Behovene er faktisk noe forskjellige. Det er ikke alle som har de samme behov som "DEG", bare innse det først som sist! At "DU" fint kommer deg til/fra jobb med trikken/bussen, og at det for "DEG" er helt fen'menalt å ta toget når du skal besøke mor og far i hjembyen din betyr ikke at dette passer for alle innbyggere i riket! Det er flott for deg for du sparer en inn i hælvete masse penger på å slippe å eie/bruke bil, nesten så du burde betale en slags
straffeskatt!?
Den dagen man sitter der med 3-4 unger forstår man hvorfor folk kjøper en gammel ( det eneste de har råd til

) VW Caravelle. Snørrungene må jo leveres i barnehagen(e). Selvsagt klarer ikke kommunen du bor i å organisere det slik at alle får plass i den samme barnehagen, nei det virker enkelte steder som om det er et MÅ krav at man for to eller flere barn må fordele dem på minst to ulike barnehager, og helst barnehager beliggende på hver sin side av byen. Og denne gangen skal vi forbigå barnehagenes åpnings/stengetider i forhold til øvrig lokalt næringslivs arbeidstider i noenlunde stillhet!
Kollektivtransport er greit der det bor tilstrekkelig med mennesker samlet, og som har noenlunde like behov i forhold til transport strekning og tid, til at man kan forsvare å sette opp en bussrute. Å kjøre en stor 50 seter buss med 5 passasjerer er ikke bare dårlig økonomi, mest sansynlig forurenser det mer enn om disse ordner seg privat.
Har ikke noe i mot at folk kjøper fancy elbiler og slikt, det passer bare ikke for meg! 27 blå i dag, hvor stor rekkevidde har en slik el-dings da og hvor mange timer å den stå på lading før jeg kan kjøre hjem igjen? Og så var det den lille bagatellen med at det trenges varmluft i en viss mengde for å hindre at bilrutene fryser igjen! Ta bussen sier klimahysterikerne! Joda hvis noen gidder å sette opp en buss som sånn noenlunde passer i forhold til mine skift skal jeg gjerne ta bussen jeg. Men det vil føles litt dumt når det kun er meg og bussemannen som sitter ganske alene for oss selv! Jo selvsagt med dagens bussruter kan jeg jo ta siste bussen inn til byen i 5-6 tiden på ettermiddagen, ta inn på det lokale Ricahotellet og så ta første buss ut til dit jeg jobber neste morgen. En liten ulempe er jo at jeg skulle ha vært på jobb en drøy time før bussen kommer dit. Sjefen og kundene vil jo selvsagt ikke bry seg om det?? Neida!
Det er det samme i storbyene også, fint for dem som kan bruke buss/bane, men det passer faktisk ikke for alle. Det er ikke alle boligfelt utenfor byene som har et kollektivtilbud som egner seg til transport til/fra jobb. Noen trenger bilen i løpet av arbeidsdagen. Det finnes et utall helt legitime grunner til å ta med seg bilen inn i byen.
Når det gjelder diesel er det så enkelt at biler med diesel koster mindre i innkjøp og bruk enn tilsvarende biler med bensinmotor. I mitt tilfelle koster en bensinmotor med tilsvarende egenskaper ( høyt dreiemoment ) mer enn 300K mere enn min med diesel. Forbruket med diesel er mer enn halvert i forhold til tilsvarende bensinbil. Økonomi på dette "lave nivå" er det som folket ser på og regner på når de avgjør slikt som bilkjøp. Myndighetene kjører en (u)bevisst politikk som "tvinger" folk til å kjøpe dieselbiler.
Hva gjelder "dieselstank" skal jeg være med på at diesel med katalysator lukter rent ut jævlig, som råtne egg! Her burde det gå an å se på teknologien. Forøvrig kan jeg ikke si at det plager meg når jeg går i bygatene i Trondheim eller Oslo. Man kunne jo begynne å kjøre på frityrolje, miljøvennlig kanskje, men det lukter gatekjøkken og det er ikke plagsomt mye bedre imho!
Å påstå at kollektivreisende "subsidierer" bilister er svada! Det er ikke i nærheten av virkeligheten engang. Det betyr selvsagt ikke at jeg er imot utbygging av skinnegående transport. Dobbeltspor og overføreing av transport fra vei til tog ville være en "vinn vinn" situasjon for absolutt alle involverte. God økonomi for landet ville det også være, - men så var det denne inflasjonen da! Den som alle finanspolitikere frykter og som er et greit alibi når politikere ikke er visjonære nok til å kjenne sin besøkelsetid!

Det må betegnes som mirakler, eller var det "arbeidsulykker", som ligger bak vedtakene om bygging av Bergensbanen og Nordlandsbanen?
Dårlig luft i Bergen og Oslo og tildels Trondheim skyldes så mye mer enn bare bruk av dieselbiler. Dette er langt mer komplisert og sammensatt enn at det kan løses med å parkere alle dieselbiler. Det blir alt for enkelt og totalt utilstrekkelig å hetse de som kjøre i byen med dieselbil! "Logikk" av typen: "Jeg kan klare meg med bussen, derfor kan du det også!" er i allfall total skivebom!