8
8x12_TOM
Gjest
Hva må til av loddeutstyr for å lodde 10mm2 til disse spadene?
Sist redigert:
Den bør antakelig holde? Men før du bruker den, ville jeg forhørt meg med en elektriker. Pressmomentet er ganske kritisk, så av den grunn....Har denne tangen her. Duger den?
Vis vedlegget 168126
Spørs litt på hvor hardt gods det er i spadene.Har denne tangen her. Duger den?
Vis vedlegget 168126
Ikke så dumt!I sin tid tid klarte jeg å lodde noe lignende med en 40w loddebolt. Alt det feite kobberet drenerte loddebolten ganske effektivt for varme, så jeg tok kokeplata på komfyren til hjelp.
Ved nærmere ettertanke tror jeg nok du har rett i det ja ! den tanga så jo til og være rette typen , hvis vi ikke blir lurt av målestokken da.Tror neppe det er en metode som frister 8x12_TOM!![]()
Du har jo opplevd og sett noen av mine enkle løsninger, så jeg kan vel ikke ses på som så veldig "fin" på detTror neppe det er en metode som frister 8x12_TOM!![]()
Ganske reint kobber, så de er vel ikke så veldig hardeHar denne tangen her. Duger den?
Vis vedlegget 168126
Spørs litt på hvor hardt gods det er i spadene.
JaDenne tangen på bildet er for uisolerte kabelsko. Går den opp til 16mm2 ?
Ehmm, joda! De "løsningene" er observert!Du har jo opplevd og sett noen av mine enkle løsninger, så jeg kan vel ikke ses på som så veldig "fin" på detTror neppe det er en metode som frister 8x12_TOM!![]()
Men denne gangen vil jeg at det skal se sånn nogelunde ut og at det sitter godt.
Er vel over 30cm lang så det er et rimlig godt moment i gapetVed nærmere ettertanke tror jeg nok du har rett i det ja ! den tanga så jo til og være rette typen , hvis vi ikke blir lurt av målestokken da.Tror neppe det er en metode som frister 8x12_TOM!![]()
Ja, det er de nye High-End kablene mineEhmm, joda! De "løsningene" er observert!Du har jo opplevd og sett noen av mine enkle løsninger, så jeg kan vel ikke ses på som så veldig "fin" på detTror neppe det er en metode som frister 8x12_TOM!![]()
Men denne gangen vil jeg at det skal se sånn nogelunde ut og at det sitter godt.
Men av ren nyskjerrighet: Det er terminering av høyttalerkablerdet er snakk om?
Funker nok den men det blir vel ikke så pent, kjenner du ikke en trikker som du kan låne en sekskant press av da, det er standarverktøy for de fleste trikkere.Er vel over 30cm lang så det er et rimlig godt moment i gapetVed nærmere ettertanke tror jeg nok du har rett i det ja ! den tanga så jo til og være rette typen , hvis vi ikke blir lurt av målestokken da.Tror neppe det er en metode som frister 8x12_TOM!![]()
Ikke helt uenig i det!Hadde stolt mer på en abiko sekskant presse enn lodding på den kabelskoen.
Støttes.Funker nok den men det blir vel ikke så pent, kjenner du ikke en trikker som du kan låne en sekskant press av da, det er standarverktøy for de fleste trikkere.Er vel over 30cm lang så det er et rimlig godt moment i gapetVed nærmere ettertanke tror jeg nok du har rett i det ja ! den tanga så jo til og være rette typen , hvis vi ikke blir lurt av målestokken da.Tror neppe det er en metode som frister 8x12_TOM!![]()
Jobber faktisk for en automatiker/elektriker fra en boreplattform akkurat nå - spør han i morgenFunker nok den men det blir vel ikke så pent, kjenner du ikke en trikker som du kan låne en sekskant press av da, det er standarverktøy for de fleste trikkere.Er vel over 30cm lang så det er et rimlig godt moment i gapetVed nærmere ettertanke tror jeg nok du har rett i det ja ! den tanga så jo til og være rette typen , hvis vi ikke blir lurt av målestokken da.Tror neppe det er en metode som frister 8x12_TOM!![]()
Ja, sant nok!Krymping
Har bl.a. den fordelen at kabelen ikke blir stiv pga at tinn trenger innover i kabelen.
Flammekaster lodding![]()
Ga deg jo svar på dette i post 19, i alle fall om det er snakk om en høyttalerkabel, som jeg antar at det er?
Ikke så dumt!I sin tid tid klarte jeg å lodde noe lignende med en 40w loddebolt. Alt det feite kobberet drenerte loddebolten ganske effektivt for varme, så jeg tok kokeplata på komfyren til hjelp.
Kanskje du har kikket på loddeguiden jeg forfattet for noen år siden?
GUIDE: Loddeguide - Hardware.no
Nei, men jeg ser jo at her har jeg en del å lære!Ikke så dumt!I sin tid tid klarte jeg å lodde noe lignende med en 40w loddebolt. Alt det feite kobberet drenerte loddebolten ganske effektivt for varme, så jeg tok kokeplata på komfyren til hjelp.
Kanskje du har kikket på loddeguiden jeg forfattet for noen år siden?
GUIDE: Loddeguide - Hardware.no
Skal man først gå til innkjøp av brenner til ulike formål, så bør heller denne vurderes:Denne ville jeg ha stolt mer på:
Presstang - Biltema
Ved lodding - denne:
Minibrenner, Gourmet - Biltema
som etter lodding kan brukes til Crème brûlée![]()