LMS (Logitech Media Server) - Teknisk diskusjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips. Kvikk som jeg er installerte jeg 8.4.0 nå. :)
    Og nå 8.5.0. I'm on a roll!

    Og så har jeg funnet ut hvorfor jeg ikke kommer på trådløst nett med mine lite brukte SB Radioer lenger. Fikk ny ruter for en tid tilbake. Wifi 6. Radioene fikser ikke Wifi 6-interferens.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Og nå 8.5.0. I'm on a roll!

    Og så har jeg funnet ut hvorfor jeg ikke kommer på trådløst nett med mine lite brukte SB Radioer lenger. Fikk ny ruter for en tid tilbake. Wifi 6. Radioene fikser ikke Wifi 6-interferens.
    Jeg er på v9.0.0 ;)

    Samme med en av min gamle Touch. Jeg har måtte holde en gammel wifi router gående her hvor jeg stengte ned 5G og kun har 2.4GHz gående til Touch og noen såkalte smartdevicer som også krangler på nye WF6.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg strakk heldigvis ethernet fra kontoret (der porten til resten av verden er) til stereoveggen da vi flyttet inn og bygde om i 2007, så jeg har ikke trengt å sjekke om Touchen min fikser den nye ruteren.

    Jeg skumleser meg til at de har ordnet en firmware til Touch som fikser problemet for den, men at så ikke er tilfelle for Radio.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Jeg kjører communety firmware, men måtte likevel bruke 2.4GHz med 802.11g spec
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Slet veldig med at jeg måtte restarte radioen.
    Installerte community firmware og aktiverte "arp watch dog.

    There is a new menu item in this build, under Settings - Advanced - Networking, labeled “Wifi Robustness Options”

    In there you will find two new options: Enable ARP watchdog, and Disable legacy 802.11b.

    Both are disabled by default, however I recommend enabling at least the ARP watchdog.

    Please note that if you modify either setting, when you exit that menu, the network stack will get restarted, meaning there will be a slight delay and the network icon will turn red and then - hopefully - reconnect and turn white again.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og der var den første radioen oppe igjen. Takk for hjelpen, @janghell og @PeriodeLytter!
    Jeg klikket både på Enable ARP watchdog og Disable legacy 802.11b. Virker det så virker det. :)
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Fort Fortere Forterest - Om noen har lyst å forsøke å kjøre LMS sin cache på RAM disk.

    Dette er et rent bash script med ganske mye feilskjekking. Likevel oppfordrer man til å ta back-up som beskrevet i veiledning i linken under.

    pi@LMS5:~ $ bash ./lms2ram.sh -v
    Free memory: 7342MB before RAM-disk is mounted
    RAM-disk size: 120MB
    Check and clean up any faulty exit
    Directory size: 101M /var/lib/squeezeboxserver/cache
    Set CPU scaling governor (clock speed) to 'performance'
    CPU speed: 2400000
    Stop LMS will update and close all temporary files from SQLite, Spotty and others
    Create mount point: /mnt/ramdisk
    Mount RAM-disk:
    sudo mount -t tmpfs -o size=120M lmsramdisk /mnt/ramdisk
    RAM-disk successfully created - 120MB
    Copy content from /var/lib/squeezeboxserver/cache to RAM-disk
    Verify file and directory count:
    OK - 713 files and directories
    Change name of original /var/lib/squeezeboxserver/cache to /var/lib/squeezeboxserver/cache~
    Create symlink to RAM-disk: /var/lib/squeezeboxserver/cache
    Start monitoring of files: 'modify, create, delete'
    Use [Ctrl+C] to exit:
    ---------------------

    Let inotifywait have a few seconds to register all files on RAM-disk before starting LMS
    Start Logitech Media Server using RAM-disk for SQLite and plugins

    fontcache.aarch64-linux.bin (1)
    spotty/00042023ac3f/credentials.json (2)
    spotty/00042023ac3f/volume (3)
    updates/fab4.version.tmp (4)
    cache.db (5)
    ^C ...we traped an exit signal
    Will try save new and changed files back to storage
    Stop LMS will update and close all temporary files from SQLite, Spotty and others
    Sleep 0.2 seconds, give LMS some time to clean up temporary files
    Start filecount: 713 - End filecount: 713
    Copy new and changed files from RAM-disk back to storage
    Copy: fontcache.aarch64-linux.bin
    Copy: spotty/00042023ac3f/credentials.json
    Copy: spotty/00042023ac3f/volume
    Gone: updates/fab4.version.tmp - file or directory no longer exist
    Copy: cache.db
    Total files copied: 4
    Remove symbolic link: /var/lib/squeezeboxserver/cache
    Change directory name back to original: /var/lib/squeezeboxserver/cache
    Start Logitech Media Server from standard drive
    Set CPU scaling governor back to ondemand
    Umount RAM-disk and remove mount point
    Successful exit ./lms2ram.sh PID: 6684

    Edit: Om noen har lasted ned denne oppdater den gjerne til nyere versjon. Når dette skrives v0.0.3

    Oppdaget om man kjører den via ssh terminal, da typisk i --verbose modus og man av ulike grunner mister ssh oppkobling kan den snuble. Jeg er ikke sikker på det faktisk er scriptet som er årsak, men jeg har to ganger nå fått en skadet partisjon etter ha mistet ssh sesjonen når laptop gikk i dvale.

    I forsøk på å være smart forsøkte jeg opprinnelig fange alle de vanlige avsluttningsignalene som Linux sender til applikasjoner. Det kan tenkes at dette feilaktig trigget lagre funksjonen når ssh kobling brytes og programmener ikke gies mulighet til å stenge ned på skikkelig vis.

    Det er også lagt til en forsinkelse på halvannet sekund før den starter å lagre filer tilbake til µSD kortet. Dette for å sikre mot at programmet formoderlig skulle motta avsluttningsignal når strømmen blir borte. Trolig smør på flesk siden programmt nå kun lytter til SIGINT og SIGTERM. Og så vidt jeg klarer finne trigges ikke disse av systemfeil.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Styre spiller fra terminal - Mulig interesse for dem som tenker lage seg navigasjon med knapper tilknyttet GPIO.
    Bash:
    # echo "spiller_mac_adr kommando" >/dev/tcp/lms_adr/cli_port
    
    echo "d8:3a:dd:46:ef:04 play" >/dev/tcp/192.168.10.10/9090
    echo "d8:3a:dd:46:ef:04 pause" >/dev/tcp/192.168.10.10/9090
    
    # om navneoppslag fungerer på lokalnettet
    echo "d8:3a:dd:46:ef:04 mixer volume 72" >/dev/tcp/rpi3/9090

    Har man behov for å tenne lysdioder eller oppdatere LCD skjerm med info fra CLI kan man bruke såkalt omdirigering med exec til å løse dette uten behov for å installere telnet klient.
    Bash:
    #!/usr/sbin/env bash
    
    lmsaddr="192.168.0.12"
    cliport="9090"
    
    # trap 'do_before_exit' SIGINT SIGTERM
    
    function urldecode() {
        local url_encoded="${1//+/ }"
        printf '%b' "${url_encoded//%/\\x}"
    }
    
    # connect to cli server
    exec 37<>/dev/tcp/"$lmsaddr"/"$cliport"
    
    # send command to LMS
    # note some player send pause 0/pause 1 while others like squeezelite will use play/pause
    echo -e "00:00:00:00:00:00 subscribe play,pause" >&37
    
    # read characters from cli return stream
    while IFS= read -r -d '' -n 1 char; do
        if [[ "$char" == $'\n' ]]; then
            decoded_line=$(urldecode "$current_line")
            echo "$decoded_line"
            current_line=""
        else
            # accumulate characters until newline
            current_line="$current_line$char"
        fi
    done <&37
    
    # close redirection
    exec 37>&-
    exit 0
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Vedrørende hastighet fra post #159 - Med ekstern USB3 SSD får man en intressante observasjon. Og det er at i direct mode skriver den raskere enn den leser? Som tidligere nevt er jeg ikke sikker på om 'dd' gir oss den fulle sannheten med en idiot som meg bak tastaturet.

    Samsung T7 Shield 4TB - RPi5 8GB Rev 1.0 med CPU låst til 2,4GHz
    Bash:
    Write direct: 26.9 MB/s
    Write nocache: 838 MB/s
    
    Read direct:  20.4 MB/s
    Read nocache: 343MB/s
    Edit: Erfarte at når man benytter 'dd' iflag til nocache endrer resultatet seg etter ha kjørt den et par ganger. Hvor den først gir meg hastighet som om den leser cashe, men etter noen repetisjoner gir mer vetuge resultater.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Material Skin - En liten sak som kanskje ikke er så kjent er hvordan Material Skin nytter cookies til konfigurasjon av brukerflaten. Altså at man kan ha ulike oppsett på sine nettbrett, telefon datamaskin.

    1711539199907.png


    Hvor jeg lærte at oppdateringer av programmet ikke alltid oppdaterer eksisterende "kaker". Dette viste seg da jeg pinnet en av NRK favorittene til startskjermen fikk jeg et nytt icon på startskjermen som de andre NRK kanalane ikke hadde. Løsningen for å tilfredstille OCD genet ble å un-pin de eldre snarveiene og pinne dem på nytt.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Vet ikke om andre har lagt merke til det. Men i versjon 9 er ikke lenger LMS Logitech Media Server.
    Dette er hva man nå får opp Lyrion Music Server
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Logitech har nok ønsket å distansere seg fra prosjektet for å unngå tvister som måtte oppstå med dem som kommeriselt selskap vs hva man kan finne på å lage i open source samfunnet utenfor deres kontroll.

    Intern i koden er det fortsatt det opprinnelige navnet SqueezeBoxServer som gjelder og jeg var spendt på om det ville bli tatt fram igjen. Trolig har man funnet at LMS er så etablert på folkemunne at man har funnet det best å fortsette med denne TBF og bare endre underliggende betydning.

    1712055243690.png
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    TIDAL - En egenskap jeg har merket meg med den nye Tidal pluggen er den er dønn stabil til tross for sine mange mangler.

    Mens Spotify uansett hvilken metode man spiller av musikk med alltid stopper etter noe tid mener jeg merke at Tidal ikke har denne irriterende egenskapen. Jeg har (mulig feilaktig) konkludert med Spotify gjør dette med hensikt for å spare penger slik vi kjenner fra Netflix som etter noe tid gir oss dialog om vi ønsker å se videre. For å teste Tidal laget jeg derfor en spilleliste på 400+ låter og vi er nå mer enn 36 timer inn og Tidal spiller fortsatt uavbrutt :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn