Liv Lagga

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.351
    Antall liker
    5.457
    Sted
    Moss
    Alltid greit å ha litt å velge i :)
    Kan det være nødvendig med en slik grådighet da? Hva blir det neste - mer enn ett eks. av en modell, eller til og med UÅPNEDE vintage spillere i originalesker... Jeeez... Nei, Spotify og wimp får da sannelig holde! God helg Morten & The Followers! :D

    Får vel køye her, har ballettime 0900...
    Er vel av samme alen som deg sluket, sluker alt :) mye vil ha mer,.... ;)
    Grådigheten har ingen grenser.... men få vil innrømme det :)
    Den som har mest når en dauer, har vunnet ;)

    God helg til Morten, the home of Laggis, sluket,and the rest of the gang bang :)

    ShineySmileysSmile.jpg
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.956
    Antall liker
    28.029
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Herlig, takk guttær!

    Da var første økt i helgesvingen straks over, hjem for å slumre noen timer - så er'e tilbake,
    like blid.

    ShineySmileysSmile.jpg


    Veldig fornøyd med å ha fått en Jelco i drift igjen, fikk snurret noen timer med Pickering XSV/3000 i går,
    dægern som det svinger av den pickup'en!

    IMG_4873.jpg


    Innetjenesten må skjerpes litt ser jeg, ja ja - låt bra lell!

    IMG_4874 copy.jpg


    / Morten
     

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.351
    Antall liker
    5.457
    Sted
    Moss
    Får håpe du fikk noen timer på øya, og ha en riktig god ny vakt Morten.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.956
    Antall liker
    28.029
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk og takk Arild, joda - fikk vel en fem timer i senga, det er bra det.
    Rakk sågar en kjapp tur på posten, og sendte denne til Kristiansand

    IMG_0413.jpg


    Krysser fingrene for at Posten lar den slippe gjennom nåløyet, jeg brukte hele gårdagen
    til å konstruere innpakking/kartong....
    Fru Lagga sendte med nybakt brød i dag, duftet deilig i hele huset... Det og noen utvalgte
    oster, de to gule har vi latt ligge og godgjøre seg, gikk ut på dato for et drøyt år siden - nå
    er de fantastisk smakfulle!

    IMG_4875.jpg


    Frokost unnagjort, da er det bare å fylle kaffekoppen og gjøre klar for neste tog.

    IMG_4876.jpg


    Ha en strålende lørdag!

    ShineySmileysSmile.jpg


    / Morten
     

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.351
    Antall liker
    5.457
    Sted
    Moss
    Har du solgt den godbitten over her?
    Alt sånn må innom meg, vet du.... elsker sånne saker hehe

    Fru Lagga sleller pent med laggisen ja, bra det, god vakt :)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.956
    Antall liker
    28.029
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Har du solgt den godbitten over her?
    Uff, ja - det er som om det dør noe inni en......
    ShineySmileysBlush.jpg


    Vel, det var den andre komponenten som forsvant ut av huset denne uka, leverer den tredje til fredagen.

    Trøster meg med at det er noe morsomt på vei, en uke nå så....

    Fru Lagga er ikke det verste man har, faktisk ganske langt fra.

    ShineySmileysKiss.jpg


    / Morten
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Hei Lagga!

    Det er en ny serie på tv2 zebra, ekstreme tog, akkurat nå. Hvis du ikke ser på allerede er dette programmet nok rett I gata di:)

    Mvh
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.956
    Antall liker
    28.029
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk Ogla, jepp, der er vi på sporet, - av ett godt program!
    Litt faglig interesse følger meg nok utenfor jobb og, har f.eks. enda tilgode å leie bil på ferie i utlandet,
    må jo sjekke ut de lokale tilbudene.... ;)

    Inne i siste vakta helgevakta nå, 5 timer til, så er jeg på vei hjem... :)

    Jamen nærmer det seg nyåpning hos glassblåsersken og gitt, mye arbeid har vært utført, det begynte vel egentlig
    med at hun måtte tømme ovnen, det virket som om hun hadde en glasslekkasje..

    1621672_10151846970291269_1380857763_n.jpg


    Så har hun seff gått over hele ovnen, når den først måtte tømmes og sjekkes.

    1959703_10151870533686269_480465212_n.jpg


    Så tok det av, og hele verkstedet ble "revet", og gjort mer hensiktsmessig og arbeide i ,
    her har hun fått bra system på farger

    1908332_10151846970386269_737182649_n.jpg


    Det kunstneriske slår til uten stans - knuste vi et speil? Hey, det kan jeg lage noe av!

    1511330_10151870533901269_2086805746_n.jpg


    "Paradise Bird" der altså.....

    Paradise bird.jpg


    Håndmalt logo

    1932308_348310215311430_1639042381_n.jpg


    Joda, frøkna er inne på sjarmøretappen nå

    1653668_348310191978099_1211007537_n.jpg


    Hjemme har jeg hatt litt ubalanse i anlegget, enten er det et rør som begynner å ta kvelden,
    eller så er det noe helt annet.
    Tenkte å lese meg opp på sporingsgeometri i natt, og ettersjekke innstillingen til pickupene,
    for å eliminere den muligheten..

    ShineySmileysSmile.jpg


    / Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.956
    Antall liker
    28.029
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sånn er'e blitt Arild - har vel vært sånn en god stund egentlig....

    Vel hjemme fra korøvelse, fått fyrt opp, og overlatt ordet til husets referanse på vinylfronten, Lyra Argo i.
    Var i grunnen godt å få flyttet ACT Two-armen tilbake til "hovedposisjon...


    IMG_4881.jpg


    Ei passende skive for Argo i å sette tenna i...

    IMG_4879.jpg


    Supergrin.jpg


    / Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.956
    Antall liker
    28.029
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kos deg med godplate! :)
    Godplate er ordet Atle, ikke bare er det vilt dyktige musikere, lyd, punch og dynamikk er fortreffelig!
    Ikke et svakt ledd, spør du meg - men det er klart; blåseseksjonen er smått vanvittig.

    Hadde gleden av å se de på Rockefeller for en tid tilbake - stor opplevelse!

    Var ingen bønn, måtte til med denne og:

    tower-of-power-top-20120305113208.jpg


    - og takk for begge Roy, disse setter jeg stor pris på!

    ThumbsUp.jpg


    / Morten
     

    RoyVidar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    54
    Sted
    Sandefjord
    Veldig hyggelig å se de har fått et hjem de blir verdsatt i :)

    Lurer på om ikke jeg kan stille min kropp til disposisjon som diffusor ved en eller annen anledning :D det hadde vært interessant med et gjenhør av den siste, den har jeg ikke klart å få tak i på CD.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Kos deg med godplate! :)
    Godplate er ordet Atle, ikke bare er det vilt dyktige musikere, lyd, punch og dynamikk er fortreffelig!
    Ikke et svakt ledd, spør du meg - men det er klart; blåseseksjonen er smått vanvittig.

    Hadde gleden av å se de på Rockefeller for en tid tilbake - stor opplevelse!

    Var ingen bønn, måtte til med denne og:

    Vis vedlegget 245486

    - og takk for begge Roy, disse setter jeg stor pris på!

    Vis vedlegget 245487

    / Morten
    Morsomt at du liker blåseseksjonen så godt! Var skikkelig TOP fan da jeg var yngre. Var på Rockefeller hvert år og på Smuget for å høre Bunch of chops som var TOP coverband. Bernhoft var vokalist en stund faktisk.

    Synes blåseseksjonen representerte en helt spesiell kvalitet frem til Greg Adams og Lee Thornburg sluttet. Deilig å mimre. Kan tenke meg det låter ekstra bra på vinyl.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.956
    Antall liker
    28.029
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Veldig hyggelig å se de har fått et hjem de blir verdsatt i :)

    Lurer på om ikke jeg kan stille min kropp til disposisjon som diffusor ved en eller annen anledning :D .
    Fabelaktig av deg å ta med deg disse hit Roy Vidar, sjelden har en gave blitt satt mer pris på!

    Du er hjertelig velkommen til å diffusere litt lyd her, bare å si fra når du er i nærheten. Husker ikke layout på
    anlegget sist du var her, men jo jo, det trykker greit her..
    (ut i fra at det er to tolvtommere her kontra tolv femtentommere eller lignende da...)

    Ellers, - fikk jeg en morsom kommentar til denne:

    "Tenkte å lese meg opp på sporingsgeometri i natt, og ettersjekke innstillingen til pickupene,
    for å eliminere den muligheten.. "

    -som vel gikk på at jeg likegodt kunne lansere min egen teori på emnet - og ja, det er jammen ikke langt fra blink,
    når man leser de forskjellige teoriene... Vel, det er ikke som å lese seg gjennom kabelsvada, for ingenting slår det, men
    man må jo klø seg litt i hodet...

    Uansett, etter noen timer over bøkene, ettergikk jeg innstillinger - og fant ingen grove feil, så da gikk jeg videre til RIAA,
    hentet opp Musical Innovation MI 14 og plugget om.

    IMG_4883.jpg


    - og det var det, så satt lydbildet der det skulle! Så blir det å ta et søk rundt huset etter kartongen med rør - håper det bare
    er røra, og ikke noe annet i RIAA'n.

    Med MI 14 inne ble det en liten gjennomgang med denne damen

    Esperanza-spalding-photo-by-johann-sauty_8x10.jpg


    - dette albumet

    esperanza album.jpg


    Når jeg først var i "det" humøret, fulgte jeg opp med denne

    E_Jazz+At+The+Philharmonic+-+Bird+And+Pres +The+'46+Concerts.jpg


    Blir stadig imponert over Argo i...

    Ellers har jeg ikke bare fått sendt en forsterker helskinnet til Stockholm, men jamen kom
    min Dual CS 5000 i god behold fram til Kristiansand, du snakker om lettelse!!!

    Ikke vet jeg hva man skal tro om denne, samme spiller, som ligger ute på e-bay nå

    Dualannonse på ebay.NY.jpg


    Min gikk for en fjerdepart, frakt inklusive - like pen. Var vel en mer edruelig pris.....

    ShineySmileysBlink.jpg


    / Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.956
    Antall liker
    28.029
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Norman Pickering var en lovende ung fiolinist inntil en sportsskade tvang ham til å bytte instrument, det ble fransk horn istedet. Han spilte horn i Indianapolis Symphony Orchestra i siste del av -30åra før han ble ansatt av E.G. Conn i 1940. Der var han med på å utvikle mange instrumenter, bl.a. det berømte Conn 8D French Horn, som benyttes av de fleste korps i USA. På -40tallet flyttet han til New York, og ble mye brukt som stand in i New York Philharmonic, Metropolitan Opera og flere andre orkestre. Hans økende misnøye med lydkvaliteten i tidens avspillingsutstyr, fikk ham til å starte sitt eget firma; Pickering Audio. Han designet den første lettvekts «high fidelity phonograph pickup cartridge», varianter av denne kan ennå kjøpes i dag.

    Fluxvalve fra 1956
    1956 ad.JPG


    Han var med å grunnlegge The Audio Engineering Society i 1948. Han begynte også å forske på fiolinakustikk, og lagde selv over femti fioliner og violaer. I 1983 ble han ansatt av d’Addario og er ansvarlig for mange av deres strengedesigns. Vet sannelig ikke om Norman Pickering er med oss ennå, han var i live og fylte 96 sommeren 2011.

    Pickering ad3.jpg


    En av de Pickering ansatte i sin audiobedrift, var ingeniøren Walter O. Stanton. Det var Stanton som, i andre halvpart av -40tallet fant opp den utbyttbare stiften, som kunne trekkes rett ut av pickupen, og erstattes av en ny. Før dette måtte man sende pickuper tilbake til fabrikkene for service. Stanton tok selv patent på oppfinnelsen, og Pickering Audio ble den første fabrikanten som tok i bruk Stantons oppfinnelse. Dette må ha innbrakt en del penger, for i 1950 kjøpte han likegodt hele Pickering Audio. I 1958 introduserte han også den første stereopickupen.

    Et tiår etter oppkjøpet av Pickering, grunnla han Stanton Magnetics, men beholdt Pickering Audio. Begge firmaer hadde hver sin produksjon, i Plainview, N.Y., og West Palm Beach, Florida. I stedet for å selge en fonograf som en del av et større møbel, var Stanton en av de første som delte opp komponentene i platespiller, pickup og elektronikk. For å få dette til å fungere effektivt, var han en energisk pådriver for å få de store fabrikantene til å bli enige om felles standarder. I 1967, som en reaksjon på «mange kvinners dårlige holdninger til stereo» – diverse bokser spredd utover rommet, koblet sammen med alle mulige slags ledninger (høres dette kjent ut?) – bygget han opp fem rom i New York National Design Centre, for å demonstrere hvor godt musikkformidlingen kunne integreres i et bomiljø. Stanton satt som president i The Audio Engineering Society, og ledet begge sine selskaper fram til 1998. Han døde i 2001, 86 år gammel.
    Det er for så vidt mye mer å fortelle om begge disse to herrer, de var begge driftige, oppfinnsomme og meget energiske, og hadde fingrene sine i mye mer enn hva som er nevnt her.
    Vi kan klø oss litt i hodet, over at Stanton beholdt to separate produksjonssteder, i og med at pickupene var identiske rent mekanisk sett, men siden han gjorde det slik, er det altså små utseendemessige forskjeller mellom en Pickering XV15serie og en Stanton 680/681serie, selv om det er den samme pickupen.
    Tenker jeg hopper fram til nettopp Pickering XV15, den ble lansert på -60tallet og var deres topprodukt til innpå -70 tallet, da XSV3000 ble lansert og overtok tronen.
    XV15 er en «moving iron»-pickup og ble laget i mange utgaver, med forskjellig nåleslipning, de fineste var 1800S med «stereohedron»- og 1200S med «Nude elliptic»-slipning. Tilsvarende Stanton er 681EEE-S og 681EEE.

    $(KGrHqUOKjEE356DPRZIBOFtp0PCiw~~_12.JPG


    $_12.JPG


    Pickering ad2.jpg



    Som en kuriositet kan nevnes «Louis Armstrong House Museum”. Der står kverna hans, og Satchmo spilte platene sine på en Dual 1019 med nettopp en Pickering XV15.

    XV ad.jpg



    Stanton 681EEE var forøvrig også selve statuspickupen for svært mange på den tiden.

    Stanton 681 ad.JPG


    original--stanton-681eee-6.jpg


    IMG_4836.jpg


    Så kom som tidligere nevnt Pickering XSV 3000 og overtok som toppmodell for en stund, her gikk man over til Moving Magnet-oppbygging, men beholdt "stereohedron"-slipning på nåla.

    IMG_4874 copy.jpg


    XSV3000 ad.JPG


    Det var en forholdsvis lang remse med tomprat, med tanke på at jeg i utgangspunktet bare ville dele med dere at jeg har bestilt en utgammel pickup….

    Pickering ad1.JPG


    ShineySmileysSmile.jpg


    / Morten
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.956
    Antall liker
    28.029
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer nok et oppgulp til erib, skal bare få et smykke i hus først.

    Befinner seg et eller annet sted i postgangen mellom California og Sarpsborg...

    ShineySmileysSmile.jpg


    / Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.956
    Antall liker
    28.029
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    00.fredag.jpg


    Ingen tok humoren din, på planleggingsmøtet i dag

    00.statistikk.jpg


    Ikke ble det tatt nådig opp at du gikk på feil toalett i lunchen heller

    00.sinna.jpg


    Det er ikke meningen vi gutta skal vite om hva som foregår der....

    943127_504737022913931_1229612167_n.png


    I det hele tatt, en litt flau dag - ikke rart du flykter

    00.flukt.jpg


    Men men, tabber gjør vi alle sammen, så det var greit å treffe denne karen, våkna da, ikke sant?

    00.reality.jpg


    Det var vel da du husket ordene til din gamle lærer

    00.pity train.jpg


    Gode ord der altså, minnet fikk deg i så godt humør, at du bare hadde én ting å si til parkeringsvaktene.

    00.whyweloveScotland2.jpg


    Det er sunt å bruke bena og...

    00.bevege seg.jpg


    Vel vel, hva skal du gjøre i helga da? Holder regnet seg unna, kan det kanskje bli årets første sykkkeltur?

    00.sidevogn.jpg


    Evt lufte campingbilen?

    00.Campingbil2.jpg


    Det er uansett for tidlig for båten, du har ikke hatt på bunnstoff heller...

    00.gitarbåt.jpg


    Uansett, det begynner å bli lysere, ta med deg kamera ut en tur, og fange naturen som våkner til liv?

    391923_423275651077266_1816652522_n.jpg


    971149_444755192305230_2024408102_n.jpg


    00.fox.jpg


    Det byr seg vel en anledning til å invitere inn en håndfull venner til en hyggelig kveld og,

    00.nice night in.jpg


    musikk

    1391868_608558785871431_2071053971_n.jpg


    mat

    00.eating.jpg


    - og kanskje et brettspill?

    00.scrabble.jpg


    Så, der var det en plan for helga allikevel, ta med no' godt hjem til din kjære nå, så er du i rute!

    00.Valentines.jpg



    Ønsker dere alle en flott helg, med hygge, musikk og galskap!


    Helgehilsen fra Laggas
    ShineySmileysGrin.jpg
     
    Sist redigert:

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    God helg, Laggas - dette er en oase, både språklig og visuelt!

    ole g
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.956
    Antall liker
    28.029
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Herlig karer, nå fikk jeg meg en god latter og våkne på!

    Greit at T-skjorta var stor - er en 3XL jeg... ;)

    Tør ellers nesten ikke kommentere jeg Griff......... :D

    Nattevaktene er gjerne roligere enn dagvakter, men i natt hadde jeg arbeid med KLanlegget (kjøreledning),
    med frakobling av strøm mellom den øvrige toggang (selvfølgelig!!!) - så; ingen lav puls i natt

    IMG_4887.jpg


    Fruen og jeg hadde avtaler og ting å gjøre i dag, så det var bare å skifte klær etter nattvakt og kjøre avgårde,
    når vi endelig kom hjem i ettermiddag, hadde jeg vært "i farta" 24 timer, det ble en liten kollaps i sofaen...

    Men NÅ, tar helga til

    IMG_4895.jpg


    Skål guttær!

    IMG_4896.jpg


    ShineySmileysSmile.jpg


    / Morten
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.956
    Antall liker
    28.029
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bad Brains er ikke noe jeg har sånn veldig sjekk på selv, så slikt er såklart
    morsomt å bare finne på en "utestasjon". :)

    Det gikk seg til med middag etterhvert, på stekeplatene ble det whiskysaus, potetstappe og
    en håndfull entrecoter.

    IMG_4898.jpg


    I stekeovnen lå noen portobellosopper, fylt med hvitløk, chili, stangselleri, vårløk og soltørkede tomater,
    og toppet med ost, - sammen med en håndfull cherrytomater og godgjorde seg.

    IMG_4897.jpg


    Jamen ringte det ikke på døren og, mens jeg holdt på å steke ferdig biffene, kjempekos med ekstra selskap
    til bords, var bare å servere...

    IMG_4900.jpg


    Fikk godkjent av begge damene og, så er kvelden reddet!

    IMG_4901.jpg


    Kurant vin og, satt bra til biffen. Desserten ble litt ymse "fudge" vi handlet i Manchester sist høst

    IMG_4902.jpg


    Crusty; metall!!! Oh yeah!

    metall.jpg


    ShineySmileysGrin.jpg


    / Morten
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn