Litt om Xindak XA6950....

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Hei. Kjøpte meg nettopp en integrert forsterker av merket som nevnt over etter at jeg solgte XTZ ClassA-100. Jeg var i villrede over hva jeg skulle kjøpe, men et salg måtte til for at en avgjørelse skulle bli tatt.
Da jeg kom over den latterlige prisen på en splitter ny Xindak, ble jeg veeeldig usikker på hva jeg skulle gjøre.
Følte vel at dette ble litt smør på flesk. Men jeg klinte til av full nysgjerrighet. Det ble et helvetes mas å bære 26 uhåndterlige kilo fra posten. For å gjøre en lang historie kort, så trodde jeg ikke mine egne ører sammelignet med XTZ´n. Her skjedde det mye....Bass og dynamikk var det første som slo meg. Flaskehalsen åpnet seg, noe den aldri gjorde på XTZ´n.
Den har balanserte innganger og og en RCA inngang som skal holde litt bedre kvalitet enn de andre. Nå etter ca 150-200 timer så har mellomtonen kommet også.
Snakk om gave til godt under 4 lapper ;D
Nå mangler det bare bedre signalkilde og kabler ;D
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Gratulerer så mye med ny forsterker, det er moro når en får

noe nytt og en samtidig får en oppgradering.

Lykke til og kos deg med musikken.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Hadde den en stund selv, helt idiotisk mye for pengene nå som de virkelig er på tilbud....
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Jeg testet den ganske grundig i sin tid, da den kostet rundt 8 lapper, og kom til at effektdelen alene var verdt pengene.  Nå er den bare latterlig billig.  Xindak XA6950 er et produkt som også bekrefter at den første Watten er viktigst, eller i tilfellet XA6950 er de 10 første wattene viktigst... ;)  Den kjører nemlig med klasse A-bias de 10 første Wattene, og det høres med et uforvrengt og åpent lydbilde.  Så får det heller være at den ikke er 100% nøytral og har en antydning til kledelig varme i de laveste oktavene, samt en liten tendens til tilbaketrukkethet i øvre mellomtone. Det betyr at den må matches riktig, men med nøytrale høyttalere som ruller av pyntelig i bassen uten partykul, og med godt definert mellomtone, så er dette et ypperlig produkt. Det er mye musikalitet i den forsterkeren.
 

toral1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2005
Innlegg
176
Antall liker
76
Torget vurderinger
13
Har selv Xindak a100 mk2 og Shangling CD S100.
Vincent SV 233 OG CD S3 ble kastet på hodet ut.

et prisrimelig sett som jeg kommer til å beholde uansett.
 

kake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
både xindak a100 og shanling cd100 ligger på $250 fra kina ser jeg... hvordan vil du forklare forskjellen til 10k cd og vincent amp da?
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Ser det er en som skal selge et par stk helt nye for 3900,- det er jo helt idiotisk billig
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Gratulerer så mye med ny forsterker, det er moro når en får

noe nytt og en samtidig får en oppgradering.

Lykke til og kos deg med musikken.

Ja dette ble helt klart en oppgradering for meg. Etterhvert kommer ny signalkilde og kabler. Høyttalerene med ditto sandfyllte stativ må jo få noen skikkelige arbeidsforhold...

Må bare få meg ny jobb først ;D
 

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
Har Xindak XA 6950 med Muse delux som signalkilde parret med Patos 402Mk11 , Kjenner meg igjen fra beskrivelsen i Fidelity "Lettflythet " det som jeg umiddelbart merket var den uanstrengte gjengivelsen .På lav Db har jeg fremdeles følelsen av at hele musikkens frekvensgang er tilstede ;D
 

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Innlegg
238
Antall liker
1
Ser det er en som skal selge et par stk helt nye for 3900,- det er jo helt idiotisk billig
Det ble lagt ut en del til auksjon på Netthandelen. Kanskje det er en som har kjøpt noen der og nå vil selge de med fortjeneste? De gikk stort sett for rundt 3.000.-
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Men er det noen som har sammenlignet disse for f.eks JungSon? Ser det står et par utpå nettet til en kristelig penge men er det vesentlig bedre mon tro?
 

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
Det ble lagt ut en del til auksjon på Netthandelen. Kanskje det er en som har kjøpt noen der og nå vil selge de med fortjeneste? De gikk stort sett for rundt 3.000.-
Pass deg for kopier ,disse har deler produsert i Norge ;D
 

Ukuns

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
79
Antall liker
1
Det ble lagt ut en del til auksjon på Netthandelen. Kanskje det er en som har kjøpt noen der og nå vil selge de med fortjeneste? De gikk stort sett for rundt 3.000.-
Uansett så er de jo billige: 8)
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
På lav Db har jeg fremdeles følelsen av at hele musikkens frekvensgang  er tilstede  ;D
Jepp, det har jeg og. Unngår da å spille så høyt om kveldene.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Etter en titt ned i forsterkeren så ser det ut til at det er plass til enda større transistorer. Noen som vet om det ville gitt enda bedre løft? Er gode transistorer dyre? Selv kjenner jeg ikke noe til om hvor god innmat det er i denne forsterkeren...
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
He he, jeg mener vel de to store runde strømforyningene som sitter der. Heter ikke det transistorer? Trodde det var de som ga tilnavnet "Transistorforsterker"....
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Ja, mener det er 2x350VA hvis jeg ikke tar feil. Dette er en dual-mono konstruksjon. Veldig lett og oversiktlig å se når man åpner forsterkeren.
 
K

kbwh

Gjest
Da vet du det!
Ringkjernetransformator (trafo).
Elektrolyttkondensatorer (ladelytter) er det sikkert og oppi der, de ser ut som ølbokser omtrent men er sikkert litt mindre.
Transistorer: Trebente svarte ting som er skrudd fast til kjøleprofilene er utgangstransistorer.

okay?

Til ditt opprinnelige spørsmål: Større trafoer vil være i stand til å fylle ladelyttene hurtigere. Om det gir bedre lyd kommer an på den opprinnelige dimensjoneringen blandt annet. Dersom trafoene er spesialviklet med artige utspenninger kan det bli dyrt. Tror at en 500VA standardtype ligger på omtrent tusenlappen, men det kan være rappgale.
Uansett: Spiller det bra så spiller det bra. Akustikktiltak er forresten det billigste tweaket den vanlige audofile kan gi seg i kast med.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Hmmm, Ble litt svimmel jeg nå, ringkjerne-trafo er vel de to store som gjør forsterkeren tung? (trafo). Er de svarte små tønnene som står i midten transistorer eller ladelyttere? Er det ikke de som blir omtalt i uf eller noe? Disse er forøvrig gjemt under eget deksel.
 
K

kbwh

Gjest
Du har rett mhp. trafoene.
Ladelyttene er de små tønnene som står i midten (under et deksel).
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Ok, hva er da transistorer, de med tre bein. Er de runde de også?
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Det sitter et print inntil kjøleribbene på hver side. Er det her de sitter?
 
K

kbwh

Gjest
Jess. De pleier å være sorte og metall.
I tillegg vil kanskje se trebeinte dingser som ikke er skrudd fast til kjøleribbene. Det er vanligvis transistorer det og. Og kanskje er det noen svarte biller der med 8 eller 16 bein. Det er sannsynligvis operasjonsforsterkere med mange transistorer inni.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Jeg bruker denne forsterkeren selv for tiden. Var egentlig ment som en overgangsløsning, men det ser ut som at den blir værende en stund pga kvaliteten. Den spiller etter min mening ekstremt godt. Vil tro den kan konkurere med forsterkere til svært høye priser, om man kan akseptere de klanglige tilbøyelighetene. Et fantastisk kjøp!
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Tenker litt på og etterhvert bytte ut høyttalerne mine på sikt. Tror nok jeg fortsatt vil gå for stativ. De jeg har nå føler jeg blir litt spinkle, virker som om de ønsker kraft i bøtter og spann.
Men etter bytte av forsterker så ble som nevnt alt minst et par ganger bedre. De har følsomhet på 85dB. Litt tilbakeholden i mellomtonen er de også.

Kunne tenkt meg dynamikk, litt mer bredde i lydbilde og en deilig mellomtone som gjengir feks. stemmer, piano, gitar på en tydlig måte. Jeg spiller alt fra rock til visesang. Ikke klassisk.

Har hørt mye skryt om Krix Equinox, samtidig er jeg veldig nysgjerrig på Klipsh. Har forøvrig ikke hørt noen av disse.
Jeg er ingen flisespikker så det nøytrale og analytiske er ikke så viktig. Ser helst at de ikke er så himmlade vanskelige å plassere da jeg ikke har så mange muligheter i stua på 20 kvm.

Noen ideer?

edit: maks 4-6k brukt/demo. 
 
K

kbwh

Gjest
Sonus faber. Mellomtone i særklasse. Lite kompresjon i bassen, dvs god dynamikk. Ikke slitsomme å høre på. Fine å utvide musikksmaken med er de også. Jenter liker hvordan de ser ut.
Stativmodeller finnes det mange av, men med din romstørrelse vil brukte Concerto, evt. Concerto Home funke greit. Concertino Domus med originalstativer (det må den ha) vil også funke men blir kanskje i overkant av budsjett brukt.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Torsen, hvis du ikke har tenkt å bruke så mye penger, og tilfeldigvis kan hente i Oslo, så har jeg stående et par feilfrie Krix Equinox som du kan få får 3k. Har ikke stativ til dem. De ser nye ut (de virker nærmest latterlige i mine røffe omgivelser der alt er oppskrapet og bulket). Kriksense er gode allround. I praksis bruker jeg dog selv noen semi-gulvstående som jeg har klasket sammen av relativt dyre komponenter, og som ligner mye i klangen.
Kriksene fremtrer som nye og er feilfrie, sa jeg det? Burde passe i ditt rom, og klangmessig med den Xindaken, spesielt ved plassering på stativ. Akkurat i øyeblikket er jeg for lat til å pakke/gå på posten.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Torsen, hvis du ikke har tenkt å bruke så mye penger, og tilfeldigvis kan hente i Oslo, så har jeg stående et par feilfrie Krix Equinox som du kan få får 3k. Har ikke stativ til dem. De ser nye ut (de virker nærmest latterlige i mine røffe omgivelser der alt er oppskrapet og bulket). Kriksense er gode allround. I praksis bruker jeg dog selv noen semi-gulvstående som jeg har klasket sammen av relativt dyre komponenter, og som ligner mye i klangen.
Kriksene fremtrer som nye og er feilfrie, sa jeg det? Burde passe i ditt rom, og klangmessig med den Xindaken, spesielt ved plassering på stativ. Akkurat i øyeblikket er jeg for lat til å pakke/gå på posten.
Du har PM...
 
K

kbwh

Gjest
Et tilbud man ikke bør si nei til det der. De små Krixene får veldig mye skryt.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Chapter audio.  billig skrammel . Advarsel dette er en kopi  .regn ikke med at kvaliteten er like høy på dette produktet   ;D
Jada :), men det hadde vært meget interessanrt å visst mer om denne koblingen mellom Chapter og Xindak. Er det et forsøk på å ta en "Red rose"?

Jeg er uansett meget fasinert av XA-6950. Er dens kvaliteter bare et resultat av nøye beregning og kunnskap, eller er den en av disse lykketreffene hvor alt bare stemmer og man ikke helt aner hvorfor det låter så mye bedre enn et annet produkt som måler nesten tilsvarende? Kan man forvente tilsvarende kvaliteter på Xindaks større løsninger? I så tilfelle vil jeg ha et par store monoblokker takk! XA-6950 må da være vårt århundres svar på NAD 3020 + litt til?

Xindak XA8800MNE monoblokker. Mine neste forsterkere?
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
begynner å komme langt kineserene.
det som irriterer meg derimot er at alt de selger skal være så utrolig tungt og stort. 25kg 6950? joda flott med kabinett og mange watt, men jeg hadde blitt mye mer interesert om det kom en liten søk sak med utrolig enkel signalvei, gode komponenter og lav effekt..
består de lydtesten da så vet vi om de også kan findetaljer og kretsdesign?


er det noe under printet på toppen der annet enn trafo mon tro?
 
Topp Bunn