Litt klassisk igjen (generelle plateanbefalinger)

S

Stover

Gjest
Noen tips her?

Veldig fornøyd med. Andre gode fra Elgar?

Lyst til å prøve noe opera. Hva med barbereren fra Sevilla? Noen spennende innspillinger?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Litt klassisk igjen

Elgar er en stor, stor komponist. Prøv hans 2.symfoni, jeg er mest begeistret for Sargent; men det er gammelt og i mono så ikke nødvendigvis noe for alle. Boult sin versjon på EMI er legendarisk, og veldig fin, mange mener det er den beste, og blant de beste EMI-plater noensinne. Usedvanlig god lydkvalitet har den også!
Sjekk LSO-salget på mdt, der er også fine Elgar-symfonier, av Davis.

Barbereren....? "....fiiiiiiiigaro, figaro,figaro!!!!" Selvopptatt liten faen ;) Mange bra versjoner her!

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.084
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Litt klassisk igjen

Figaro? Klarer ikke å velge meg bort fra Gobbi med Callas osv. Fantastisk, og Maria er sjefen! Zaccaria er Basilio med smell i, og ellers var alle enige om at det var en fin innspilling... Pokker, nå ser det ut som den er OOP igjen, men slik ser den ut:

Sigen min er forresten derfra...

Bernt K

Vedlegg

S

Stover

Gjest
Litt klassisk igjen

OOP. Betyr det ute av produksjon eller produktspekter?
Andre alternative?

Figaros bryllup? Kan dere være mer spesifikk overfor en grønnskolling på området?

Ellers takk!

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.084
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Litt klassisk igjen

OOP= Out of print, vanligvis brukt om bøker, men også for plater.

Samma person, Figaro, og forresten mesteparten av persongalleriet, i både Barberern og bryllupet; Rossini og Mozart. Bryllupet foregår noen år etter. Grunnpakken må være den jeg nettopp nevnte og tja... Renée Jacobs' versjon av bryllupet (Le Nozze di Figaro). Annen versjon av barberern? Ikke på stående fot. Forresten ser jeg at den av meg anbefalte er kommet ut på EMIs Recordings of the Century: http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//3920462.htm, og finnes også i en 2-discsversjon.

Bernt K

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.802
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Litt klassisk igjen

berxter skrev:
Sigen min er forresten derfra...

Bernt K
Jeg lurte på det, faktisk! Er ikke spesielt stiv i italiensk, men fikk det til at det handlet om at løgnen (eller bakvaskelsen) var en svak liten vind som aldri sluttet å blåse, eller noe sånt. Stemmer det?
mvh

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.084
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Litt klassisk igjen

Bakvaskelsen er en liten bris,
en mild sefyr,
som umerkbar, subtilt,
svakt, søtt,
begynner/ fortsetter å hviske....

Don Basilio til Don Bartolo i første akt (nr 14 i Callas-utgaven)

Bernt K

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.954
Sted
Trondheim
Litt klassisk igjen

Sesto Bruscantini og Victoria de los Angeles under Vittorio Gui (fra Glyndebourne rundt 1960) lyder utmerket. En liten favoritt.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.954
Sted
Trondheim
Litt klassisk igjen

Gode Elgar-verk:
Fiolinkonserten, Dream of Gerontius, Strykerserenaden, Enigmavariasjonene, Introduksjon og Allegro for strykekvartett og strykere, cellokonserten og symfoniene. Da har du vel dekt de viktigste.
Den platen du startet med er vel av de bedre. Har aldri hørt Sea pictures gjort bedre enn den inspillingen. Janet Baker er himmelsk. Cellokonserten med du Pré er jo legendarisk.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.672
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Litt klassisk igjen

Aktivklassisk jobber med å få inn en 30 CDers EMIboks stappfull med klassiske innspillinger som er billig i England, og som nok Bøyum klarer å få inn billig (under 600 kr???). Følg med på hjemmesiden hans. Dere finner en beskrivelse av boksen og innholdet på mdt, dessverre går den over 200-grensa.

S

Stover

Gjest
Litt klassisk igjen

Skal se på alternativene jeg, og bestille.

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Antall liker
0
Litt klassisk igjen

Ikke at det er noe galt med anbefalingene ovenfor, men det første operakjøpet bør være denne ferske utgaven av Don Giovanni, med den norske barytonen Johannes Weisser. Naturligvis Record of the Month i Gramophone, sjekk omtalen:
http://www.gramophone.co.uk/recofthemonth.asp

Fåes til kr. 298,- for CD og kr. 398,- for SACD på Aktiv Klassisk.

Mvh
Knut

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.084
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Litt klassisk igjen

Å, det kan alltids diskuteres hva som er en god inngangsportal til opera. Selv fikk jeg billetten gjennom Aida, men det forhindrer ikke at jeg kanskje synes det er greit å starte i den litt lettere enden, og da med Mozart eller Rossini. Don G er jo Mozarts fremste genistrek, synes nu jeg, og den nye Jacobs-innspillingen virker jo å være en kjempesak (håper det, da jeg har en på vei fra MDT), men kanskje Figaro, enten som barberer eller kammertjener (i Le Nozze) er morsommere, og Barberern er til tider hysterisk morsom (La Forza!, O Diavolo!), og kanskje den greieste.

Bernt K

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Antall liker
0
Litt klassisk igjen

Ja, og en stor innvirkning på anbefalingen er nok hva man selv hørte som innfallsport. Tror ikke humor alene tenner en som hører en komplett innspilling for første gang. Don Giovanni har det hele, inkl. fet musikk.

Mvh
Knut

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.954
Sted
Trondheim
Litt klassisk igjen

Min første operaopplevelse på plate var Webers "Der Freischütz" med Carlos Kleiber (finnes nå på The Originals). Jeg fryser ennå på ryggen når jeg hører Gundula Janowitz i Agathes arie. Peter Schreier er en naiv Max, og Theo Adam en skremmende Kaspar. Veldig teatralsk, uvanlige tempi og masse effekter, men svært fascinerende. Hører den med glede den dag i dag.

Forøvrig vil jeg bare nevne at Rosenborg slo Valencia 2-0!

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Litt klassisk igjen

otare skrev:
Min første operaopplevelse på plate var Webers "Der Freischütz" med Carlos Kleiber (finnes nå på The Originals). Jeg fryser ennå på ryggen når jeg hører Gundula Janowitz i Agathes arie. Peter Schreier er en naiv Max, og Theo Adam en skremmende Kaspar. Veldig teatralsk, uvanlige tempi og masse effekter, men svært fascinerende. Hører den med glede den dag i dag.

Forøvrig vil jeg bare nevne at Rosenborg slo Valencia 2-0!
Kanskje litt rar jeg, men synes det er greit å få med bildene/historien når det gjelder opera. Så derfor går opera stort sett på DVD for meg. Infallsport operaer kan (for meg) f.eks være Donizettis L'Elisir d'Amore med Netrebko og Villazon, Puccinis La Boheme med Freni, Raimondi etc, Scala og Karajan eller f.eks Rossinis La Cenerentola (Askepott) med Bartoli, Houston Symfoni og Eschenbach

Kjempekamp av Rosenborg. Gleder. Det gjør serieinnsatsen også ;D

Mvh
Geir

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.954
Sted
Trondheim
Litt klassisk igjen

Joda - opera er en syntese av teater, musikk og kulisser/kostymer/bildekunst. Men i 1973 i Trondheim var det ikke så lett å se opera, hverken på TV eller på teateret. Så da måtte det bli plater, da. Pluss deltagelse i stiftelsen av Trondheim Operaforening med oppsetninger av Rossini og annet snadder. Og 3 år som kasserer i Ny Musikk avd. Trondheim, med oppsetningen av "8 songs for a mad king" av Peter Maxwell Davies på Ringve som høydepunktet. Etter det ble man litt mer sedat. :(
Ulempen med DVD er at man blir så stedbundet - med musikken på CD behøver man ikke sitte i ro på det samme stedet i 3 timer for å høre en opera.
Har hatt stor glede av Donizettis L'Elisir d'Amore med Georghiu/Alagna på DVD. Og Terfel i Figaros bryllup. For ikke å snakke om Kozena/Petitbon i Orfeus og Euridice. Samt etter hvert utallige operabesøk i Praha.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Litt klassisk igjen

otare skrev:
Joda - opera er en syntese av teater, musikk og kulisser/kostymer/bildekunst. Men i 1973 i Trondheim var det ikke så lett å se opera, hverken på TV eller på teateret. Så da måtte det bli plater, da. Pluss deltagelse i stiftelsen av Trondheim Operaforening med oppsetninger av Rossini og annet snadder. Og 3 år som kasserer i Ny Musikk avd. Trondheim, med oppsetningen av "8 songs for a mad king" av Peter Maxwell Davies på Ringve som høydepunktet. Etter det ble man litt mer sedat. :(
Ulempen med DVD er at man blir så stedbundet - med musikken på CD behøver man ikke sitte i ro på det samme stedet i 3 timer for å høre en opera.
Har hatt stor glede av Donizettis L'Elisir d'Amore med Georghiu/Alagna på DVD. Og Terfel i Figaros bryllup. For ikke å snakke om Kozena/Petitbon i Orfeus og Euridice. Samt etter hvert utallige operabesøk i Praha.
Er jo enig i alt dette. Musikk, og kanskje spesielt opera, er jo best live da. Men som du sier. Det er sjelden vi har sjansen i Stavanger/Trondheim til akkurat det. Må ta en tur i den nye operaen i Oslo når den åpner etterhvert. :D

Mvh
Geir

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.084
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Litt klassisk igjen

Opera er best i bilen. ;D
Når du har hørt den noen ganger og fulgt med i librettoen er det en lise for sjelen å sette den på i bilen og gaule med for full hals.
Delvis OT: Les My Uncle Oswald av Roald Dahl; hovedpersonen her bruker lange bilturer til å synge Aida; alle roller. Boka er forresten ikke for sarte sjeler, og slett ingen barnebok.

Bernt K

S

Stover

Gjest
Litt klassisk igjen

Ble den anbefalte Don Giovanni og remastered barberer på meg. Fra Amazon, i Dollar.

Blir mer platekjøp de neste dagene.

Egentlig hører jeg gjerne på alle slags typiske klassiske platetips.

Kjør på!!

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Litt klassisk igjen

Fikk akkurat Beethoven's komplette symfonier, Karajan/Berliner. Disse symfoniene må da være et must i alle hjem? Sikkert veldig mye å velge i når det gjelder framførelse. Men disse innspilningene er gode og lyden er veldig dynamisk og flott selv om de er fra 1964.

Og prisen er heller ikke avskrekkende! http://www.play.com/Music/CD/4-/799099/Symphonies-1-9-Bp-Karajan-Gb5/Product.html

Ellers abonnerer jeg på BBC Music og har fått endel flotte skiver derifra. Bl.a. Elgar's andre symfoni (Sargent), Sibelius symf. nr.5/7 og Bach's violinkonserter i flott utførelse.

Mvh

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.672
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Litt klassisk igjen

costello skrev:
Ellers abonnerer jeg på BBC Music og har fått endel flotte skiver derifra. Bl.a. Elgar's andre symfoni (Sargent), Sibelius symf. nr.5/7 og Bach's violinkonserter i flott utførelse.

Mvh
Les mitt innlegg på CDer/LPer med god lydkvalitet!

S

Stover

Gjest
Litt klassisk igjen

costello skrev:
Fikk akkurat Beethoven's komplette symfonier, Karajan/Berliner. Disse symfoniene må da være et must i alle hjem? Sikkert veldig mye å velge i når det gjelder framførelse. Men disse innspilningene er gode og lyden er veldig dynamisk og flott selv om de er fra 1964.

Og prisen er heller ikke avskrekkende! http://www.play.com/Music/CD/4-/799099/Symphonies-1-9-Bp-Karajan-Gb5/Product.html

Mvh
Skal prøve denne Beethoven saken jeg! Flott

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Litt klassisk igjen

costello skrev:

Mvh
Sargents Elgar #2 er den beste jeg har hørt noen gang! Jeg er helt målløs. Det er som å høre stykket (som jeg kjenner godt) helt for første gang. Makan til fokus og føring.

Fikk du med deg "French Chamber Classics" i samme blad? I så fall, sjekk ut Francks adursonate derfra! Toppklasse.

Mvh Vidar P

K

kbwh

Gjest
Litt klassisk igjen

Hvem spiller Franck der?
Jeg har Dumay og Pires på DG i den. Bøyum - altså herr AktivKlassisk - prakket den på meg en gang, og jeg har ikke angret et øyeblikk.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Litt klassisk igjen

Valentino skrev:
Hvem spiller Franck der?
Jeg har Dumay og Pires på DG i den. Bøyum - altså herr AktivKlassisk - prakket den på meg en gang, og jeg har ikke angret et øyeblikk.
Heifetz er jo (selvsagt og som alltid) kongen også av denne sonaten. Men denne gang seiler de unge talentene Alina Ibragimova (v) og Cedric Tiberghien (p) opp som et desidert par av runner-ups.

Denne sonaten er ikke mangelvare i samlingen, tro meg; men de fleste blir en nedtur etter Heifetz (selvsagt), men disse byr på en åpnere, friskere "moderne" klang. Ikke så intim og intens, og ikke så distinkt og fargerik som Heifetz (hvem er vel det), men min desiderte favoritter etter ham. Så langt iallefall.

Mvh Vidar P

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Litt klassisk igjen

César Francks a-dur sonate er et av høydepunktene i fransk senromantikk. Støtter vår utmerkede venn Bøyums forslag, men vil nok holde en knapp på Danczowska/Zimerman (på DG). Klaverstemmen er krevende, og Zimerman gjorde en av sine beste innspillinger her. Med på kjøpet er Szymanowskis "Myter" opus 30, også det meget spennende musikk som blir fremført med nerve og innsikt. Pianissimo-spillet til Zimerman i "Arethusas fontene" er alene verdt det beskjedne utlegget for denne Originals-utgivelsen. Ellers er Richter/Oistrakh en formidabel duo i Francks sonate.

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Litt klassisk igjen

awe skrev:
César Francks a-dur sonate er et av høydepunktene i fransk senromantikk. Støtter vår utmerkede venn Bøyums forslag, men vil nok holde en knapp på Danczowska/Zimerman (på DG). Klaverstemmen er krevende, og Zimerman gjorde en av sine beste innspillinger her. Med på kjøpet er Szymanowskis "Myter" opus 30, også det meget spennende musikk som blir fremført med nerve og innsikt. Pianissimo-spillet til Zimerman i "Arethusas fontene" er alene verdt det beskjedne utlegget for denne Originals-utgivelsen. Ellers er Richter/Oistrakh en formidabel duo i Francks sonate.
Jeg har sett at Chung/Lupu (Decca) regnes som en favoritt-innspilling av denne sonaten på flere klassisk forum. Noen som har hørt denne her?

B

Bollefjes

Gjest
Litt klassisk igjen

Er jo enig i alt dette. Musikk, og kanskje spesielt opera, er jo best live da. Men som du sier. Det er sjelden vi har sjansen i Stavanger/Trondheim til akkurat det. Må ta en tur i den nye operaen i Oslo når den åpner etterhvert. :D

Mvh
Geir

Det kan anbefales! Jeg arbeider selv i operaen og akustikken i den nye operaen er på høyde med de beste konsertsalene i verden!

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.489
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Litt klassisk igjen

En av mine absolutte favoritter er av årets utgivelser, nemlig denne :

Både fremførelse og lyd av ypperste klasse. Holografi som sprenger alle vegger (såfremt anlegget makter å henge med) - et absolutt must innen opera :D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Litt klassisk igjen

Må ikke snakke om "holografi" i tråder hvor naimister er med vøttu; skjellsord i vårt vokabular :)

Mvh Vidar P

K

kbwh

Gjest
Litt klassisk igjen

Hvis Jacobs' Don Giovanni er på høyde med hans Figaro og Haydn-årstider er den fryktelig god, holografi eller ikke.

Topp Bunn