Ludvigsen er død

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
Det er meldt at Gustav Lorentzen, kjent fra Knutsen og Ludvigsen, døde onsdag 21. april av hjertestans. Han ble 62 år gammel. Hans bortgang er også meldt tidligere på Hifisentralen i R.I.P. tråden: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=28524.msg864682#msg864682

Gustav Lorentzen var vokalist, gitarist, komponist, forfatter og programleder, og kjent fra "Knutsen og Ludvigsen". Hans engasjement har vært stort, både for musikk og for barn, og han har også engasjert seg i flyktningearbeid mm.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7091070

- Han laget noen av de største klassikerne i norsk musikkhistorie, som har satt standard for hva god barneunderholdning skal være.

- Han var et geni og en utrolig varm person, sier Ivar Dyrhaug.

- Gustav hadde absolutt gehør, både for musikk og for barn.

http://www.dagbladet.no/2010/04/21/nyheter/gustav_lorentzen/dodsfall/11392322/

- Han var så smart, og jeg var fascinert over hvordan Knutsen og Ludvigsen klarte å skrive sanger som egentlig var rettet mot barn, og fikk de til å bli så universelle. Den duoen klarte å viske ut skillelinjene mellom sjangrene i musikken, sier Brøndbo.

Lorentzen har mottatt Spellemannsprisen seks ganger, fire av dem som soloartist. Som soloartist har han vunnet Spellemannprisen 1987 for «Ludvigsens hostesaft», 1990 for «Bli blid», 1992 for «1. klasse» og 1995 for «Kanskje kommer kongen». Også den femte og siste soloplaten, «Amadeus» (1997), ble nominert.

http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10000511

- Gustav Lorentzen var en av Norges fineste låtskrivere innenfor popsjangeren. Han gjorde utrolig mye for å heve statusen til musikk for barn, sier studieleder Audun Molde ved Nordisk Institutt for Scene og Studio (NISS) og forfatter av boken Wow! Populærmusikkens historie, til Aftenposten.no.

http://www.aftenposten.no/kul_und/article3617512.ece

Den folkekjære artisten, komikeren og forfatteren er mest kjent som Ludvigsen i duoen Knutsen og Ludvigsen, som står bak kjente og kjære klassikere som «Grevling i taket», «Grønn papegøye i en snor», «Hallo, hallo», «Dum og deilig» og «Kanskje kommer kongen».

Hvordan Knutsen og Ludvigsen ble en realitet er det litt usikkerhet rundt, men bandet kan nok ha vært et resultat av sene nachspiel på hyblene på Studentersamfundet i Trondhjem på slutten av 60-tallet, der både Lorentzen og Dolmen studerte.

Den første plata, kalt «Knudsen og Ludvigsen» kom i 1970, samme år som duoen slo igjennom i Barnetimen. Lorentzen og Dolmen holdt sammen fram til 1986, og hadde fra slutten av 90-tallet flere gjenforeningskonserter.

Tilsammen har Gustav Lorentzen gitt ut 17 plater, inkludert en rekke soloplater.

I tillegg til musikken har Lorentzen skrevet flere bøker, både for barn og voksne. Den siste, «Spille i band», kom i fjor og var en håndbok for ungdom. Bøkene han skrev for voksne handlet om barns rettigheter, rasisme, omsorg og terapi. Lorentzen har vært Goodwill-ambassadør for Unicef siden 1993.

Siden slutten av 90-tallet har han brukt mye av tiden sin på å hjelpe flyktningebarn traumatisert av krig, sammen med psykologene Magne Raundalen og Marianne Straume.

http://www.side2.no/livsstil/article2888736.ece

Det var altfor tidlig. Måtte vi alle få dø som engasjerte og livsglade mennesker.

Siste Hilsner, Bjørn

vta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
6
Satt og hørte på denne låten før i kveld, og plutselig så ble den da aktuell nok en gang.
Lar dette være min hyllest til en stor norsk artist som vi nå har mistet.
Hvil i fred Gustav.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Fryktelig trist. En del av vår felles kulturarv har forlatt oss sjokkerende tidlig. :'(

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.173
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Forferdelig trist. Jeg vokste opp med Knutsen og Ludvigsen. En av våre mest folkekjære artister er borte- altfor tidlig.

Vedlegg

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Veldig, veldig trist dette her, 62 år er alt for tidlig. :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Jeg har i disse tider spilt masse Knutsen og Ludvigsen til guttungen min, han har blitt like glad i den musikken som det jeg selv har vært siden tidlig på 70 tallet.

Hvil i fred!

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
det føles av og til som at livet bare er et blaff.som om det det var i går at jeg og min bror satt i baksetet på folkevognen og sang med på 'grevling i taket'.
min nevø storkoser seg når han hører Knutsen & Ludvigsen.hvil i fred Gustav Lorentzen.det er de beste av oss som går først.dessverre.

mvh. s,

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.150
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Dette var veldig trist. Har også slitt ut noen K&L kassetter i min barndom, CD platene blir spilt fortsatt den dag idag.

Idag synger englekoret "Kanskje kommer kongen"

N

nb

Gjest
Trist - alle har jo et forhold til musikken fra K&L uansett alder vil jeg tro.

Et lite trivia: Søsteren er professor i matematikk på NTNU men har til tross for det betydelig del av brorens humør. Han er selv sivilingeniør av utdannelse så vidt jeg vet.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
nb skrev:
Trist - alle har jo et forhold til musikken fra K&L uansett alder vil jeg tro.

Et lite trivia: Søsteren er professor i matematikk på NTNU men har til tross for det betydelig del av brorens humør. Han er selv sivilingeniør av utdannelse så vidt jeg vet.
Sågar akustikker sto det i en nettavis.

Mvh
Sniff

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Har ikke hatt sansen for denne R.I.P.-tråden der mange uttrykker sin "sorg". Gustav Lorentzen sin bortgang opplever jeg derimot som oppriktig trist. "Ludvigsen" har, som flere har skrevet, vært en viktig del av manges musikalske oppvekst. Og for oss som nå har små barn lever han fortsatt i beste velgående rundt omkring i de tusen hjem. Dette var en artist som mange har hatt et nærmest personlig forhold til. Derfor føles sorgen ekte denne gangen. Tror det blir en slurk av Ludvigsens hostesaft i kveld.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.358
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Dette var trasig. Har truffet ham noen ganger, og han var en artig person å være på fest med. En hyggelig mann. Fred over hans minne.

mvh

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
Og mange lar seg inspirere av de klassiske låtene:

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Så altfor ung, en stor barndommshelt er revet bort!

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
23.497
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Trist! En barndomshelt mindre. Så K&L sin konsert på Øya for noen år siden og det ga gode minner. Mine K&L plater har fått en arvtager i heimen så hans musikk blir ført videre :)

OU812

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Ja,dette var virkelig sørgelig og trist.

Men her er også en uforglemmelig og enorm mengde gode minner,skapelser og gjerninger intet mindre verdig enn for en skatt og regne,til glede for alle og mange kommende generasjoner fremover.

Gustav Lorentzen var en god mann som som jeg føler ga meget av seg selv for trivselen og som skapte glede rundt seg.
Han vil for evig leve i musikken,minner og det andre han skapte på sin vei i livet,som så ofte var til glede for så mange.Jeg klarer ikke helt å la vær å smile nå heller når jeg tenker på ham,alt det artige og beundringsverdige jeg opplevde fra ham og kanskje spesiellt duoen Knutsen og Ludvigsen som liten.

Et av mange fine verker,som jeg forbinder veldig med Gustav Lorentzen er "Eventyret om en melodi" ,som jeg lyttet trollbundet til utallige ganger som liten.
Selv i dag føles det veldig godt å lytte til dette og alt det andre han alene og sammen med andre skapte og jeg skjønner mye mer nå hvorfor og hvordan han klarte treffe så mange aldersgrupper da jeg nå bedre ser de mange og geniale sidene i en og samme fortelling eller sang.Det gjør det jo bare enda bedre faktisk.Noe rører barna,noe de voksne,de eldre og noe alle.Dette stykket vil jeg gjerne ta med her til minne om ham.
Synes fortellingen gjenspeiler ham så godt slik han var til glede for både barn,voksne og eldre.Noe som jo også var med på å gjøre ham så unik.Han nådde ut til alle med sin interessante,artige og beundringsverdige måte og både snakke og være på da han enten optrådte eller når man lyttet til ham på f.eks kassett som Ludvigsen.Han rørte ved en og kunne få en til å le og gråte nesten samtidig,smile eller være alvorlig.Alltid på en god måte.Slik vil jeg minnes ham.Alltid på en god måte.

:) :'(

Vil i fred,Gustav.

Takk for alt du ga av deg selv.

Minnes deg i glede.

.

Vedlegg

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Jeg sitter med "savnesangen" i hodet som egentlig er en kjempevakker låt om savn.
"Jeg mistet tonen" og "matpakkevise" Har vært en av mine favoritter i barndommen.
Det er trist at Gustav forsvant bare 62 år gammel.

Dette bildet sier mer enn ord og er tatt fra Aftenposten

Vedlegg

Topp Bunn