Lodding av tykke ledere

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
16.097
Antall liker
21.040
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
...men det er en langt mindre utfordring enn et skadet print for en "selvutlært" nybegynner med kraftig blåselampe og fraværende selvbeherskelse.

Ta til vettet folkens...... Det er ikke alt du reparerer selv på bilen heller, uten en stor posjon forkunnskap eller erfaring...... Håper jeg da.
Forstår hva du advarer mot- og informerer om her - nyttig info.

Men, nå er det vel litt forskjell på lodding på tynne printbaner kontra trådstarters spm om lodding/terminering av 10mm2 kabel mot tilhørende spade.:)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
18.908
Antall liker
17.089
Sted
Sølvbyen
Hmm synes det Sugetråd/sugelisse har det med at ikke virke hvis det har ligget et halvt års tid. Jeg har forøvrigt fået et 20 benn multiconnector ud af et gennempleteret print. Kom masse loddetin på og trak det ud mens tinnet var flydende. :cool::cool::cool:
Jeg oppbevarer både loddelisse og loddetinn i en lynlåspose fra Elfa, og der har de ligget i flere år uten å forringes merkbart. Det er såklart ikke lufttett, men begge deler funket upåklagelig for bare et par uker siden når jeg brukte det sist.

Var faktisk nettopp dette med å skulle lodde 4mm2 høyttalerkabel med vanlig, tynnspisset loddebolt inn i trange og dype bananer som gjorde at jeg måtte fram med loddelissa. Den ene fasen ble perfekt, men på den andre fikk jeg den ikke ordentlig inn sånn at isolasjonen smeltet og ble ødelagt fordi jeg brukte for lang tid.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.142
Kikket litt på innføring i lodding og sitter igjen med en følelse at dette var veldig harelabb og lite oppdatert.

Har selv lang erfaring i lodding på sivilt og industrielt utstyr, også flyradar system, så jeg er sertifisert og har litt erfaring.

Først et kort råd, (Ta det som en ordre).
1. Ta tinnsugeren i din beste kaste hånd. gå ut på verandaen eller aller best ut på nærmeste kai.
Bøy kastearmen bakover og foreta noen gjentagende kastebevegelser for å varme opp.
Iden siste kastebevegelsen legger du all fraft i bevegelsen og fullfører perfekt ved å slippe taket i tinnsugeren , slik du gjør med en snøball.
Betrakt faenskapens perfekte flyvetur mot sitt endelikt....

Hvorfor?...... Jo, dagens følsomme elektronikk og tynne printbaner kan fort skades av tinnsugerens slag, eller rekylen når den suger/slår.
Dette har skadet mangt et følsomt og kortbart elektronikk utstyr. På Tandbaerg Data ble de samlet inn og kastet.......

Kjøp og benytt sugelisse, eller kjøp en sugestasjon. De er mye mere skånsomme med print og elektronikk.

2. Når du skal lodde ut en komponent, så ikke gjør det.... Ta heller og klipp den ut med en avbiter, og lodd ut loddebena som står igjen.
Dette skalder printet aller minst, og brukte komponenter er av og til ikke til å stole på, og du innfører et usikkerhetsmoment i systemet.

Mange nye timer med feilsøking og kreativt bannskap pluss faren for å skade andre komponenter.

Lodding etter flammekastermetoden.......sukk....( myyyye bannskap.....)

Dette er å annse som raskeste vei til dårlige loddinger. Kald lodding, brent lodding, tørr lodding overflateoksyder....

La meg si det på en annen måte...
Dersom du er tilhenger av god lyd, og det er du vel når du leser her, så har du tatt deg råd til dyrt HIFI-utstyr.
Da tar du deg også råd til å fullføre med stil. Spør hos et innstallasjons selskap om de ikke kan klemme på dette for deg.
Det skal de neppe ha mange kronene for.

Har du tatt skrittet, og kjøpt deg Porche eller Jaguar.... eller en Ferrari, for den sakens skyld, så går du ikke på akkord med kvalitet og kjøper "smale pingledekk".....
Du skal ha breie skikkelige lisser av kvalitet....

Piont taken....!!!!

Dersom du er i Oslo området og i beita for litt lodding, så kontakt meg.
Harelabb eller ei, Knut Runar:
Loddeguiden var ikke ment som et grunnlag for hverken sertifisering eller noe som kunne munnet ut i en pedagogisk embedseksamen hva loddingens kunst angår.
Derimot var den ment som en enkel og lettfattelig innføring i prinsippene omkring lodding, og de forskjellige metoder man kan anvende i alternative sammenheng.

Jeg fikk faktisk mange positive tilbakemeldinger fra folk som leste guiden for noen år siden, og som etterhvert prøvde seg i "faget".
At den ikke er holdbar i "profesjonell" sammenheng, har jeg ingen problemer med å akseptere.

Du får ta det som den er ment å være - en guide, og ikke et grunnlag for en faglig eksamen! :)

--
Men nå er jeg spent på hvordan det har gått med 8x12_TOM's kabler og kabelsko?
Det får vi vel se, etterhvert....
 
8

8x12_TOM

Gjest
:)

--
Men nå er jeg spent på hvordan det har gått med 8x12_TOM's kabler og kabelsko?
Det får vi vel se, etterhvert....
Kablen er ennå trygt forvart på rull og kabelskoene ligge fortsatt i en lite blank plastpose.

Mangler noen små deler. En liten aluhylse som monteres i overgang til splitten i hver ende
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
309
Antall liker
117
Dere som er så VELDIG positive til presskobling - har åpenlyst ikke sett 10 år gamle bilers presskoblinger - som må antages at være så professionelt utført som det er mulig(batteri og jord)...:(

Sammenligningen av en liten gassbrenner mot lodding på print får stå for seg selv - det hverken er måten at gjere DET på - eller tema i strengen her.

Ut over dette og diverse påstande - er gasslodding til emner med mer betydelig tyngde definitivt overlegen selv store elektriske loddekolber, eneste som er bedre er oxy-ace - men det er det ikke de fleste tilgjengelig.

Princippet ved enhver lodding er at varme opp emnet til over smeltepunkt for loddemiddel - og så tilføre dette slik kapillæreffekten trekker dette inn. Mest presis og raskeste oppvarming der hvor det ønskes er oxy-ace, deretter en finstrålet gassbrender og på slutten av rangstigen en loddebolt - som må overføre varmen akkurat i kontaktpunktet mellom kobber-bolten og loddeemnet. Og i aktuelle casus blir det da slikt at denne må holdes mot hylsen, via hylsen og evt. mellomliggende luft imellom hylse og kabel sluttelig overføre nok varme også til kabel (og motsatte del av hylsen) - slik det hele når opp i området 360 grader - helst også så rask at mindst mulig isolasjon på kabel smelter. Og her kommer tidsaspektet inn. Desto raskere du lokalt får opp temperatur til relevant punkt - desto mindre "kollateral damage" får du!

De som advokerer for loddebolt som bedste løsning - kan ikke være "helt i lodd"...;-) - og - presskoblinger er LANGT IFRA så perfekte som andre advokerer for heller!
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.142
En helt annen sak:
Er disse kablene tenkt brukt på basstårnene?
Uansett så er det en ganske "tøff" dimensjonering, ikke minst fordi jeg kjenner ganske godt til hvilke avstander det er snakk om, mellom forsterker og basstårn.
Normalt, vil vel et kabeltverrsnitt på halvparten av den aktuelle være helt greit? I alle fall mtp strømtrekk / spenningsfall i de aktuelle lengdene.

Om det er snakk om en slags helgardering, så er jeg uansett med på den. Jeg følger gjerne slike "spilleregler" selv, for å eliminere eventuelle mistanker om at tverrsnittet kanskje ikke er godt nok.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.142
Dere som er så VELDIG positive til presskobling - har åpenlyst ikke sett 10 år gamle bilers presskoblinger - som må antages at være så professionelt utført som det er mulig(batteri og jord)...:(

Sammenligningen av en liten gassbrenner mot lodding på print får stå for seg selv - det hverken er måten at gjere DET på - eller tema i strengen her.

Ut over dette og diverse påstande - er gasslodding til emner med mer betydelig tyngde definitivt overlegen selv store elektriske loddekolber, eneste som er bedre er oxy-ace - men det er det ikke de fleste tilgjengelig.

Princippet ved enhver lodding er at varme opp emnet til over smeltepunkt for loddemiddel - og så tilføre dette slik kapillæreffekten trekker dette inn. Mest presis og raskeste oppvarming der hvor det ønskes er oxy-ace, deretter en finstrålet gassbrender og på slutten av rangstigen en loddebolt - som må overføre varmen akkurat i kontaktpunktet mellom kobber-bolten og loddeemnet. Og i aktuelle casus blir det da slikt at denne må holdes mot hylsen, via hylsen og evt. mellomliggende luft imellom hylse og kabel sluttelig overføre nok varme også til kabel (og motsatte del av hylsen) - slik det hele når opp i området 360 grader - helst også så rask at mindst mulig isolasjon på kabel smelter. Og her kommer tidsaspektet inn. Desto raskere du lokalt får opp temperatur til relevant punkt - desto mindre "kollateral damage" får du!

De som advokerer for loddebolt som bedste løsning - kan ikke være "helt i lodd"...;-) - og - presskoblinger er LANGT IFRA så perfekte som andre advokerer for heller!
Haha, for ordkløveri! ;)

Hvorfor skal ikke en loddebolt være god nok, så lenge den har tilstrekkelig effekt?
Hele poenget er jo å tilføre nok varme på kortest mulig tid, i den forstand som at man da reduserer et aksellererende oksidasjonsprosess i kobberet eller metallet det ellers er snakk om. (Kobber , messing, osv).
Noe som alternativt, kan avhjelpes via bruk av loddevann / loddepasta.
En sekundær effekt, er at man dermed også begrenser varmespredningen videre inn i kabelen, og dermed reduseres også muligheten for skade på kabelens isolasjon.

Ellers er det vel ingen som har nevnt noe om bruk av gassbrenner mot lodding på et printkort?
Det bør være ganske åpenbart, selv for uinvidde, at dette er en HELT forkastelig tanke.

Presskoblinger: En skikkelig og profesjonelt utført pressing med riktig verktøy, vil som regel være god nok for mange års bruk, i det minste innendørs!
Men jeg fabulerer gjerne litt omkring kombinasjonen av pressing og lodding, i ytterste konsekvens.

Selv om oksidasjon i en god pressing sannsynligvis kan elimineres, så er det likefullt en viss mulighet for at den over tid, kan oppstå. Den vil jo uansett aldri bli 100% lufttett, og dermed finnes risikoen.
Prikken over I'en, må derfor bli å forsegle pressingen vha loddetinn / kapillæreffekten. Da har man dermed helt utelukket muligheten for oksidasjon mellom kabel og kabelsko.
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
309
Antall liker
117
Ikke "Sofist" eg...:)

Men oxidasjon under selve loddingen er et ikke-tema al den stund alle relevante loddemidler inneholder flux som netop er tilsatt for at fjerne denne.

Og så til oppvarmningen. En god kraftig loddebolt holder kanskje 500 grader - som plasseres (på rund gjenstand) på ET (relativ lite) punkt - og skal overføre denne til hele kabelskoen og innliggende 10mm2 kobber (som riktignok er en av de allerbeste varmeledere).

En minigasbrenner holder 1500 grader - og i tillegg vil en rund gjenstand pga. aerodynamikk få en luftstrømmen fra brenderen til at følge denne hele veien rundt frasett et ganske lite punkt diametralt motsatt av hvor flammen rettes. En oxy-ace -brender holder rundt 3600 gr - og er markant bedre til raskt og nøyagtig få opp temperatur akkurat hvor du ønsker end en gassbrender! Tåler ingen sammenligning!

Da bør det være relativ åpenlyst hvilkt prinsiptt er best til raskest få hele cølamitten opp til passelig over smeltepunktet for tinnet (+/- diverse tilsettningsmidler (sølv og guld vil jo uansett aldri smelte i en mjuklodding - men har kanskje en gunstig effekt likevel?? - om ikke annet så for bunnlinien på rekneskabet hos produsenten :)
 
8

8x12_TOM

Gjest
En helt annen sak:
Er disse kablene tenkt brukt på basstårnene?
Uansett så er det en ganske "tøff" dimensjonering, ikke minst fordi jeg kjenner ganske godt til hvilke avstander det er snakk om, mellom forsterker og basstårn.
Normalt, vil vel et kabeltverrsnitt på halvparten av den aktuelle være helt greit? I alle fall mtp strømtrekk / spenningsfall i de aktuelle lengdene.

Om det er snakk om en slags helgardering, så er jeg uansett med på den. Jeg følger gjerne slike "spilleregler" selv, for å eliminere eventuelle mistanker om at tverrsnittet kanskje ikke er godt nok.
Nei de skal brukes til mellomtone/diskant - bassene er tiltenkt kobberskinner på 4x12mm. Nattesøvn er viktig vet du:)

Er klar over at dette er overkill, men dette er ting jeg får skaffet for slikk og ingeting
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
309
Antall liker
117
10mm2 til mellomtone?? - gla ikke jeg er din nabo! Holder vel bra til 36 amp(+) - (som iøvrig en 1mm2 kabel fint kan overføre - men ikke over noe lengre tid). Har du en solid forsterker med 48v peak - så har du dimensjonert for ca. 1700 Watt+ KONSTANT belastning...- på mellomtone og diskant...

Og til et lite aluminiumsmelteverk på bassen....!!!
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.142
Ikke "Sofist" eg...:)

Men oxidasjon under selve loddingen er et ikke-tema al den stund alle relevante loddemidler inneholder flux som netop er tilsatt for at fjerne denne.

Og så til oppvarmningen. En god kraftig loddebolt holder kanskje 500 grader - som plasseres (på rund gjenstand) på ET (relativ lite) punkt - og skal overføre denne til hele kabelskoen og innliggende 10mm2 kobber (som riktignok er en av de allerbeste varmeledere).

En minigasbrenner holder 1500 grader - og i tillegg vil en rund gjenstand pga. aerodynamikk få en luftstrømmen fra brenderen til at følge denne hele veien rundt frasett et ganske lite punkt diametralt motsatt av hvor flammen rettes. En oxy-ace -brender holder rundt 3600 gr - og er markant bedre til raskt og nøyagtig få opp temperatur akkurat hvor du ønsker end en gassbrender! Tåler ingen sammenligning!

Da bør det være relativ åpenlyst hvilkt prinsiptt er best til raskest få hele cølamitten opp til passelig over smeltepunktet for tinnet (+/- diverse tilsettningsmidler (sølv og guld vil jo uansett aldri smelte i en mjuklodding - men har kanskje en gunstig effekt likevel?? - om ikke annet så for bunnlinien på rekneskabet hos produsenten :)
Ja, en oxy-ace brenner er helt klart et meget godt alternativ, og kanskje også det beste?
Jeg har faktisk et slikt sett stående, som består av to flasker på ca en liter hver, med tilhørende brennerspisser.
Men jeg våger å påstå, at slikt neppe er allemannseie?

Varmeoverføringen fra loddebolt til rund gjenstand, kan jo lett aksellereres ved å tilføre litt tinn mellom bolt og den runde gjenstanden ( kabelskoen), og dermed vil man langt på vei eliminere problemet. Jeg tar for gitt at du er klar over det, og leser din argumentasjon som et kverulerende lite innspill.
Og det er jo greit nok!
Så lenge vi kan utveksle synspunkter og meninger på et saklig og behagelig nivå, er jeg lutter øre! :)
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.142
En helt annen sak:
Er disse kablene tenkt brukt på basstårnene?
Uansett så er det en ganske "tøff" dimensjonering, ikke minst fordi jeg kjenner ganske godt til hvilke avstander det er snakk om, mellom forsterker og basstårn.
Normalt, vil vel et kabeltverrsnitt på halvparten av den aktuelle være helt greit? I alle fall mtp strømtrekk / spenningsfall i de aktuelle lengdene.

Om det er snakk om en slags helgardering, så er jeg uansett med på den. Jeg følger gjerne slike "spilleregler" selv, for å eliminere eventuelle mistanker om at tverrsnittet kanskje ikke er godt nok.
Nei de skal brukes til mellomtone/diskant - bassene er tiltenkt kobberskinner på 4x12mm. Nattesøvn er viktig vet du:)

Er klar over at dette er overkill, men dette er ting jeg får skaffet for slikk og ingeting
Og da er det jo bare å klinke til! ;)

Er samtidig litt spent på hvordan du har tenkt å løse tilkobling av 4x12mm kobberskinner på høyttalerterminaler / forsterkeri?
Meeen, det er vel der den 10kvmm-kabelen kommer inn i bildet, som en overgang?

Nattesøvnen er nok i alle fall reddet, i forhold til den som måtte mene noe om strømtrekk og spenningsfall i for tynne høyttalerkabler! :cool:
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
309
Antall liker
117
Helt enig at med tinn på spissen går det raskere. Og ennå bedre om man klarer at fortinne kobberet før det føres inn i kabelskoen - kommer her litt an på hvor store marginaler en har...

Personlig helder jeg mest til at trekke over kabel en krympeslange, dra den opp, presskoble først - og så lodde for isolere mod oxygen i luften. Og da blir det ikke så viktig heller om en nytter ene eller andre - for krympeslangen kan dras ned og skjule evt. boblinger/misfargninger på kabel-isolasjonen...:)
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.142
Nettopp!
Da er vi i bunn og grunn enige, også hva gjelder det estetiske! :)
En passelig krympestrømpe over overgangen mellom kabel og kabelsko, ser alltid bra ut! Noe jeg bestandig forsøker å gjennomføre, så sant det er praktisk mulig.
 

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Innlegg
763
Antall liker
389
Ser ikke helt problemet med oksydering, press på kabelsko, krympestrømpe med lim og en kladd smeltelim i hullet foran på kabelskoen. da er det null tilgang på oksygen.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.142
Jaaaada, det er selvsagt et alternativ.....
 
8

8x12_TOM

Gjest
En helt annen sak:
Er disse kablene tenkt brukt på basstårnene?
Uansett så er det en ganske "tøff" dimensjonering, ikke minst fordi jeg kjenner ganske godt til hvilke avstander det er snakk om, mellom forsterker og basstårn.
Normalt, vil vel et kabeltverrsnitt på halvparten av den aktuelle være helt greit? I alle fall mtp strømtrekk / spenningsfall i de aktuelle lengdene.

Om det er snakk om en slags helgardering, så er jeg uansett med på den. Jeg følger gjerne slike "spilleregler" selv, for å eliminere eventuelle mistanker om at tverrsnittet kanskje ikke er godt nok.
Nei de skal brukes til mellomtone/diskant - bassene er tiltenkt kobberskinner på 4x12mm. Nattesøvn er viktig vet du:)

Er klar over at dette er overkill, men dette er ting jeg får skaffet for slikk og ingeting
Og da er det jo bare å klinke til! ;)

Er samtidig litt spent på hvordan du har tenkt å løse tilkobling av 4x12mm kobberskinner på høyttalerterminaler / forsterkeri?
Meeen, det er vel der den 10kvmm-kabelen kommer inn i bildet, som en overgang?

Nattesøvnen er nok i alle fall reddet, i forhold til den som måtte mene noe om strømtrekk og spenningsfall i for tynne høyttalerkabler! :cool:
Har vel egentlig sovet godt med det jeg har brukt til nå, og lyden/dynamikken har jo ikke vært så ille den heller.
Men så er det dette med feelgood følelsen da. Dette vil jo unektelig se noe bedre ut enn luftstrekket som til daglig er i bruk
 
Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.142
Hehe. Har vel allerede (forsiktig) kommentert "luftstrekket" mellom forsterkeri og mellomtone -diskant?
Men etter hva jeg forstod, så var vel den kabelstumpen en velrennomert utgave av arten?
Uten at jeg dermed har oppfattet effekten av denne som negativ, bevares vel!

Men så er det jo dette med feelgood-følelsen ja, og medfølgende nattero. Begge deler er jo positive begreper å ta med seg, så det er jo ikke noe å nøle med. ;-)
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
309
Antall liker
117
Som Mae West engang ble sitert: "To much of a good thing is wonderfull" :)
 
Topp Bunn