Living Voice - Den flotte stemmen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    867
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Hei.

    Flott og se at det er kommet versjon 3 med ny diskant og nye kabinett på alle Auditorium-modellene til Living Voice og at prisene er gått noe ned. Artig også at det kommer nye Internett-sider til dette merke. Håper bare at Norge kan få ny importør som kan bry seg mer om dette flotte merke enn hva tidligere importør har gjort.
    Absolutt ingen informasjon hadde vedkommende om Living Voice som han skulle selge. Det er mange av oss som ikke er på Facebook og over hodet ikke ønsker dette heller. Da blir det så dumt at vedkommende firma står som importør på Living Voice sine sider, men jeg gjentar, ABSOLUTT INGEN INFORMASJON står på så kalt importør sine sider. Ingen priser, INGEN TING. Skal kjøpe dette merket snart, så jeg håper Norge får en ny importør som bryr seg om hva han selger.

    Mvh
    Palle
    Spesielt dumt er det jo også siden jeg ikke har hatt Living Voice siden 2014. Hvorfor Endpoint står der fremdeles har jeg ingen anelse om.

    Mvh
    Tom Egil
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    431
    Antall liker
    287
    Hei Living Voice-venner. Det blir spennende å se om det kommer en ny importør av dette deilige merket snart. Skal handle og gleder meg til nye internettsider av LV. Artig at de har fått nye kasser, nytt diskant-element, og nytt delefilter.

    Mvh
    Palle
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    431
    Antall liker
    287
    Hei Living Voice-venner. Ja, nå har jeg bestilt ett par OBX-RW3 av Kevin. Jeg importerer de direkte fra ham i England, noe jeg ikke angrer på både med hensyn til pris og annet.
    Gleder meg enormt, ja helt vanvittig.

    Mvh
    Palle
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Grattis, kjellben! LV er for de som er glad i musikk, ja :)
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    431
    Antall liker
    287
    Hei. I dag mottok jeg to ganger tre meter med Auditorium 23 høyttalerkabler fra Keith Aschenbrenner i Tyskland som jeg skal bruke på mine Living Voice'ere. De er veldig fine å se på. Han har også laget meg en meters lengder som jeg skal bruke mellom de eksterne delefiltrene og høyttalerne og som jeg får om noen få dager. De ligger selvfølgelig i Tolla på Alnabru og venter på å bli momsbelagt de også. Disse kablene ble for mange år siden egentlig laget for å brukes til Shindo rør-utstyr, men passer selvfølgelig utmerket til annet utstyr også. Vet om folk som har brukt disse type kabler på LV, og dette med utmerket resultat.

    Mvh
    Palle
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    431
    Antall liker
    287
    Hei Living Voice-venner! Har i lang tid hatt et veldig sterkt ønske om at de som har dette merke og andre interesserte kunne vekke litt liv i denne tråden? Kevin Scott lager da ikke så dårlige høyttalere?

    Mvh
    Palle
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Hadde jeg hatt pengene så hadde det stått et par OBX RW3 her hos meg....
    Skal bli artig å høre hva du synes om de når du får de opp og gå!
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    431
    Antall liker
    287
    Hadde jeg hatt pengene så hadde det stått et par OBX RW3 her hos meg....
    Skal bli artig å høre hva du synes om de når du får de opp og gå!
    Ja, det blir veldig spennende. Det er så artig når man skal kjøpe noe nytt stereoutstyr, for da vet man at det må spilles inn. Det å høre at ting blir bedre og bedre, det er bare helt herlig.

    Mvh
    Palle
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Ingen problem med å se den. De er dyre som f... og utenfor min rekkevidde uansett:)
    Håper de får en seriøs importør her til lands etterhvert, det fortjener de virkelig!
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    431
    Antall liker
    287
    Hei. I dag fikk jeg e-post fra Lynn, kona til Kevin, der hun sier at i morgen er høyttalerne mine ferdig og klar for tuning og testing. Det skal Kevin gjøre i weekenden. Og så er de klar for sending til meg på mandag. Kan en få bedre førjulsgave?

    Mvh
    Palle
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    431
    Antall liker
    287
    Hei igjen. Har alle Living Voice-eiere som var tidligere på Sentralen mistet sin "Living Voice" bokstavelig talt? På begge måter?;) Har dere taleforbud???? Har noen spørsmål til de som eier og er glad i sine Living Voices.

    Mvh
    Palle
     
    Sist redigert:

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    581
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    Hei igjen. Har alle Living Voice-eiere som var tidligere på Sentralen mistet sin "Living Voice" bokstavelig talt? På begge måter?;) Har dere taleforbud???? Har noen spørsmål til de som eier og er glad i sine Living Voices.

    Mvh
    Palle
    LV har vært med i mine vurderinger for nye høyttalere. Men noen ganger blir det bare for tungvint og idiotisk. I siste Stereo+ var det en annonse for LV, men når en går inn på leverandørens hjemmeside, så glimrer LV med sitt fravær, ingen prisliste, ingen omtale eller modellutvalg. Når en så går på LV sin hjemmeside, henvises en til Definitive Audio sin side, som, selvfølgelig, henviser tilbake til LV sin side. En kan selvfølgelig begynne å ringe rundt, f.eks. til England, men det gidder jeg ikke. Og med en så amatørmessig behandling av potensielle kunder (de er viktigere enn kunder), så begynner en vel også å tvile på om resten av kvaltetsstyringa i firmaet og logistikkjeden kan være til å stole på.
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    431
    Antall liker
    287
    Hei igjen. Har alle Living Voice-eiere som var tidligere på Sentralen mistet sin "Living Voice" bokstavelig talt? På begge måter?;) Har dere taleforbud???? Har noen spørsmål til de som eier og er glad i sine Living Voices.

    Mvh
    Palle
    LV har vært med i mine vurderinger for nye høyttalere. Men noen ganger blir det bare for tungvint og idiotisk. I siste Stereo+ var det en annonse for LV, men når en går inn på leverandørens hjemmeside, så glimrer LV med sitt fravær, ingen prisliste, ingen omtale eller modellutvalg. Når en så går på LV sin hjemmeside, henvises en til Definitive Audio sin side, som, selvfølgelig, henviser tilbake til LV sin side. En kan selvfølgelig begynne å ringe rundt, f.eks. til England, men det gidder jeg ikke. Og med en så amatørmessig behandling av potensielle kunder (de er viktigere enn kunder), så begynner en vel også å tvile på om resten av kvaltetsstyringa i firmaet og logistikkjeden kan være til å stole på.
    Hei "breuer"!

    Ja, jeg var også litt skeptisk til å begynne med før jeg tok tak i saken. Living Voice høyttalere var et merke jeg ønsket å få tak i mer enn noe annet. Det viste jo seg, at Endpoint Audio her i Norge stod som forhandler, ikke har solgt merket siden 2014, men stod som forhandler hos Living Voice(Definitive Audio-der er et samarbeid som du sikkert skjønner). Da måtte jeg kontakte Kevin Scott(som er sjefen/konstruktør av LV) og kona Lynn(som tar seg av salg, etc.) og spørre de hvordan ting hengte sammen. De beklaget så mye at den tidligere norske importøren ikke var strøket på deres sider av forhandlere, og sa dette var en stor feil de hadde gjort. Noe av dette skyldes også at det nå lages nye websider for dette merket(noe som har tatt mye lengre tid enn det jeg ønsker det hadde trengt å gjort). Så derfor er det ikke mye informasjon og hente sånn som sidene står nå, men nye sider kommer snart. Jeg skjønner din frustrasjon meget godt, for jeg hadde det selv slik en god stund. Men jeg er av det positive slaget, og tror at ting ordner seg, selv det umulige. Det er bare det at det umulige tar bare litt lengre tid:). Så etter og ha snakket mye med kona Lynn og Kevin som lager disse fantastiske "skulpturene", så ordner ting seg til det beste. Jeg fikk selvfølgelig tilsendt dagens modell-utvalg med de forskjellige finisher det er mulighet for og priser på e-post. Vi ble enige om modell, pris, og import, så derfor valgte jeg mye mer heller å importere høyttalerne direkte fra fabrikk siden det ikke er norsk forhandler, og det går da bare godt. Det viser seg mange ganger det er bedre å importere direkte, enn fra forhandler. Dette synes nå jeg da. Andre har en annen mening. Så nå er et sett Living Voice på tur til meg. De er kommet til Norge. Er ferdig på Tolla på Alnabru og på tur nordover. Jeg gleder meg veldig.

    Mvh
    Palle
     

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    581
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    Hei igjen. Har alle Living Voice-eiere som var tidligere på Sentralen mistet sin "Living Voice" bokstavelig talt? På begge måter?;) Har dere taleforbud???? Har noen spørsmål til de som eier og er glad i sine Living Voices.

    Mvh
    Palle
    LV har vært med i mine vurderinger for nye høyttalere. Men noen ganger blir det bare for tungvint og idiotisk. I siste Stereo+ var det en annonse for LV, men når en går inn på leverandørens hjemmeside, så glimrer LV med sitt fravær, ingen prisliste, ingen omtale eller modellutvalg. Når en så går på LV sin hjemmeside, henvises en til Definitive Audio sin side, som, selvfølgelig, henviser tilbake til LV sin side. En kan selvfølgelig begynne å ringe rundt, f.eks. til England, men det gidder jeg ikke. Og med en så amatørmessig behandling av potensielle kunder (de er viktigere enn kunder), så begynner en vel også å tvile på om resten av kvaltetsstyringa i firmaet og logistikkjeden kan være til å stole på.
    Hei "breuer"!

    Ja, jeg var også litt skeptisk til å begynne med før jeg tok tak i saken. Living Voice høyttalere var et merke jeg ønsket å få tak i mer enn noe annet. Det viste jo seg, at Endpoint Audio her i Norge stod som forhandler, ikke har solgt merket siden 2014, men stod som forhandler hos Living Voice(Definitive Audio-der er et samarbeid som du sikkert skjønner). Da måtte jeg kontakte Kevin Scott(som er sjefen/konstruktør av LV) og kona Lynn(som tar seg av salg, etc.) og spørre de hvordan ting hengte sammen. De beklaget så mye at den tidligere norske importøren ikke var strøket på deres sider av forhandlere, og sa dette var en stor feil de hadde gjort. Noe av dette skyldes også at det nå lages nye websider for dette merket(noe som har tatt mye lengre tid enn det jeg ønsker det hadde trengt å gjort). Så derfor er det ikke mye informasjon og hente sånn som sidene står nå, men nye sider kommer snart. Jeg skjønner din frustrasjon meget godt, for jeg hadde det selv slik en god stund. Men jeg er av det positive slaget, og tror at ting ordner seg, selv det umulige. Det er bare det at det umulige tar bare litt lengre tid:). Så etter og ha snakket mye med kona Lynn og Kevin som lager disse fantastiske "skulpturene", så ordner ting seg til det beste. Jeg fikk selvfølgelig tilsendt dagens modell-utvalg med de forskjellige finisher det er mulighet for og priser på e-post. Vi ble enige om modell, pris, og import, så derfor valgte jeg mye mer heller å importere høyttalerne direkte fra fabrikk siden det ikke er norsk forhandler, og det går da bare godt. Det viser seg mange ganger det er bedre å importere direkte, enn fra forhandler. Dette synes nå jeg da. Andre har en annen mening. Så nå er et sett Living Voice på tur til meg. De er kommet til Norge. Er ferdig på Tolla på Alnabru og på tur nordover. Jeg gleder meg veldig.

    Mvh
    Palle
    En skal lide for herligheta:). Ikke for å kuppe tråden, men når vi er inne på temaet Hifi forhandlere, så kan eg få tømt litt frustrasjon her og kanskje belyse hvorfor jeg ikke lengre gidder din vei til målet.

    Jeg er Skandiabank fan, dvs jeg liker ikke og ønsker ikke snakke med folk. Ikke asosial, men når eg vet hva jeg vil ha, så er det bortkastet tid å prate, eg vil bestille og få. Dette skulle bli mitt høyttaler år, mitt endgame på den fronten. Pengene var der og planen også. På slutten av fjoråret kjøpte eg drømmehøytaleren. Rundt 80k. Den tar 3 måneder å få levert. Vel, her sitter eg uten de . Han selgeren glemte vel å legge inn bestillinga? Så hvordan skal jeg da få tak i de høyttalerene?

    Den forhandleren skal selvfølgelig ikke få ei jævla krone fra meg, så der er eg sjakk matt. Vet produsentene som f. eks Audio Note hvilke idioter de har som forhandlere? Nå har eg en forespørsel inne på en ht til rundt 80k hos en større Osloforhsndler. Får ikke svar ( ser at andre har samme problem med den). LV eksistere jo i realiteten ikke som salgsobjekt siden det er helt umulig å få info om en då enkel ting som høyden på objektene, og langt i fra senditivtet. Så ht året blei en håpløs nedtur for meg pga. evneveike hififorhsndlere. Sånn, der var frustrasjonen tømt ut:). Takk for meg.

    PS: High End audio er ikke død, det er bare så inn i granskauen vanskelig å få tak i.


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    431
    Antall liker
    287
    Hei! Ja, da er ett par Living Voice Auditorium OBX-RW 3 kommet i mitt hus. Du verden hvor fine de er i Burr Oak-finish! Og de utvendige delefiltrene også i Burr Oak! Helt herlig!!! De kom med Posten fra England på mandag. På den ene av de tre eskene, var det et stort hakk, som jeg trodde hadde skadet den ene av høyttalerne. Men på grunn av ekstremt god pakking, så var alt i orden. Gikk over begge høyttalerne, begge delefiltrene som var i 100% forfatning og kunne puste lettet ut. Nå blir det spennende tider fremover ved at disse skal spilles inn. Jeg er et lykkelig menneske. Hei og hå!
    LIVINGVOICE_BURROAK-600x600 (2).jpg

    Bildet er tatt fra nettet.

    Mvh Palle
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    431
    Antall liker
    287
    Hei! Er det virkelig ingen andre Living Voice-eiere enn meg som orker å skrive på denne tråden her på Sentralen????

    Mvh
    Palle
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Hatt disse selv og det er fantastiske høyttalere
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Fått koplet opp, Kjellben? Hva driver du LV'ne med?

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    431
    Antall liker
    287
    Fått koplet opp, Kjellben? Hva driver du LV'ne med?

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hei Håkon, og takk for sist. Det går nok noe tid før jeg får "hovedanlegget" opp og i funksjon. Men min bror Vidar, "VB" her på Sentralen holder på og bygge meg en forforsterker med Type 26 DHT utgangsrør og ekstern strømforsyning. Når den er snart ferdig, blir jeg å bruke den sammen med en veldig modifisert Golden Tube SE-40(gammel reserveforsterker). Dette skal brukes til min bror har fått bygget meg monoblokker med doble 300B(Single Ended) med ekstern strømforsyning(som jeg har bestilt av min bror). Mye arbeid, men han er så flink med disse tingene. Til signalkilde bruker jeg AN drivverket og Dac'en jeg kjøpte av deg. Tror jeg har kjøpt de siste høyttalerne. Tror de er(for å si det rett ut) djevelsk gode både på musikalitet og det meste. Kevin Scott vet hva han gjør.

    Mvh
    Kjell "Palle"
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    har lappet sammen noe av det jeg skrev om lv obx-r2 for mange herrens år siden - til glede for lv-venner som trenger å bli klødd litt på ryggen.
    (da jeg skrev dette hadde jeg avantgarde duo mezzo som en slags referanse, det har jeg ikke lenger, har hørt veldig mange hornoppsett rundt omkring som er flere klasser over mezzoene. men jeg står fremdeles inne for mye av det positive jeg skrev om obx-r2).



    har kjørt to testrunder. den første runden med kjeden promitehus dac/thor audio ta-1000 mk2 preamp/audion golden dream monoblokker, hvorpå promitheusen ble skiftet ut til fordel for en ontech monsterdac med rørutgang i andre runde.
    i andre runde har jeg også tatt meg bryet med å koble frem og tilbake for en sjekk på lv avatar obx-r2 vs. avantgarde mezzo.
    jeg kjenner jo lv'ene godt fra før av. har hørt dem en rekke ganger på messer og i butikkdemoer, samtidig som tre av mine haifai-kompiser i henholdsvis england og nederland har lv stasjonert i stua. disse gutta har hatt lv i 5-6 år, noe som kjapt regnet skulle bli 5-6 ganger lengre enn det jeg noen gang har hatt en hi-fi komponent eller høyttaler i hus.

    det sier minst to ting: 1) gutta er friskere enn yours truly, og 2) lv pleier som regel å bli stående i en musikkelskers hjem når de først har funnet veien dit.

    jeg har satt opp høyttalerne med ca. 3 meters avstand til hverandre, godt ut fra bakvegg og sidevegg, og sterkt vinklet slik lv anbefaler, samtidig som bassporten på obx-r2 ikke peker direkte inn på mezzo-basshornet. dette for å unngå at bassgjengivelsen fra obx-r2 drar med seg kunstige resonanser fra monsterhorna bak. ideelt sett skulle jeg nok flyttet mezzoene helt bort fra systemet, men de veier 130 kg pr. stykk. stua er på 40kvm, så jeg har hatt bra med plass til å justere på plassering.
    i stua mi speller obx-r2 akkurat så nydelig som det jeg vet de er i stand til. 25watt fra 2x300b pr. kanal pumper ut mer enn nok juice, og "jumpfaktoren" er enorm. her er det dynamikk nesten på linje med de beste hornsystemene jeg har hørt, samtidig som obx-r2 byr på en større klangrikdom, særlig på instrumenter som har mye nivå i øvre mellomtone, enn alt jeg har hørt av horn. inkludert mine mezzoer, og også det jeg har hørt av klipsch, acapella, osv.

    merk: jeg sier ikke at ag eller andre gode hornhøyttalere er dårlig på klangfarger. et godt hornsystem er god på alt, også klangfarger. de som påstår noe annet har ikke hørt en skikkelig hornhøyttaler med riktig elektronikk, punktum.
    poenget mitt er at lv obx-r2 er helt outstandingly voicet, og virkelig briljerer på dette området, slik som f.eks. harbeth også gjør.
    det er mulilg jeg blir kastet ut av hornalliansen for denne påstanden, men jeg har alltid ment at er det en ting de beste bokshøyttalerne er bedre enn hornhøyttalere på, så er det nettopp dette med klangrikdom i øvre mellomtone.

    lytteretthet finnes ikke med obx-r2, samtidig som lyden ikke oppleves som utpreget varm og sedat. jeg har ofte hørt lv låte sedat og litt ullent (særlig på messer), og uten unntak har det vært pga. feilmatch med forsterker. et par audion golden dream momoblokker, derimot, får virkelig fart i sakene. instrumenter og stemmer fremstår uhyre distinkt, men det helt geniale med lv er at helheten er større enn bestanddelene. det er den sammenhengende, lettflytende homogeniteten i gjengivelsen du fester oppmerksomheten ved, ikke nødvendigvis rå bass, nydelig diskant, blablabla.

    her er det det spenst og umiddelbarhet som sitter i førersetet, parret med en herlig gyllen og smørglatt gjengivelse av nær sagt all musikk du forer høyttalerne med. glem audiofile innspilllinger, disse høyttalerne sluker ALT, og spytter det ut igjen på en meget fordelaktig måte.
    gammel waterboys? ikke noe problem. tom waits "swordfishstrombones" (en musikalsk perle, men kjent som en av tom's få fadeser hva lydkvalitet angår)? bring it on!

    obx-r2 har det til felles med andre høyttalere jeg virkelig elsker, at de de vekker liv i opptaket, uansett hvor bedritent utgangspunktet må ha vært, fremfor å "avsløre" dårlige opptak.

    en sammenligning med ag mezzo er både usaklig og urettferdig, men jeg tillater meg noen ord allikevel. det er jo min tråd, ffs!
    aller først: mezzo legger obx-r2 langflat når man snakker om en fullfrekvens gjengivelse av kompleks musikk som krever rom og dybde i bunnoktavene. mezzo er fremdeles det mest komplette høyttalersystemet jeg har hatt i hus, og de koster 4 ganger mer enn obx-r2, så det er vel ikke direkte sjokkerende. mezzo har også mer rasp og en generell råere dynamikk enn de små, unnselige kassehøyttalere fra horneksperten living voice, samtidig som de store mezzo-horna kan dra frem nyanser, detaljer og mikrodynamikk som ingen små kassehøyttalere kan gjøre etter. størrelsen på lydbildet er selvfølgelig langt mektigere på mezzo, men dette er et punkt veldig få andre høyttalere kan hamle opp med ag på, imho.

    likevel drar david obx-r2 frem noen triks som får goliat mezzo til å vakle forfjamset. klangrikdom i øvre mellomtone er nevnt. i tillegg har obx-r2 en naturtro, snappy mellombass som ag ikke kan kopiere. selv ikke de korte mezzo-bassene. dessuten har du med obx-r2 et ferdigvoicet system som låter forførisk sammenhengde (gitt at man gir det rom til å boltre seg i), mens man må belage seg på langt hardere arbeid før et hornsystem fra ag kan låte i nærheten av like homogent.
    oppsummering:

    lv avatar obx-r2 (og sikkert også storebrødrene obx-rw) er blant de mest komplette kassehøyttalerne som finnes der ute, i alle fall av det jeg har lånt ørene til gjennom et par tiår i denne hobbyen. de er ikke nødvendigvis best i alle hi-fi øvelser, og heller ikke verdens beste høyttaler totalt sett, men det finnes knapt et enkelt toveissystem i denne størrelsen som kan hamle opp med lv.

    imidlertid slipper man ikke unna fysikkens lover her heller, en dynamisk høyttaler på denne størrelsen vil ha sine begrensinger når det gjelder ultimativt lydtrykksnivå. man kan spille lavt, middels høyt og til og med jævlig høyt, uten at lv'ene gir etter. men på de verste headbangernivåene, så gir kassa og elementene etter og begynner å "thumpe". fysiske begrensinger gjør at de må jukse litt av og til, bunnoktavene i et flygel høres f.eks. softere ut enn det gjør i virkeligheten. men sånn overall, så er disse småtassene rett og slett sykt gode. klangen på stemmer og instrumenter er upåklagelig, og rytmikken og trøkket i mellombassen sikrer at det alltid er gøyalt å høre på musikk gjennom et par lv'er. holografien er også helt på høyde med hva det skal væresleng på en subwoofer dersom du har et stort rom, og lv'ene kan dra det langt, kanskje til og med lengre enn det noen av oss gidder å utfordre dem. men, mind you, helt crazy høyt på pa eller gedigent horn-nivå kan de aldri komme når det gjelder lydtrykk. og der de gir opp, står gamlefar mezzo og gliser hoverende.

    hos meg vil ikke obx-r2 kunne erstatte mezzo just like that, og det var heller aldri meningen. det går på størrelsen til stua, samt smak og behag. jeg liker live-størrelse på lydbildet, og jeg elsker hornets uanstrengte dynamikk. men et par lv + f.eks. en rel stentor eller stadium vil fremdeles koste under halvparten av mezzo-systemet, og det er et stort tankekors.

    derfor er både monsterhorna og eieren lettere rystet etter å ha fått testet obx-r2 i kontrollerte omgivelser.


    lv 6.JPG


    lv 1.JPG


    lv 2.JPG


    lv 5.JPG
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    431
    Antall liker
    287
    har lappet sammen noe av det jeg skrev om lv obx-r2 for mange herrens år siden - til glede for lv-venner som trenger å bli klødd litt på ryggen.
    (da jeg skrev dette hadde jeg avantgarde duo mezzo som en slags referanse, det har jeg ikke lenger, har hørt veldig mange hornoppsett rundt omkring som er flere klasser over mezzoene. men jeg står fremdeles inne for mye av det positive jeg skrev om obx-r2).



    har kjørt to testrunder. den første runden med kjeden promitehus dac/thor audio ta-1000 mk2 preamp/audion golden dream monoblokker, hvorpå promitheusen ble skiftet ut til fordel for en ontech monsterdac med rørutgang i andre runde.
    i andre runde har jeg også tatt meg bryet med å koble frem og tilbake for en sjekk på lv avatar obx-r2 vs. avantgarde mezzo.
    jeg kjenner jo lv'ene godt fra før av. har hørt dem en rekke ganger på messer og i butikkdemoer, samtidig som tre av mine haifai-kompiser i henholdsvis england og nederland har lv stasjonert i stua. disse gutta har hatt lv i 5-6 år, noe som kjapt regnet skulle bli 5-6 ganger lengre enn det jeg noen gang har hatt en hi-fi komponent eller høyttaler i hus.

    det sier minst to ting: 1) gutta er friskere enn yours truly, og 2) lv pleier som regel å bli stående i en musikkelskers hjem når de først har funnet veien dit.

    jeg har satt opp høyttalerne med ca. 3 meters avstand til hverandre, godt ut fra bakvegg og sidevegg, og sterkt vinklet slik lv anbefaler, samtidig som bassporten på obx-r2 ikke peker direkte inn på mezzo-basshornet. dette for å unngå at bassgjengivelsen fra obx-r2 drar med seg kunstige resonanser fra monsterhorna bak. ideelt sett skulle jeg nok flyttet mezzoene helt bort fra systemet, men de veier 130 kg pr. stykk. stua er på 40kvm, så jeg har hatt bra med plass til å justere på plassering.
    i stua mi speller obx-r2 akkurat så nydelig som det jeg vet de er i stand til. 25watt fra 2x300b pr. kanal pumper ut mer enn nok juice, og "jumpfaktoren" er enorm. her er det dynamikk nesten på linje med de beste hornsystemene jeg har hørt, samtidig som obx-r2 byr på en større klangrikdom, særlig på instrumenter som har mye nivå i øvre mellomtone, enn alt jeg har hørt av horn. inkludert mine mezzoer, og også det jeg har hørt av klipsch, acapella, osv.

    merk: jeg sier ikke at ag eller andre gode hornhøyttalere er dårlig på klangfarger. et godt hornsystem er god på alt, også klangfarger. de som påstår noe annet har ikke hørt en skikkelig hornhøyttaler med riktig elektronikk, punktum.
    poenget mitt er at lv obx-r2 er helt outstandingly voicet, og virkelig briljerer på dette området, slik som f.eks. harbeth også gjør.
    det er mulilg jeg blir kastet ut av hornalliansen for denne påstanden, men jeg har alltid ment at er det en ting de beste bokshøyttalerne er bedre enn hornhøyttalere på, så er det nettopp dette med klangrikdom i øvre mellomtone.

    lytteretthet finnes ikke med obx-r2, samtidig som lyden ikke oppleves som utpreget varm og sedat. jeg har ofte hørt lv låte sedat og litt ullent (særlig på messer), og uten unntak har det vært pga. feilmatch med forsterker. et par audion golden dream momoblokker, derimot, får virkelig fart i sakene. instrumenter og stemmer fremstår uhyre distinkt, men det helt geniale med lv er at helheten er større enn bestanddelene. det er den sammenhengende, lettflytende homogeniteten i gjengivelsen du fester oppmerksomheten ved, ikke nødvendigvis rå bass, nydelig diskant, blablabla.

    her er det det spenst og umiddelbarhet som sitter i førersetet, parret med en herlig gyllen og smørglatt gjengivelse av nær sagt all musikk du forer høyttalerne med. glem audiofile innspilllinger, disse høyttalerne sluker ALT, og spytter det ut igjen på en meget fordelaktig måte.
    gammel waterboys? ikke noe problem. tom waits "swordfishstrombones" (en musikalsk perle, men kjent som en av tom's få fadeser hva lydkvalitet angår)? bring it on!

    obx-r2 har det til felles med andre høyttalere jeg virkelig elsker, at de de vekker liv i opptaket, uansett hvor bedritent utgangspunktet må ha vært, fremfor å "avsløre" dårlige opptak.

    en sammenligning med ag mezzo er både usaklig og urettferdig, men jeg tillater meg noen ord allikevel. det er jo min tråd, ffs!
    aller først: mezzo legger obx-r2 langflat når man snakker om en fullfrekvens gjengivelse av kompleks musikk som krever rom og dybde i bunnoktavene. mezzo er fremdeles det mest komplette høyttalersystemet jeg har hatt i hus, og de koster 4 ganger mer enn obx-r2, så det er vel ikke direkte sjokkerende. mezzo har også mer rasp og en generell råere dynamikk enn de små, unnselige kassehøyttalere fra horneksperten living voice, samtidig som de store mezzo-horna kan dra frem nyanser, detaljer og mikrodynamikk som ingen små kassehøyttalere kan gjøre etter. størrelsen på lydbildet er selvfølgelig langt mektigere på mezzo, men dette er et punkt veldig få andre høyttalere kan hamle opp med ag på, imho.

    likevel drar david obx-r2 frem noen triks som får goliat mezzo til å vakle forfjamset. klangrikdom i øvre mellomtone er nevnt. i tillegg har obx-r2 en naturtro, snappy mellombass som ag ikke kan kopiere. selv ikke de korte mezzo-bassene. dessuten har du med obx-r2 et ferdigvoicet system som låter forførisk sammenhengde (gitt at man gir det rom til å boltre seg i), mens man må belage seg på langt hardere arbeid før et hornsystem fra ag kan låte i nærheten av like homogent.
    oppsummering:

    lv avatar obx-r2 (og sikkert også storebrødrene obx-rw) er blant de mest komplette kassehøyttalerne som finnes der ute, i alle fall av det jeg har lånt ørene til gjennom et par tiår i denne hobbyen. de er ikke nødvendigvis best i alle hi-fi øvelser, og heller ikke verdens beste høyttaler totalt sett, men det finnes knapt et enkelt toveissystem i denne størrelsen som kan hamle opp med lv.

    imidlertid slipper man ikke unna fysikkens lover her heller, en dynamisk høyttaler på denne størrelsen vil ha sine begrensinger når det gjelder ultimativt lydtrykksnivå. man kan spille lavt, middels høyt og til og med jævlig høyt, uten at lv'ene gir etter. men på de verste headbangernivåene, så gir kassa og elementene etter og begynner å "thumpe". fysiske begrensinger gjør at de må jukse litt av og til, bunnoktavene i et flygel høres f.eks. softere ut enn det gjør i virkeligheten. men sånn overall, så er disse småtassene rett og slett sykt gode. klangen på stemmer og instrumenter er upåklagelig, og rytmikken og trøkket i mellombassen sikrer at det alltid er gøyalt å høre på musikk gjennom et par lv'er. holografien er også helt på høyde med hva det skal væresleng på en subwoofer dersom du har et stort rom, og lv'ene kan dra det langt, kanskje til og med lengre enn det noen av oss gidder å utfordre dem. men, mind you, helt crazy høyt på pa eller gedigent horn-nivå kan de aldri komme når det gjelder lydtrykk. og der de gir opp, står gamlefar mezzo og gliser hoverende.

    hos meg vil ikke obx-r2 kunne erstatte mezzo just like that, og det var heller aldri meningen. det går på størrelsen til stua, samt smak og behag. jeg liker live-størrelse på lydbildet, og jeg elsker hornets uanstrengte dynamikk. men et par lv + f.eks. en rel stentor eller stadium vil fremdeles koste under halvparten av mezzo-systemet, og det er et stort tankekors.

    derfor er både monsterhorna og eieren lettere rystet etter å ha fått testet obx-r2 i kontrollerte omgivelser.


    Vis vedlegget 471235

    Vis vedlegget 471236

    Vis vedlegget 471237

    Vis vedlegget 471238
    Takk skal du ha, "mesut". Har lest mye av det du skriver her før på denne tråden(til min egen store begeistring/he-he). Klart Avantgarde er usannsynlig god på dynamikk, men jeg trøster meg med at det er bare en av veldig mange parametere, som du også sier. Etter Kevin sine utsagn skal versjon 3 som jeg har kjøpt være enda mer dynamisk, og bedre på det meste enn versjon 2, noe jeg setter pris på. Dynamikk er veldig viktig som du vet. Og jeg hadde ikke hatt noe imot å eie de horna der. Fantastisk fine bilder. Man får liksom så mye lyst til å holde på med stereo og musikk når man ser slike bilder. Og fine høyttalere gir enorm eierglede.

    Mvh
    Palle
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Har hatt mine ibx-r2 i ... tja, 6-7 år, burr oak - og har ingen planer om å bytte dem ut. Jeg er bare fornøyd. Joda, de tar plass, og de er ikke lett å møblere. Men lyttegleden oppveier.

    InkedP1190014_LI.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg skal selge mine auditorium avatar, de er vel en 15 år gamle - noen som har noen formening om hva noe slikt er verdt nå om dagen?
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Vanskelig å si.
    Jeg hadde avatar før disse, og husker jeg måtte vente noen måneder og jobbe med forventningene mine; fikk solgt dem, men ikke til den prisen jeg håpte på.
    Litt av greia er at dette er et merke som som ikke selger i bøtter og spann, og mange derfor ikke vet hva høyttalerne er gode for.
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    431
    Antall liker
    287
    Har hatt mine ibx-r2 i ... tja, 6-7 år, burr oak - og har ingen planer om å bytte dem ut. Jeg er bare fornøyd. Joda, de tar plass, og de er ikke lett å møblere. Men lyttegleden oppveier.

    Vis vedlegget 474257
    Hei Svein Arne:) Du aner ikke hvor mye det gleder meg å høre dette som nylig er kommet inn i "Living Voice-verden". Det er som med den nyeste bilen jeg har, når jeg får lyst til å se noe vakkert, så ser jeg bare på mine høyttalere(OBX-RW3) i Burr Oak finish eller går i vinduet og ser på bilen. Man er litt rar, men det får så være:)
    Og i tillegg leser jeg bare testen til Edward Barker i 6moons på nytt igjen for tusende gang. Gleder meg så til jeg får parallell 300B til mine skjønnheter.

    Håper du spiller klassisk musikk på dine LV'ere. Jeg selv hører 95 prosent bare på klassisk, og tror det er den type musikk dette merke passer best til, selv om de også kan spille annen type musikk.

    Mvh
    Kjell
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    LV er gode all arouders, de takler det meste og spesielt gode på - ja, vokal.
    Jeg spiller dessverre alt for lite klassisk, har ikke tilstrekkelig med timer i døgnet - det går i rock i alle avskygninger, americana og mye jazz.
    Jeg har aldri sett meg tilbake og kommer neppe til å bytte dem ut.

    Til å drive dem bruker jeg en Sugden Masterclass, som er en relativt stor integrert sak, og en Stello dac. Kilder iTunes via Mac og Sugden CD21A.
    Av kabler har jeg Chord i litt ulike utførelser både til høyttalerne og som signal.
    Synes oppsettet er en veldig god og balansert kombinasjon; varme, dynamikk og kontroll. Akkurat hva jeg ønsker.

    Kunne ønsket meg noe dypere bass enkelte ganger, men det er ikke veldig påtrengende. Handler nok også om ikke optimal plassering i et litt vanskelig rom der det må tas litt mange kompromiss.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Jeg skal selge mine auditorium avatar, de er vel en 15 år gamle - noen som har noen formening om hva noe slikt er verdt nå om dagen?
    Obx-r2! Hvordan står Auditorium seg i forhold ?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg vet ikke, for jeg har ikke hørt andre LV enn de jeg har selv... det er jo en enklere modell og uten det eksterne delefiltert som vel toppmodellen har, men veldig fritt etter hukommelsen mener jeg å huske at bass/mellomtone er samme elementer mens diskanten var ett hakk ned i modellspekteret til ScanSpeak.
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    431
    Antall liker
    287
    Hei. Er det noen som har vært hos den nye norske importøren av Living Voice, DaCapo, og hørt på dette merket? Kanskje vurdert og kjøpe?

    Mvh
    Kjell
     

    stianå

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    66
    Antall liker
    34
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hørt på dem.Det låter helt fantastisk.
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    431
    Antall liker
    287
    Jeg har hørt på dem.Det låter helt fantastisk.
    Hei. Om jeg får spørre, hvilket utstyr hørte du Living Voice på, og hvilken musikk foretrekker du å lytte til? Hvilke inntrykk har du fått? Høyttalerne hos Da Capo er vel ikke innspilte, kan jeg tenke meg?

    Mvh
    Kjell
     

    stianå

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    66
    Antall liker
    34
    Torget vurderinger
    2
    Kilde er Zyx Airy,jelco 10", Feichert. Så er det Ear trafo med volum og Ear monoblokker.Kablingen er det beste fra XLO. Strømmrens er isol8.

    Mvh. Stian.
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    431
    Antall liker
    287
    Hei. Artig at Kevin nå snart kommer med en ny Living Voice modell, R80. Den blir en del større enn Auditorium-modellene, men litt i samme stil.

    Mvh
    Kjell
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Heftig prislapp, skal starte på 33 000 GBP! :cool:. Men blir sikkert bra med Scanspeak Elipticor elementer...
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    431
    Antall liker
    287
    Nå har Kevin Scott og hans Living Voice fått helt nye nettsider. De er veldig fine og informative.

    Mvh
    Kjell
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn