Liv etter døden?

Tror du på et liv etter døden?

• 100 % sikkert JA

Stemmer: 0 0.0%
  • 100 % sikkert NEI

• Usikker men tror det er noe..

• Usikker men tviler på at det er noe..

• Veldig i tvil, 50/50

• Varierer med humøret..

• Tror vel ikke, men håper.

• Totalt antall stemmer
    0

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hvis ikke kirken og de andre organiserte religionene kom med forbud, påbud og andre bud for hvordan du kan leve ditt liv så var det heller ikke noe problem med dem!

Men en annet ting som jeg finner trist er dem som blir indoktrinert med at det er noen som følger med en uansett hva man gjør, et liv uten privatliv og en stor rettsak når man dør der alle ens gjerninger skal forsvares eller straffes. Da blir livet et opphold i fangesnskap der man er sig egen fangevokter. Ofte er også alle reglene basert på dogmer og tekster og forvaltet av hykleriske menn med lange skjegg.

Har jeg ingen problemer med eller innvendinger mot.

Når hjernen blir isolert fra sanseinntrykk vil den oppføre seg ganske eiendommelig og vil produsere stor mengder sanseinntrykk for å kompensere. Du vil oppnå mye av det samme hvis du prøver f.eks. en meditasjonstank der man flyter i varmt vann og som er totalt mørk og lydisolert. Minner, bilder og fantasier vil da han ganske stort spillerom.

Jo det har du helt rett i. Både halusinogene stoffer og religiøse aktiviteter kan frembringe tilstander som er givende, interessante, skremmende, morsomme, uvirkelige eller uhyre virkelige, sanselige eller sanseblandene, dype eller meningsløse. De kan være givende og interessante opplevelser som man ikke ville vært foruten.

Men jeg vil ikke derfor lage nye lover og regler for hvordan andre skal leve sine liv utifra slike opplevelser, og heller ikke trekke konklusjoner som ikke det er hold i om universets tilstand og sammensetning.

Misbruker av begge deler er svært skadelige både for personen og omgivelsene. Og begge aktiviteter passer best for voksne opplyste mennesker, og bør holdes unna barn og sinnslidende.

Tro som ikke er 100% er jo bare tvil, og det er jo ikke heldig ifølge forskriftene. Så enten får man stille seg bak den eller finne på noe annet.

Men noen ting må man da kunne oppfatte som sikre ankerpunkter som man bygger sin forståelse av omgivelsene på. Fysikkens lover er et greit utgangspunkt her. Hvis man støter på fenomener som tilsynelatende bryter med disse er det grunn til å konkludere med at man ikke har undersøkt dem grundig nok, eller fått en feil eller viledende utredning av fenomenet.

Noen ting får man regne som fakta inntil det motsatte er bevist og ikke motsatt. (Godta enhver fantasifull teori inntil den er stått i hel med hammer og druknet på dypt vann).
Spørsmålet var jo om du tror på et liv etter døden, ikke om du har bundet deg opp til en eller annen religion. Det er her du låser deg, du har sånn forakt for de eksisterende religionene at du ikke makter å se forbi de og deres leveregler og påbud. Har du aldri undret deg over hvorfor vi er her, hva vi skal her, hvordan vi kom her, rett og slett meningen med livet, men kun slått deg til ro med at :Jeg er en forvokst celleklump med egen vilje, når jeg dør blir cellene mine til jord og så kan jeg bli en blomst på sikt kanskje, eller en makk spiser meg, eller jeg renner ut i havet, og så fordamper jeg og havner i skyene, før jeg sannsynligvis ender opp i en dam i Bergen osv… Lurer du aldri på dette så synes jeg at dette er underlig, og litt fantasiløst.

G

Gjestemedlem

Gjest
 Lurer du aldri på dette så synes jeg at dette er underlig, og litt fantasiløst.
Joda, livet er jo et underligt fenomen. Men likevel er nok ikke fantasifulle skapelsesberetninger mer enn akkurat det, mer eller mindre komiske fantasier. Fantasier er feslige nok til sitt bruk, men man bør kunne ta en pause av og til når seriøse saker skal utredes.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
I tillegg er det noe merkverdig å omtale den religiøsitet som slike tanker er en del av, som var det en avhengighet, på linje med alkoholikerens.
Ja, du har rett, religiøsitet er en form for avhengighet. Alkoholikeren trenger alkohol for å klare det daglige strevet, den religiøse trenger på samme måte drømmen om et liv etter døden. Banalt, egoistisk og primitivt, naturligvis. Personlig mener jeg at religionstro er skadelig for de fleste mennesker.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ja, du har rett, religiøsitet er en form for avhengighet.  Alkoholikeren trenger alkohol for å klare det daglige strevet, den religiøse trenger på samme måte drømmen om et liv etter døden.  Banalt, egoistisk og primitivt, naturligvis.  Personlig mener jeg at religionstro er skadelig for de fleste mennesker.
Begynner ikke dette å minne litt om diverse kabeldebatter? De som ikke hører forskjell har forakt for de som påstår de gjør det, og de som hører forskjell blir ikke trodd.

Uansett hva man måtte tro og mene om dette så er det lavmål å betegne andre som primitive bare fordi de er kommet frem til en annen konklusjon enn en selv. Det er mye som er skadelig for mennesker, fanatisk religionstro kan være en av dem, men det finnes nyanser, og det å tro på noe mer enn akkurat det man ser kan jeg ikke se at er hverken banalt, egoistisk eller primitivt.
Det som derimot ER egoistisk og primitivt er å tvinge sin tro på andre, tvinge andre til å leve etter religiøse regler de ikke selv ønsker, og gjøre drastiske ting i overbevisning om at man gjør det for å tekkes en gud.

Jeg har spurt før uten å få noen gode svar: Hva tror dere har startet livet? Hvordan startet det?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.179
Interessant.. at mindre en halvparten av oss utelukker at det er noe mere etter døden..

Men vi voksne kunne lært noe av barna når det gjelder døden og naturligheten av denne. Og et barn VET at det snart skal dø, det kan være timer, dager, eller faktisk uker i forveien. Mange foreldre som faktisk har lyttet til barnet, har skjønt dette (ofte i ettertid).

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Jeg har spurt før uten å få noen gode svar: Hva tror dere har startet livet? Hvordan startet det?
Man har påvist at flere komponenter av cellene har dannet seg av seg selv under de rette forhold, som aminosyrer i Miller-Urey eksperimentet. Alt i følge Wiki, selvfølgelig.

Så selv om det gjenstår et omfattende arbeid å faktisk gjenskape den samme prosessen, burde ikke tanken om at livet kunne oppstå av seg selv være så fremmed som den først virker.

Edit: i klammeri med klammene.

Topp Bunn