Ny pickup test lagt ut, denne gangen om Soundsmith Aida.
http://www.hifisentralen.no/forumet/...aterte-tester/
........ og til de som synes det blir for mye Soundsmith testing......
så har jeg 2 Zyx pickuper inne til test og 3 stk Koetsu pickuper er på vei til Norge
Takk for flott test.
Det har blitt mye SoundSmith fra deg i det siste. Jeg er like "skyldig" med min test av Boheme i Fidelity og diverse
innlegg her på sentralen som lovpriser disse pickupene. Vi har blitt "misjonærer" for et obskurt lite amerikansk merke
som fungerer etter et like obskurt prinsipp. Skulle bare mangle! Det må være lov å være begeistret når vi finner noe
vi begge opplever som såpass grensesprengende. MMC pickupene fra SoundSmith (og B&O før dem) fortjener den
oppmerksomheten vi gir dem.
Testen din bekrefter det jeg trodde om de dyrere modellene i operaserien; The voice og Aida - i forhold til Bohemen.
Dette har jeg ikke hørt selv (jeg har bare hørt Bohemen), men det er hyggelig å se at teorien stemmer med praksis.
At de to dyreste modellene i operaserien ligner på hverandre er ingen overraskelse siden de benytter samme diamant,
cantilever osv. Den eneste forskjellen på modellene er
redusert masse på ankeret (jernet) og andre interne bevegelige
deler i The voice - i følge Peter Ledermann. Prisforskjellen her (nesten dobbel pris for The voice) oppleves som stor.
Beskrivelsen av Aida bekrefter at en skarpere nålesliping gir luftigere og bedre diskant, en av de tingene jeg satte
fingrene på i testen av Bohemen. Hva med de andre sjønnhetsplettene;
Fikk du også bedre sporing?
Fikk du også redusert oveflatestøy fra platene?
Fikk du også en
noe mørkere klangkarakter som en følge av dette?
Nå har du snart testet hele serien. Har du planer om å teste Carmen også? Den tror jeg kan være ennå en "killer".
Til kr 3.700 får man en pickup som kan sees som en; "Otello med skarpere sliping" eller en "Boheme med aluminium armrør".
Dette bør være et godt alternativ for dem som ønsker ennå litt mer varme. Selv er jeg mest sugen på å teste Zephyr som er
designet spesifikt for VPI Classic armen min.
Det er veldig greit å forholde seg til et merke som har "en fast
huslyd" men som bare blir bedre og bedre med høyere pris.
mvh
Gunnar Brekke
Fidelity