Liv etter døden?

Tror du på et liv etter døden?

• 100 % sikkert JA

Stemmer: 0 0.0%
  • 100 % sikkert NEI

• Usikker men tror det er noe..

• Usikker men tviler på at det er noe..

• Veldig i tvil, 50/50

• Varierer med humøret..

• Tror vel ikke, men håper.

• Totalt antall stemmer
    0

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg har alltid lurt på hvordan noen kan være 100 % sikker på at det er et liv etter døden. På samme måte har jeg også lurt på hvordan andre kan være 100 % sikker på at det ikke er et liv etter døden. Det er jo den siste gruppen som egentlig har mest å tape, om man skal tro på det at det å tro alene skal være grunn nok til en plass i himmelen. Tror man og det er ingenting, vel så har man vel strengt tatt ikke tapt noe, annet enn om man har unngått å gjøre ting i livet som man ellers ville gjort.
Problemet med det første er at jeg ikke forstår at man ikke finner ting som man synes ikke stemmer, man våger kanskje ikke å stille seg spørsmålet heller? Problemet med det siste er at det er så bastant, man har tatt et valg, man har avskrevet helt og fullt et liv etter døden med dette valget.
Derfor kunne det vært interessant å se hvor mange det er av hvert slag her, og hvor mange som befinner seg i gruppen tvilere og “håpere” ett eller annet sted innimellom.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvordan kan du være 100% sikker på at du ikke blir gjenfødt som en Opel Kadett?

Det er jo ikke noe som tilsier at du skal bli det, det hele er jo absolutt absurd. Men i følge din logikk bør man jo åpne for muligheten.

Denne ideen med at man skal få sin lønn eller straff i neste liv er kun et maktmiddel for at ikke slavene skal bli altfor tungsindige og lettere å kue. At de skal bli sine egne fangevoktere og kaset bort sitt liv i fånyttes håp om en bedre fremtid.

Mange er for feige til å innse at de kun lever nå!

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Liv etter døden, eller i live etter døden...
Det er litt forskjell.
Jeg tror på at man enten er i live etter døden eller ikke.

Men sånn helt borte blir man ikke...

::)

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Det ække no liv etter døden vøttø...

Håper da for all del at jeg ikke må igjennom skole, arbeid, tannleger og kverulering på nettet enda en gang.

Alternativet er kanskje ultrafattig i Somalia el. Da slipper jeg jo også mest sannsynlig alt det nevnte.

Nei, tror ikke på noe liv etter døden før det er bevist. Og den bevisbyrden ligger ikke på meg.

G

Gjestemedlem

Gjest
Et viktigere spørsmål for de fleste er hvordan skaffe seg et liv før døden.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Et viktigere spørsmål for de fleste er hvordan skaffe seg et liv før døden.

Egentlig er det et veldig godt spørsmål. I sin jakt på et liv etter døden, er det endel som glemmer det livet de vitterlig ble satt til å leve. Må være forferdelig kjipt, den dagen kommer og pumpa slutter å slå.

B

Back_Door

Gjest
Hele universets opprinnelse og selve livet er et mysterium, uansett hvor mye man eventuelt måtte ha lært. Den ene forklaring er som regel i sin ytterste konsekvens like lite fattbar som den andre. Liv etter døden? Hvorfor ikke? Jeg kan i hvert fall ikke uttale meg med skråsikkerhet om dette.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Hvordan kan du være 100% sikker på at du ikke blir gjenfødt som en Opel Kadett?
Det er jeg HELT sikker på !! Så slem har jeg IKKE vært i dette livet ! Å bli gjenfødt som en Opel Kadett må være det ultimate hælvete !! Så det så !! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Mange er for feige til å innse at de kun lever nå!
Eller man kan si at mange er for feige til å vurdere muligheten av det motsatte ! ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg har alltid lurt på hvordan noen kan være 100 % sikker på at det er et liv etter døden. På samme måte har jeg også lurt på hvordan andre kan være 100 % sikker på at det ikke er et liv etter døden. Det er jo den siste gruppen som egentlig har mest å tape, om man skal tro på det at det å tro alene skal være grunn nok til en plass i himmelen. Tror man og det er ingenting, vel så har man vel strengt tatt ikke tapt noe, annet enn om man har unngått å gjøre ting i livet som man ellers ville gjort.
Problemet med det første er at jeg ikke forstår at man ikke finner ting som man synes ikke stemmer, man våger kanskje ikke å stille seg spørsmålet heller? Problemet med det siste er at det er så bastant, man har tatt et valg, man har avskrevet helt og fullt et liv etter døden med dette valget.
Derfor kunne det vært interessant å se hvor mange det er av hvert slag her, og hvor mange som befinner seg i gruppen tvilere og “håpere” ett eller annet sted innimellom.
Typisk agnostikar!

G

Gjestemedlem

Gjest
Eller man kan si at mange er for feige til å vurdere muligheten av det motsatte !  ;)
Hvis du er av den opfatning er det nok sikert best å bli muslim. Da får du et liv i sus og dus med så mange jomfruer du kan deflorere.

Alternativet er jo surre rundt i glansbilder og gjete premielamlam til evig dur fra Vollenweider's beste.

Eller traktere trekkspillet hvis du har vært slem nok til det.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.157
Torget vurderinger
1
La oss begynne med å konstatere at det finnes en død etter livet..! -og det er mye rart som lever i/av oss etter livet, hehe.

Mvh.

cannot

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
0
Alle vil til himmelen , men ingen vil jo dø....tralala ??? ::)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Sikker er jeg jo ikke, men.

Enten finner jeg ut at jeg tok feil, eller så finner jeg ikke ut noe som helst....

S

slowmotion

Gjest
hehe, dette er det jo ingen som kan vite noe om  ;D

Men selv tror jeg at når vi dør så dør vi.....  ;)

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
5 har stemt på 100% ja.

? :-(

er det samme folka som tror på utsoppede rotter, blinkende blå lys og orientalsk tørkestativ ?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hva er det som gjør deg/dere så 100% sikre da? Er det bare det at dere forakter de troende så mye at dere ikke vil være en del av det de tror på? Har dere noen bevis for at det dere tror er det eneste rette, eller er det bare en slags litt barnslig protest mot det som mange har trodd på i så mange år? Føler du ikke at du kan ha noe å tape på denne bastantheten? Den dagen noen du elsker over alt på jord dør, hva sitter du igjen med da, annet enn en stor tomhet? Er det ikke bedre da, om ikke annet, å kunne tro på at man en gang vil møtes igjen? Kan ikke det være en trøst i seg selv, hvor usann den enn kan vise seg å være? Har ikke mange mennesker kommet seg videre i livet først og fremst på grunn av denne vissheten, selv om det kanskje viser seg til syvende og sist at de har lurt seg selv, har de tapt noe på dette, eller har de vunnet?
Selvsagt er det vanskelig å vite om det er gud som har skapt menneskene eller menneskene som har skapt gud, men når det kommer til det å være 100% sikker her så er jeg litt forundret over at noen faktisk er så bastante, og hva grunnen til det kan være.
Jeg kan ikke se at man nødvendigvis taper noe på å ha en tro. Hva er det man ikke kan gjøre som menneske som vil stride mot det å tro, hvilke handlinger er det man må ofre? Ønsker ikke alle å være et best mulig menneske uansett, er det de mest egoistiske handlinger man kan gjøre som ikke-toende som er drivkraften her eller hva? Kan man ikke tro på en gud på sin måte, leve som et godt menneske selv om andre synes at man “synder” litt til tider og være 100% overbevist om at det finnes en gud? Er ikke det egentlig godt nok?

Hva er det som gjør deg så nedlatende overfor de som tenker annerledes enn deg selv Boffen, hva er det du vet som alle andre har gått glipp av??

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Jeg vil nå påstå at bevisbyrden i denne sammenhengen ligger på de som påstår det finnes et liv etter døden.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Hva er det som gjør deg så nedlatende overfor de som tenker annerledes enn deg selv Boffen, hva er det du vet som alle andre har gått glipp av??
vel om du ser på svarene så er det flest fornuftige mennesker her. så ta ikke den.

religiøse er mer eller minder 'forstyrret'.

G

Gjestemedlem

Gjest
Er det ikke bedre da, om ikke annet, å kunne tro på at man en gang vil møtes igjen? Kan ikke det være en trøst i seg selv, hvor usann den enn kan vise seg å være?  Har ikke mange mennesker kommet seg videre i livet først og fremst på grunn av denne vissheten, selv om det kanskje viser seg til syvende og sist at de har lurt seg selv, har de tapt noe på dette, eller har de vunnet?
Tar du livsløynen fra et gjennomsnittsmenneske, tar du lykken i samme stund. -Ibsen

Mange finner nok trøst i slike forstillinger når det blir for vanskelig eller tungt å innse livets realiteter. Ingen ting galt med det i å for seg. Hvis man blir glad eller lykkelig av slik er det bare av det gode.

Så lange man ikke prøver å gjøre denen forestillingsverden om til nøkterne realiteter som har betydning for andre enn deg selv i form av lover, regler, påbud og tvang.

Det kan jo virke litt hjerterått å påpeke absurditeten i det hele, litt som å forklare en håpefull 5åring at julenissen egentlig bare var en søt historie. Skuffelsen og vanntroen kan nok melde seg da.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det er fristende å sammenligne islam og kristendom.

I islam blir man lovet 72 jomfruer og elver av god drikke.
Hvis dette var tilfelle, ville man ganske raskt få et vanvittig underskudd på jomfruer.

I kristendommen får man sitte ved siden av gud.
Det ville vel bli trangt etter hvert.

Nåvel, det er fristende å se på dette livet etter døden som det ultimate salgstrikset:
"Følg meg og øk min innflytelse, så får du evig liv".

Den misfornøyde kunden får jo ikke anledning til å klage, og det er ingen mulighet for å legge inn en garanti: "er du ikke fornøyd, får du livet tilbake".

Hmm.

G

Gjestemedlem

Gjest
I islam blir man lovet 72 jomfruer og elver av god drikke.
Hvis dette var tilfelle, ville man ganske raskt få et vanvittig underskudd på jomfruer.
De kan nok sikkert resirkuleres, klones eller gjenskapes. Guder kan jo mange slike triks.

I kristendommen får man sitte ved siden av gud.
Det ville vel bli trangt etter hvert.
Høres jo litt kjedelig ut i lengden da, man kanskje det vises noe morro på barnetv?

Nåvel, det er fristende å se på dette livet etter døden som det ultimate salgstrikset:
"Følg meg og øk min innflytelse, så får du evig liv".
Forbausende mange som har falt for det trikset der.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Vi kommer der vi var før vi ble født.

Om alle har en sjel, kan det jo hende at den er evigvarende og at sjelen eksisterte før vi var født. Derved vil den også eksistere etter denne død. Ergo finnes evig liv... men i hvilken form??

Ja, ja...ikke vet jeg....

P

Parelius

Gjest
Jeg vet at det er et liv etter døden; jeg/vi lever det nå! Eneste jeg har å klage på er all denne plassen disse jomfruene tar; ikke billig her i urbaniteten.

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
I forhold til 100% viten som kan føres bevis for, så er vi vel alle i samme båt ? Det handler om å tro!
Ingen grunn til å idiotforklare noen, selv om deres TRO skiller seg fra din? Personlig har jeg en del erfaringer som gjør at jeg tror på det som står i Bibelen, altså, et liv etter døden.
Hvor var vi før vi ble født? Ikke lett å uttale seg skråsikkert om , men jeg synes at: " I Guds tanke", er et vakkert bilde" :)
Tar du livsløynen fra et gjennomsnittsmenneske, tar du lykken i samme stund. -Ibsen

Mange finner nok trøst i slike forstillinger når det blir for vanskelig eller tungt å innse livets realiteter.

Det kan jo virke litt hjerterått å påpeke absurditeten i det hele, litt som å forklare en håpefull 5åring at julenissen egentlig bare var en søt historie. Skuffelsen og vanntroen kan nok melde seg da.

P

Parelius

Gjest
Hvor var vi før vi ble født? Ikke lett å uttale seg skråsikkert om , men jeg synes at: " I Guds tanke", er et vakkert bilde" :)
I min faders attrå? (Jeg ser ham for meg.)

G

Gjestemedlem

Gjest
I forhold til 100% viten som kan føres bevis for, så er vi vel alle i samme båt ? Det handler om å tro!
Ingen grunn til å idiotforklare noen, selv om deres TRO skiller seg fra din? Personlig har jeg en del erfaringer som gjør at jeg tror på det som står i Bibelen, altså, et liv etter døden.
Det er jo litt søtt at voksne mennesker kan gå rundt å inbille seg slikt. Men det er jo en relativt harmløs illusjon, så jeg skal ikke være noen gledesdreper jeg.

Du får hilse fra meg til Jesus og gjengen når du biter i gresset.

G

Gjestemedlem

Gjest
13 nå, skremmende.
Det er nok noen som holder oss for narr med å lage flere kontoer eller å stemme flere ganger uten å logge seg på. Kan ikke tro at hele foumet er fylt med dimlinger.

B

Back_Door

Gjest
Jeg er skeptisk til skråsikre mennesker, enten de nå er religiøse eller ikke..

Kan selvsagt likevel forstå at det må være deilig ha funnet svarene på sin egen eksistens i sammenhengen ;)

Er det forresten noen som kjenner til Stuart Hameroff?
En hjerneforsker som er religiøst uavhengig. Han forsker bl.a. på begrepet menneskelig bevissthet, samt mulighet for at denne kan være uavhengig av hjernen.
Skal vi gjøre det enkelt, og kalle ham en idiot?

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Det er jo litt søtt at voksne mennesker kan gå rundt å inbille seg slikt. Men det er jo en relativt harmløs illusjon, så jeg skal ikke være noen gledesdreper jeg.

Du får hilse fra meg til Jesus og gjengen når du biter i gresset.
Jeg blir litt kvalm av den overbærende og nedlatende tonen din.
Hva er det du innbiller deg? At du har skjønt det hele? Det har du altså ikke. Nei den dagen DU biter i gresset, så tror jeg at du har lagt bak deg noen øyeblikk hvor du ikke var fullt så kjekk?  
Din begrensede forstand har nok problemer med å skjønne dette ;)

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Jeg er skeptisk til skråsikre mennesker, enten de nå er religiøse eller ikke..

Kan selvsagt likevel forstå at det må være deilig ha funnet svarene på sin egen eksistens i sammenhengen ;)

En hjerneforsker som er religiøst uavhengig. Han forsker bl.a. på begrepet menneskelig bevissthet, samt mulighet for at denne kan være uavhengig av hjernen.
la oss kalle han for forsker.

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Man skal ikke tro,man skal vite. Hvorfor skal alle de troende absolutt dra til "himmelen"? Hvor er den,hva skjer der og når går toget? Slik jeg ser på himmelen ovenfor meg,så håper jeg ikke de troende har høydeskrekk,da det etterhvert blir utrolig langt ned etter som man drar oppover i høyden. ;D

Mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg blir litt kvalm av den overbærende og nedlatende tonen din.
Hva er det du innbiller deg? At du har skjønt det hele? Det har du altså ikke. Nei den dagen DU biter i gresset, så tror jeg at du har lagt bak deg noen øyeblikk hvor du ikke var fullt så kjekk?  
Din begrensede forstand har nok problemer med å skjønne dette  ;)
Det under meg litt at dette skal gjøres til noe komplisert. Når en organisme slutter å virke blir den brutt ned og dekompostert. Gjødsel til rosene så og si. I den forstand blir du jo til en del av dem og dermed får et nytt liv.

Men de store forklaringsproblemene vil nok påfalle dem som forventer å bli hentet av engler og båret til paradiset.

Mulig jeg er både overbærende og nedlatende men jeg forventer da litt mer dømmekraft fra folk som til og med har lært å bruke et tastatur.

Folk kan tro hva de vil for min del men de blir ikke mindre respektable av erklære seg som tilhengere av slike teorier.

Synes jeg disse folkene er litt enfoldige? - Ja
Litt feilkoblet? - jepps
Er jeg overbærende? - joda
Nedlatende? - hmmmm, ok
Plager det meg? - nope
Plager det deg? - ser slik ut

Ditt problem da 8)

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
 Den dagen noen du elsker over alt på jord dør, hva sitter du igjen med da, annet enn en stor tomhet?
Det er ikke noe galt i å føle tomhet av det..det hjelper en til å ta ekstra vare på de som er igjen.Og levva livet!! til fulle ;)

Kan ikke det være en trøst i seg selv
Selvfølgelig! Det er jo vel derfor en i alle(?) religioner opp igjennom tidene satser på at det er sånn

Har ikke mange mennesker kommet seg videre i livet først og fremst på grunn av denne vissheten
Helt sikkert!

Selvsagt er det vanskelig å vite om det er gud som har skapt menneskene eller menneskene som har skapt gud

Helt klart at menneskene har skapt de hundrevis av guder!!

Hva er det man ikke kan gjøre som menneske som vil stride mot det å tro, hvilke handlinger er det man må ofre?
Leve som et fritt menneske.

Ønsker ikke alle å være et best mulig menneske uansett
Sikkert de fleste..

Ønsker ikke alle å være et best mulig menneske uansett, er det de mest egoistiske handlinger man kan gjøre som ikke-toende som er drivkraften her eller hva?¨
Hva skulle tilsi at de som ikke tror på reinkarnasjon er mer egoistiske?

Er det ikke egoistisk å se ned på(se ned på..er min erfaring) de som er ikke troende?

hvilke handlinger er det man må ofre?  
Alt for mange til å ta her..

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund

Ja!

Topp Bunn