Lodding

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    9.726
    Sted
    Kongsberg
    Jeg bruker heller ikke ekstra flussmiddel på 99% av loddinger. Det er i de tilfellene man har utfordringer det er nyttig.
    Skal man lodde bittesmå overflatemonterte ting der beina er bare 0.5mm fra hverandre så hjelper det med å loddetinnet til å trekke seg mot loddepunktene slik at man unngår korslutninger.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    15.092
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Moderne no-clean flussmidler i form av spray, tusjpenn, etc er svært nyttig, særlig ved rep av eldre kretskort... loddinger som blir "kuler" av tinn tyder på for dårlig oppvarming av loddestedet. Loddespissen bør være i samsvar med størrelsen på loddestedet, - en tynn nålespiss for OFM passer dårlig til litt grovere steder som kontakter, brytere etc etc Det er såpass enkelt å skifte spiss på nyere loddestasjoner, og et lite utvalg i spisser er nærmest en nødvendighet.. 2-3 forskjellige duger til det meste...

Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.550
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    33
    Jeg har loddet siden 80-tallet og aldri hatt noen utfordringer med det, men jeg gjenbruker heller ikke loddinger. Fjerner alltid gammelt tinn med tinnsuger, rengjør alle flater og komponenter med isopropanol, har alltid ren loddespiss. Bruker Metcal loddestasjon og wbt sølvtinn. Har fungert så langt.
    Proff!

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.834
    Torget vurderinger
    12
    Jeg bruker heller ikke ekstra flussmiddel på 99% av loddinger. Det er i de tilfellene man har utfordringer det er nyttig.
    Skal man lodde bittesmå overflatemonterte ting der beina er bare 0.5mm fra hverandre så hjelper det med å loddetinnet til å trekke seg mot loddepunktene slik at man unngår korslutninger.
    Da er jeg med. Sjelden jeg lodder smd.

Beretta67

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2024
    Antall liker
    753
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Du må ha «kraftig nok» lodde bolt og tinn med fluss. Greia er at tinnet må varmes FORT opp. For få watt så må det varmes LENGE og alt rundt smelter.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    17.910
    Sted
    Sølvbyen
    ^Vet ikke om det var til meg, men jeg tror jeg har kraftig nok loddebolt. Men det sitter kanskje for smal spiss på til ting med mer gods, som jackplugger og lignende.

IMG_3530.jpeg

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    15.092
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Har nesten maken stasjon... til ting om jack, XLR og slikt bruker jeg 1,2-1,5mm spadespiss ( litt sånn flat i tuppen..)
    80 W er flott til litt grove loddinger... så lenge det er temp.kontrollert, er det bedre med høyere effekt enn for lav.....

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    17.910
    Sted
    Sølvbyen
    Jeg hadde bredere tupp på en annen gammel loddestasjon jeg hadde før, men denne kom bare med en smal en. Får bestille etter hvert så jeg har til forskjellig bruk. 🙂

Dalemark

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    453
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    4
    Sliter med å fjerne en smd spole. Hvordan får jeg av resten av denne? Selve spolen har jeg fått av, men ikke bunnen av den. Tenker å legge på tinn men klarer ikke å få tinnet til å henge da det er for mye feritt rester.

P_20260402_152530.jpg

P_20260402_152722.jpg

Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    9.726
    Sted
    Kongsberg
    Vask med isopropanol og tannbørste med fin, myk bust. Aceton kan brukes med forsiktighet, men det kan misfarge plast på f.eks kondensatorer.
    Legg på flussmiddel av skikkelig kavalitet.
    Varm opp hele kretskortet til 100 grader i en ovn.
    Lodd av.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    9.726
    Sted
    Kongsberg
    Mitt loddeopplegg.
    Tenkte jeg ville dele de erfaringene jeg har skaffet meg opp gjennom årene. Noen gir opp lodding fordi de synes det er vanskelig, og det er jo synd siden lodding faktisk er kjempeenkelt hvis man har riktig utstyr.
    Ja, så kan man hevde at dette gjelder det meste. Det er lettere å sage en planke i to med en god sag osv. men jeg mener lodding skiller seg fra en del andre praktiske ferdigheter ved å bruke et par enkle og billige triks så går lodding fra "umulig" til dritlett.

Loddestasjoner.
    De siste 10 årene har jeg vært gjennom følgende loddestasjoner.
    * Temperaturstyrt Weller 60W med passiv tupp og Pace 80W med passiv tupp. (altså at hele tuppen er en "dum" varmeledende sak). Disse fungerer helt greit så lenge man har tid til å vente på at tuppen blir varm. Den støreste ulempen med disse er at hvis den står der ubrukt i noen minutter så oksiderer tuppen og den må renses. Man bør altså være flink til å skru av så fort man vet det er en stund til neste lodding. Lodder man ikke så ofte er disse gode nok.
    * Metcal 40W. En stor oppgradering siden varmeelementet sitter i tuppen og selv om effekten er lavere så varmer den loddepunktet mer effektivt. Også dyrt, og en ulempe med systemet er at man ikke kan justere temperaturen siden den er låst til tuppen. Det finnes tupper med forskjellige temperaturer, men jeg synes dette er upraktisk siden man da må ha så mange tupper.
    * Weller WD 2M (160W) med WMRP 40W håndsett og WMRT 2x40W tweezer (pinsett). Dette er helt uten tvil det beste og raskeste å lodde med. Man bruker sekunder på å bytte tupp tilpasset det man driver med, og disse tuppene har alle varmeelemtet i tuppen så de blir varme på 3-4 sekunder. Håndsettet har en magnetisk sensor som automatisk skrur av varmen når man setter håndsettet i stativet. Ulempen er prisen som ligger på 15-20k for nytt.
    1775146138569.png

Men det finnes billigere alternativer som bruker samme tupper fra Weller. Jeg har ikke prøvd noen av disse, men jeg vil tro de er tilnærmet like gode eller like gode som originalen siden det er selve tuppen som er er det viktige.
    Kjøpes ferdig:
    169 USD: https://www.crowdsupply.com/sitron-labs/solder-ninja-pen
    120USD: https://www.ebay.com/itm/176263028803

DIY.

Loddetråd og kjemikalier.
    Blyfri loddetråd er blitt ganske bra etterhvert (grønne spoler). Når man lager ting som skal selges må man bruke dette for å overholde kravene.
    Men til hobbybruk velger jeg alltid bly/tinn siden de er enklere å jobbe med. Den gamle rullen fra Biltema er overraskende god, men jeg vet ikke hvordan dagens versjoner derfra er. Cardas loddetinnet er superbra, men relativt dyrt. Den nye favoritten er Mechanic HX-T100 fra Aliexpress. Ikke fordi den er bedre enn Cardas, men den er like god og koster en brøkdel. 350 kroner for 500gram inkludert shipping er billig!! https://www.aliexpress.com/item/100...cbf05cb481fb94bb0f2dec96d71&afSmartRedirect=y

1775146178068.png

ChipQuik SMD4.5NL er en spesiell legering som som smelter på 58 grader. Den er genial når man skal lodde av komponenter med mange bein. Bare klin på dette sammen med flussmiddel på alle beina, og vipps så er den av. Helt genialt.
    KEK er en raring som er fin å bruke hvis man skal lodde på litt vanskelige overflater. (rustfritt stål eller annet). Det spruter som faen, og griser til tuppen, men lar deg altså lodde på ting som ellers er håpløse. (Ha en egen tupp til dette svinet)

Flussmiddel.
    Jeg foretrekker gel-basert flussmiddel siden det ikke fordamper bort så fort. AMTECH fra aliexpress er bra (og svært billig), men den proffe (og mye dyrere) varianten fra MG- chemicals er et hakk bedre.

Vaskemiddel:
    Isopropanol og børster sammen med papir fungerer bra på små områder. 100,-/liter på Biltema.
    Jeg pleier å først bare børste med rikelig med isopropanol så det renner, og så på runde to legger jeg et papir mellom kretskortet og børsten slik at driten suges opp i papiret. Har man god tid kan man la kortet ligge i et bad i en gammel iskremboks i noen timer.
    Jeg har også en ultralydvasker med eget kjemikalie, men det er ikke ofte jeg gidder å kjøre i gang det maskineriet.
    Aceton kan brukes i ekstreme tilfeller. Kretskortene og de fleste komponenter tåler aceton fint.

Loddeteknikk.
    En god lodding skjer nesten av seg selv hvis forholdene er lagt til rette.
    1. Det må være rent
    2. Det som skal loddes sammen må være varmt.

Det er faktisk bare disse to tingene som trengs for en perfekt lodding. Men det er også disse to tingene det ofte syndes mot.

Punkt 1 fikses ved at man før lodding vasker bort fett, skitt og eventuelt oksidbelegg. I tillegg må det være flussmiddel til stede i loddebadet til enhver tid. En feil mange gjør er at flussmiddelet som er inni loddetråden brennes bort ved at man holder på for lenge. Da brenner flussmiddelet bort, og loddingen blir dårlig. Allerede etter 5 sekunder begynner flussmiddelet å forsvinne, og etter 15 sekunder kan du bare drite i det. Da man tilføre nytt flussmiddel.

Punkt 2. Det er egentlig selvfølgelig at hvis to ting skal loddes sammen, så må begge tingene være varme. Men her syndes det ofte. Korrekt teknikk er:
    * Ha en ren tupp
    * Ha et tynt lag eller liten dråpe på tuppen slik at varmeoverføringen til de to delene som skal sammen blir effektiv.
    * Plasser tuppen slik at begge delene blir varme.
    * Vent i 1-3 sekunder(avhengig av størrelsen på delene)
    * Tilfør loddetråd i skjæringspunktet mellom tupp og deler.
    1775150347541.png

Ekstra varme.
    Skal man lodde kretskort med store jordplan som har mye kobber, så er det ofte vanskelig å lodde punktene som er koblet til jord. Dette er fordi jordingspunktet rett og slett ikke blir varmt nok fort nok og man holder på for lenge, det blir svidd, det blir sot og møkk, flussmiddelet forsvinner og det blir bare slit....
    Jobben blir MYE enklere hvis alt varmes opp til en grunnvame fra 80 til 130 grader. En slik pre-heater som kortet festes på gjør loddejobben mye raskere og effektiv. De koster en tusenlapp, men er vel verdt det hvis man lodder en del slike kort.
    1775150724543.png

God lodding :geek:

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn