Hvis ikke kirken og de andre organiserte religionene kom med forbud, påbud og andre bud for hvordan du kan leve ditt liv så var det heller ikke noe problem med dem!
Men en annet ting som jeg finner trist er dem som blir indoktrinert med at det er noen som følger med en uansett hva man gjør, et liv uten privatliv og en stor rettsak når man dør der alle ens gjerninger skal forsvares eller straffes. Da blir livet et opphold i fangesnskap der man er sig egen fangevokter. Ofte er også alle reglene basert på dogmer og tekster og forvaltet av hykleriske menn med lange skjegg.
Har jeg ingen problemer med eller innvendinger mot.
Når hjernen blir isolert fra sanseinntrykk vil den oppføre seg ganske eiendommelig og vil produsere stor mengder sanseinntrykk for å kompensere. Du vil oppnå mye av det samme hvis du prøver f.eks. en meditasjonstank der man flyter i varmt vann og som er totalt mørk og lydisolert. Minner, bilder og fantasier vil da han ganske stort spillerom.
Jo det har du helt rett i. Både halusinogene stoffer og religiøse aktiviteter kan frembringe tilstander som er givende, interessante, skremmende, morsomme, uvirkelige eller uhyre virkelige, sanselige eller sanseblandene, dype eller meningsløse. De kan være givende og interessante opplevelser som man ikke ville vært foruten.
Men jeg vil ikke derfor lage nye lover og regler for hvordan andre skal leve sine liv utifra slike opplevelser, og heller ikke trekke konklusjoner som ikke det er hold i om universets tilstand og sammensetning.
Misbruker av begge deler er svært skadelige både for personen og omgivelsene. Og begge aktiviteter passer best for voksne opplyste mennesker, og bør holdes unna barn og sinnslidende.
Tro som ikke er 100% er jo bare tvil, og det er jo ikke heldig ifølge forskriftene. Så enten får man stille seg bak den eller finne på noe annet.
Men noen ting må man da kunne oppfatte som sikre ankerpunkter som man bygger sin forståelse av omgivelsene på. Fysikkens lover er et greit utgangspunkt her. Hvis man støter på fenomener som tilsynelatende bryter med disse er det grunn til å konkludere med at man ikke har undersøkt dem grundig nok, eller fått en feil eller viledende utredning av fenomenet.
Noen ting får man regne som fakta inntil det motsatte er bevist og ikke motsatt. (Godta enhver fantasifull teori inntil den er stått i hel med hammer og druknet på dypt vann).