Love is in the air

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med rå spiller :)
    Hvor mye veier den?

    mvh
    Platetallerken ligger på rundt ca 16-17 kg, mens hele spilleren med alle deler veier inn på ca 130 kilo netto. Når jeg sier netto er det fordi motorbenet, og de tre andre støttebena kan fylles med sand. Alle mine 4 er fylt med sand, så mitt tips på bruttovekt er nok nærmere 170 kilo.
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer - fet spiller!

    (Grammofoner som kan monteres av kun en person kan forøvrig sendes rett til Jan Thomas! ;) )
    Godt å høre fra en mann som sitter på forsterkere fra McIntosh som veier betraktelig mer enn min lillebror MC602 på var det ca 74 kilo.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Skinnende blankpolert og børstet aluminium, men likevel umulig å forveksle med et Appleprodukt. Sånt liker vi!
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Noe av det heftigste jeg har sett, kort og godt!
    Hva med et par bilder omkring kveldens fokus omkring fester / lagring?
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Noe av det heftigste jeg har sett, kort og godt!
    Hva med et par bilder omkring kveldens fokus omkring fester / lagring?
    Har nå fått kontaktperson fra Vyger angående spørsmål om det er noe galt med "mikke mus ørene" på drivverket og som skal settes oppe på sylindrene i føttene. Har så langt ringt en gang og havnet på telefonsvarer, og blitt oppringt en gang uten at jeg var nær telefonen i går kveld. Betyr vel snart at vi får snakket sammen og avklart om det er et reelt "problem" at det venstre festet (mikke mus øret) er noe lengre ut i det utfresede sporet i drivverket hvor den er festet? I tillegg er dette festet/mikke mus øret noe bevegelig i sporet. Høyre feste virker helt fast, mens det bakre er så vidt bevegelig i sitt punkt?! På de to bildene under ser man det nevnte festet til venstre for navneskiltet på spillren. De to bildene viser vel også nok så tydelig størrelse på senterleiet, men størrelsen her er vel påvirket at det skal luft ut fra punkter i dette.
    DrivverkUtenTallerken01.jpg
    DrivverkUtenTallerken02.jpg
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Noe av det heftigste jeg har sett, kort og godt!
    Hva med et par bilder omkring kveldens fokus omkring fester / lagring?
    Har nå fått kontaktperson fra Vyger angående spørsmål om det er noe galt med "mikke mus ørene" på drivverket og som skal settes oppe på sylindrene i føttene. Har så langt ringt en gang og havnet på telefonsvarer, og blitt oppringt en gang uten at jeg var nær telefonen i går kveld. Betyr vel snart at vi får snakket sammen og avklart om det er et reelt "problem" at det venstre festet (mikke mus øret) er noe lengre ut i det utfresede sporet i drivverket hvor den er festet? I tillegg er dette festet/mikke mus øret noe bevegelig i sporet. Høyre feste virker helt fast, mens det bakre er så vidt bevegelig i sitt punkt?! På de to bildene under ser man det nevnte festet til venstre for navneskiltet på spillren. De to bildene viser vel også nok så tydelig størrelse på senterleiet, men størrelsen her er vel påvirket at det skal luft ut fra punkter i dette.
    Vis vedlegget 197078 Vis vedlegget 197079
    Og der kom bildene ja! :)

    Forskjellen på disse "mikkemus-ørene" slik du beskriver det, og hva bildene viser, er etter mitt skjønn relatert til små produksjonstoleranser.
    Jeg tror med andre ord at det ikke er noe galt, og at du ganske trygt kan fortsette med monteringen.
    Har du et skyvelære tilgjengelig, og måler tykkelsen på ørene, så vil jeg anta at forskjellen ikke utgjør mer enn 1/10mm eller to?
    Når disse ørene settes på plass i sine respektive bein, vil det hele uansett stå trygt.
    "My ten cents" på det!
    Ellers regner jeg med at du har forsøkt å rokere på disse ørene, for å se om det kan utgjøre noen forskjell? Jeg kan ikke tenke meg det, men spør allikevel....

    Forøvrig er hele greia en "jaw-dropper", rett og slett! Jeg har i alle fall aldri sett maken....
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Denne spilleren får meg til å tro at VPI HR-X er noe en kan ta med på innerlomma. Voldsom!

    Gratulerer med anskaffelsen.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer.
    Håper du får ting opp å gå og fungere slik den skal.

    Husker at jeg var med på å fikle litt med en slik for noen år siden.... :cool:
    Om jeg kommer på koden på min gamle laptop finnes det en del bilder liggende der.
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer.
    Håper du får ting opp å gå og fungere slik den skal.

    Husker at jeg var med på å fikle litt med en slik for noen år siden.... :cool:
    Om jeg kommer på koden på min gamle laptop finnes det en del bilder liggende der.
    Etter e-poster med bilder og beskrivelser av problemstillingen og usikkerheten rundt det litt løse "mikke mus øret" på spilleren, tilbakemeldte VYGERs Enrico Datti at intet var feil og at man bare kunne begynne med set up prosessen på nytt. Dette helt i tråd med analysen og tilbakemeldingen fra Scrooge litt lengre oppe i tråden her, 10 cents er derfor på vei til deg....


    På lørdag stilte Oslo Vinylklubb (OVK) opp med radarparet Zomby_Woof og Scrooge. Scrooge har mildt sagt kompetanse på pneumatikk, og det Zomby ikke vet om armgeometri, vinylpressingprosess og oppsett av tonearmer er ikke verdt å vite. Med dette bakteppet var det rimelig klar hvem skulle ha ansvar for hva i helgens riggarbeid.

    Først startet prosessn med finjustering av avtand mellom støttebena, samt sikring at hver av disse tre sto helt loddrett. Til justering av av vertikalen har VYGER utstyrt støttebena med justeringshjulene som vises på dette bildet under. Tre slike justeringsjul på hvert av støttebena gjør denne delen av prosessen til en lek....
    StandAdjust.jpg
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    For de som er intressert i å se hvordan fjæropphenget i støttebena ser ut, ser man under dette fra fugleperspektiv...

    SuspStand.jpg


    Selve fjæropphenget med koppen med sine mange o-ringer kan ses bedre i detalj her....

    SuspOring.jpg


    Opp i dette putter man til sist en metallsylinder....

    SuspSylinder.jpg
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Deretter kommer den delen hvor man i brukeremanualen sier at man må være 3 personer for å komme videre. 2 personer/OVK'ere til å løfte selve drivverket og 1 person/OVK'er til å sikte slik at hullet i "mikke mus ørene" på drivverket treffer sylindrene som er nevnt over. Drivverk uten platetallerken klart til å løftes av 2 OVK'ere ses under....
    Drivverk.jpg
     

    Vedlegg

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Deretter kommer den delen hvor man i brukeremanualen sier at man må være 3 personer for å komme videre. 2 personer/OVK'ere til å løfte selve drivverket og 1 person/OVK'er til å sikte slik at hullet i "mikke mus ørene" på drivverket treffer sylindrene som er nevnt over. Drivverk uten platetallerken klart til å løftes av 2 OVK'ere ses under....
    Drivverk.jpg
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Se å få gnudd det sammen da! Vi er nysgjerrige på åssen dette låter! Satser en femmer på at det låter bedre enn P25 jeg handlet av deg for kakskje 8-9 år siden.

    McLaren
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Dimmensjonenen på senterspindelen er rimelig mye større enn de fleste andre kontruksjoner
    DrivverkSpindel.jpg


    .....men nå skal det jo en del luft ut gjennnom akkurat denne spindelen for sikre at 16 kg platetallerken flyter fritt som en av de friheter

    tallerken.jpg
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Se å få gnudd det sammen da! Vi er nysgjerrige på åssen dette låter! Satser en femmer på at det låter bedre enn P25 jeg handlet av deg for kakskje 8-9 år siden.

    McLaren
    Kiloprisen på denne er omtrent det samme som for P25'en, så det er bare å komme hit om 8-9 år for å kjøpe denne til samme bruktpris/kg som den nevnte Rega'n.
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Herlige greier!
    Dette er definitivt det råeste jeg har vært borti av vinylrigger, og attpåtil fått lov til å være med på å montere!
    Pøs på med flere bilder, jeg vet du har!

    Og er ikke minst nysgjerrig på om du har fått noen svar på de spørsmålene som ble hengende i luften?
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.971
    Antall liker
    11.800
    Sted
    Hus
    Bare materialprisen er er bra høy pluss all maskineringen. Med vacuum er det mulighet for en avsugning oxo ??? :rolleyes:
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Her ses 2 OVK'ere med litt finjusteringer etter at drivverk er på plass i støttebena og armen montert etter alle kunstens regler OVK medlem Zomby_Woof. Zomby ikke til stede da bildet ble tatt, da det var ham som tok bildet
    Montører.jpg
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Må'kke ta helt av nå, Terje! Det er da vitterlig ting igjen å lære, selv for meg. :cool:

    Lang og gøyal dag, selv om vi ikke er ferdig enda. Står forresten fortsatt for kommentaren om litt 'vintage Campagnolo' over formspråket.

    Men det er så svært, alt. Digert.
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Armen før Zomby fikk den montert med den riktig overhang/parallell avstand, riktig levelling i forhoøld til platetallerken/drivverk, VTA, azimuth, SRA, stifttrykk (etter først å nesten å ha smadret min Benz LP i en stiftvekt som jeg hadde fått låne og som var MAGNETISK)
    Tonearm.jpg
     
    Sist redigert:

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Gud skal vite at jeg var glad Zomby tok seg av arm monteringen, men jeg var ikke mindre glad over at pneumatikk eksperten Scrooge tok seg av kobling av alle luftslanger og alle elektriske koblinger som skulle inn i spillerenes "koblingsboks"
    Vis vedlegget 199356

    Her ser dere til høyre eieren som i det minste ikke vet hvordan alle luftslanger og elektriske koblinger skal settes sammen, men til venstre en kar fra OVK som har full kontroll på det hele. Jeg startet denne tråden med sangtittelen "Love is in the AIR", men tok denne helgen bruk av Beatles sangtittelen og klassikeren "With a little help from my friends". OVK venner (og kompetanse) er godt å ha!!!
    Montører02.jpg
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tangentialarmer er deilig selvforklarende og enkle å ha med å gjøre.

    Skal vi se.... Baerwald? Löfgren? Stevenson? Noen av de andre? Armlengde = ∞? det skulle gi sånn omtrent 0 millimeter overheng, og 0 grader offset.

    Alt etter Kentucky windage-metoden.
    Kentucky Windage is the practice of applying a horizontal adjustment of the point of aim for wind (windage) without the use of any physical or mechanical adjustments on the weapon.
    Og alle disputter omkring de overnevnte herrers relative meritter løser seg opp i pur enighet. Alle får sine ønsker om nullpunkter oppfylt.
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Spriten (Danzka Vodka) i forkant av montørene ble dessverre ikke drukket under monteringen, og ikke engang rett i etterkant!!? Verten må atter bare beklage den heller miserable serveringen til de oppmøtte riggarbeiderne denne gangen....
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vi smadret den da ikke? Men, den vekta kan nok sies å være 'moderat' egnet til platespilleroppsett.... Men, med Ortofonvippa er vi sånn noenlunde innafor vil jeg tro. Jeg har som nevnt digital ProJect liggende, så det er bare å svippe innom. Det eneste som er litt kronglete er å få det nøyaktig nok med loddene som festes med settskrue på et glatt rør. Selv små forflytninger gir temmelig dramatiske resultater. VTA er tatt på øyemål, og kan sikkert med fordel etterjusteres på øremål.
     
    Sist redigert av en moderator:

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Bare materialprisen er er bra høy pluss all maskineringen. Med vacuum er det mulighet for en avsugning oxo :rolleyes:
    Vakuum burde gi mulighet for en avsugning, men vi opplevde under gårsdagen det underlige at denne italienske platespilleren bare vil suge til seg italenske 12" vinylpressinger som skulle avpilles i 45rpm og som bare hadde riller på en av platesidene. Den som stiller innenfor disse snevre kriteriene, får lett en avsugning av min lille Indian Signature:p
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Herlige greier!
    Dette er definitivt det råeste jeg har vært borti av vinylrigger, og attpåtil fått lov til å være med på å montere!
    Pøs på med flere bilder, jeg vet du har!

    Og er ikke minst nysgjerrig på om du har fått noen svar på de spørsmålene som ble hengende i luften?
    Har ikke fått svar fra Italia på det som ble hengende igjen i luften etter at dere dro i går kveld, mest fordi jeg ennå ikke har rukket å skrive e-posten til VYGER - og ikke minst fordi jeg "tilfeldigvis" gjorde noen små egne undersøkelser og endringer som faktisk gjorde at riggen ga fra seg litt sang i de sene nattetimer etter at jeg ble forlatt alene med plattformen. Mer om dette litt senere??!!
     
    Sist redigert:

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Må'kke ta helt av nå, Terje! Det er da vitterlig ting igjen å lære, selv for meg. :cool:

    Lang og gøyal dag, selv om vi ikke er ferdig enda. Står forresten fortsatt for kommentaren om litt 'vintage Campagnolo' over formspråket.

    Men det er så svært, alt. Digert.
    Ikke så mye å lære innenfor de stikkordene jeg nevnte for deg da, selv om det sikkert er noe mikroskopisk som kan gjøre deg til den perfekte høyre arm(montør) for hvem det måtte være. I denne sammenhengen bør jeg vel derfor ikke nevne at Hovland kabelen mellom platespiller og riaa var retningsbestemt, og at mine sene undersøkelser avdekket at pilene for retningen pekte mot spiller og ikke riaa??!
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Vi smadret den da ikke? Men, den vekta kan nok sies å være 'moderat' egnet til platespilleroppsett.... Men, med Ortofonvippa er vi sånn noenlunde innafor vil jeg tro. Jeg har som nevnt digital ProJect liggende, så det er bare å svippe innom. Det eneste som er litt kronglete er å få det nøyaktig nok med loddene som festes med settskrue på et glatt rør. Selv små forflytninger gir temmelig dramatiske resultater. VTA er tatt på øyemål, og kan sikkert med fordel etterjusteres på øremål.
    Har justert litt både på øyemål og øremål i løpet av dagen, og det har gjort at det hele har satt seg mer og mer utover søndag ettermiddag/kveld....
     
    Sist redigert:

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Mer om dette nå med en gang? :rolleyes:
    Til alle som ikke var til stede i går kveld (og det gjelder forhåpentligvis de fleste som leser denne tråden) skiltes Scrooge, Zomy og undertegnede i går kveld under den forvissning om at det kom for lite luft til armen til at den fikk sveve fritt og uhemmet i sitt lille luftslott. Vi fikk faktisk ikke spilt på spilleren, da armen ble stående i et punkt og høres ut som en spiller som står igjen i et hakk i plata.

    Jeg fikk derfor i hjemmelekse av de to OVK'ere å skrive en mail til produsenten, samt å gå over spesielt alle luftkoblinger (kutte alle snittflater på luftslangene med nye rene/rette kutt) og ta litt grønnsåpe på disse for å sikre best mulig og tettest kobling. Jeg gikk i går natt først over oppsettet vårt, med litt justering av VTA, nevnte retningsendring av Hovland kabelen og sist og IKKE MINST sikre at luftkabelen på armen ble stående i en "parallell" stilling mellom monteringpunkt i armen og i røret hvor luften dras inn. Denne endringen av luftkabelen gjorde at armen ikke ble "hengende igjen" og dermed ikke ble stående på stedet hvil (og høres ut som om det var hakk i plata).

    Jeg har derfor spilt på spilleren store deler av dagen i dag uten de problemene vi hadde i går. Jeg har også fatt den til å suge fast hvilken som helst vinyl den mates med, så det ser ut til at vi ikke trenger mye svar fra Italia (utover at det stadig ser helt "korka ut" det som vises av verdier på nanometrene på spilleren.

    Det er stadig behov for litt småjusteringer, men alt Raven gjorde bra gjør indianeren enda litt bedre. Dynamikk og stillhet mellom tonene gjør indianeren vesentlig bedre, og det samme må vel kunne sies om måten den spiller bass på og den skstra eneregien som virker som den ligger der på lur hele tiden. Den skiller alle mikrodetaljer litt bedre enn ravnen, og er en ørliten tanke bedre med dybden i lydbildet (her er det mest marginal forskjell mellom de to)
     
    Sist redigert:

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Etter en liten London tur med jobben, ble det litt tid til å lytte til vinyl på riggen i dag morges. Kan ikke huske å ha hørt Hans Theessink såpass troverdig og tilstede i stua som i dag morges, og det før stifttrykk og antiskating og annen småjustering er helt på plass.....
    Rigg01.jpg
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Kan jo ikke si annet enn at den i det minste vises i rommet.....
    Rigg02.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.950
    Antall liker
    13.270
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    er ikke sikker på om HT fortjener å bli spilt på den greia der.....:cool:

    syk spiller
    mvh
    Leif
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Alt godt utstyr skal sees!! Kan ikke fordra denne moten med og gjemme bort audio utstyr. Gratulerer, dette ser helt nydelig ut !!

    Mvh Petter.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Heftige greier gitt!

    (Hvilken arm står det på ravnen?)
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Heftige greier gitt!

    (Hvilken arm står det på ravnen?)
    Det er bare en Rega RB600 arm som står på ravnen. Dette i påvente om jeg noen gang får tilbake min Graham Phantom II Supreme som ble sendt tilbake til Graham i USA for halvannet år siden. Det hadde naturlig nok vært en litt mer fair match å sammenligne de to spillerne hvis fantomarmen hadde sittet i det klargjorte armbordet til ravnen. Er likevel sikker på at det ikke hadde klart å nå helt opp til denne VYGER kombinasjonen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn