Litt hjelp til selvhjelp - bassproblem

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    50 hz ser ut til å være strømstøy fra elektroniske komponenter, så ignorer det foreløpig. Jeg vil fortsatt tro det er mulig å få bedre treff på den ryggen på ca 45 hz slik at du vinner ytterlige 5 dB i tidsdomenet der. PEQ-verdier og Q-faktor kan utgjøre enorme forskjeller med små justeringer, så juster med ytterst små steg og mål igjen til du treffer skikkelig.
    Den på 70 hz vil sikkert være mer hørbar, så der ville jeg lagt energi for å få den best mulig. Ellers ser det jo ekstremt bra ut mtp det korte tidsvinduet du bruker.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    En liten oppsummering etter enda mer testing.

    Det positive med tullete akustikktiltak er at man har fått ryddet og kastet en del skrot og nå har en mye bedre plass for lagring av sengetøy til gjester :)
    Effekten på lyden kan måles men har ingen praktisk betydning.

    Jeg gikk over til å lage noen filter til Roon i stedet. Måtte til med -9dB på headroom i Roon for å unngå klipping, men målingene ser i alle fall bra ut nå. Får høre mer på musikk i helgen for å vurdere om jeg er fornøyd. Har laget 2 filter til Roon, ett som går til 400Hz og ett til 300Hz.

    Måling med wav fil fra REW avspilt via Roon

    Uten filter men med headroom -9dB
    Vis vedlegget 567786


    Med filter til 400Hz og headroom -9dB
    Vis vedlegget 567787
    Får ikke håpe du har så kraftig brum som gjør et så stort utslag på målingene dine.
    Eller de det noe som har vibrert i rommet?
    Støygulvet bør du dra litt lengre ned, men har du tatt målingen på så lavt volum som det ser ut som?
    50hz skulle du kunne høre ganske godt, med så mye etterslep som dette.
    Men du er på god vei synes jeg.
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Det er noe rart med den 50Hz saken.
    Jeg tok en ny måling med PC rett i DAC nå for å sjekke om den kom fra sub, men den var lik med og uten. Jeg har en mistanke om at det er noe med måling via fil i Roon som gjør det verre.

    Det er ikke brum i anlegget og stille partier i musikken er helt stille. Det lyder egentlig ganske bra nå, men skal prøve å lage filteret til Roon på nytt.

    Måling med PC i DAC
    50hz-maaling.jpg


    Måling med fil i Roon og filter i Roon
    roon-filter400.jpg
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Tok en måling av stillhet med RTA i Roon siden jeg får en peak på 50Hz ved alle kombinasjoner av pink noise.

    Målingen sier jeg har en 50Hz peak på 80dB og det må etter min mening være en målefeil ettersom jeg er overbevist om at 80dB med 50Hz ville vært godt hørbart. Jeg prøvde også måling med både PC og Sub avslått men det ga samme resultat.

    stillhet.jpg
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Brum som kommer inn i mik?

    Johan-Kr
    Takk for tips. Du har et poeng og jeg kom på at jeg ikke har testet uten at USB kabalen laptop-dac stod i.

    Prøvde nå med kun mic tilkoblet laptop på batteridrift. Dessverre er støyen der fremdeles.
    stille-utenusbkabel.jpg
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Uten Villavent som har avtrekk i naborommet (badet). Mistenker at det som er igjen nå er villavent i naboleiligheten

    uten-villavent.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn