På tur og reise Liverpool here I come

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Men Oxford er så visst mer enn kunnskap og gamle bygninger, byen har også en vanlig travel del, med handlegater og mas.

    PA310037.jpg

    PA310041.jpg

    PA310038.jpg

    Men historien er likevel aldri langt unna.

    PA310040.jpg
    Ashmolean regnes som det første offentlige museum, og er legendarisk - og inngangen er gratis.


    PA310049.jpg
    Bak denne litt unnselige fasaden skjuler det seg Storbritannias største bokhandel. Her er tusenvis av bøker, ca en mil med hyller fordelt på fire og en halv digre etasjer.

    PA310053.jpg
    Kjelleren er til å få dånedimpen av, og det lot seg ikke gjøre å få med alle hyllene på bildet.

    PA310054.jpg
    Han kjenner vi jo så vidt her hjemme.

    PA310025.jpg
    Skjønner det kan gå vilt for seg, og håper han stakkaren her hadde det greit så lenge det varte.

    PA310060.jpg
    Logoen til universitetet; 'Herren opplyser meg'.

    PA310067.jpg
    Her er den typiske perpendicular stilen, der de gotiske søylene i taket sprer seg ut som en vifte. Dette er fra Bodelain college.

    PA310065.jpg
    Det er kjedelig å være den sist ansatte og alltid måtte gjøre drittjobbene. Det er noen ruter som skal gnikkes i denne byen.

    PA310079.jpg
    Studentforeningen 'Oxford union' er ynglested for mang en fremtidig samfunnsaktør, og stedet er kjent for sine livlige debatter, internasjonale foredragsholdere og sin sleske kultur der kandidater til verv skamløst promoterer seg selv. Medlemskap er livslangt.

    PA310021.jpg
    Ett av forslagene fra Oxford Union er å fjerne denne og andre statuer av Cecil Rhodes siden han sto bak Rhodesia. Det synes jeg er et hårreisende forslag, det er som å skrive om historien og lukter PK lang vei.
     
    Sist redigert:

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Fin tråd!
    Og så passer det godt å oppdage den nå, siden jeg snart skal på tur til nettopp Newcastle.
    Nærmere bestemt The Sage, Gateshead, som du viste bilde av.
    Skal du yte eller nyte?
    Etter det jeg forstår er det et konserthus.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Kan ikke dra til England uten å ha pub-lunsj; det hører med. Maten er jevnt over veldig god på pubene, det er som regel smekkfullt ved lunsjtider. Men slankekost er det dog ikke.

    PA310006.jpg

    PA310007.jpg

    PA310011.jpg

    PA310013.jpg


    PA310016.jpg
    Jammen ble det ikke tid til litt shopping og. Jeg skal jo til London i morgen før jeg drar hjem, og nå har jeg spart meg å måtte slepe på all bagasjen rundt i jaffal noe av den travle byen.

    PA310019.jpg
    Likte bootsene, og de svarte semskede har jeg vært på jakt etter lenge; i flere år ble det ikke produsert slike. De jeg har hjemme er vrak, og de har alt hatt seg en tur til England for omsåling én gang, så nå kan de få den evige hvile. Omsåling + frakt + toll + moms = mer enn skoene kostet nye...
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    7.133
    Takker nok en gang for herlig reisebrev. Som tkr evner du å ikke bare gi mening men reiselyst til dine bilder. Selv for en med førti internasjonale jobbreiser dette året. Eller kanskje nettopp derfor, fordi de har vært jobb og ikke reiser.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Da var det på tide med siste middag, i morgen er det hjem.

    PA310013.jpg

    Valget falt naturligvis på Jee Saheb, det lokale indiske spisestedet vi har spist på flere ganger.
    En av fordelene for England som imperialist er at kjøkkenet fra de landene de har lagt under seg er så godt representert. Jeg spist god indisk mat i Norge og, men aldri så bra som i England. Og det gjelder ikke minst kina-mat; det vi får hjemme likner ikke på det de får i England.

    PA310014.jpg
    Men først er det papadom og Pimm's; den erkeengelske drikken.


    PA310015.jpg
    Det ble tikka masala og badami; en kjøttrett med saus laget av mandler, slik at den er søtlig uten å bli sukkersøt. Og nan, masser av nan.


    PA310018.jpg
    På vei tilbake til hotellet ser jeg det er lys i St Aloysius og går inn; tenker jeg kan slå ihjel noe tid. Men jeg kjenner meg ikke hjemme der i dag. Det feires en messe på latin, men jeg klarer ikke relatere til den. Det blir godt å komme hjem, men det er alltid litt vemodig å forlate.
    Jaja, har da noen ærend i London, og det er alltid kjekt å treffe skredderen igjen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Damn, jepps!

    Det beste med en omstendelig liverpooltur er jo å slippe å reise til selve byen.

    Flott reisebrev.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Det var jo langt på vei dine råd, Gjestemedlem, som gjorde at turen ble som den ble. Du skal ha takk for å foreslå Chester, fin by, kjekk opplevelse.
    (Kunne latt være å dra til Outlet, da. Men det visste jeg jo egentlig fra før av...)
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    De mest kjente indiske retter i den vestlige verden, er utviklet i Birmingham av indiske emigranter. Igjen fantastisk tråd å våkne opp til her på jobben:cool:
    Birmingham; der har jeg aldri vært. Her er jo en skisse til en ny tur. Du har vel ikke lyst å være guide?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    De mest kjente indiske retter i den vestlige verden, er utviklet i Birmingham av indiske emigranter. Igjen fantastisk tråd å våkne opp til her på jobben:cool:
    Birmingham; der har jeg aldri vært. Her er jo en skisse til en ny tur. Du har vel ikke lyst å være guide?
    Birmingham. Tung, dyster og utrivelig. Den byen i England jeg misliker mest, omtrent like festlig som å være sperret inne 14 dager i et jordskjelvrammet parkeringsanlegg.

    Man får helt sikkert tak i bra gatekjøkenmat og curries der dog. Det er noen ok parker der også.

    tips: Leeds
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.735
    Antall liker
    15.899
    Torget vurderinger
    2
    Flott reisebrev. Registrerte tråden for sent. Min datter studerte i Durham og jeg ble godt kjent med området. Har også vært en del i Oxford. Flott "gjenbesøk" gjennom denne tråden.

    Fikk lyst til å dele dette bildet som jeg tok da jeg var på Magdalen. Det ble malt i 1:1 størrelse etter da Vincis fresco noen få år etter at denne stod ferdig og viser mange detaljer som er blitt borte pga forurensing, uheldige forsøk på restaurering og arbeid på muren i Santa Maria delle Grazie (bl.a. portalen under Jesus).

    Skjermbilde 2016-11-02 kl. 10.44.36.jpg

    Slik frescoen står idag.

    k4jh6kjhj.png
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger.


    PB010003.jpg

    PB010012.jpg

    PB010017.jpg

    PB010020.jpg
    Enn siste runde, før bussen til London og litt småærend.

    Har vært mange ganger i Oxford etter hvert, og noen flere blir det nok. En fin by å få med seg, og noen fantastiske rammer for læring. Det er bare å ta tuen innom for den som er på disse trakter.

    Det er to tanker som har slått meg denne gangen; den ene er fargesammensetningen i byen. Det er en del asiater og de auler av hvitinger, men personer med afrikansk opprinnelse er fullstendig underrepresentert. Kanskje en eller to av tusen er mørkhudede. I mitt hode sier det noe om strukturelle forhold, og hvor mye vanskeligere det er for mennesker med afrikansk opprinnelse å hevde seg i et så prestisjefylt bransje som akademia. Det er trist og viser at det enda er langt igjen før alle har like muligheter.

    Den andre tanken handler om et av kristendommens paradoks; uten kristendommen og kirkens behov for å utdanne prester, hadde vi neppe hatt et Oxford med alt hva det universitetet har kommet til å bety for å forstå mer av verden og oss selv. Det ligger noe veldig frigjørende og forløsende i kristendommen. Uten den kan vi vanskelig tenke oss et Europa, eller et USA. Det handler om at kristendommen førte med seg én ideologi, ett hierarki og ett felles språk; menneskene begynte å tenke likt og samhandle.
    Samtidig har kristendommen noen svært undertrykkende sider ved seg, det er en trosretning som også er svært ensrettende og absolutistisk og som kan være nådeløs overfor sine meningsmotstandere.
    I kristendommen ligger det et veldig potensiale til å forløse både kunnskap, fellesskap og statsdannelse - samtidig som den har i seg det motsatte.
    Men, on the other side, det har mange ideologier og enhetsteorier som skal forklare 'det hele'. Se bare på kommunismen, eller liberalismen som jo egentlig begge er tuftet på å skape gode samfunn for menneskene, men som også har i seg kimen til det totalt motsatte.


    PB010050.jpg

    PB010051.jpg
    Orket ikke så mye shopping, men måtte innom stampuben, The Windmill og deres knallgode Sheperd's pai.


    PB010067 – Kopi.jpg
    Men en tur innom skredderen for å hente godsaker har jeg alltid ork til.

    PB010072 – Kopi.jpg
    Og å få prøve ei jakke som blir ferdig om ca fire uker. John kunne fortelle at han går av med pensjon om fem måneder. 54 år med å lage dresser holder, synes han. Jaja, blir nå litt trist, selv om det også skal bli godt å få treffe nye og yngre krefter.

    PB010075.jpg
    Dessverre husker jeg ikke navnet på denne aldeles søte finisher.
    Det er ganske vanlig at å sy knappehull (for hånd ) og feste knapper og siste finish er en kvinneyrke. Ikke for det, hun hadde en bachelorgrad i klesdesign før hun begynte i lære, så hun kan nok mer enn å tre i ei nål.

    Ja, da var tuen over. Det har vært en gøy tur, og kjekt med alle som har fulgt med på seilasen.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Bøyer meg i støvet nok engang. Flott billedbrev ; m. mye lærdom flettet innimellom. Spes. artig helt til slutt, å få bli med en tur til din personlige skredder i Jermyn Street. Applaus!


    mvh
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Dine alvorsord om kristendommen er i mitt hode spot on. Vi kjenner til dens undertrykkende tendenser (historisk sett), men den har et iboende revolusjonært budskap i at vi alle er like for guds åsyn og nestekjærligheten. Den har vært (og kanskje er) som en vedvarende revolusjon i sin motivasjon.

    Og takk for turen!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.735
    Antall liker
    15.899
    Torget vurderinger
    2
    Dine alvorsord om kristendommen er i mitt hode spot on. Vi kjenner til dens undertrykkende tendenser (historisk sett), men den har et iboende revolusjonært budskap i at vi alle er like for guds åsyn og nestekjærligheten. Den har vært (og kanskje er) som en vedvarende revolusjon i sin motivasjon.

    Og takk for turen!
    Her er et strålende eksempel, med link til Durham.

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bede
     
    6

    65finger

    Gjest
    De mest kjente indiske retter i den vestlige verden, er utviklet i Birmingham av indiske emigranter. Igjen fantastisk tråd å våkne opp til her på jobben:cool:
    Birmingham; der har jeg aldri vært. Her er jo en skisse til en ny tur. Du har vel ikke lyst å være guide?
    Birmingham. Tung, dyster og utrivelig. Den byen i England jeg misliker mest, omtrent like festlig som å være sperret inne 14 dager i et jordskjelvrammet parkeringsanlegg.

    Man får helt sikkert tak i bra gatekjøkenmat og curries der dog. Det er noen ok parker der også.

    tips: Leeds
    har aldri vært i Storbrittania, så da går ikke turen først til Birmingham. Takker for advarselen
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Leeds, som Svein Arne nevner lenger oppe, kan være en artig by. Det er 25 år siden jeg var der, Thatcher-perioden var over men ånden var i live, men jeg opplevde en by med artige klubber utsmykket med hologrammer og mye annet rart. Kulturlivet samplet jeg nok ikke. Utover klubbkulturen, selvsagt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn