Lp12;Hvilken pris?

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Det ante meg at du ikke hadde hørt den nye oppgraderingen av LP12, men ble igjen forundret over dine meningsløse sleivspark.

I rest my case...

What case??

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Foreslår at 845 flytter over til sine likesinnede på AA-forumet og slenger dritt om LP12 der så slipper vi å få infiltrert trådene med vissvass. Jada, jada, det heter sikkert ikke vissvass på dansk, så da er du vel i gang igjen...........

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.518
Torget vurderinger
28
Hvorfor ikke invitere 845 på besøk og overbevise ham ved demonstrasjon?
Jeg kunne også tenkt meg å hørt en godt oppsatt LP12 en gang.

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Foreslår at 845 flytter over til sine likesinnede på AA-forumet og slenger dritt om LP12 der så slipper vi å få infiltrert trådene med vissvass. Jada, jada, det heter sikkert ikke vissvass på dansk, så da du vel i gang igjen...........

så vidt mine sprogevner rækker,har du og breakout kun tilført brok og no sence til tråden her!
mit "vissvass er blandt andet ordrette citater fra importøren!

kan du på nogen måde forsvare at en lp12 koster ca 80.000kr?

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Hvorfor ikke invitere 845 på besøk og overbevise ham ved demonstrasjon?
Jeg kunne også tenkt meg å hørt en godt oppsatt LP12 en gang.

fin og positiv tankegang der!
problemet er set med mine øjne,at ikke kun jeg skal overbevises,men mere at linnfanatikere får ørerne op for billigere og bedre alternativer - og jeg rejser altså ikke med min 50kgs DIY for at møde fjendtligt indstillede linnfundamentalister..

anyways har jeg da hørt godt opsatte lp12ère,men de kan altså ikke stå distancen blandt bedre grammofoner.

B

break_out

Gjest
så vidt mine sprogevner rækker,har du og breakout kun tilført brok og no sence til tråden her!

Tror du bør se litt på hva du selv skriver/uttaler deg om før du kritiserer andre om uasakligheter. Jeg kritiserer deg kun for å utale deg om oppgraderinger du ikke har hørt..

Når det gjelder pengespørsmålet så kan jeg ikke utale meg om det så lenge jeg ikke har hørt på den oppgraderte versjonen. Anbefaler deg å ta en tur å faktisk lytte selv siden du er så utrolig interessert i spilleren.

B

break_out

Gjest
fin og positiv tankegang der!
problemet er set med mine øjne,at ikke kun jeg skal overbevises,men mere at linnfanatikere får ørerne op for billigere og bedre alternativer - og jeg rejser altså ikke med min 50kgs DIY for at møde fjendtligt indstillede linnfundamentalister..

anyways har jeg da hørt godt opsatte lp12ère,men de kan altså ikke stå distancen blandt bedre grammofoner.
Det som kunne vært spennende var å bli invitert hjem til 845 mannen her. Linn spillere er det mange av, og finnes for demo i de fleste europeiske land, men hans spiller er jo helt unik "one of the best".

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4

Hvis "brok og no sence" betyr "bråk og no sense" foreslår jeg at du leser tråden fra begynnelsen igjen. Der har jeg gitt trådstarter relevant informasjon om det han spurte om. Har du?

Hvorfor skal jeg forsvare prisen på en LP12? Jeg har ikke gjort noen verre forbrytelse enn å kjøpe en, og dessuten har jeg ikke gitt 80 000,- for den heller......

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Tror du bør se litt på hva du selv skriver/uttaler deg om før du kritiserer andre om uasakligheter. Jeg kritiserer deg kun for å utale deg om oppgraderinger du ikke har hørt..

Når det gjelder pengespørsmålet så kan jeg ikke utale meg om det så lenge jeg ikke har hørt på den oppgraderte versjonen. Anbefaler deg å ta en tur å faktisk lytte selv siden du er så utrolig interessert i spilleren.

nu er det sådan at jeg skriver mine indlæg selv..så bevidstheden om indholdet er fuldt intakt!

alt jeg ønsker er at folk får mest muligt "hifi" for deres penge - længere er den ikke!
når perfekt opsatte lp12 ikke spiller bedre end meget billigere alternativer,blir jeg træt af at fans postulerer lp12 er pengene værd.

at linn driver med folk er ok - den smarte narrer den mindre smarte - men er det ikke ok at oplyse den mindre smarte om bedre,billigere alternativer?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Jeg for min del deler vår danske venns oppgitthet over prisnivået til Linn. LP12 kan ende opp med å kun finnes hjemme hos tannleger i framtiden. Og det er synd. 24000,- for ei metallplate, hva ER det da?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Jeg for min del deler vår danske venns oppgitthet over prisnivået til Linn. LP12 kan ende opp med å kun finnes hjemme hos tannleger i framtiden. Og det er synd. 24000,- for ei metallplate, hva ER det da?
Jeg skal ikke forsvare prisen på kjølen (koster 26 400 i Norge), men det er vel ikke den som er hovedpoenget her. Uansett har vel ikke 845 hørt en LP12 med Keel og kan dermed vanskelig uttale seg om verdien kontra andre spillere i samme prisklasse eller rimeligere.

Enig at en maskinert og eloksert aluminiumsplate til over 26 400,- er litt peppra, men hva med pick-up'er til samme pris eller endog dyrere, for ikke snakke om kabler.......... Er nok flere enn Linn som flår oss 8)

P

Parelius

Gjest
Enig at en maskinert og eloksert aluminiumsplate til over 26 400,- er litt peppra, men hva med pick-up'er til samme pris eller endog dyrere,
Hæ?

B

break_out

Gjest
nu er det sådan at jeg skriver mine indlæg selv..så bevidstheden om indholdet er fuldt intakt!

alt jeg ønsker er at folk får mest muligt "hifi" for deres penge - længere er den ikke!
når perfekt opsatte lp12 ikke spiller bedre end meget billigere alternativer,blir jeg træt af at fans postulerer lp12 er pengene værd.

at linn driver med folk er ok - den smarte narrer den mindre smarte - men er det ikke ok at oplyse den mindre smarte om bedre,billigere alternativer?
Får litt "Lost in translation" følelse her og det med en danske.. Vet ikke hva du får med deg av mine innlegg her, men uansett så lønner det seg å faktisk ha kjennskap til noe før en uttaler seg. Betviler ditt kjennskap til Linn LP12 i tidligere versjon, og den siste versjon har du selv innrømmet null kjenskap til.. Hva mer kan en si.. du er og blir en b film på repeat for min del.

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Får litt "Lost in translation" følelse her og det med en danske.. Vet ikke hva du får med deg av mine innlegg her, men uansett så lønner det seg å faktisk ha kjennskap til noe før en uttaler seg. Betviler ditt kjennskap til Linn LP12 i tidligere versjon, og den siste versjon har du selv innrømmet null kjenskap til.. Hva mer kan en si.. du er og blir en b film på repeat for min del.

og du en "groundhog day" for mig!

hvad du betvivler er mine ord,og dermed har du diskvalificeret dig i mit univers.

B

break_out

Gjest
Flådd blir en uansett når en driver med dette, jeg velger derimot å bli flådd med stil, og med øynene åpne (under solbriller så klart) 8)

B

break_out

Gjest
Så du har en viss humor

Ditt univers blir uansett for snevert for min smak, og jeg misstenker at det er svart/hvit..

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Saken (for min del) er den at denne Keel-plata kun ER (antageligvis) et stykke støpt jern, stål eller annet. Har du forma koster det ikke mye å lage en hel bråte. Å sette prisen på noe sånt til 26 000,- får i alle fall mine logisk hjerneceller til å overstyre. Betaler mye heller 26 000,- for en pickup. Noe jeg forøvrig heller aldri vil finne på, men det er en annen sak.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Saken (for min del) er den at denne Keel-plata kun ER (antageligvis) et stykke støpt jern, stål eller annet. Har du forma koster det ikke mye å lage en hel bråte. Å sette prisen på noe sånt til 26 000,- får i alle fall mine logisk hjerneceller til å overstyre. Betaler mye heller 26 000,- for en pickup. Noe jeg forøvrig heller aldri vil finne på, men det er en annen sak.
Som Parelius helt korrekt sier er dette en aluminiumsblokk som er frest ut ved bruk av en CNC-maskin og ikke noe som er støpt. Når det gjelder prisen på denne kontra en PU til samme pris og gitt de samme utgifter til R&D + produksjon, vil jeg si at Keel er et fornuftigere kjøp hvis forbedringen i lyd er den samme. En Keel varer til Dovre faller, mens en PU er død i løpet av noen få år...........

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Det er nok helt feil! Ingen billig prosess dette. Freset ut av en hel blokk aluminium.

http://tinyurl.com/yowgwb

http://www.knekt.com/docs/stp0307LinnLP12.pdf
(s. 128)
Mmm mmm - det var fine bilder! Må bare avsløre at jeg ikke vet kilosprisen på aluminium da. Men jeg kan avsløre felgene på den gamle Mazdaen er er konstruert på samme måte, med samme metall og de kosta ikke 26 000,- pr. stk. Så - nå tenker jeg vi er enig om at å frese noe som helst ut av aluminium ikke trenger å koste veldig mye.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Mmm mmm - det var fine bilder! Må bare avsløre at jeg ikke vet kilosprisen på aluminium da. Men jeg kan avsløre felgene på den gamle Mazdaen er er konstruert på samme måte, med samme metall og de kosta ikke 26 000,- pr. stk. Så - nå tenker jeg vi er enig om at å frese noe som helst ut av aluminium ikke trenger å koste veldig mye.
Er felgene på Mazda'en din frest ut av et stykke aluminium og ikke støpt? Er det samme legering i felgene som i Keel?? Hvordan vet du alt dette? Er du metallurg og har tatt en kjemisk prøve av de to legeringene eller er du litt på jordet nå?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Er felgene på Mazda'en din frest ut av et stykke aluminium og ikke støpt? Er det samme legering i felgene som i Keel?? Hvordan vet du alt dette? Er du metallurg og har tatt en kjemisk prøve av de to legeringene eller er du litt på jordet nå?
Ja, felgene mine er frest ut og ikke støpt. Om legeringen er den samme, vet jeg lite om. Men antar at felgene er konstruert for å tåle langt større påkjenning enn Keel. Du kan forøvrig forsøke å holde en høflig tone.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det fine med LP 12 er nettopp dette, at han kan oppgraderast til det nesten uforsvarlege...
Eigentleg er han vel noko overprisa, men du skal faktisk bruke ganske mykje pengar for å matche min heilt enkle grunnutgåve frå 97 med Akito-arm.

P

Parelius

Gjest
Vi er vel alle enige om at prisen uansett er horribel på denne utfreste aluminiumsblokka. PU-er derimot, er verdt hvert øre...

Et annet eksempel på pur galskap. Den lille anti skate mekanismen på dette bildet, koster .... Ja, USD 100. Da er Linnaluminium, XV-1s og jeg vet ikke hva - kabler holdt utenfor -, billig. For ikke å snakke om biler og felger.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kva slags finpickup er det du har, som treng antiskating? Skal ikkje JMW-armane klare seg utan (prøvde ein vanleg 9ar for eitpar år sidan, og faktisk funka armtvinninga heilt ok med ein Benz-pickup så vel som eit par andre eg hadde innom)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Ja, felgene mine er frest ut og ikke støpt. Om legeringen er den samme, vet jeg lite om. Men antar at felgene er konstruert for å tåle langt større påkjenning enn Keel. Du kan forøvrig forsøke å holde en høflig tone.
Hva slags felger er det du har til Mazda'en? Merke, modell? Og hvor mye koster de?
Mine BBS RZ-felger til BMW'en er støpt og ganske dyre greier, hadde kostet mange ganger prisen hvis de hadde vært frest ut av et stykke aluminium.......

K

kbwh

Gjest
Jeg vil tro at Linns priser kan forsvares i det markedssementet Linn opererer i. Den jevne Linnkjøper kjører ikke Peugeot 307 SW vil jeg anta.
Priser på presisjonsmekanikk til sluttkunde er generelt ikke de laveste heller.
Å sammenlikne pickuper og kabler er noe søkt. Det er mer nærliggende å sammenlikne pickuper med høyttalerelementer og mekansiske urverk.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Hva slags felger er det du har til Mazda'en? Merke, modell? Og hvor mye koster de?
Mine BBS RZ-felger til BMW'en er støpt og ganske dyre greier, hadde kostet mange ganger prisen hvis de hadde vært frest ut av et stykke aluminium.......
Skal ikke se bort i fra at du har rett, virker som du vet hva du snakker om. Baserer infoen fra selger når jeg kjøpte bilen, felgene var fine og så temmelig komplisert ut å lage , selger forteller om utfresing med en eller annen slags maskin. Har ikke lagt så mye energi i å verifisere selgerens påstander. Hyggelig at vi klarer å holde personangrep utenfor.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Jeg prøver ikke å forsvare Linns priser og tror at Linn kunne solgt 3 ganger så mange Keel'er hvis prisen hadde vært den halve. Men tro det gjør du i kjerka og det blir bare synsing så lenge jeg ikke vet hva R&D + produksjonskostnadene er.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Skal ikke se bort i fra at du har rett, virker som du vet hva du snakker om. Baserer infoen fra selger når jeg kjøpte bilen, felgene var fine og så temmelig komplisert ut å lage , selger forteller om utfresing med en eller annen slags maskin. Har ikke lagt så mye energi i å verifisere selgerens påstander. Hyggelig at vi klarer å holde personangrep utenfor.
OK, toriamos, da legger vi den ballen død ;)

J

jukes

Gjest
Du skal ikke være sikker på at hele felgen din er støpt,enkelte alu felger er sammensatte og enkelte deler er freset.
Uansett prisen på dette stykket kan ikke forsvares prismessig. C fresen hakker fort over et slikt stykke. Men når noen er villig til og betale er det jo greit da vel.

Hvis det er noen som har kjøpt en slik,kan jo han ta dette til et firma som har en fres og få laget noen. kansje dere får dette for et par lapper. :)

Mvh Roar www.alternativaudio.com/

K

kbwh

Gjest
Et par lapper? Det virker som det er en del koordinater som skal inn i CNC-fresen fra en slik Keel, men det kunne vært business (slem business) å lage kopier billigere enn 26000,-. Kommer nok snart fra Kina.

B

break_out

Gjest
Jeg for min del vil først høre hva denne nye comboen byr på og gjøre opp mening deretter. Vil anta at Linn har gjort noen beregninger i forhold til markedet og konkurranse med andre produsenter i dette prisleiet. Noe annet ville vært rimelig naivt, og noe sier meg at disse Linn folka er langt fra naive. Så det blir spennende å følge med på hva HiFi pressen gir av kritikker, for de kommer mest sannsynlig på løpende bånd fremmover.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Jeg antar at Linn mener at prisen på Keel kan forsvares med bakgrunn i produksjons- og utviklingskonstnadene, og viktigheten av subchassi i en LP12. Burde ikke fjærene være like avgjørende? Disse er jo direkte billige, og med tanke på prisen på Keel så er det eh.. sinnsykt at disse forskjellige utgjør deler av samme platespiller. Skruene som fester armbordet til subchassiet er et annet eksempel, i følge Linn må man ikke benytte annet enn originalskruer. Disse fikk jeg gratis fra Kontrapunkt sist jeg handla der. Reservedel til Linn LP12?, - ja da blir det 26000,- eller et par hundrelapper eller gratis!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.518
Torget vurderinger
28
Noen som har hørt effekten av Pink Triangle oppgraderingen eller kan si noe om denne sammenlignet med oppgraderingen vi her snakker om?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Reservedel til Linn LP12?,  - ja da blir det 26000,- eller et par hundrelapper eller gratis!
En Keel er ikke en reservedel, men en oppgradering som er høyst frivillig. Enig i at Linns priser virker noe snodige. Enkelte ting er rørende billig. Cirkus oppgraderingen f.eks. er et røverkjøp i mine øyne (og ører).

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
En Keel er ikke en reservedel, men en oppgradering som er høyst frivillig. Enig i at Linns priser virker noe snodige. Enkelte ting er rørende billig. Cirkus oppgraderingen f.eks. er et røverkjøp i mine øyne (og ører).
Linn har vel opparbeidet seg en status som mange kunne ønske seg. ;)

Med en trofast fanskare så kan de ta de prisene de vil (nesten)
Vil tro at 26000 er en smule overpriset.

B

break_out

Gjest
Jeg har tenkt litt om hvordan det måtte være hjemme hos 845 en vanlig lyttekveld og har kost meg til de grader med å skrive dette. For deg 845 er dette en mulighet for å vise din humoristiske sans og heve deg over mitt lille innlegg… Dette er ikke på noen måte ment som hets mot deg, snarere en liten påske hyllest til alle vinyl junkies..

Når tiden kommer for 845 å ha sin tiltrengte daglige dose med musikk så trer han ned i sin hule dypt nede i kjelleren. Der venter noen mastodonter av elektronikk på sin herre. Nøye utvalgte og sammensatte enheter med synergi utover det normale. Han starter med å fyre opp forsterkeriet som trenger en liten oppvarmings runde. Så for å kvele litt tid tar han en titt i et Hi-fi blad som han har liggende.. 845 undrer seg litt over en artikkel om Linn’s nye oppgraderinger, dette kan vell ikke lyde bra med så lite masse.. hvor skal bassen lagres tenker han. 845’s oppmerksomhet ledes over på hans egentlige formål da forsterkeriet er klart, og resterende enhet blir etter vanlig mønster strømsatt. Equalizeren som er den sentrale enheten blir satt i gang, og innstillinger for rock blir plottet inn med stø hånd, for dette har han gjort før. Nå gleder 845 seg grenseløst da det er tid for å sette i gang hans aller kjæreste, nemlig en DIY platespiller på 50 kg + fulldopet med potent dypbass. Dette er ikke en dypbass i vanlig forstand, men en som kun eksisterer med litt equ’er hjelp og fantasi, men det finnes det mye av i 845, såpass er sikkert. Når platespillermotoren setter i gang hører han i det fjerne at diesel aggregatet utenfor stresser litt, men han vet at dette er kortvarig, må jo bare få fart på spilleren først. 845’s fantastisk PU glir ned i sporet og de første tonene trer frem, samtidig som lysorgelet starter og produserer de utroligste lyseffekter i rommet. Nå kan han bare gli ned i stolen og kose seg som bare 845 kan.

Tiden går og plater i hopetall blir spilt, men 845 begynner å bli litt kvalm og svimmel, klarer liksom ikke å tenke helt klart. Han finner ut at det er best å ta en liten pause. Tydelig preget av flere timer dyp dyp bass og spektakulære lyseffekter, støtter han seg opp til første etasje der han tar seg et glass vann og noen hodepinetabeletter. Setter seg ned ved bordet og prøver å slappe av med pc-en og internett. Fremdeles preget og rimelig dessorientert kommer han over Hifisentralen på nettet. Dette var da en fin side tenkte han, mens han morer seg litt over den dårlige dansken de skriver. Da plusselig kommer hans kall, jeg må jo redde de stakkars uvitende utenfor mitt lille univers fra Linn og deres oppgraderinger. Tenk om de skulle forgiftes av lokkende Linn selgere med uhederlige hensikter. Og så var 845 sitt meningsfulle arbeid i gang med å overbevise Linn tilhengere om deres pakt med djevelen selv…

Mitt hode ligger klar på hoggestabben, fyr løs den som må for ja jeg har masser av dårlig samvittighet, men jeg måtte bare…

Topp Bunn