Luftkvalitet og diesel

S

Stereo_Mono

Gjest
Griffenfeldt skrev:
digiman skrev:
Griffenfeldt skrev:
Opel kommer snart med en Insignia med en 1.4 bensinturbo motor ( 140 hk ). Tidligere har de bare hatt 220 og 320 hk bensinmotorer. Jeg tolker det som et signal på dieselmotorens populæritetsfall. Usikker på hvor den legger seg prismessig, men forhåpentligvis rundt det 130 dieselversjonen koster.
Leste det her om dagen. Er vel tilgjengelig i Astra også mener jeg.
VAG har jo hatt deres flotte TSI motorer i 4-5 år nå. Fiat, PSA gruppen, BMW, Mercedes har også alle flotte bensin turboer i stallen også.
Norske importører må bare få hodet ut av rompa og gjøre disse enklere tilgjengelig for folket i Norge. Møller så på meg som en spørsmåltegn når jeg sa at jeg foretrekker bensin og hvilken opsjoner har jeg med nye Passat?
kikket litt på Opel sine bilkonfigurasjonssider og så at det er ytterligere en bensinmotor tilgjengelig. 1.6T med 180hk. Med alt utstyret jeg må ha, inkl navigasjon, opc pakke, hengerfeste ++ kommer bilen på 470K ( cosmo tourer )
Nå ble jeg en smule fristet..
Insignia er en flott bil om du ikke trenger mest mulig plass. Vi kikket på den, men følte den ble noe liten innvendig kontra f.eks Passat.
I tillegg er jeg bekymret over verdifallet til Opel ved bytte av bil om 5-6 år. Siste nye Opel fruen hadde fra 98-05 raste jo i pris og hun endte med omtrent ingenting igjen på en 7 år gammel bil. Mulig dette har bedret seg noe siden den tid? Litt offtopic her...

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Heisan,

Var ikke uten en flau smak i munnen jeg leste om bekrivelse av bil som "luksusartikkel", i et HIFI-FORUM ;D
Dersom du bor utenfor Oslo er det nesten et must med bil, ihvertfall om du har familie, det er derimot ikke et hifi-anlegg til 50.000kr.. Og jeg snakker ikke om unntakene som kjører rundt i MB SLK, men om "vanlige" folk som kjører stasjonsvogner til å frakte familie i.

Når det er sagt må jeg si at diskusjonen rundt diesel er på høy tid. Det har vært kjent i lang tid at diesel inneholder en hel del mer "godstoff" enn bensin, og folk som jobber på raffineri og blander de ulike komponentene som trengs for både diesel og bensin forstår ikke hvorfor det selges så mye dieselbiler i Norge. Problemet er her jo at de styrende maktene gikk ut og anbefalte folk å kjøpe diesel, for så nå, som det kan virke som, skal snu helt om på flisen og straffe de som fulgte oppfordringen.

Det er alltid fint med byrokrater som søker den informasjonen de vil ha tak i for å fremme egene agendaer, og ikke tenker på helheten, men mest på å få sitt eget navn skrevet inn i skyene for å ha gjennomført noe.
Dette skjer dessverre en hel del i det private næringslivet også.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg var innom min lokale Opel pusher i dag og forhørte meg om Bensin alternativene på Insignia, og da særlig 1.6 turbo
-hæ, har Opel en 1.6 turbo bensin versjon? Fikk jeg til svar av Opel selgeren.
Da skjønte jeg fort at salget av Bensinmodellene ikke er direkte stort.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Pink_Panther skrev:
Min C30 iDrive diesel har 1500 omdr. ved 80 km/t. Samme motor brukes i Focus 1.6.TDi.
Min BMW bensin har 1200rpm i 80km/t. Der har den forøvrig 400Nm moment, så trekker veldig godt på disse turtallene. Turtall anno idag har ikke mye å gjøre med om det er diesel eller bensin, men hvor kraften er og hvordan produsenten har valgt å legge opp drivlinjen.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.610
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Min BMW bensin har 1200rpm i 80km/t. Der har den forøvrig 400Nm moment, så trekker veldig godt på disse turtallene. Turtall anno idag har ikke mye å gjøre med om det er diesel eller bensin, men hvor kraften er og hvordan produsenten har valgt å legge opp drivlinjen.
Nå er ikke den motoren representativ for hva som står i hvermannsenbiler..... ;)

N

Nifelheim

Gjest
Della skrev:
Heisan,

Var ikke uten en flau smak i munnen jeg leste om bekrivelse av bil som "luksusartikkel", i et HIFI-FORUM ;D

...
Ordet bil var ikke en gang nevnt. Det er ingen som har satt noe likhetstegn mellom bil generelt og luksusartikkel, bortsett fra deg nå nettopp.

EFFEKTAVGIFT var ordet. En bil med masse effekt er definitivt en luksusartikkel. Det er et leketøy for voksne. En ny standard stasjonsvogn vil ikke ha enorme summer i effektavgift. 115HK vil gi 9320kr i avgift . Skal du ha 150k så begynner avgiftskronene å rulle litt = 39400kr. 177HK = 64500kr. etter 177HK går man opp i sats til 2700kr per KW. Det er først når man slenger på mer HK enn nødvendig at det blir dyrt.

kilde

Fornuftige hverdagsbiler er ikke tungt avgiftsbelagt i Norge. Litt avgift er det, men ikke skyhøyt som alle skriker. Det er først når man lager leketøy ut av bilen at staten kommer og tar sitt. Det er ingen som trenger bil med 300 HK, og langt fra noen som trenger bil med 650 HK.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.610
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
Norske importører må bare få hodet ut av rompa og gjøre disse enklere tilgjengelig for folket i Norge. Møller så på meg som en spørsmåltegn når jeg sa at jeg foretrekker bensin og hvilken opsjoner har jeg med nye Passat?
Du får den vel med både 1.4, 1.8 og 2.0 TSI...og så er det vel en seksylindret 3.2 liter tilgjengelig også. De står vel alle i brosjyren? Spørsmålet er vel hvordan annenhåndsverdien på disse er/blir.
Når det gjelder prisene på bensinmotorer skyldes vel det norske avgifter. De er billigere enn sammenlignbare dieselmotorer fra fabrikk...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Voff skrev:
Vidar P skrev:
Nå er ikke den motoren representativ for hva som står i hvermannsenbiler..... ;)
Det var bare en saksopplysning.

Men motoren peker tydelig imot hva de moderne bensinmotorene vil kunne by på fremover, også i "hvermannsenbiler". Og den viser tydelig at dette med rpm er et resultat av valgt turbo-/intercooler implementeringsprofil, og ikke har mye å gjøre med om det er diesel eller bensin som er drivstoffet..

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.610
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
6 giret på vår helt nye Passat TDI er nesten ubrukelig i Norge. Ligger på under 1300/omr i 80km/h og det typiske turbodiesel dauv-heten på lavt turtall forekommer på ca 1250-1300 omr og under. Min forrige bensin turbo dro klokkerent og sterkt fra tomgang. Den hadde forøvrig 80% tilgjengelig dreiemoment (250nm) fra tomgang.

Husk at disse trenger laaaang innkjøring. Min Audi kvaltes ved igangsetting og ved lave turtall når det var ny. Nå er det ingen problem å kjøre på 1000 omdreininger i femtegir. Riktignok sparker det ikke unna, men fra 1200 omdreininger holder du fint følge med vanlig trafikk.

S

Stereo_Mono

Gjest
Voff skrev:
digiman skrev:
Du får den vel med både 1.4, 1.8 og 2.0 TSI...og så er det vel en seksylindret 3.2 liter tilgjengelig også. De står vel alle i brosjyren? Spørsmålet er vel hvordan annenhåndsverdien på disse er/blir.
Når det gjelder prisene på bensinmotorer skyldes vel det norske avgifter. De er billigere enn sammenlignbare dieselmotorer fra fabrikk...
Klar over det, men null mulighet for prøvekjøring og taes kun inn på bestilling.

S

Stereo_Mono

Gjest
Voff skrev:
digiman skrev:
6 giret på vår helt nye Passat TDI er nesten ubrukelig i Norge. Ligger på under 1300/omr i 80km/h og det typiske turbodiesel dauv-heten på lavt turtall forekommer på ca 1250-1300 omr og under. Min forrige bensin turbo dro klokkerent og sterkt fra tomgang. Den hadde forøvrig 80% tilgjengelig dreiemoment (250nm) fra tomgang.

Husk at disse trenger laaaang innkjøring. Min Audi kvaltes ved igangsetting og ved lave turtall når det var ny. Nå er det ingen problem å kjøre på 1000 omdreininger i femtegir. Riktignok sparker det ikke unna, men fra 1200 omdreininger holder du fint følge med vanlig trafikk.
Godt å vite. Mulig den har blitt bedre alt :)

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.591
Jeg kjører bensinbil, så blæh.

Nei , alvorlig talt, jeg vil ha en stor stasjonsvogn med hydrogendrift.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
digiman skrev:
Voff skrev:
digiman skrev:
Klar over det, men null mulighet for prøvekjøring og taes kun inn på bestilling.
Det er mye som tyder på at det kun kan være et tidsspørsmål før de ikke er kun på bestilling, for å si det sånn. Det skal bli interessant å følge med på avgiftsendringer på drivstoff først og fremst i tiden fremover.

All den tid man også vet at det kreves overgang fra tungolje til diesel for kystgående fartøy til sjøs innen 2020, så kan prisene på mølja (markedspris pluss avgifter) bli noe helt annet enn pr akkurat idag.

O

Ole I

Gjest
Vidar, jeg ser helt klart din oppklaring om turtall på bensin vs dieselmotorer med dagens teknologi. Siden jeg er i bilbyttemodus så er dette relativt interessant. Focus'en skal byttes ut med noe nyere og jeg var innstilt på diesel men ser at dagens teknologi på bensinmotorer gjør dem nesten like gjerrige på forbruk som diesel uten at det nødvendigvis går ut over kraften.

Takk for innspillet ditt.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Kjøpte ny diesel for en måned siden.. :mad:

Kanskje jeg burde søke om æresmedlemskap i Dusteforbundet?

Mvh

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Du er i hvert fall opptatt i lemenflokken.

N

Nifelheim

Gjest
Delle skrev:

Mvh
Ikke noe i veien med å eie en dieselbil.

Skulle du blitt medlem av dusteforbundet så måtte det i så fall være fordi du kjøpte en ny bil og ikke en 2 år gammel en. avskrivningen er jo størst de første årene ;) Noen velger å bruke penger på HiFi, andre på bil.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nifelheim skrev:
Skulle du blitt medlem av dusteforbundet så måtte det i så fall være fordi du kjøpte en ny bil og ikke en 2 år gammel en.
Det er en helt annen debatt, som jeg ikke skal gå inn på, men det er sterke holdepunkter for å hevde at det du hitsetter er basert på enten mangelfulle totalregnskaper eller gamle myter.
Uansett så er det ingen opplagthet at en ny bil, tross høyere utropspris, skal medføre noe dyrere totalbilhold enn en noen år gammel brukt en. Det hele spørs på det hele.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.767
Sted
Trondheim
Nifelheim skrev:
Ordet bil var ikke en gang nevnt. Det er ingen som har satt noe likhetstegn mellom bil generelt og luksusartikkel, bortsett fra deg nå nettopp.

EFFEKTAVGIFT var ordet. En bil med masse effekt er definitivt en luksusartikkel. Det er et leketøy for voksne. En ny standard stasjonsvogn vil ikke ha enorme summer i effektavgift. 115HK vil gi 9320kr i avgift . Skal du ha 150k så begynner avgiftskronene å rulle litt = 39400kr. 177HK = 64500kr. etter 177HK går man opp i sats til 2700kr per KW. Det er først når man slenger på mer HK enn nødvendig at det blir dyrt.

kilde

Fornuftige hverdagsbiler er ikke tungt avgiftsbelagt i Norge. Litt avgift er det, men ikke skyhøyt som alle skriker. Det er først når man lager leketøy ut av bilen at staten kommer og tar sitt. Det er ingen som trenger bil med 300 HK, og langt fra noen som trenger bil med 650 HK.
Men man er jo så opptatt av utslipp, og det er en kjennsgjerning at en motor som er lagd for å yte 220 HK og som trimmes ned for å redusere avgiften (i mitt tilfelle er motoren trimmet ned fra 236 hk til 184 hk) blir mindre effektiv og gir større utslipp (i mitt tilfelle ca 10-15% større). 0-100 på 8 sekunder er ikke spesielt raskt idag. Jeg synes ikke at en motor på 236 hk i en bil som veier 1900 kg er "overkill". Derimot synes jeg 184 hk begynner å bli i minste laget på en slik bil.

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
313
Sted
Tranby
Nifelheim skrev:
Della skrev:
Heisan,

...

kilde

Hva som er "tungt" avgiftsbelagt er tydeligvis en individuell betraktning.

Jeg mener en vare som er beskattet slik at 40% til 75% prisen er avgift kan kalles tung beskatning.
Eksempler fra Norge:
En Skoda Octavia CRDI 4X4 DSG med 105 HK har ca 51% avgift og det er en fornuftig rimelig bil. "Golf" plass i baksetet og "Golf" dimensjoner på drivverk.
Mercedes C-250 C har ca 51% avgift, og C-180 CGI 48%.
Billigste Mustang (Sporty bil som tilsvarer Golf i Norge) koster ca 180000 kr i USA og ca 800 000 i Norge gir ca 75% avgift.

S

Stereo_Mono

Gjest
Nifelheim skrev:
Delle skrev:

Mvh
Ikke noe i veien med å eie en dieselbil.

Skulle du blitt medlem av dusteforbundet så måtte det i så fall være fordi du kjøpte en ny bil og ikke en 2 år gammel en. avskrivningen er jo størst de første årene ;) Noen velger å bruke penger på HiFi, andre på bil.
Offtopic her, men....

Etter at omtrent alle biler leveres med 5 års garanti har det regnestykket du sikter til blitt utdatert.
Så har du faktorer som sikkerhet, driftsikkerhet osv.

Overskrift i en av Norges største aviser tidligere i år:
I Norge er det en sterk tro på at det gunstigste er å kjøpe en pent brukt bil. Men det er slett ikke uøkonomisk å kline til med splitter ny bil.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.968
Vidar P skrev:
Pink_Panther skrev:
Min C30 iDrive diesel har 1500 omdr. ved 80 km/t. Samme motor brukes i Focus 1.6.TDi.
Den setningen henspeiler sammenligning mellom to relativt like biler, den ene med en tradisjonell bensinmotor og den andre med en moderne diesel.

Topp Bunn