LPer og innspillingsnivå

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg satte opp en ny arm for et par dager siden og brukte som vanlig en testplate (HFN og/eller Shure) for å sjekke sporingsegenskapene til arm og pickup. Mens jeg senere satt og lyttet på musikk kom jeg til tenke på at jeg i tidligere tider har hatt flere arm/PU comboer som ikke har sporet spesielt godt, helt uten at jeg har merket noen bakdeler med det (jeg spiller tross alt ikke Telarcs 1812 overtyre hver dag....). Uansett gikk det opp for meg at jeg har liten eller nada peiling på hvordan testsporene på +12dB, +14dB, osv relaterer til de faktiske vinylplatene jeg handler. Er det noen her som kan tegne og forklare? Er det for eksempel mulig å si noe om hva som er et vanlig innspillingsnivå, hva som er max innspillingsnivå, eller noe i den duren?
 
Sist redigert:

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Jeg satte opp en ny arm for et par dager siden og brukte som vanlig en testplate (HFN og/eller Shure) for å sjekke sporingsegenskapene til arm og pickup. Mens jeg senere satt og lyttet på musikk kom jeg til tenke på at jeg i tidligere tider har hatt flere arm/PU comboer som ikke har sporet spesielt godt, helt uten at jeg har merket noen bakdeler med det (jeg spiller tross alt ikke Telarcs 1812 overtyre hver dag....). Uansett gikk det opp for meg at jeg har liten eller nada peiling på hvordan testsporene på +12dB, +14dB, osv relaterer til de faktiske vinylplatene jeg handler. Er det noen her som kan tegne og forklare? Er det for eksemplel mulig å si noe om hva som er et vanlig innspillingsnivå, hva som er max innspillingsnivå, eller noe i den duren?
Det er "Tracking ability" du tenker på her?! Det handler mer om å teste om PU leverer iht spesifikasjonene.
F.eks Ortofon 2M red har Tracking ability på 70um og Cadeza Black har 90um (um = amplituden i rillene = lydnivå = db)
Selvom en testplate kan gjengi 100um, er det i praksis på en hel plate ikke gjennomførbart med mer enn ca 70um.
Regner med det referes til um også? og ikke bare db? Uansett er db bare en verdi i forhold til en referanseverdi.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Takk for svar!

Det er "Tracking ability" du tenker på her?
Forsåvidt er det vel det. Det jeg lurer på er hvordan, eller hvorvidt, testplatenes "+XXdB" spor korrelerer med skivene jeg mottar fra Discogs eller wherever. Hvor ofte støter jeg på disse +12-14-16-18dB i det virkelige liv?

For å forsøke å koke det ned til mitt eget basale, utekniske nivå: jeg har en pickup som med forrige arm kun passerte testspor på max +12db. Den låt likevel fortreffelig på alle platene jeg spilte, bortsett fra en hvor jeg aldri ble kvitt problemer med sibilanse. Altså var en vellykket test ved +12dB trolig nok til å spore....la oss si 95 av 100 plater. Ren gjettning, men som sagt fant jeg kun 1 problemplate. Det jeg i bunn og grunn ønsker å vite er hva som faktisk og rent praktisk skal til for å spore...alt, eller så godt som.


(um = amplituden i rillene = lydnivå = db)
Finnes det en anvendelig formel her, om man tilfeldigvis skulle vite verdien på en av komponentene?


Regner med det referes til um også?
Niks, kun dB er oppgitt på mine testplater.
 
Topp Bunn