Tenkte jeg skulle dele de første erfaringer med platematter på KD600.
Dessverre fulgte det kun med en filtmatte, den gode tjukke gummimatta Kenwood leverte spilleren med var borte.
Platetallerkenen er i aluminium og veier kun 2,6 kg. Den har derfor et klart potensiale for å "synge med" under avspilling,
noe som antagelig var rationale bak den originale gummimatta; demping. Likeledes er armbasen i et gummimateriale.
Gjennomtenkt konstruksjon.
Vel, siden Elektronisk Bureau er importør av Tonar-produkter og holder til kun en kort kjøretur unna, fant jeg veien dit
for å kikke på platemattene.
I og med at spilleren er hvit, hadde jeg lyst til forfølge det temaet og teste ut Tonar Pure White Perspex Mat.
Men å legge denne harde matta rett på en aluminiumstallerken var neppe tilrådelig noe innehaver Thomas også påpekte,
så jeg tok med en Cork'N Rubber Mat i tillegg, for å ha mellom aluminium og perspex.
Thomas var allikevel ikke overbevist, så han fant fram en solid og særdeles tykk vintage gummimatte fra "skrotlageret",
som jeg fikk med.
Første forsøk var med perspex oppå kork/gummi-matta, som bildet viser
Dette låt umiddelbart veldig tøft, men jeg ble fort svett i øra og sliten i hodet, det "skrallet" i høyttalerne, lyden var hard og firkantet,
rett og slett slitsomt og vondt. Det var tydelig at kork/gummi-matta ikke greide å dempe de andre elementene tilstrekkelig,
så jeg fjernet perspexmatta og plasserte den gamle gummimatta under kork/gummi-matta.
Puuuuh! Skuldrene sank, hodepinen slapp og ørene viftet forsiktig men lykkelige. Det var faktisk litt natt og dag, og fortalte tydelig
at platematter kan være interessante å tweake med.
/ Morten