Love is in the air

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Heftige greier gitt!

    (Hvilken arm står det på ravnen?)
    Det er bare en Rega RB600 arm som står på ravnen. Dette i påvente om jeg noen gang får tilbake min Graham Phantom II Supreme som ble sendt tilbake til Graham i USA for halvannet år siden. Det hadde naturlig nok vært en litt mer fair match å sammenligne de to spillerne hvis fantomarmen hadde sittet i det klargjorte armbordet til ravnen. Er likevel sikker på at det ikke hadde klart å nå helt opp til denne VYGER kombinasjonen.
    Vel, dersom du da får tilbake Phantom fra USA, så kan jeg være så elskverdig og kjøpe den av deg :)
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Alt godt utstyr skal sees!! Kan ikke fordra denne moten med og gjemme bort audio utstyr. Gratulerer, dette ser helt nydelig ut !!

    Mvh Petter.
    Takk Petter!!

    Det kan vel egentlig ikke sies at jeg har valgt komponenter som så lett lar seg gjemme bort nei, med høyttalere som boksatvelig talt ser ut som litt lave skillevegger, platespiller som ser ut som en mini oljeplattform, en effektforsterker som har har en matchvekt nær min egen og en pre som består av 2 bokser...
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.638
    Antall liker
    15.496
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg ser disse bildene Terry, så hopper hjertet helt ukontrollert. Jeg må bare logge ut. Begrensa hva jeg tåler nå.
    At du har et langt bedre fundament i denne spilleren er det liten tvil om. Du har den massen som er nødvendig ...og enda litt til. Det er faktisk stor forskjell på hva du får ut av en "standardspiller" og en type oljeplattform for å bruke det begrepet.

    Fikk du forresten kontrollert Azimuthen greit? Hadde Scroogern med Fozgometeret?

    Hurra fra Jan P. og Krokkon!
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Jeg får svare jeg, som "medskyldig":
    Jeg var faktisk inne på tanken om å ta med Fozgometeret, men ikke uten å spørre deg først!
    Så da lot jeg det være, omstendighetene tatt i betraktning. U know.....
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.638
    Antall liker
    15.496
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenkte at du var den typen Scrooge og det er jo riktig. Men neste gang vet du at jeg stoler på deg, spesielt når det går til nytte for våre "nærmeste" :)

    Terry; du har vel ikke tid til å være her inne nå? -Nye sjokkinntrykk å berette? En gang fram i tid vil jeg også at du prøver en superdynamisk pick-up. Det er jo fort gjort å skifte på armen din. I mellomtiden får du storkose deg!
     
    Sist redigert:

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Beklager at jeg ikke har vært så mye inne på HFS i det siste. Det skyldes IKKE at jeg bare sitter og lytter på min investering i riggbransjen, da den har vært mer kilen og vrang enn godt er. Scrooge kjenner til at vi mistenker at det kommer litt for lite luft frem til å dekke det som trengs til både arm og tallerken. Jeg har sendt mail til produsenten i Italia, men så langt har ikke den alltid hyggelige Enrico besvart denne angående mulig problemstilling/feilsøking. I tillegg har det vist seg at vinkel på luftslangen på armen har vært mer kritisk enn godt er, noe som sammen med luftproblemene har gjort at armen tidvis blir stående igjen i rillene omtrent som når det er "hakk i plata". Jeg har derfor ettergått alt vi har gjort av innstillinger og fant at armspindelen ikke var helt i vater. Med denne justeringen på plass i går opplevde jeg ikke "hakk i plata" tendensene på de to platene jeg da spilte (Yello og ZZ Top).

    Som nevnt ville ikke Scrooge legge ut på tur med et "ikke-klarert" Fozgometer, men nå vet jeg ikke hvor mye nytte vi ville hatt av det i og med at man ikke DIREKTE kan justere azimut på karbon versjonen av vyger VISION armen. Det eneste som justerer "azimut" på armen er at den går horisontalt riktig på den horisontale armspindelen. Det var dette jeg fikk finjustert i går....


    Rent lydmessig er det kombinasjon av tyngde og ro i lydbildet med et langt større attack i mellomtone og bass som er den største forskjellen mot tidligere rilleavtaster. I tillegg er det generelt MYE større rom med vyger inne i kjeden.

    Jeg er ikke i tvil om at det kunne ha vært moro å prøve noe annet enn den noe sedate Benz'n som står i, men jeg begynner nesten å lure på hvor mye mer (super)DYNAMIKK jeg tåler før jeg også vil havne i "problem med hjertepumpa" gruppen :p?? Uansett moro å høre at Benz LP har såpass med "bite" som den fremviser når den får lov å leke i den italienske lekegrinden.

    Skal om ikke lenge vende snuten fra jobb, og har lovet meg selv at det skal bli litt VIN & VINYL i Son i kveld. Får se om jeg ikke får rapportert mer i løpet av helgen....
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Ingenting å beklage! :)
    Man har vel sitt å stri med, både den ene og den andre....

    Og ja - jeg er fortsatt av den oppfatning at det mangler en smule luft for å få det hele optimalisert. Som jeg vel har nevnt i en annen anledning, bør jo manometeret som viser lufttrykket / arbeidstrykket, i det minste gi et visst utslag?
    Ved å koble manometeret direkte til kompressor / tank, så vi jo at kompressoren er kapabel for bortimot 2 Bar, når man eliminerer de normale "luftlekkasjer" som nødvendigvis er tilstede, hva arm og tallerkenlagring angår.
    Dette vitner jo samtidig om at kompressoren som sådan er intakt, men samtidig sladrer det også om at det finnes visse begrensninger hva leveranse av kombinasjonen luftmengde / trykk angår.
    Av den grunn bør man uansett sjekke absolutt alle koblinger for lekkasjer!
    Samtidig funderer jeg litt på "headroom'et" omkring kompressorens ytelser totalt sett, i den forstand som at det tilsynelatende skal svært lite til (av lekkasjer?), før man får problemer.
    Det skal i alle fall bli svært interessant å høre hva den godeste Enrico etter hvert kommer opp med!
    --
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Følger deg helt på din analyse av at det nok er luftmangel i systemet, og venter på hva hyggelige og serviceinnstilte (dog ikke raskere enn sin egen skygge) Enrico kommer opp med av troubleshooting tips. Selv om alt ikke er optimalisert, sitter jeg her i det dunkle lyset og nyter en Ratti Barolo Marcenasco 2007 i glasset og en Stacey Kent som er festet i et fast vakuumgrep på vinylriggen....
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Hehe, Enrico er nok ingen Lucky Luke nei! :p
    Men han har ganske sikkert sine kvaliteter, han også...
    Hyggelig er det uansett å lese, at du nyter både det ene og det andre! Det kan vel neppe bli bedre? Skjønt; det vil jo tiden vise....
    Har ellers kommet frem til en løsning, i alle fall i teorien, hva vektjustering av PU / nåletrykk angår.
    Jeg tipper at V.Y.G.E.R har en filosofi omkring akkurat dette, hva uheldige resonanser fra en "løs" og justerbar motvekt angår?
    Og at de dermed har valgt en løsning med settskruer i stedet? "Just a Wild Guess"....
    ---
    Og apropos luftlagrede armer:
    Det ligger en annonse på en Forsell luftlagret arm på torget i disse dager.
    Jeg innrømmer mer enn gjerne at det klør litt i fingrene, selv om det betyr nok et DIY-prosjekt, hva vinylspillere angår.
    Hva tror folket om en Forsell-arm??
    Ikke så mye info å finne om denne....
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde kjøpt Forsell armen om jeg ikke hadde hatt min italienske versjon av en tangentialarm. Jeg har bare hørt den på Forsell drivverket, og det sitter igjen som noe av det mer luftige, uanstrengte og mest vektløse jeg noen gang har hørt fra kildesiden. Til prisen som her forlanges er det en "nobrainer" spør du meg, og den er jo ikke så langt fra superklassikeren fra Air Tangent....
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    den er såå langt fra Airtangent det går an å komme
    mvh
    Leif
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Okey?
    Da er det bare å gi beng i hele greia da?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det sa jeg ikke
    MEN
    Airtangent,Vyger, Kuzma mfl har luftlagre
    Forsell flyter bare på en luftpute med store toleranser, så det kan neppe kalles et lager
    Bassen blir vesentlig dårligere enn de med faste og tighte lagre
    at Forsell låter luftig er sant nok......samme som gamle Dennesen

    mvh
    Leif
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Ok.
    Takker i alle fall for nyttig info, Leif!
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er absolutt ikke uenig i at det oppbygningsmessig er store forskjeller mellom Airtangent og Forsellarmen, og det var nettopp det med luftigheten og det uanstrengte lydbildet jeg mente at Forsellen kunne følge de langt dyrere og mer avanserte tangentialarmene som nevnt av LMC. Forsellen er derimot også etter min erfaring langt fra så bassterk som blant annet Airtangent og Vygers konstruksjoner, men bedre på alle områder enn foreksempel Airtech MG1 (som vel ny er priset over det som forlanges for Forsell armen her på brukten nå). Jeg mener stadig at det skal være vanskelig å finne noen annen arm i 5000 kroners nivået (uansett prinsipp) som kan komme opp å lukte såpass tett på åpenheten til de nevnte luftlagrede topparmene, som den svenske legens bidrag.
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ja det er jeg enig i og den fremstår dermed som et ganske godt kjøp
    men den er relativt kresen på pickuper, masse og compliance
    dessuten trenger man en skikkelig pumpe og et trykkutjevningkammer, som enkelt kan lage av et pvc-rør eller en 5L plast bensinkanne
    mvh
    Leif
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Interessante meningsutvekslinger, for en grønnskolling som meg! I alle fall når det kommer til armen som sådan.
    Jeg har foreløpig lagt hele greia på is, først og fremst fordi jeg ikke får den til å passe på eksisterende plint. Men har sagt til selger at jeg fortsatt kan være interessert om han ikke får solgt den til sitt forlangende, og da kan det jo hende jeg drar i gang platespillerprosjekt nr.3......

    Pumpe og trykkutjevningskammer er for blåbær å regne - det skal jeg nok kunne ordne på en ganske grei måte.
    Det følger også med en pumpe på kjøpet, og den er antakeligvis grei nok.
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    I natt var det blå toner fra Lightnin Hopkins "Going Away" som snurret rundt på 45rpm ute i Son.
    Har siden vi fikk montert opp den nye platespilleren slitt med å få armen STABILT til å flyte LUFTIG og lett på spindelen. Dette har medført at jeg tidvis har hatt problemer med at armen blir stående i en posisjon på plata slik at det høres ut som "hakk i plata". Dette har blitt bedre/verre med små justeringer av vinkelen på luftslangen til armen, fordelingen av total luft mellom tallerken og arm (justeres med egen ventil), vinkelen på spindelen som armen er festet til (snakk om minimale justeringer innenfor strekene på vateret) og har nesten følt at det også har vært påvirket av det daglige humøret til spilleren og sågar eieren
    . I natt forsvant dette med blåtonene fra først Mr Hopkins og senere uten problemer for Muddy Waters når han ville nevne noe om at han var en Folk Singer....

    BlueNight.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    på vei ut Bevøysundet i nattemørket?:rolleyes:
    husk Pumpe må stå (helst) på nivå lavere enn spiller slik at evt kondens ikke synker ned til luftlagerne
    det kan lett gi friksjon og cogging
    mvh
    Leif
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Pumpe står på gulvet og spilleren hviler jo oppe på sine tre høye bein, så nivå på tallerken og arm er en del høyere enn pumpen.....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23
    Problemet er kanskje noe så banalt som sviktende/endring i gulv ved temperatur/fuktighetssvingninger - med luftlagret utstyr følger da selvsagt et kontinuerlig justeringsproblem.

    Denne type spiller/arm bør stå på et støpt dekke som ikke endres (mye) over kort tid. En venn av meg hadde komplett Forsell spiller/arm/flywheel med luftlagring, kul umulig å få til før vi flyttet hele anlegget ned i kjelleren på nakne betonggulvet.
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Nå står spilleren min på støpt såle med billig laminat klasket opp på det støpte dekket, og vet derfor ikke om dette er stabilt nok (er vel bedre enn lektet gulv som jeg vet ikke alle luftlagrede spillere vil være på lag med).

    Etter skifte av slangen inn til armen i går oppførte spilleren seg stabilt og normalt under 4 sider med Lightnin og 2 sider med Muddy. Venter i tillegg på å få finjustet balansering av armen (antiskating), da jeg her venter på egen mal fra Vyger på dette. Denne skulle ha vært sendt fra støvellandet for en god tid siden, men kjenner jeg dem rett må dette purres opp. Slik justering kan gjøres enten med nevnte plastmal eller ved at man rett og slett balanserer armen med riktig motvektslodd på selve spindelen. Det siste alternativet tør jeg ikke gjøre, da Benz har valgt å levere pick up uten noen form for deksel til beskyttelse av stift/nålefane.. Jeg skal i tillegg få tømt luftfilter for eventuell kondens og renset luftfilter og koblinger i boksen mellom kompressor/luftfilter og tallerken/arm. Hvis ikke noe av dette skulle hjelpe, er det ikke annet å gjøre enn å videresende Vyger'n til den gode mann Sluket....
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kjøp et Norgren filter for fukt evt også varm opp luften for å hindre kondensdannelse
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23
    Nå står spilleren min på støpt såle med billig laminat klasket opp på det støpte dekket, og vet derfor ikke om dette er stabilt nok (er vel bedre enn lektet gulv som jeg vet ikke alle luftlagrede spillere vil være på lag med).

    Etter skifte av slangen inn til armen i går oppførte spilleren seg stabilt og normalt under 4 sider med Lightnin og 2 sider med Muddy. Venter i tillegg på å få finjustet balansering av armen (antiskating), da jeg her venter på egen mal fra Vyger på dette. Denne skulle ha vært sendt fra støvellandet for en god tid siden, men kjenner jeg dem rett må dette purres opp. Slik justering kan gjøres enten med nevnte plastmal eller ved at man rett og slett balanserer armen med riktig motvektslodd på selve spindelen. Det siste alternativet tør jeg ikke gjøre, da Benz har valgt å levere pick up uten noen form for deksel til beskyttelse av stift/nålefane.. Jeg skal i tillegg få tømt luftfilter for eventuell kondens og renset luftfilter og koblinger i boksen mellom kompressor/luftfilter og tallerken/arm. Hvis ikke noe av dette skulle hjelpe, er det ikke annet å gjøre enn å videresende Vyger'n til den gode mann Sluket....

    Dette er Gud's straff for å naske slikt rett foran nesa på meg, TB! Gud's straff!

    god.jpg



    Det er jo MULIG at jeg kan ha kommet i skade for å sladre...

    Picture-092.jpg
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    En god del gode forslag her, men jeg tror ikke så veldig mye på dem.
    Etter "hands on" på det hele, vil jeg fortsatt påstå at det er luftmengden som er for liten, antakelig som en konsekvens av små / bittesmå luftlekkasjer her og der.

    Kompressorens kapasitet pr. arbeidsslag er svært liten, og dermed skal det lite til før den nødvendige luftmengden blir for snau.
    Derimot er kompressoren i stand til å levere ca 2 Bar, forutsatt at ingen luft forbrukes. Dette har jeg selv kontrollert.

    Tidligere har jeg stillet spørsmål om manglende utslag på manometerne, spesielt det som måler totaltrykket i anlegget.
    Dette har en gradering fra 0 til 5 Bar tror jeg det var.
    Når spilleren er utstyrt med et manometer med en såpass "grov" skala, bør det samtidig i det minste forventes et lite utslag på manometeret - 0,5 til 1 Bar kanskje?
    Det ligger jo i sakens natur at man bør kunne oppnå et visst lufttrykk, med tanke på skalaen på manometeret.
    Dette mangler fortsatt.....
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Heisan
    Har sittet på sidelinjen og fulgt med litt i tråden. Fantastisk spiller du har fått deg Terryboy og håper du kommer i mål med innjusteringer ganske raskt. For noen år tilbake luktet jeg selv på denne spilleren, men turde ikke da den kan være litt kilen. Kanskje vinylen hadde vært i hus fortsatt hvis jeg hadde vært litt tøffere den gang.
    Jeg husket at en spiller havnet på Sørlandet og er omtalt i Hagto sin tråd Highend Sørlandet. Eier heter Arild. Kanskje ta kontakt med han eller Hagto for tips? Bare et forslag. Sjekk #1851 i linekn under

    http://www.hifisentralen.no/forumet...os/9973-highend-sa-rlandet-med-bilder-93.html

    Lykke til videre gutter

    Mvh
    RBN
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg har 3 bar på lageret, kapasitet for 4
    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ja der har du fuktfilter og.....
    Airtangent bruker en Gast pumpe
    mvh
    Leif
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    jeg har 3 bar på lageret, kapasitet for 4
    mvh
    Leif
    Det var andre boller ja!
    Da er det jo greit å forvente om ikke det samme, så i alle fall i nærheten av halvparten, på Terry's rigg...
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Nå er jeg litt usikker på hva / hvem du sikter til LMC?
    En klønete formulering er det i alle fall...
    La gå at mitt spørsmål i innlegg #112 kanskje faller inn under samme kategori?

    8 / 4 atmosfærer / bar, er uansett et ganske røslig trykk, og umiddelbart vil jeg tro at det kan avstedkomme en viss støy,ettersom det nødvendigvis er snakk om en viss lekkasje fra slike lagre.
    Tar jeg feil, vil jeg sette mer pris på et svar med et litt mer fornuftig innhold enn som så....
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Litt merkelig at en slik spiller skal være så vanskelig å sette opp med alskens trykk, gulvabsorbsjon, antiskating etc. i tillegg til nye pumper fra Biltema osv. Spør du meg burde konstruktør stått på døra sammen med spiller. Forøvrig må jeg gratulere med en vanvittig rigg :)
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Nå tror jeg det er Scrooge som faktisk er den som er inne på det viktigste i forhold til hva som kan være hovedproblemet, og det er nok relatert til luftdistribusjonen. Jeg er rimelig sikker på at det enten kommer litt for lite luft til armen eller så er det uren luft i systemet. Nå har spilleren oppført seg rimelig lytefri denne helgen, men jeg skal få tømt luftfilter for kondens i løpet av helgen og få renset selve filteret. Til uken skal jeg skaffe meg nødvendig utstyr til å rense boksen som står mellom kompressor/luftfilter og den luftbårne tallerkenen og armen. Gulvabsorbsjon tror ikke jeg at er noe problem her, selv om teorien ble kastet ut litt tidligere i tråden med erfaringer rundt en tidligere svenskprodusert rigg. Antiskating er vel viktig på de fleste spillere/armer, og ikke mindre viktig i en luftlagret "friksjonsfri" tangentialarm?!

    Takk for gratulasjonene!! Jeg er selv også imponert over det ingeniørarbeid som er lagt ned i riggen og til kvaliteten på hele spilleren (minus motvektsloddet), selv med de små luftproblemene her i starten.
     
    Sist redigert:

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Her ligger armen og flyter lekende lett med diamanten til Benz LP borret ned i rillene til et godt gammelt (1957) opptak med Louis Armstrong. Bildet tatt med mobilkamera hjulpet av mobilkamera blitz for 3 minutter siden....
     
    Sist redigert:
    D

    Dilla

    Gjest
    8-8,5 atmosfærer på lageret her, 4,5 ut på armen. Aldri hatt trøbbel med arm/kompressor. Er det et alternativ å kjøpe kraftigere kompressor? Billig hos biltema.... Alternativt en slik en som kuzma bruker (og som fungerer). Air Line - Kuzma Professional Turntables, Tonearms and Accessories

    Lykke til!
    Det var jo voldsomt?
    Hvordan er det da med luftstøy fra lagrene?
    Det er helt tyst, hører ikke det minste selv med øret helt inntil arma (luftlageret). Lufta kommer ut fra "en million små hull" i den blå "foringen" som glir med noen få mikrometers avstand fra metallakslingen. Det er et slags svampagtig materiale som er hentet fra (presisjons) industrien av kuzma. Lageret er stivt, mener å huske at du må sette 10 melkekartonger på arma (10kg) for at den skal presses med på akslingen den glir langs. Har ikke forsøkt, velger å tro på utsagnet.

    Eller er det nå flott å lese at Benz LP'n svever mer eller mindre friksjonsfritt langs platerillene og at det er friksjonen i musikken som alene står for friksjon.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn