Luftkvalitet og diesel

S

Stereo_Mono

Gjest
Karma skrev:
Valentino skrev:
Og til dere som her skjærer alle dieseldrevne personbiler under samme kam. Les dere opp.
Enig.

Min bil går på diesel og yter 272 hk + 560 nm. Dette med et forbruk på ca 0,67 under langkjøring. I en periode hadde jeg den "justert" til 330 hk + 650 nm, men med samme lave forbruk.
Partikkelfilter er jo en selvfølge.
Vel eneste spreke diesel bil jeg har kjørt er Audi A5 3.0 TDI og den går bra den, men hadde aldri kjøpt den bilen med den motoren personlig. Alt for snever register i forhold til tilsvarende bensin 6er.
Uansett kjører vel bare 0.2% av befolkningen så spreke biler. Poenget med tråden er vel fortsatt Luftkvalitet og diesel og det er ikke til å benekte at det utslippet som gir mest plager for lokalmiljø er Nitrogen oxide (NOx) og diesel motorer slipper ut 10-30 ganger mere en bensindrevne kjøretøy uansett om de har partikkelfilter eller ei.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
digiman skrev:
Karma skrev:
Valentino skrev:
Og til dere som her skjærer alle dieseldrevne personbiler under samme kam. Les dere opp.
Enig.

Min bil går på diesel og yter 272 hk + 560 nm. Dette med et forbruk på ca 0,67 under langkjøring. I en periode hadde jeg den "justert" til 330 hk + 650 nm, men med samme lave forbruk.
Partikkelfilter er jo en selvfølge.
Vel eneste spreke diesel bil jeg har kjørt er Audi A5 3.0 TDI og den går bra den, men hadde aldri kjøpt den bilen med den motoren personlig. Alt for snever register i forhold til tilsvarende bensin 6er.
Uansett kjører vel bare 0.2% av befolkningen så spreke biler. Poenget med tråden er vel fortsatt Luftkvalitet og diesel og det er ikke til å benekte at det utslippet som gir mest plager for lokalmiljø er Nitrogen oxide (NOx) og diesel motorer slipper ut 10-30 ganger mere en bensindrevne kjøretøy uansett om de har partikkelfilter eller ei.
Min bil er en BMW 535D, og er den beste bil jeg noen gang har eid. Har også hatt en del spreke bensinbiler, ikke minst italienske. Men den kraft som BMW-en formidler, er i en klasse for seg.
Men du har selvsagt rett i at dette blir på siden av trådens tema. Er det riktig at diesel med partikkelfilter uansett er en slik versting, må man jo selvsagt ta det inn over seg. Men har ikke også driftsomkostninger en inndirekte betydning for miljøet? F.eks. mengde drivstoff i forhold til effekt? Jeg drar da selvsagt miljø ut i videre forstand enn lokal luftkvalitet.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.591
baluba skrev:
slowmotion skrev:
Tja, jeg har tatt mye kollektivt til og fra jobb da jeg var yngre.
Stort sett har jeg hatt en kjøretid en vei på 10-15 minutter dør-til-dør med bil,
og reisetid fra 3 kvarter til over en time en vei med kollektivt.

Nå har jeg flyttet litt utenfor hovedstaden.
Reisetid er ca 55minutter en vei med bil.
Skal jeg kjøre kollektivt blir reisetiden mellom 3 og 4 timer en vei.
Enkelt valg.
Jeg tror ikke det er nødvendig å rettferdiggjøre ens behov for å komme fram effektivt til en passe tid. Ingen mener at du skal tilbringe timer fra og til jobb, og jeg tror de fleste her inne på sentralen ville valgt kollektivt hvis det var aktuelt. Hadde jeg bodd på Karmøy og jobbet på Kårstø så ville nok jeg også ha kjørt til jobben. Der jeg bodde før syntes jeg det var upraktisk å ikke ha bil. Der jeg bor nå er det omvendt. Det tar meg ti minutter til byen, og kontoret er såpass. nært stoppet at å kjøre selv og parkere i det nærmeste parkeringshuset vil ta lenger tid enn å ta bussen. Jeg vet at det er jeg som er heldig, og at de fleste har mye mer komplisert jobbvei enn det jeg har. Tar det dobbelt så lang tid med kollektiv så ser jeg et poeng i å kjøre selv, men hvis jeg skulle gjort det samme ville det vært tøys. Bare parkeringen ville kostet meg like mye som periodekort fra Skyss. Så kommer bompenger og bensin i tillegg.

Men dette var en debatt om diesel og luftkvalitet. Jeg støtter helhjertet ditt behov for å kjøre til jobb, men er det et forsvar for diesel? For problemstillingen din er jo ikke dieselbil vs kollektivt.

Jeg kjører faktisk en moderne bil med bensinmotor. :)
Nei, det var mer et svar til de som tidligere i tråden
priset kollektivtransport som det eneste rette.
Jeg ville, som du også er inne på, også tatt toget
til jobben hvis det var mulig.
Tenk å kunne sove hele veien til jobben! Konge ....

;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Stanser partikkelfilter nox? Karma; ser at du har grunn til å være fornøyd, har nylig bestilt meg en BMW 535 selv (riktignok "i xDrive") og den er jo bensindrevet. Jeg er begeistret for at den har betydelig lavere forbruk og utslipp enn min nåværende (forrige generasjon) 525i; når det gjelder CO2 så er det faktisk snakk om 238g vs 189g. Utrolig men sant siden effektforskjellen er svær i favør 535i; moderne bensinbiler har tydeligvis gjort kvantesprang akkurat på CO2 iallefall.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Karma,din bil og likesinnede, er ikke på siden av tråden. Din bil er en svindyr doning med unødvendig stor motor, som ligger i grenseland til luksuslimousine. Det er "matpakkekjørere" med sånne biler som bør tenke seg nøye om - ergo bør du også tenke deg nøye om. Er det virkelig nødvendig med så mange hk og så mye Nm for å bevege seg til og fra jobb? Kanskje du kan bygge om bilen til gassdrift?

Jeg tror de fleste av oss, og i alle fall de som a) er bosatt i støre byer hvor luftkvalitet er et reellt problem, b)har et greit kollektivtilbud, c) egentlig ikke har behov for bil i jobbsammenheng - bør tenke seg nøye om. Jeg har svært få motforestillinger til at samfunnet forsøker å begrense dette i større grad.

Men å "ta" samtlige dieselbilkjørere over en kam, blir for dumt. Heri området, har vi ikke problem med luftkvaliteten. Det sørger en god, alltid tilstedeværende vind for. Ikke har vi særlig utbygd kollektivtilbud, heller. Lokaltog-tilbud eksisterer i realiteten ikke - d.v.s. det går et pendlertog mellom Fauske og Bodø, men jernbanen vil ikke ha små stopp langs ruta. Grunnen er krav om investeringer i skikkelig perrong, så.... ???

Vi har inn- og utflygings"traseen" for div. fly like over huset vårt, og de forurenser!! Jo større og jo meir militær disse flyene er, dess meir dævelskap spyr de ut. Så snart en Herkules eller Orion, eller AWAC'sen har skingla seg opp i lufta innover Saltenfjorden, innhylles 10 - 15000 innbyggere i stank av flybensin og -eksos. Hovedinnfartsveien til byen, som faktisk er en av landets mest trafikkerte, er reine smågutten i forhold.

Men blir det for ille i Oslo og Bergen, kan dere jo flytte oppover hit. vi har luft, vi har plass, og vi har arbeidsplasser, så bare kom igjen!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Bare sånn for informasjonens del så er det flydrivstoff nesten diesel.

S

Stereo_Mono

Gjest
Vidar P skrev:
Stanser partikkelfilter nox?
Niks! Har ingen effekt for å minske NOx utslipp og derfor har regjeringen endelig begynt å fatte hva de har stelt i stand med Co2 avgiftspolitikken sin. De har varslet at de ser på en ny avgiftssystem hvor NOx blir med i pakken.
Sannsynligvis vil diesel biler forhåpentligvis bli så dyre at kun de som kjører over 50000km i året vil vurdere de.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Ingen dieselmotstandere som vil kommentere innlegg #75?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
- Sannsynligvis bedre annenhåndsverdi.

Nå er jeg blant de som bytter gamle biler mot nye hos forhandler, men kan ikke si at jeg har merket noe av det der; når jeg skulle bytte sist (i år) så trodde forhandler at det var diesel jeg skulle bytte inn, men det fikk ingen konsekvenser da han skjønte at det var bensin.

- Et dreimoment som gjør bilen god å kjøre også opp tunneller og fjelloverganger med 10% stigning istedenfor å pine en el kjipo bensinmotor uten pustehjelp eller variable ventiltider oppover på 4000 o/min.

El kjipo motorer er el kjipo uansett drivstoff; men jeg ser poenget, og det er absolutt gyldig for de aller minste polo-motorene etc, da de minste bensinmotorene minner mer om strikkmotorer eller iallefall gjorde det i tidligere generasjoner; men det er neppe relevant for litt større biler med mer motorkraft og med de nyeste av dagens mindre. Og i lys av dagens utvikling med bensinturbo så faller det sannsynligvis helt bort med det aller første.

- Tradisjonelt er diesel overlegent på driftsikkerhet og slitestyrke.

Det var en funksjon av effektuttak, og er selvsagt ikke lengre noe poeng, det er vel heller holdepunkter for at diesel kan gi flere problemer enn bensin for mange småkjørere iallefall.

- Lavere forbruk og billigere drivstoff.

Det er korrekt, om enn i mindre og mindre grad; og mye tyder på at dette skillet vil kunne viskes ut, og i verste fall snu etter at dieselpåbudet på båter som tidligere kjørte på tungolje begynner å nærme seg (2020).

- Webasto blir sannsynligviset rimeligere tilvalg enn tilsvarende bil med bensin.

Ikke på mitt bilmerke iallefall, det koster på krona det samme.

… bare noen kommentarer, ikke utfyllende og ikke allmenngyldige.

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Vidar P skrev:
Anonym skrev:
- Sannsynligvis bedre annenhåndsverdi.

Nå er jeg blant de som bytter gamle biler mot nye hos forhandler, men kan ikke si at jeg har merket noe av det der; når jeg skulle bytte sist (i år) så trodde forhandler at det var diesel jeg skulle bytte inn, men det fikk ingen konsekvenser da han skjønte at det var bensin.

- Et dreimoment som gjør bilen god å kjøre også opp tunneller og fjelloverganger med 10% stigning istedenfor å pine en el kjipo bensinmotor uten pustehjelp eller variable ventiltider oppover på 4000 o/min.

El kjipo motorer er el kjipo uansett drivstoff; men jeg ser poenget, og det er absolutt gyldig for de aller minste polo-motorene etc, da de minste bensinmotorene minner mer om strikkmotorer; med det er neppe relevant for litt større biler med mer motorkraft. Og i lys av dagens utvikling med bensinturbo så faller det bort.

- Tradisjonelt er diesel overlegent på driftsikkerhet og slitestyrke.

Det var en funksjon av effektuttak, og er selvsagt ikke lengre noe poeng, det er vel heller holdepunkter for at diesel kan gi flere problemer enn bensin for mange småkjørere iallefall.

- Lavere forbruk og billigere drivstoff.

Det er korrekt, om enn i mindre og mindre grad; og mye tyder på at dette skillet vil kunne viskes ut, og i verste fall snu etter at dieselpåbudet på båter som tidligere kjørte på tungolje begynner å nærme seg (2020).

- Webasto blir sannsynligviset rimeligere tilvalg enn tilsvarende bil med bensin.

Ikke på mitt bilmerke iallefall, det koster på krona det samme.

… bare noen kommentarer, ikke utfyllende og ikke allmenngyldige.
Og i tillegg omtaler ikke innlegg 75 det som er trådens tema, luftkvalitet, som altså kommer veldig uheldig ut for dieselmotorer pga NOx og muligens også partikler. Og vi snakker her om partikler som er for små til å stoppes av partikkelfilter og som kanskje er mere skadelige enn de større.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Vidar P skrev:
Stanser partikkelfilter nox? Karma; ser at du har grunn til å være fornøyd, har nylig bestilt meg en BMW 535 selv (riktignok "i xDrive") og den er jo bensindrevet. Jeg er begeistret for at den har betydelig lavere forbruk og utslipp enn min nåværende (forrige generasjon) 525i; når det gjelder CO2 så er det faktisk snakk om 238g vs 189g. Utrolig men sant siden effektforskjellen er svær i favør 535i; moderne bensinbiler har tydeligvis gjort kvantesprang akkurat på CO2 iallefall.
Da har du m.a.o. mye kjøreglede i vente!
Det er ganske imponerende hva de tyske premiummerker har klart å få til m.h.t forbruk og utslipp for sine store bensinmotorer de senere år.
Jeg eide en gang en Mercedes 500SE 1983 mod. Det var som om det sto en person i bagasjerommet og helte ut bensinen med en stor pøs da jeg kjørte barna til skolen..
Tror uansett vi vil få se mye spennede teknologiutvikling for bilmoter de kommende år. Både for diesel og bensin. Når det gjelder utvikling av ny teknologi i denne bransjen, mener jeg det står mer på vilje enn på evne. Dermed blir politiske vedtak og målsetninger avgjørende for hva bilfabrikkene bryr seg om å satse på.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Karma skrev:
Vidar P skrev:
Dermed blir politiske vedtak og målsetninger avgjørende for hva bilfabrikkene bryr seg om å satse på.
Jeg håper plug-in hybrid blir det nye store.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det var snakk om at BMW skulle sette i100 i produksjon, og slikt lover jo bra for en hybridfremtid.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Karma skrev:
Anonym skrev:
Bare sånn for informasjonens del så er det flydrivstoff nesten diesel.
Det er ekstra ren parafin.
Flydrivstoff, det avisene omtaler som flybensin på sin sedvanlig slomsete måte er i realiteten ganske mange forskjelige drivstoff.

Vi har AVGAS 100LL som er "bensin", type lavbly 100 oktan. Brukes i stempelmotorer (små fly med propell). Store fly med bensinmotorer vil gjerne ha drivstoff med høyere oktantall og da tilsettes ofte "lurium" av ymse art. Dette gjelder da gamle veteranfly, jagerfly og bombefly fra WWII fly hvilket i dag da angår museer og rike rike mennesker med flydilla! ( Misunnelig ?? Ja !! )

Flybensin hadde også en noe spesiell oktanbetegnelse da man ( i USAF ) målte oktan ut fra hvor mye effekt drivstoffet ga. En 100Hk motor som gikk på 100 oktan bensin ville gi 100Hk, fikk den samme motoren 140 oktan bensin ville den gi 140Hk. Såvidt jeg vet oppnådde man i allefall 180 oktan med "lurium tilsetninger" muligens mere.

Så finnes det noe som heter JET A1, dette er den rensede/filtrerte parafinen. Brukes av stort sett alle sivile og militære fly med turbinmotorer. Orion, Hercules og Boeing. Sivile småfly som har dieselmotorer bruker også denne parafintypen.

Videre finnes det noe som heter JET B, JP4, JP5, JP6, JP7, JP8 dette er militære fueltyper som varierer på flammetemperaturer og slike ting. Visse som JP6 og JP 7 er spesialdesignet for helt spesifike flytyper. ( XB-70 Valkyrie og SR-71 Blackbird ) JP 5 har en høyere flammetemperatur for å gjøre den tryggere i bruk ombord på hangarskip. Dette er greit sagt drivstoff som ikke er mye utbredt.

Dette var en liten avsporing og en mengde "nerde informasjon! som dere sikkert kommer til å glemme ! ;D

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Spiralis:

Dette kunne du en del om ja!

Jeg tenkte kun på Jet A-1, som jeg har fylt noen tusen liter på helikoptre i min tid.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.452
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Anonym skrev:
Hvis man har interesse for bil og har tenkt å bruke en del penger på motor og utstyr stiller saken seg annerledes, da er nok bensin å foretrekke. En bekjent av meg mener bil først blir morsomt ved 1.5kg ladetrykk og dieselargumentene er omtrent like nyanserte.
Den kan jeg være med på.
Hvis drivstofføkonomi er det viktigste.
Og interesse for bil er fraværende.
Da er det fornuftig å velge diesel.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Karma skrev:
Spiralis:

Dette kunne du en del om ja!

Jeg tenkte kun på Jet A-1, som jeg har fylt noen tusen liter på helikoptre i min tid.
Skyldes mest at jeg er en ihuga flynerd som har kombinert hobby og yrke! ;D

Får tårer i øyekroken av å se vakre fly! ;)
Har de i tillegg store stempelmotorer med "riktig" lydbilde nærmer det seg sexuell opphisselse! ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Audiomix skrev:
Anonym skrev:
Hvis man har interesse for bil og har tenkt å bruke en del penger på motor og utstyr stiller saken seg annerledes, da er nok bensin å foretrekke. En bekjent av meg mener bil først blir morsomt ved 1.5kg ladetrykk og dieselargumentene er omtrent like nyanserte.
Den kan jeg være med på.
Hvis drivstofføkonomi er det viktigste.
Og interesse for bil er fraværende.
Da er det fornuftig å velge diesel.
Da SAAB kom med turbomotorer ble livet på en måte endret. "Vanlige" familiebiler fikk ytelser som man før kun fikk i svinedyre sports/GT/luksusbiler, eller biler som var trimmet på gammel og god måte. ( forgasser ventiler og volum ) Mange "møtte veggen" da disse turbobilene dukket opp. Husker spesiellt en stakkar i en BMW 3,0 som ble tatt igjen, forbikjørt og stoppet av en SAAB99 ( sivil politibil ). Svensk politi fikk noen førserie 99 turbo for utprøving før modellen og turbomotoren ble allment kjent. At han fikk bot for råkjøring gjorde ikke på noen måte like vondt som at en "Jävla folkhems SAAB" gikk bedre enn hans BMW! ;D
Fra da av hadde jeg et kjærlighet for bensinturbomotorer, og ja jeg kjørte vel ganske "inspirert". Etter som de "nye" dieselturbomotorene har dukket opp har jeg dels blitt eldre ( mere fornuftig?? ) og har lagt om kjørestilen noe. Kravet til komfort har avløst kompromissløse kjøreegenskaper, stive dempere og harde fjærer. Sansen for automat og cruisecontroll har overvunnet gleden ved korte girspaker og raske girskift. Men selvsagt så går det selvsagt fort og evnen til rask aks. ved forbikjøring er et MÅ krav ved bilen. Med de nye dieselmotorene får man brutalt moment som gir kvikke forbikjøringer, lyddempingen og endret motorteknologi gjør at dieselkaklingen slik den var før er nær på borte OG ikke minst, forbruket er vanvittig mye mindre! På Skodaen viser kjørecomputeren en rekkevidde på 1200-1400 kilometer når tanken fylles opp på langkjøring. Tidligere var jeg fornøyd så lenge forbruket ikke lå over 1liter/mil. Kjørte fra Tromsø til Kirkenes i begynnelsen av uka med forbruk som lå på 0,53 l/mil med en snitthastighet på 85,7 km/t. Det er ikke ille, og jeg tror ikke det ville vært mulig med en vanlig bensinmotor. Jeg vet at det kommer bensinmotorer med ny teknologi også og meget mulig vil disse også gi like lavt forbruk, MEN jeg vet da søtten om det blir like artig å kjøre med en 1,2 liter bensinturbo/kompressor?

Hva gjelder forurensing blir det jo også et spørsmål om hva som er værst, brenne 1,0 liter 98okt eller 0,5 liter diesel? Jeg vet ikke svaret men forskjellen i mengde bør jo bety noe?

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.970
Torget vurderinger
1
Med langkøyring og litt tenking går det lett å køyra min gamle Peugeot på 0,42 liter per mil Bergen- Oslo Bergen på piggdekk. Det var nok artigare å køyra trimma Granada, men meir arbeid kan ein seia.

S

Stereo_Mono

Gjest
Spiralis skrev:
Med tanke på at diesel ligger på ca 10-30 mot 1 på NOx er jeg redd diesel faller fullstendig igjennom på (især) lokal forurensing Spiralis.
La oss håpe at regjeringen forstår alvoret av sine feil og retter dette opp.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Nå er det bare i 2-3 byer i Norge at lokal forurensing er et tema og tungtransporten kommer uansett til å gå¨på diesel.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.452
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
digiman skrev:
Kan du komme på en sak der en regjering har tatt feil og gjort om et vedtak?
Innskrenk letingen til temaet bil.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.452
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Anonym skrev:
Nå er det bare i 2-3 byer i Norge at lokal forurensing er et tema og tungtransporten kommer uansett til å gå¨på diesel.
Jeg har vært mye i Bergen i vinter. Etter alt snakket om ekstrem forurensning og advarsel om å oppholde seg i området Danmarkplass, måtte jeg finne ut hvor denne plassen ligger.
Sol og klart der!
En bergenser sa at denne forurensningen i Bergen er noe østlendingene har funne på.

S

Stereo_Mono

Gjest
Audiomix skrev:
Anonym skrev:
Jeg har vært mye i Bergen i vinter. Etter alt snakket om ekstrem forurensning og advarsel om å oppholde seg i området Danmarkplass, måtte jeg finne ut hvor denne plassen ligger.
Sol og klart der!
En bergenser sa at denne forurensningen i Bergen er noe østlendingene har funne på.
Eller målestasjonen på Danmarksplass.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
digiman skrev:
Med tanke på at diesel ligger på ca 10-30 mot 1 på NOx er jeg redd diesel faller fullstendig igjennom på (især) lokal forurensing Spiralis.
Vi bør vel at med det totale bilde m.h.t forurensing, og ikke bare NOx?
Vi bør også forholde oss til moderne dieselbiler med partikkelfilter? Det er uansett mye som er lite avklart. F.eks. effekten av biodiesel. Har lest et sted at det drivstoffet kanskje har vel så giftige komponenter. Noen påstår også at partikkelfilteret i en dieselbil fører til mindre partikler, som kanskje er enda farligere enn de større partikler ved at de lettere tas opp i kroppen. Samtidig innholder bensin en rekke farlige forbindelser. Tror derfor at vi kanskje bør avvente teknologisk utvikling en stund til, før vi tar avgjørende valg emellom diesel og bensin.

Hvordan tror du en regjering eventuelt vil "rette dette opp"? Ser for meg en kraftig avgiftsøkning på både dieselbiler og diesel. Tror du da det vil kompenseres med tilsvarende lettelse for bensinbiler og bensin?? ::) Normalt brukes miljøargumenter som et skalkeskjul for høyere beskatning.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.708
Torget vurderinger
12
Selvfølgelig er det den totale forurensningen som skal legges til grunn. Husk da at i tillegg til avgasser har diesel også en lydmessig forurensning. Det må også regnes inn.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Trondmeg skrev:
Selvfølgelig er det den totale forurensningen som skal legges til grunn. Husk da at i tillegg til avgasser har diesel også en lydmessig forurensning. Det må også regnes inn.
Poenget mitt var at vi ikke trenger enda en forhastet beslutning, som til syvende og sist kun vil ha en effekt på plussiden i statskassen.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Audiophile-Arve skrev:
Trondmeg skrev:
I forhold til?
Ikke for å dra igang en "kabellignende" debatt her, men jeg tror Trond mener at en besinfirer har et vakrere lydbilde enn en dieselfirer. Personlig mener jeg at motorer produserer STØY uansett bensin eller diesel så lenge de har færre sylindre enn 12! Rolls Royce motorer med 12 sylindre og volum mellom 27 liter og 37 liter er vel de som lager den vakreste lyden! De egner seg forøvrig dårlig til bruk i bygater.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Ellers er vel Griffon motorene minst like staselige som Merlin. Høyere effekt hadde de også. Begge ble brukt i Spitfire.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Ellers er vel Griffon motorene minst like staselige som Merlin. Høyere effekt hadde de også. Begge ble brukt i Spitfire.
Og LYDEN er like flott fra begge to!! :D :D :D

Den høytaler som kan gjengi symfonien fra en slik motor med realistisk bass på naturlig dB nivå. Ja den høytaleren ville jeg kjøpe! ::)

( Stakkars naboer ! ;D ;D ;D )

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Trondmeg skrev:
Morsomt at andre også har merket seg dette med støy. Nå til dags er det temmelig annerledes lydbilde fra naboene enn for 5-10 år siden, det er en helt annen opplevelse å sitte på terrassen en stille sommerdag. Det er ikke fritt for at jeg tidvis irriterer meg på den skrekkelige lyden fra noen av (diesel)bilene som passerer. I bybilder går det totale støygulvet opp en god del dB har jeg lest et sted.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.708
Torget vurderinger
12
Jeg mente nok bare at jeg synes diesel har kjip lyd uansett størrelse og sylinderantall. Bensin på rette måten (ekte lambo V12 eller Ferrari V12 f.eks) er bare vakkert. Dette er som det meste i livet mest subjektivt, men kan sikkert analyseres og dokumenteres. Selv kjenner jeg bare når gåsehuden spretter :)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.848
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Spiralis skrev:
Trond mener at en besinfirer har et vakrere lydbilde enn en dieselfirer. Personlig mener jeg at motorer produserer STØY uansett bensin eller diesel så lenge de har færre sylindre enn 12! Rolls Royce motorer med 12 sylindre og volum mellom 27 liter og 37 liter er vel de som lager den vakreste lyden! De egner seg forøvrig dårlig til bruk i bygater.
Ingen problemer...

John Dodd mekka jo en bil basert på Merlin:
[video]OxMxFE37Sxw[/video]

Her er en variant for de som liker BMW:
[video]zUsaYRyuGNY[/video]

Johan-Kr

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
I min forrige jobb var jeg borte i både MTU dieselmaskiner med både 16 og 20 sylindre, alle med twin turbo.

Eksosen til den største maskinen er så grov at et menneske kan krype inn.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Spiralis skrev:
oddgeir skrev:
Og LYDEN er like flott fra begge to!! :D :D :D

Den høytaler som kan gjengi symfonien fra en slik motor med realistisk bass på naturlig dB nivå. Ja den høytaleren ville jeg kjøpe! ::)

( Stakkars naboer ! ;D ;D ;D )

Nei, Merlin i fri utfoldelse er best. Det ER musikk!!!

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Apropos Merlin og Danmarksplass: Da det for noen år siden var flystevne på Flesland skulle Bill Anders (mannen som tok jordoppstigningsbildet på Apollo 8-ferden) fly den norskeide P51-Mustangen "Old Crow", og da totte spradet rundt og så på båtene ikke langt unna Danmarksplass kvelden før stevnet hørte han lyden av en Merlin (Packard-bygd, men dog) over seg, kikket opp, og der lå Anders i krapp sving og viste frem luftinntaket. Sjeldent syn, både Anders og Mustangen.

Men til topic:

http://www.nettavisen.no/motor/article3296639.ece

Igjen fremholdes det at problemene med eksoskvaliteten fra dieselbiler var nærmest ukjente da Regjæringa var klimaansvarlige for noen år siden. Jeg husker da ganske godt at man hånte avgiftsomleggingen allerede da. Flere som husker?

Også så flaut det blir for dem når det kommer dager med kjøreforbud for "miljøbilene". ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Topp Bunn