Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    I helga erfarte jag at det å sette igang uten å ha gått rundene skaper masse ekstra og noen ganger helt bortkastet arbeide. Også for venner som stiller velvillig opp. Sorry, Akrylånden.

    Allikevel var ikke dette helt bortkastet. Jeg kommer til å skjære ned baflene til firkantet form og skøte disse sammen med nye deler og laminere et lag 6mm MDF på hver side. Elementplassering og –størrelser var helt slik jeg ville ha det. Klipp og lim!

    Derfor er humøret tilbake og ny fart akkumulert. Istedet for å stå krumbøyd en hel dag til med noe som havner i dass, har jeg tatt en runde med Autokødden – og nå lager jeg noen generasjoner med papirmodeller.

    Her er en tanke jeg hadde i hodet og som jeg syntes var veldig god........
    Men det såg ikke så pent ut i en femtedels størrelse.
    Det kommer flere in days to come - have to make a decision.

    48.jpg


    49.jpg


    50.jpg


    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Jeg og den som hjalp meg med malen hadde lagt så pass mye arbeide inn i fiaskoprosjektet at det hadde vært dumt å dumpe det totalt. Så i beste GDS- og miljøånd, skal det berges over i et annet design.

    Tegningene over viser hvordan det kommer til å se ut. Baflene er ment både å kunne henge fra taket og også kunne stå på en sokkel på gulvet. Jeg ønsker å balansere baflene så godt som mulig slik at de kan henge fra to innfestinger på sidene med så lite trekk fra en balanseringswire som mulig. Innfestingene er ikke med på disse tegningene. Soklene blir støpt i betong.

    Tegningen under viser de innfyllingene jeg kommer til å måtte gjøre. Jeg har nå kjøpt inn og skjært 6 mm MDF for å lime på begge sidene. Total tykkelse på baflene blir 30 mm. Fordelen med å laminere tre lag med 6 og 19 mm MDF, er at man får en mye stivere baffel (om det er en fordel, da) og større masse. I tillegg kan man også si at det er en fordel å kombinere to densiteter. 30 mm MDF er ganske porøs innvendig i forhold til tynne plater. 19 mm litt mer lik. Om det er noe poeng i å søke etter de hardest mulige materialene er jeg slettest ikke sikker på. Men slik blir det nå denne gangen. I en så smal OB og og i arbeidsområdet baflene kommer til å få, vil uansett resonanser ikke bli noe samtaleemne.

    5.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Adytonene er nå hjemme igjen. De skal brokobles og brukes som bassforsterkere til hhv subbene i veggene og de jeg har montert i H-ramme. Jeg ønsker å ha så korte strekk av høyttalerkabler som mulig og lar heller signalkablingen få lide. Kabinettene får hjul og skal plasseres på gulvet.

    Adyton er et svært kompakt bygge, og på tross av at de har innebygde vifter, går de fra tid til annen svært varme. Jeg ønsker derfor å putte de inn i et større kabinett med ventilering - både i bunn og på topp.

    Origami har vært ute av hodet mitt i lang tid, men jeg vil absolutt anbefale flere å leke med klipp og lim. Det sparer ufattelig mye arbeide å snu og vende på en liten pappfigur før man engasjerer seg i større maskiner og platematerialer. Anbefales på det varmeste.

    0.jpg


    1.jpg


    2.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Ferden langs Fornedrelsens vei fortsatte i dag, og om jeg får levedager, blir trearbeidet nesten avsluttet i morgen.

    Her justering av overskytende 12 mm

    1.jpg


    2.jpg


    3.jpg



    Gjærede og pålimte profillister

    4.jpg


    5.jpg



    -og her er den siste 12 mm MDF - nå er baffelen 30 mm tykk. Neste trekk blir å lime ytterligere en smal MDF-list slik at jeg får en fals til å legge stofframma inn i. Litt usikker på om jeg kommer til å bruke magneter eller borrelås for å holde den fast

    6.jpg



    Kvelden skal brukes til å vurdere oppheng og braketter for fot.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Hei Morgenfugler

    Jeg skal legge inn en nivåregulering på inngangssignalet til de to brokoblede Adytonene (etter aktiv deling) , og lurer på hva som er den beste/enkleste/billigste løsningen. Ser for meg å bruke blå Alps 50K, logaritmisk til dette, men er ute på dypt vann, så jeg antar at jeg ikke burde se for meg noe i det hele tatt.

    Skal jeg bruke stereo eller mono potmeter?

    Jeg har heller ikke tatt noen avgjørelse om jeg kommer til å gå for en fjernstyrt løsning, men det er jo egentlig høyst nødvendig.

    Noen kvalifiserte innspill - gjerne linker?
    Og om noen har deler eller ferdige luringer til to forsterkere for salg - send PM.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Man føler seg rett og slett som en tulling når man gang etter gang stiller spørsmål på tråden og møtes av komplett stillhet hver gang – på tross av godt besøk. Dette er dårlig butikk.

    Da takker jeg for meg.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Er ikke sur lenger nå. Kommer plutselig tilbake.
    BB
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg kommer definitivt til å dele!
    Slik jeg kjører i dag, lar jeg Supravoxen spille helt fritt (bandpass) og har lagt inn en 1. ordens highpass rundt 7k for DX65. Det har ikke blitt riktig med alt for kraftig betoning i høyere mellomtone og i tillegg er systemet alt for bydende i toppen. Men som sagt - dette var (ble det, i alle fall etterhvert) ene og alene et testoppsett som har gitt meg et grep om hva jeg egentlig vil og om jeg vil fortsette med OB. Jeg liker ikke uttrykket fulltoner - det er svært få elementer som kan være sk fulltoner og jeg vet om..... ingen. Definitivt er ingen av mine det. Alle Lowtherne jeg bruker nå, bruker jeg i diskanten.

    BB
    Hei! Interessant tråd. Et spørsmål som du kanskje har berørt tidligere uten at jeg har fått det med meg:

    Hvorfor bruker du "fulltoner" som diskant? Ja, sågar som "superdiskant" hvis du deler så høyt som 7-12kHz? Det åpenbare svaret er at "det låter bra", og det kan godt være da jeg ikke har noen erfaring med disse elementene.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Hei

    For det første har jeg ”holdt på” med Lowther siden helt på begynnelsen av 8o-tallet, dvs at jeg da bygde mine første 12 akkurat makne horn. Da ble rett og slett helt nummen over hvordan disse spilte. Ikke nødvendigvis i de lave frekvensene, men mellomtonen og diskanten sto fram som noe helt annet enn jeg hadde hørt før. Og så er jeg er nok litt inspireret av Martin ”Lowther” King og hans lek med samme fabrikat.

    Inntil for litt siden har jeg bare brukt åttetommerne til Lowther, men etter å ha lest meg opp på Nelson Pass’ artikler, gikk jeg for de små, og handlet inn et antall DX55 og 65 fra Lowther til utprøving.

    For ti år siden samarbeidet jeg med en svenske. Det var han som introduserte meg for OB, og siden det, har jeg lekt meg fra den ene til den andre løsningen, bla bånddiskanter som har vært det beste til for litt siden.

    Alle sammen var stort sett flotte og fine, men alle manglet umamien. Jeg har hele tiden vært på leting etter magien i mellomtonen og toppen jeg lot meg trollbinde av da jeg hadde mine første ESL-57 – for øvrig doble, men uten Hartley.

    Alt det vi holder på med, vi som har nærmest et religiøst forhold til lydbygging, handler hele tiden om å gjøre valg. Velge og velge bort – det fins alltid en årsak – eller unnskyldning, men det er jo også en årsak?

    Lowther har definitivt gode høyfrekvensegenskaper. Det er i det høye mellomtoneregistret mange sliter med å like de mest agressive modellene. Dette er overhodet ikkeno’ problem med disse småingene i det registeret de spiller i nå. Man kan måle et element i ”hue og rævva”, men det er de klanglige egenskapene og interaksjonen med resten av anlegget – og aller mest rommet, og enda mer aller mest, egne preferanser, (norgesrekord i innskutte bisetninger?) og bevisstheten til dette som egentlig teller.

    I de åpne baflene jeg spiller på nå, er peakingen mellom seks og åtte kHz helt uproblematisk. Sammen med Supravoxene, som også er ekstremt hurtige, har jeg nå en kombo jeg kommer til å ha masse mannetid sammen med så langt øyet rekker. Fokus er ekstremt bra, dybde likeså. Klang er forbilledlig og helt uanstrengt og støvsugd for resonanser.

    Men jeg kommer til å tilpasse og tilpasse og tilpasse framover. Så langt har jeg brukt rimelige, men også rimelig gode komponenter og jeg kommer til å prøve å hente ut forbedringer der jeg finner de – innenfor rimelighetens grenser.

    I dag kjører jeg bare med en enkel highpass-kondenstor i serie med Lowtheren – tror den virker med seks dB/okt fra ca sju kHz og nedover. Supravoxen kjører foreløpig bandpass. Har også prøvd L-padder i serie med Lowtherne (koblet som variabel motstand) for å balansere nivået mellom de to elementene, men har nå fjernet disse. I stedet har jeg skrudd spenningen opp til 11V på Supravoxene (senker Qts (ikke riktig iht ekspertene!) og øker følsomheten) og nå fungerer dette greit. Betalingen er at jeg har fått betydelig større løssluppenhet og detaljrikdom i toppen.

    Men det gjenstår å sorte ut bassen. De to kassene er nå under hammeren og blir vel ferdige til overflatebehandling i løpet av dagen - legger ut noen bilder av byggingen etterhvert. Så skal dette kobles og så skal jeg leke med aktiv deling. Dette kommer til å ta tid.

    Uhyggelig langt svar på kort spørsmål?

    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Bare skriv bak øret at dette ikke er sannheter, men heller ren overbevisning kombinert med en relativt usunn tilnærming til ordtaket "Tæring etter næring" igjen kombinert med lykkelig uvitenhet!
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Bassforsterkerne

    -skal avkles og ikles nye kasser av 15mm kryssfinér med topp og bunn av 19mm MDF. Forsterkerne har innebygde vifter som er termostatregulert og har i tillegg en sikringskrets som slår av forsterkeren når vifta ikke greier å henge med. Egentlig er det håpløst at design av et hjemmeprodukt styres såå av estetiske mål at det må lages aktiv kjøleløsning. Når kabinettet i tillegg er nesten kjemisk renset for ribber, er det enda mer uforståelig. Jeg kan skjønne det med profesjonelle produkter som skal rigges opp og ned konstant. Å sjaue store lydbokser, er slettes ikke artig.
    Jeg nevnte at forsterkerne skal avkles. Det innebærer at alle lufthindringer fjernes og så får jeg håpe at de spaltene som er laget i bunn og topp og som jeg håper skal virke som en skorsteiner, gjør det.

    Jeg vet ikke om jeg gidder gjenta dette, men forsterkerne skal brokobles og nivåreguleres enten manuelt eller trådløst – helst trådløst. Dette er viktig for meg fordi masteringsindustrien helt mangler standarder å forholde seg mtp dette – og resultatene er alt for ofte deretter. Derfor er det greit kunne nå volumknappen for bassen i en håndvending.

    Av/på-knappen blir flyttet til baksiden – øverst, og all terminering vil foregå via Neutrik. Neutrik er et u-hypet merke som på mange måter har satt en standard i den profesjonelle verden. De opplyser sågar hvor mange til – og frakoblinger de mener kontaktene tåler og klemmer suverent der det føles best. Det er andre saker i anlegget enn kontakter jeg ønsker bruke daler på for å forbedre lyden.
    Det som ikke koster noe, er å flytte kassene så nærme basshøyttalerne jeg kan ha dem. Jeg vet ikke, men jeg tror at linjesignalet bedre tåler transport enn høyttalersignalet.

    Tverrsnitt er uansett ikke noe tema foreløpig, for jeg kommer til å kjøre sølv i de nye ledningene – lite tverrsnitt til høyttalerkabling og enda mindre i linje. Så får jeg pøse på der jeg merker forskjeller etterhvert. Rio Grande i USA er min hoffleverandør av sølv, men jeg er ikke sikker på hvordan Nogusra er på pris i forhold til dem. Nogusra har imidlertid mye mindre utvalg av trukket og myknet sølv nå enn de hadde på nittitallet, men de lager velvillig på bestilling. Om det opereres med to eller seks desimaler, det driter jeg i. Da er det kjappere å ta seg en tabelett med trekant en halvtime før lytteseansen - og veldig, veldig mye deiligere.

    Det fins flere leverandører av fjernstyrte systemer for tænd og sluk, og jeg vurderer om jeg skal prøve ut et av disse. Da kan man også legge inn styrte forsingelser for tænd slik at det ikke blir vakum i sikringsskapet. Det eneste jeg er redd for, er at disse systemene tilfører støy, og det vil man jo ikke ha.

    Kassene får antakelig mørk grå Nextel coating, og det blir et innslag av stål eller metallic-lakk på platene i fordypningene i front og bak.

    Har tatt noen bilder av work in progress – nå gjenstår å frese ut for front- og bakplater – men først, tegning.
    Ady1.jpg


    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Baflene

    Prøving før fasing av hull
    11.jpg


    Serious Business - no bullshitting!
    Bare vent til henne får se dette!!!!!
    12.jpg


    BB
     
    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Godt håndlag har du ! Supravoxene du refererer til er 215 exc ? Mine får for øyeblikket 10v .Min erfaring foreløpig er at den høyere følsomheten er å foretrekke , selv om den har en pris. Det kan være at jeg kommer til andre konklusjoner etter hvert. Fieldcoils er ikke for neurotikere : de blir sittende og skru og glemmer å lytte....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Du er en jævel med fresen, BB! Tøffe saker. Field coils er for de som var usikre før, men nå ikke helt vet lenger...:rolleyes: Skal i gang med mine MOB's nå, med Fertin 15" field coil bass. Godt med litt enkle systemer for en gangs skyld.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Takk for skryt, men han der oppe som har hele oversikten og kjenner alle hemmeligheter, vet at blundere ikke så lett lar seg feste på film.

    Ja det er 215 EXC OB – et element jeg tror Torsten Lösch fikk Supravox til å tilpasse - til OB. Det er du som har to 400 EXC også? I så fall, hva er dine erfaringer med disse?

    Det derre med ratting og knotting er en latent sykdom – tror vi skulle danne en forening for sånne som oss. Samme gjelder for oss med digitale bibliotek – det blir jævlig mye låthopping fordi det er noen signaturer man hele tiden leter etter og prøver å sammenlikne – og glemmer helt å la seg forføre.

    Før satte man på plata, spilte side en, snudde den og dett var dett. Justerte bass og diskent én gang i året.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Sluket;
    Takk til deg óg.

    Både Fertin og Supravox, og nå også EMS – alle franske – kombinerer normale magnetsystemer og feild-coiler bakpå standardbasketer, så det er en del å velge mellom etterhvert.

    Men alt har sin pris (tror du har et slogan i den retningen...) – høy effektivitet går på bekostning av det høye Q hvis man er hekta på det. Og variablene forstyrrer jo det elektriske i et oppsett med passive filtre... Oppsiden er imidlertid at man faktisk endrer klangkarakteren ved å jogge spenningen opp og ned.

    Det skal bli spennende å følge din reise inn i det ukjente, trenger du å holde i ei hand å holde i, er det bare å si fra. Jeg kan ikke så mye om dette, men er en jævel til å hyle med de andre ulvene.

    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Mange er opphengt i bl.a. verdien på Qts når det gjelder å benytte et element til OB.... selv er jeg ikke SÅ opphengt, det er mange andre egenskaper/kvaliteter som er minst like betydningsfulle for sluttresultatet. Med aktiv deling så er ikke effektivitetsproblemet like stort, mer snakk om å beholde de gode lydmessige egenskapene som ofte er der som en følge av at et element har høy følsomhet. Vi får se. Kun uttesting som kan gi svar.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Noen bilder til av bassforsterkerkassene

    Først fresemalene laget av drivved

    14.jpg



    Endene etter utfresing


    15.jpg



    Fasing


    16.jpg



    Sort akryl testlimt fra baksiden


    17.jpg


    18.jpg



    Så starter det kjedelige - sparkling, så det verste av alt, sliping og til slutt maling.

    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Bare et lite spørsmål; hvorfor trekabinetter i det hele tatt??
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Litt mer utfordrene å frese i alu kanskje ? For ikke å si stål !
    -m
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Madman er en klok mann og jeg er kjempekjip.
    Litt sant det siste, men det viktigste med tre er at med dette materialet, har jeg uendelig større formfrihet og uavhengighet enn med metall (jeg er møbelsnekker og kan stort sett bare det). Når/om jeg blir ferdig med CNC-en, skal jeg driste med over på aluminum og allverdens eksotiske plastmaterialer.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Refurbishing Philips 9710M
    -med sort matt spraylakk på boks.
    Tidsforbruk per enhet: 1 minutt!

    Before:

    20.jpg


    21.jpg



    After:

    22.jpg


    BB
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Madman er en klok mann og jeg er kjempekjip.
    Litt sant det siste, men det viktigste med tre er at med dette materialet, har jeg uendelig større formfrihet og uavhengighet enn med metall (jeg er møbelsnekker og kan stort sett bare det). Når/om jeg blir ferdig med CNC-en, skal jeg driste med over på aluminum og allverdens eksotiske plastmaterialer.
    BB
    Det med Madman får være dine ord :cool: men det jeg mente var at det så ut som forsterkerne hadde kabinetter i metall allerede?? Eller tok jeg feil?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Nei du har rett. Men i og med at jeg vil flytte forsterkerne ut mot bassene i veggene for å få korte høyttalerledninger, valgte jeg et nytt kabinett. Jeg kunne også hengt de på veggen, men kabinettene til disse Adytonene er forferdelig skarpe og etter mitt syn, heller ikke særlig pene. Jeg fjerner de originale dekslene for å ikke pakke forsterkeren mer inn enn den er i dag. For de blir skrekkelig varme om de ikke får stå fritt. Jeg håper da at den varmen som stiger oppover og ut gjennom topprillene, skal trekke med seg kaldere luft fra undersiden. Vi får se om det funker - om dette suger, åker de rett ut.

    BB
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Følger med, skriver ikke mye, men ser og nyter håndverket! :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Litt oppsummering før det er Natta

    Lowther/Supravox

    1.jpg



    Ditto bakfra

    2.jpg



    Strømforsyningen til Supravoxen

    3.jpg



    Tre ganger Philips 9710 M Refurbished at Skedsmokorset

    4.jpg



    Nærfelt

    5.jpg



    Ditto bakfra

    6.jpg



    Brothers In Arms

    7.jpg


    De siste baflene se ikke koblet ennå, men i løpet av morgendagen fyres de - om ikke Henne har andre planer for dagen.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Realityserien ”Den Så Jeg Ikke Komme” lanserer vårens publikumskonkurranse, ”FINN FEIL”.
    Førstepremie er en ukes fottur i Jotunheimen.
    FINN FEIL...

    30.jpg


    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn