Litt nye Technics-modeller igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Jeg har ikke hatt tid til å Google og grave tilstrekkelig - og i så måte hadde det jo vært mye enklere om wizard viste/liknet til alt kildemateriale selv. Men - han er kanskje mer interessert i å legge det ut på en blogg, slik at det kan fremstå som uimotsagte "sannheter";)
    For temaene er jo interessante å diskutere og nerde litt rundt, men da i en egen tråd.
    Denne tråden bør dras inn til Topic igjen.

Sist redigert:

CopaCabana

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.08.2016
    Antall liker
    58
    Sted
    Bergen
    Synes SL-1500C likner på AT LP5 (utseendemessig)

Sist redigert:

Medlem-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Antall liker
    832
    Sted
    Bergen
    Ja jeg vet mye, og har ikke skrevet noe om Zero Point enda....
    Var sjokkert over dette når jeg lærte det, det ga svaret på hvorfor mange spillere har store hastighets problemer.

Når det inntreffer pga dårlig design så kan en ødelegge spilleren og pickup, nå er ikke hastighets variasjonen f.eks 0,2% lenger men 20%!
    Da synes jeg virkelig du skal dele det du har lært, og et påstått hastighetsavvik på 20% synes jeg du bør verifisere/dokumentere. Likeledes hvordan en PU kan bli ødelagt av hastighetsavvik.
    Bøyd og brekt nålefane, pga nullpunktet er for stort.

Skjer bare på spillere med dårlig designet platelager, knøttliten rotor og svak motor.
    Hei.Kanskje du skal begynne helt på nytt igjen,altså glemme allt det du tror du har lært om platespillere?
    Det du skriver er det rene wissvass....

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Synes SL-1500C likner på AT LP5 (utseendemessig)
    Det er jo ikke så rart. AT-spilleren er en Hanpin-klone av 1210, som har fått plukket bort pickuplyset, pitch-slider og strobelys.

SL-1500 er (og var i gamle dager) ca. en 1200 som har fått plukket bort pickuplyset, pitch-slider og strobelys. ;)

wizard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    3.942
    Dersom du skal komme med bastante meninger og mener du har teknisk begrunnelser for dem så må du kjøre på med hele forklaringen. Du må gi tilstrekkelig med informasjon, komme med påstander som er holdbare og så må konklusjonene dine bygge på argumentene.
    Ja har bare delt litt info, kommer til å legge ut alt på min blogg etterhvert.
    Har (trolig) klart å spore opp noe av kildene for det du prøver å misjonere, og... vel - det er ikke alt Google Translater oversetter helt korrekt.
    Infoen jeg har finner du ikke på Google.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Nei, det har du nok rett i. Spillere med hastighetsavvik på 20% og lagertoleranser som knekker av nåloppheng har jeg ikke klart å google frem:cool:
    Men, mye av det du er inne på her - og i en annen tråd har jo sitt konkrete opphav. Om noe av det andre du hevder, påstår og måtte sitte på av kunnskap ikke allerede skulle ha vært gjenstand for topic´s på ulike vinylrelaterte fora rundt om - og ansees å være nye "sannheter", så...

Men - start en egen tråd om emne(ne). I denne tråden er og blir det OT uansett.

Sist redigert:

wizard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    3.942
    Tror jeg også. Lurer på hva den skal koste, og tror mitt råd til venner som har lyst på sin første platespiller kommer til å være 'vent og se' til i det minste det er avklart.
    MK7 vil koste £899 i England, så da er jeg ganske trygg på at 1500 havner på sydsiden av 10.000,- her hjemme.
    Priser i USA:

MK7 - $12000
    1500 C - $14000

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12

wizard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    3.942
    Tror jeg også. Lurer på hva den skal koste, og tror mitt råd til venner som har lyst på sin første platespiller kommer til å være 'vent og se' til i det minste det er avklart.
    MK7 vil koste £899 i England, så da er jeg ganske trygg på at 1500 havner på sydsiden av 10.000,- her hjemme.
    Priser i USA:

MK7 - $12000
    1500 C - $14000
    En null for mye, kanskje?
    Fra Stereophile:

Of the two new turntables, the SL-1500C ($13,999 target price) shown above is a coreless direct-drive system with a single rotor, built-in phono preamp with two outputs, and included Ortofon 2M red cartridge. Auto-lift at the end of a recording can be defeated if the owner wishes.

The DJ-specific, extra sturdy SL-1200MK7 (target price $11,999), which will appeal to some audiophiles, features the ability to play records backwards, and intentionally lacks a dust cover.

Men det står riktig på Analog Planet https://www.analogplanet.com/conten...gant-sl-1500c-coreless-direct-drive-turntable

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    Priser i USA:

MK7 - $12000
    1500 C - $14000
    Fra Stereophile:

Of the two new turntables, the SL-1500C ($13,999 target price) shown above is a coreless direct-drive system with a single rotor, built-in phono preamp with two outputs, and included Ortofon 2M red cartridge. Auto-lift at the end of a recording can be defeated if the owner wishes.

The DJ-specific, extra sturdy SL-1200MK7 (target price $11,999), which will appeal to some audiophiles, features the ability to play records backwards, and intentionally lacks a dust cover.

Men det står riktig på Analog Planet https://www.analogplanet.com/conten...gant-sl-1500c-coreless-direct-drive-turntable
    Med andre ord: Ja

vrøvl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1
    Eg vonar 1500C vert min neste spelar.

Sent fra min RNE-L21 via Tapatalk

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Den der er interessant.
    Airplay og Chromecast ja takk, det mangler min Oppo 105D. Antar at den også vil spille filer tådløst fra nettverk.
    Så er spørsmålet om den spiller redbook CD bedre enn Oppo'en. Og raskere.
    Tenkte jeg skulle se an hva den kom på i pris. Virker intr for min del. Med avspilling av fysisk format og streaming muligheter. Men kommenterer ikke så mye, siden dette er vinyl avdelingen.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.652
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg vonar 1500C vert min neste spelar.

Sent fra min RNE-L21 via Tapatalk
    Ein SL 1500 var min fyrste DD-spelar. Denne høyrdest (ut frå mi vurdering som 19-åring for nokre år sidan) ganske lik ut som den meir omtala SL 1200. Tippar du skal ha ein dyr, god og krevjande pickup for å oppleve skilnad til dei dyrare alternativa frå same produsent.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Litt elendig at 1500C blir dyrere enn 1200Mk7.

Men sånn er det jo. HiFi er dyrere enn "proff-utstyr". Bare fordi de kan.

Da blir det kanskje fort 12-15K i Norge. Fremdeles ikke så mye som burde danke den ut i prisklassen, men under 10 lapper hadde vært flott. :)

TomVen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Antall liker
    491
    Sted
    Jar

Da blir det kanskje fort 12-15K i Norge. Fremdeles ikke så mye som burde danke den ut i prisklassen, men under 10 lapper hadde vært flott. :)
    Men kanskje ikke så rart i og med at 1200 mk7 verken leveres med støvlokk, RIAA eller pick-up.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

Men kanskje ikke så rart i og med at 1200 mk7 verken leveres med støvlokk, RIAA eller pick-up.
    Ikke støvlokk engang? Den kom vel også med en 2M Red? Det forklarer jo litt, men det burde jo gå opp i opp med alt det den har som 1500 ikke har.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Legg til anstendig RIAA og pickup, så bikker 1200Mk7 fort forbi i pris.
    Nå vet ikke jeg hvilken kvalitet de legger i RIAA-trinnet her, vi har vennet oss til at innebygd RIAA i spillere er av simpleste sort, men det gjenstår å se.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sant, men komponentene som skal til koster dem neppe mer enn en hundrelapp uansett. ;)

Men, sånn er det jo. Ingen upris likevel. :)

Sist redigert:

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Er det mulig å bypasse riaa på disse nye?
    Jeg kunne virkelig tenkt meg en billigere utgave uten riaa og PU.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er det mulig å bypasse riaa på disse nye?
    Jeg kunne virkelig tenkt meg en billigere utgave uten riaa og PU.
    Tror det er to RCA-utganger. Én gjennom RIAA-trinnet og én helt utenom.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.872
    Torget vurderinger
    28
    Priser i USA:

MK7 - $12000
    1500 C - $14000
    Fra Stereophile:

Med andre ord: Ja
    Det er konklusjonen om du kan tenke selv, klipp og lim og google translate kan ikke gi deg det svaret ...

Ante1

Medlem
    Ble medlem
    01.11.2007
    Antall liker
    2

Hvor står det at den leveres uten støvlokk ?

TomVen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Antall liker
    491
    Sted
    Jar
    Det ser dessverre ut til at jeg sprer desinformasjon;beklager! Jeg leste et sted at den blir levert uten integrert støvlokk, men tror kanskje poenget var at lokket ikke er hengslet på spilleren, men beregnet på å tas helt av under bruk (som jo egentlig er den beste løsningen). Vet ikke om dette er riktig. Har googlet for å finne igjen dette, men uten resultat. Andre steder står det jo at den leveres med støvlokk.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.489
    Torget vurderinger
    2
    Min 40 år gamle Technics SL-2000 har en spec på 0.045% w/f. Maks avviket som alltid må være /er større enn wow/flutter er 0.1%. Ikke dårlig. OBS RPM i appen viser ikke w/f etter IEC 386 da resultater ikke er veiet . Dvs at appen viser Max variasjon i forhold til snitthastighet..
    0D4B3D99-EDBF-4715-9A74-CB15F1717086.png

Etter 40 år hos meg fikk den nå en ny eier. Den kommer til å vare 40 år til...

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.234
    Sted
    Sunndalsøra
    DD spillere er ikke så veldig aktuelle for ''hardcore'' platespiller brukere. Jeg har brukt DD spilleren, men nå bruker jeg platespiller med strikkmotor:rolleyes: Hadde støyproblemer m DD spilleren som også hadde DC motor og såkalte Hall-element? Jeg synes disse Technics spillerne har en fin design. Husker disse godt fra 70 tallet. De er liksom bare en reserve spiller for enkelt:) Er de virkelig så dårlige?

Sist redigert:

TomVen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Antall liker
    491
    Sted
    Jar
    De nye spillerne uten "cogging" er svært gode. Optimalt utført, er jeg tilbøyelig til å tro at DD er et bedre prinsipp enn beltedrift. Den absolutt beste spilleren jeg har hørt, er Technics SL-1000R. Tenk bare på hva fravær av sidekrefter på tallerkenen betyr for stabil drift. Men dette kan jo diskuteres frem og tilbake; meningene er delte om hva som er det beste prinsippet.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.840
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ganske enig i den vurderingen, mtp. at DD drift ikke utsetter platetallerkenen for sidekrefter, og at et slikt drivverk når det er riktig gjennomført er solid og veldig nøyaktig i hastigheten.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Sortland
    Ed Selley tester SL1500C på AVForums.com og prøver til sist å erstatte 2MRed med en AT-OC9XEN (går ut i fra at referansen til hodetelefonene i teksten er feil :rolleyes: )

''And, if you want, there’s still more to be had from it too. As I type, the 1500C is running with the phono stage bypassed into the Cyrus and an Audio Technica ATH-OC9EXN moving coil cartridge on the end. It sounds unreasonably good, with the same potent urgency it has out the box now tempered with a richness, three dimensionality and refinement that is fundamentally right across a wide selection of music.''

Burde vel bare låte bedre med bedre AT pick up'er?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ganske enig i den vurderingen, mtp. at DD drift ikke utsetter platetallerkenen for sidekrefter, og at et slikt drivverk når det er riktig gjennomført er solid og veldig nøyaktig i hastigheten.
    Sideveis belastning på lageret kan neppe gi ustabil drift, og et lager skal være ganske dårlig før strekkraften i drivremmen gir noen som helst problemer. Det der er et ikke-problem.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.840
    Torget vurderinger
    1
    Sideveis belastning på lageret kan neppe gi ustabil drift, og et lager skal være ganske dårlig før strekkraften i drivremmen gir noen som helst problemer. Det der er et ikke-problem.
    Nå snakker jeg om direkte drift, som er nokså vedlikeholdsløst.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Sortland
    /\ ... snakker om å lete med lys og lykte for å finne noe å diskutere!

En gang til:

Noen her inne som har erfaringer med SL-1500C ?

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.312
    Torget vurderinger
    2
    Er MK7 modellene lansert i Norge?
    Er ikke i sortimentet til Stereofil eller OHC.

Jim.Y-A.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    322
    Handsoer: Nu har jag fått hem en Techincs SL-1500C. Egentligen ville jag ha den i silver, men så dök det upp en i svart till ett så fördelaktigt pris att jag inte kunde låta bli, "beggers can`t choose", he-he. :rolleyes: :cool: Jag tänkte testa den under kvällen och återkommer under morgondagen med mina intryck. Här kommer hur som en bild på mitt (svarta) nyförvärv. När den nu står här hemma så tycker jag faktiskt att denna svarta spelare är väldigt snygg, samma sak gäller för min fru, hon gillar den skarpt. :D

DSCN7801.jpg

DSCN7802.jpg

Sist redigert:

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Sortland
    Hvor pen fruen er vet jeg ikke :cool:, men jeg skal være enig, den var overraskende pen i helt sort.

Jim.Y-A.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    322
    Ha-ha, det blev ett syftningsfel där … men nu har jag ändrat det. Även om min fru är snygg i mina ögon. Jag kan i vart fall tala om att den låter bra hitintills (skivspelaren, inte min fru) … men fortsättning följer imorgon.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn