LUMINs venner

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    237
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    2
    Da har det blitt noen timer pÄ lumin u1 Mini og i gÄr ble den oppgradert med sbooster.
    I forhold til Ä benytte pc som streamer sÄ er det rent logistikkmessig en drÞm Ä styre alt gjennom app pÄ telefon.
    Lydmessig sĂ„ er det, uten at jeg kan forklare hvorfor, en merkbar forskjell. Skal jeg beskrive det sĂ„ oppleves det som Ăžkt klarhet i lydbildet, men tror egentlig det handler mer om fravĂŠr av "stĂžy" en at lyden har blitt "bedre". Opplever at jeg kan spille hĂžyere uten at lydbildet oppleves som "masete" đŸ€” Opplevelsen er nĂ„ uansett en Ăžkt tilfredshet med Ă„ lytte til streaming, sĂ„ fĂ„r det bli opp til de lĂŠrde Ă„ drĂžfte placebo effekten 😊
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    237
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    2
    Hei, noen som har kjĂžpt fjernkontrollen til lumin og gjort seg noen erfaringer med den?
    NÄ har u1 Mini fÄtt ytterligere 3uker pÄ seg, fantastisk Streamer pÄ alle mÄter.
     

    Vedlegg

    Oriel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2004
    Innlegg
    222
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    7
    Hei, noen som har kjĂžpt fjernkontrollen til lumin og gjort seg noen erfaringer med den?
    NÄ har u1 Mini fÄtt ytterligere 3uker pÄ seg, fantastisk Streamer pÄ alle mÄter.
    Jeg har hatt den noen mnd og den fungerer perfekt. Kan absolutt anbefales! Hadde U1 mini fÞr, og bruker nÄ en U1, fantastisk gode produkter.
     

    REman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.11.2013
    Innlegg
    78
    Antall liker
    49
    SÄ er en X1 pÄ inngÄende. Kommer om 14 dager. Opgraderer fra en T2.
    Spennende. Har selv en T2 og er egentlig superfornÞyd, men man lurer nÄ alltid pÄ - hva om..... osv. :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.593
    Antall liker
    32.354
    Sted
    VĂŠssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Blir det flere T2 pÄ bruktmarkedet nÄ, en del oppgraderinger fÞler jeg?

    gismo
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    SĂžrlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ang P1; er det noen som aner i hvilket landskap streamer-delen befinner seg, altsÄ hvor hÞyt opp i streamer-hierarkiet befinner denne seg?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hei, noen som har kjĂžpt fjernkontrollen til lumin og gjort seg noen erfaringer med den?
    NÄ har u1 Mini fÄtt ytterligere 3uker pÄ seg, fantastisk Streamer pÄ alle mÄter.
    KjÞpte fjernkontroll ganske umiddelbart etter at jeg fikk min U1 Mini og er superfornÞyd! For meg er dette - selvfÞlgelig sammen med lydkvaliteten - en av fordelene med Lumin. Det er deilig Ä kunne legge vekk skjermen. Man kan starte et album fra skjermen, og deretter gjÞre resten fra fjernkontroll. Det blir mer liknende Ä sette pÄ en LP eller CD, og man kan fokusere helt pÄ musikken fremfor Ä bla gjennom ting mens man lytter, som er lett Ä gjÞre.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    BĂŠĂŠĂŠĂŠrgen
    Torget vurderinger
    5
    Har bestemt meg for Ä fÄ for ekstern psu til cd-drivverket jeg har stÄende.
    SÄ baller det pÄ seg, og nÄ sitter jeg og tygger litt pÄ det, om man skulle prÞve ut en sbooster til Lumin D2.
    Ser jo at de kommer i masse ulike varianter, hva Voltspecs angÄr.
    Hvilken Volstpec vil gjelde for en D2?

    mvh
    Proffen
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    237
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    2
    Har bestemt meg for Ä fÄ for ekstern psu til cd-drivverket jeg har stÄende.
    SÄ baller det pÄ seg, og nÄ sitter jeg og tygger litt pÄ det, om man skulle prÞve ut en sbooster til Lumin D2.
    Ser jo at de kommer i masse ulike varianter, hva Voltspecs angÄr.
    Hvilken Volstpec vil gjelde for en D2?

    mvh
    Proffen
    SĂ„vidt jeg kan se sĂ„ er det samme som til lumin u1 Mini, sĂ„ 12-13v versjonen. 👍
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    BĂŠĂŠĂŠĂŠrgen
    Torget vurderinger
    5
    Da fÄr vi se hva kontoen tillater, etter at Ärets guttetur til Bartebyen er unnagjort....

    mvh
    Proffen
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    295
    Antall liker
    249
    Torget vurderinger
    2
    Hifi-oppgradering for 2022 er ny streamer. I den forbindelse vurderes Lumin. Har sett litt pÄ D2 og U1 mini/ny 2022 modell. Hvis det blir en D2 vil jeg primÊrt bruke BNC SPDIF ut til ekstern Dac. Det jeg lurer pÄ er om det er noe forskjell pÄ kvalitet/lyd i D2-streamingdelen og U1-mini(som er en ren streamer)? Er det evt andre fordeler ved Ä velge u1-mini kontra D2 (som ren streamer)?
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    Og da har jeg lagt ut en splitterny D2 - i uÄpnet eske - pÄ Torget. Minus 30%- priced to sell. Julegaven til den du elsker hÞyest: Deg selv ! :)
     

    sweare

    Medlem
    Ble medlem
    12.02.2008
    Innlegg
    35
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    9
    I have just bought a new D2 and thought I would share my thoughts on the unit. My system is highly reveling with the interconnects costing more than the unit and my other digital comparison being a four box dCS stack.

    The D2 is the perfect balance of digital streaming vs cost. Its musical, analog, simple to use and detailed. For the price its a steal. Then there is the SBooster upgrade. Its not as simple as the D1 but its worth the extra effort. Extra bass weight and speed and a larger sound stage, both width and depth. lower noise floor and more detail. In these areas its close to my dCS and a must. Just go for it!

    The major difference with the D2 vs the T2 is the dac, is its lacking in detail which is why the T2 will always sound better. With the SBooster you can now hear the lack in resolution of the chips. The T2 and SBooster might be the prefect compromise but the D2 is hard to beat for the price
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    I fare for at jeg sviktet i mine sÞkeferdigheter, lurer jeg pÄ om noen har eksperimentert med upsamling i Lumin D2 (eller andre for den saks skyld). Bare prÞvd litt, men synes ikke det ble veldig store forskjellene om noe..
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trenger litt hjelp. Har T2. SÄ snart jeg trykker pÄ symbolet for Ä spille Qobuz i Lumin sÄ spretter den tilbake til startsiden pÄ i paden
.altsÄ fÄr jeg ikke brukt streaming. Har slettet bÄde lumin og qobuz appen og lastet inn pÄ nytt. Uten suksess. Noen tips?
     

    Rallar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Innlegg
    280
    Antall liker
    659
    Sted
    Hadeland
    Trenger litt hjelp. Har T2. SÄ snart jeg trykker pÄ symbolet for Ä spille Qobuz i Lumin sÄ spretter den tilbake til startsiden pÄ i paden
.altsÄ fÄr jeg ikke brukt streaming. Har slettet bÄde lumin og qobuz appen og lastet inn pÄ nytt. Uten suksess. Noen tips?
    Min U1 Mini var sÄnn noen timer en LÞrdag fÞr jul, lot den stÄ uten strÞm et par timer og da var den like fin igjen.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ok. Skal prÞve det. Har skjedd noen ganger fÞr. NÄr jeg har lagt meg for natten sÄ virket det neste dag. Men det er ikke greit at det ikke funker hele tiden

     

    Rallar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Innlegg
    280
    Antall liker
    659
    Sted
    Hadeland
    Ok. Skal prÞve det. Har skjedd noen ganger fÞr. NÄr jeg har lagt meg for natten sÄ virket det neste dag. Men det er ikke greit at det ikke funker hele tiden

    Det er sant, regner med at den har siste oppdateringer pÄ plass.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Blir automatisk oppdatert for ny programvare.
     

    Oriel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2004
    Innlegg
    222
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer! Merket du stor forskjell pÄ D2 og T2?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.810
    Antall liker
    50.653
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Ikke stor men forskjeller er det. Mere detaljert lyd og bedre fundament i bassen.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.249
    Sted
    BlÄskogen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer! Merket du stor forskjell pÄ D2 og T2?
    Ikke for Ă„ blande meg for mye inn, men det er vel en T1. Ikke T2.
    T1 har samme Wolfsson DAC-chiper som D2, mens T2 bruker DAC chips fra Sabre.
    Vil tro det er stÞrre forskjeller pÄ T1 og T2 enn T1 og D2, men har ikke sammenlignet.
    Det er jo selvfĂžlgelig ikke bare chipen det kommer an pĂ„, men det er en viktig komponent i boksen. 🙂
    Vil tro at det du beskriver som forskjell @Evo III ,kan like gjerne tilskrives ekstern psu. Eller hva trur du sjĂžl?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.810
    Antall liker
    50.653
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Ikke for Ă„ blande meg for mye inn, men det er vel en T1. Ikke T2.
    T1 har samme Wolfsson DAC-chiper som D2, mens T2 bruker DAC chips fra Sabre.
    Vil tro det er stÞrre forskjeller pÄ T1 og T2 enn T1 og D2, men har ikke sammenlignet.
    Det er jo selvfĂžlgelig ikke bare chipen det kommer an pĂ„, men det er en viktig komponent i boksen. 🙂
    Vil tro at det du beskriver som forskjell @Evo III ,kan like gjerne tilskrives ekstern psu. Eller hva trur du sjĂžl?
    Ja det er ikke brÄtt umulig,pluss at det ser bÞsere ut;)
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    Postet denne som kommentar til den gode kritikken av P1:

    Som den stolte eier av en P1 kan jeg bare underskrive pÄ dette. Synes de kunne spandert det siste poenget ogsÄ. P1 fÄr i hvert fall 100 av 100 her hos meg. Maken til gjennomsiktig lyd, uten artefakter av noe slag. KjÞrer den rett i poweramp og lyden er stor, med et 3d soundstage som gÄr langt utenfor, hÞyttalerne, bÄde foran, bak og pÄ sidene.
    LEEDH volumkontrollen fungerer prikkfritt og fjernkontrollen burde vÊrt solgt pÄ Kondomeriet. Ørten innganger og (etter min mening) verdens beste app.

    Det som imponerer mest, er en musikalitet som man sjelden hÞrer i noen komponenter. I dag har jeg sittet foran anlegget i snart 8 timer (hjemmekontor er topp!) og kost meg med alt fra Cleveland-kvartettens uforlignelige Beethoven, via Mjq/Sonny Rollins, til Muddy Waters og Zappa. Alt lÄter helt suverent (eller sÄ suverent som produsenten hadde vett til). P1 er som en Cocker Spaniel - den liker alle!

    For Ä oppsummere: jeg angrer ikke pÄ at jeg byttet inn min X1. Skal vÊre forsiktig med Ä gjÞre sammenligninger (kjÞrte X1 gjennom en rÞrpre), men nÞyer meg med Ä si at jeg savner ingenting. Gratulerer med et skikkelig State of the art produkt!
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Med P1 kan man koble til et rent cd drivverk og benytte dac’en i P1? Og sĂ„ trenger man bare et godt effekt trinn sĂ„ er man i mĂ„l

     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har bestilt P1. HÄper Ä fÄ den neste uke.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, du har helt rett. Kommer til Ă„ bruke Luxman 509X som rent effekt trinn. Med tiden blir nok den solgt til fordel for et godt Luxman effekt trinn. Antagelig m900u. Ang Marantz sĂ„ beholder jeg den om jeg ikke fĂ„r en grei pris. MĂ„ jo ha mulighet for Ă„ spille cd med alle cd’ene jeg har. Alternativet er Ă„ kjĂžpe et bra drivverk. Vi fĂ„r se

     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ja, du har helt rett. Kommer til Ă„ bruke Luxman 509X som rent effekt trinn. Med tiden blir nok den solgt til fordel for et godt Luxman effekt trinn. Antagelig m900u. Ang Marantz sĂ„ beholder jeg den om jeg ikke fĂ„r en grei pris. MĂ„ jo ha mulighet for Ă„ spille cd med alle cd’ene jeg har. Alternativet er Ă„ kjĂžpe et bra drivverk. Vi fĂ„r se

    Jeg gikk litt «musikklei» nÄr jeg stort sett bare streamet. Den fungerer sikkert ypperlig med cd digitalt inn pÄ en av inngangene. Gratulere, virker Ä vÊre en topp kilde du fÄr.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Forforsterkeren, eller LEEDH volumkontrollen skal iflg alt jeg leser vÊre sÄ god at den gjÞr de aller fleste forforsterkere overflÞdig. Blir spennende dette
Big Swifty kan kanskje utdype..
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ja. Forforsterkeren, eller LEEDH volumkontrollen skal iflg alt jeg leser vÊre sÄ god at den gjÞr de aller fleste forforsterkere overflÞdig. Blir spennende dette
Big Swifty kan kanskje utdype..
    Regner med du skal bruke roon?
     
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn