Lodding av tykke ledere

8

8x12_TOM

Gjest
Hva må til av loddeutstyr for å lodde 10mm2 til disse spadene?

Mundorf_Kobberspader_M6__par_thumb.jpg

Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
En "feit" loddebolt, på minst 160watt! "Been there, done that".
Alternativt en liten gassbrenner.
Har en 100 watter som du gjerne kan få låne, men jeg tror kanskje den blir i minste laget? Slet i alle fall litt med å lodde 6kvmm kabel med den.

Årsaken er at en såpass grov kabel "stjeler" fryktelig mye varme, og dermed får du problemer med at temperaturen blir for lav i forhold til tinnets smeltepunkt.

Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Helt sikkert!
Men da bør man ha tilgang til (dyrt) profesjonelt verktøy - kanskje snakke med en elektriker / installatør om hjelp?

Spørsmålet var jo innledningsvis rettet mot lodding, så derfor formulerte jeg meg slik.
Samtidig vil jeg mene at lodding over tid, vil være et bedre alternativ enn pressing. Sistnevnte metode brukes fortrinnsvis av praktiske og kanskje også kostnadsmessige årsaker, vil jeg anta?

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Til bilstereo, når ikke utseendet betyr noe , har jeg tatt og banket den flat med hammer, det holder bra.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Tror neppe det er en metode som frister 8x12_TOM! ;)

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.463
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
I sin tid tid klarte jeg å lodde noe lignende med en 40w loddebolt. Alt det feite kobberet drenerte loddebolten ganske effektivt for varme, så jeg tok kokeplata på komfyren til hjelp.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Har denne tangen her. Duger den?
Vis vedlegget 168126
Den bør antakelig holde? Men før du bruker den, ville jeg forhørt meg med en elektriker. Pressmomentet er ganske kritisk, så av den grunn....

Men så var det dette med pressing vs lodding da? :confused:
En kombinasjon av dette, er heller ikke å forakte....

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Ved nærmere ettertanke tror jeg nok du har rett i det ja ! den tanga så jo til og være rette typen , hvis vi ikke blir lurt av målestokken da.

8

8x12_TOM

Gjest
Du har jo opplevd og sett noen av mine enkle løsninger, så jeg kan vel ikke ses på som så veldig "fin" på det;)

Men denne gangen vil jeg at det skal se sånn nogelunde ut og at det sitter godt.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Du har jo opplevd og sett noen av mine enkle løsninger, så jeg kan vel ikke ses på som så veldig "fin" på det;)

Men denne gangen vil jeg at det skal se sånn nogelunde ut og at det sitter godt.
Ehmm, joda! De "løsningene" er observert!;)

Men av ren nyskjerrighet: Det er terminering av høyttalerkablerdet er snakk om?

8

8x12_TOM

Gjest

Ehmm, joda! De "løsningene" er observert!;)

Men av ren nyskjerrighet: Det er terminering av høyttalerkablerdet er snakk om?
Ja, det er de nye High-End kablene mine

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
357
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
Hadde stolt mer på en abiko sekskant presse enn lodding på den kabelskoen.

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Antall liker
389
Ved nærmere ettertanke tror jeg nok du har rett i det ja ! den tanga så jo til og være rette typen , hvis vi ikke blir lurt av målestokken da.
Er vel over 30cm lang så det er et rimlig godt moment i gapet
Funker nok den men det blir vel ikke så pent, kjenner du ikke en trikker som du kan låne en sekskant press av da, det er standarverktøy for de fleste trikkere.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Funker nok den men det blir vel ikke så pent, kjenner du ikke en trikker som du kan låne en sekskant press av da, det er standarverktøy for de fleste trikkere.
Støttes.
I alle fall som en bedre løsning enn til tanga som er forevist.

8

8x12_TOM

Gjest
Jobber faktisk for en automatiker/elektriker fra en boreplattform akkurat nå - spør han i morgen

Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Krymping:)
Har bl.a. den fordelen at kabelen ikke blir stiv pga at tinn trenger innover i kabelen.

Flammekaster lodding:(

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Krymping:)
Har bl.a. den fordelen at kabelen ikke blir stiv pga at tinn trenger innover i kabelen.

Flammekaster lodding:(
Ja, sant nok!
Og kan være en ulempe om man ønsker å forlegge kabelen i en "plutselig" sving, nær loddestedet. Men i praksis har vel dette mindre betydning, i alle fall om det er snakk om en høyttalerkabel, som jeg antar at det er?

"Flammekasterlodding" kan fort gå galt, i alle fall uten en viss øvelse / erfaring. Men behersker man denne, er det uproblematisk.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Oooops!
Beklager at jeg overså det!
Men det bekrefter i alle fall antakelsen....;)

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.887
Sted
Hus
Ville brukt en liten propanbrenner til dette à`la de en får kjøpt hos Clas Ohlson eller liknende steder, samt brukt loddetin med sølv i :)

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Ahhh.
Endelig en "loddemedsammensvoren"!;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.648
Torget vurderinger
24
Riktig kombinasjon av presstang og kabelsko (proffverktøy) er det beste. Danner en uløselig forbindelse som ikke oksyderer. Lodding med proff brenner er det nest beste.

Mvh
Gammel montør OG tavlebygger.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Tyypisk av deg å spenne beina under mine "teorier"! ;)

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.813

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.463
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1

Knut Runar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2011
Antall liker
186
Kikket litt på innføring i lodding og sitter igjen med en følelse at dette var veldig harelabb og lite oppdatert.

Har selv lang erfaring i lodding på sivilt og industrielt utstyr, også flyradar system, så jeg er sertifisert og har litt erfaring.

Først et kort råd, (Ta det som en ordre).
1. Ta tinnsugeren i din beste kaste hånd. gå ut på verandaen eller aller best ut på nærmeste kai.
Bøy kastearmen bakover og foreta noen gjentagende kastebevegelser for å varme opp.
Iden siste kastebevegelsen legger du all fraft i bevegelsen og fullfører perfekt ved å slippe taket i tinnsugeren , slik du gjør med en snøball.
Betrakt faenskapens perfekte flyvetur mot sitt endelikt....

Hvorfor?...... Jo, dagens følsomme elektronikk og tynne printbaner kan fort skades av tinnsugerens slag, eller rekylen når den suger/slår.
Dette har skadet mangt et følsomt og kortbart elektronikk utstyr. På Tandbaerg Data ble de samlet inn og kastet.......

Kjøp og benytt sugelisse, eller kjøp en sugestasjon. De er mye mere skånsomme med print og elektronikk.

2. Når du skal lodde ut en komponent, så ikke gjør det.... Ta heller og klipp den ut med en avbiter, og lodd ut loddebena som står igjen.
Dette skalder printet aller minst, og brukte komponenter er av og til ikke til å stole på, og du innfører et usikkerhetsmoment i systemet.

Mange nye timer med feilsøking og kreativt bannskap pluss faren for å skade andre komponenter.

Lodding etter flammekastermetoden.......sukk....( myyyye bannskap.....)

Dette er å annse som raskeste vei til dårlige loddinger. Kald lodding, brent lodding, tørr lodding overflateoksyder....

La meg si det på en annen måte...
Dersom du er tilhenger av god lyd, og det er du vel når du leser her, så har du tatt deg råd til dyrt HIFI-utstyr.
Da tar du deg også råd til å fullføre med stil. Spør hos et innstallasjons selskap om de ikke kan klemme på dette for deg.
Det skal de neppe ha mange kronene for.

Har du tatt skrittet, og kjøpt deg Porche eller Jaguar.... eller en Ferrari, for den sakens skyld, så går du ikke på akkord med kvalitet og kjøper "smale pingledekk".....
Du skal ha breie skikkelige lisser av kvalitet....

Piont taken....!!!!

Dersom du er i Oslo området og i beita for litt lodding, så kontakt meg.

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
172
Sted
Nes Romerike
Utgangstransisorer/rørsokler er vel oftest loddet på printet? Ledningene til utgangsterminalene er vel loddet? Blir vel aldri feil å lodde, men kanskje man burde gå helt inn til printet med høyttalerledningen? Nei, inn til transistoren. Fortvil ikke, bare litt sarkasme på formiddagen.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
21.021
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Denne ville jeg ha stolt mer på:

Presstang - Biltema

Ved lodding - denne:

Minibrenner, Gourmet - Biltema

som etter lodding kan brukes til Crème brûlée ;)
Skal man først gå til innkjøp av brenner til ulike formål, så bør heller denne vurderes:
Gassbrenner - Biltema

Den er "kraftig" nok til å bruke til andre ting også. Jeg har ikke testet akkurat denne, men har en tilsvarende type av fabrikat OxyTurbo (som faktisk er en merkevare) som nok har høyere kvalitet. Claes Ohlsson hadde den tidligere. Tror Jula har noe OxyTurbo i sitt sortiment.
Jeg har brukt denne til både karosseritinning (for de som har skjønt at sparkel er roten til alt ondt) :) , varming av tynnplater for bøying, krymping mm.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.813
Hmm synes det Sugetråd/sugelisse har det med at ikke virke hvis det har ligget et halvt års tid. Jeg har forøvrigt fået et 20 benn multiconnector ud af et gennempleteret print. Kom masse loddetin på og trak det ud mens tinnet var flydende. :cool::cool::cool:

Knut Runar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2011
Antall liker
186
Jeg har også benyttet denne metoden, men det er en viss fare for at printet overvarmes. Da kan loddelandet lett skades.
Derfor er dette en metode som jeg utelukkende anbefaler folk som har erfaring med lodding.

Forsøk å tilsette litt nytt tinn på sugelissen. dårlig suge effekt i lissen kan være en utfordring, men det er en langt mindre utfordring enn et skadet print for en "selvutlært" nybegynner med kraftig blåselampe og fraværende selvbeherskelse.

Ta til vettet folkens...... Det er ikke alt du reparerer selv på bilen heller, uten en stor posjon forkunnskap eller erfaring...... Håper jeg da.

Topp Bunn