt kald . Så en liten pre-heat kan gi deg svar om du nærmer deg en løsning

    Mvh
    Min erfaring er at denne type startproblemer på tilårskommen elektronikk ofte skyldes delvis uttørkede elektrolytkondensator(er).

    Kapasitansen er da kraftig redusert, dette "kommer seg" noe ved høyere temperatur.


    Mvh
     

    Baatmann

    Medlem
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    22
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Har levert den til kompetent reperatør. Tror det er best! Gleder meg villt til å høre den. Heldigvis har jeg L-550'n mens jeg venter. Må si jeg er imponert over den. Hvordan skal det bli bedre:)
    blir borte en stund, men skal rapportere når den er tilbake.
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Har levert den til kompetent reperatør. Tror det er best! Gleder meg villt til å høre den. Heldigvis har jeg L-550'n mens jeg venter. Må si jeg er imponert over den. Hvordan skal det bli bedre:)
    blir borte en stund, men skal rapportere når den er tilbake.
    Ikke dum den L550'n :)
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.717
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Siggerud
    Flott forsterker, L-550. Har du mulighet til å kjøre den med en separat god pre- vil du oppdage at som effekttrinn står den seg godt selv idag.
    Pass bare på at den har godt med luft rundt seg da den blir god og varm, mildt sagt. Den interne kjølingen er nok noe underdimensjonert.
    Kanskje ikke så pent, men du kan skru av kassa og la den være åpen, så blir den lettere kvitt overskuddsvarmen. Jeg fjernet det innvendige gitteret på min og fikk lurt inn 2 12V datavifter som jeg bremset ned med en L-pad så de ikke kjølte og støyet for mye. Det forlenget tiden mellom servicene betraktelig.
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Har levert den til kompetent reperatør. Tror det er best! Gleder meg villt til å høre den. Heldigvis har jeg L-550'n mens jeg venter. Må si jeg er imponert over den. Hvordan skal det bli bedre:)
    blir borte en stund, men skal rapportere når den er tilbake.
    Håper det blir full rapport om hva som var på styr å byttet , kanskje vi andre kan dra lærdom , er jo noen i verden som sitter å klør seg i hode av M05 blokka enda .
     

    Baatmann

    Medlem
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    22
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    I disse kalde tider fungerer L-550 perfekt som varmekilde:)
    Så fort jeg vet noe mer om hvorfor den gikk i protection, skal jeg rapportere.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Kjøpte "tilbake" en L550 (havde den som ungdom rundt 1985) - og tør påstå at selv idag holder den en meget høy kvalitet. Bedre og end M05 (men jo principielt litt svakere hva angår "watt" - om det blir noen vesentlig forskjell - er jeg mindre sikker på. L550 har en ekstrem strømforsyning. Parrer du den med god signalkilde og gode sølvkabler (kan gjerne flette noen selv) - vil mange bli overrasket over hvor lite er skjet på forsterkerfronten på 35 år...

    Men så var ikke dette akkurat tilbudsmodellen på Elkjøp heller - prisen i Dkr 1984 var ca. 14500.
     

    ssnht

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2004
    Innlegg
    457
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    2
    er nok ikke bare mere kraft i 05, den er ett par hakk bedre L550, har selv c-m 300 som eg synes er ett hakk bedre enn L550,
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Jepp - sorry - bommede på M 05 (sjelden) versus M 02 (fremdels en del på marked rundt om). Var M 02 som kom opp i "tankene" - men dette var jo så den ekte 105 kl A dual mono-forsterker. Ble litt misundeleg her...;-)

    Svarer seg etter min mening med slike fint at ofre noen-litt fler tusind for at få de reparert!
     

    Baatmann

    Medlem
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    22
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg ser frem til å få den i orden. Heldigvis er L-550 en ok erstatning mens jeg venter.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn