Litt nye Technics-modeller igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.936
    Antall liker
    8.242
    Torget vurderinger
    1
    Ordentlig platespiller i alle fall, uansett farge.
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Nu har jag pysslat och lyssnat lite mer på skivspelaren och kan avslöja genast att jag tycker den låter finfint. Då jag har ägt både en SL-1210 M5G (för många år sedan) och en SL-1200GAE Limited Edition nr: 0061 (tills i förra månaden) så är det gentemot dem jag ger min bedömning.

    Om jag startar med det mekaniska så är det (tyvärr) så att denna spelare är lite enklare i sitt materialval och uppbyggnad (även gentemot den mycket äldre M5G), men man får det man betalar för så att säga. Allt är av enklare snitt, knappar, plint, skivtallrik, tonarm och så vidare. Det känns inte som om den är helt "skottsäker" som de andra spelarna. Men hur som så väger den in på 10 kilo. Det medföljer en 45 vars adapter, men det finns ingen fördjupning för den i bakkant som på de andra, synd. Bra och lättjusterade fötter finns så det är en bris att ställa den i våg, bra. Det enda ordentliga abret är att tonarmslyften är lite väl "racklig" och inte känns helt förtroendeingivande, den har även lite problem att stanna i sitt uppläge utan vill falla ner igen … hm, det är ju ingen raketforskning som ska till, men detta kanske är ett utslag av att den är producerad i Malaysia? Men även på GAE:n så var tonarmslyften av målad plast. Jag tycker att Technics kunde kostat på en armlyft i metall på en så dyr spelare … den inbyggda automatiska armlyften fungerar bra, och så går den att koppla ur för puristen. Technics har även övergett den mycket bra och smidiga VTA anordningen som man skruvade på för att höja eller sänka VTA. Nu höjer och sänker man VTA genom att lossa samma typ av "lock-knapp" men nu åker hela armen upp eller ner, beroende på vilket håll du vill justera den. Detta möjliggör inte VTA "on the fly", vilket är lite tråkigt om man är van med detta. Men lite som med japanska bilar så är ofta materialvalen lite sämre i sin känsla än de tyska bilarna, men de placerar sig oftast på första plats i de tyska testarna i hållbarhet ändå. Jo, även inställningen av nåltrycket är ganska bra, där skalan visar ca 1.65 är den enligt min nålvåg 1.70.

    Varför jag sålde min SL-1200GAE var för att jag inte spelar så vidare värt mycket vinyl och tyckte det var onödigt att sitta på en så bra skivspelare i "onödan". Jag tänkte att det räcker med en nästan lika bra spelare för den tid jag lägger ner på mitt lyssnande. Därav valet på en enklare Technics då jag tycker om det direktdrivna ljudet, fast bas och mycket driv. Då jag sparat alla extra delar som satt på min GAE så har jag monterat dem på denna 1500C.

    Det jag har monterat är följande:

    Pickupskal: Ortofon SH-4 som jag har extramonterat silkesinlindade silverkablar på.
    Pickup: Nagaoka MP-500.
    Skivmatta: Nagaoka GL 602, det är en ett kilo tung skivmatta i ett glaskompositmaterial.
    Skivpuck: Signet SK503.
    Tonarmskabel: Oyaide PA2075DR v2.

    Som RIAA har jag ett Pro Ject Tube Box DS2 som får sin ström från en SBooster BOTW P&P ECO PSU 18 - 19 volt. Med allt detta monterat så är det så att denna spelare ligger mycket nära GAE i sitt ljud och framförande. Tro inte att den låter på samma nivå för det gör den inte (fattas bara annat), skulle den göra det så skulle ju Technics bita sig själva i svansen, men den ligger inte långt efter, i vart fall i mitt tycke. Nu är det svårt att bara ha sitt hörselminne att tillgå, men jag tycker att GAE:n var lite "svartare" i bakgrunden och lite "sammetslenare" samt hade ännu mer basförmåga, även om den är väldigt bra även på denna spelare.

    Även det inbyggda RIAA:t låter förvånansvärt fint, den medföljande pickupen har jag inte testat, men det ska jag göra i framtiden. En sak ni inte ska göra om ni köper en SL-1500C är att koppla in kablar både till det inbyggda RIAA:t samt till det externa och ha det externa på samtidigt. Det gjorde jag med den påföljden att det brummade/ven väldigt högt när jag testade det inbyggda RIAA:t. Jag trodde de var fel på skivspelaren, men så kom jag på att testa med att koppla ur/stänga av den externa utgången och då blev det tyst, pust. Detta testade jag för att jag ville göra en A/B test av RIAA-stegen, vilket inte lät sig göras, tyvärr.

    Jag har även köpt en protractor av denna typ till min Techincs som jag tycker fungerar väldigt bra, och inte är den så himla dyr heller (£6.99).

    DSCN7806.jpg


    https://www.ebay.com/itm/Technics-S...316259?hash=item1a22856163:g:JLEAAOSw2ytafMiG

    Så summa summarum, jag tycker det är en mycket bra ljudande skivspelare som de flesta kommer sitta helt nöjda med (förutom armlyften då), ca 85 - 90% av en GAE men till ett mer överkomligt pris som det ingår ett bra RIAA (som drar lite åt det mörka) och pickup i, vad mer kan man begära? Och så är den mycket snyggare i svart en bilderna visar. Nu tycker jag det var tur att jag inte köpte en i silver.

    Det var det hela för idag. :D
     
    Sist redigert:

    Wolfen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.05.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    39
    Bruker samme protractor på min Reloop.
    Funker fint fint!
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.921
    Antall liker
    1.925
    Sted
    Sortland
    At materialet virker mindre solid er kjent.
    Er det ikke mulig å justere armliften? - mener å ha lest et på et forum (Steve Hoffman).

    Høres ut som om den lyder helt greit :cool:
    80-90% av lyden til 20% av prisen er helt innafor.

    Desverre er det kun benyttet 2M Red i de omtalene jeg har lest - den er god til prisen ja, men den er vel ikke direkte ''god''.

    Takk for omtalen!
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Jo, man kan justera armlyften med en liten skruv på basen, och det har jag gjort. Problemet kvarstår dock för mig, men kanske det bara är mitt exemplar som dras med detta problem, men jag har också läst på just det forumet du nämner att det var någon mer som råkat ut för samma sak.

    Jag tycker konstigt nog att kombinationen Ortofon Red och det inbyggda RIAA:t låter ganska bra, självklart så öppnar ljudet upp sig lite mer på frekvensflyglarna med de saker jag bytte till. Men för att vara ett allt-i-ett-paket så låter det tillräckligt bra tills du har fått råd att byta ut både pickupen och RIAA:t till något bättre. Med dessa saker slipper man i vart fall att få klåda och vilja hoppa ut genom fönstret innan byte, utan man kan njuta av sina vinylskivor i lugn och ro tills man sparat ihop tillräckligt med pengar, och det tycker jag inte är tokigt alls för priset.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn