Liten vegghøyttaler i stort rom?

oseanna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
182
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
Trenger et råd eller to. Jeg må prøve å få akseptabel lyd i et rom som nærmer seg 50m2 (og 2.60 til taket). Problemet er at høyttalerne MÅ plasseres på veggen - ikke i hjørnene - og kan uansett ikke være veldig store. De skal drives av en CJ Premier 11A (75 rørwatt). Forslagene må ikke være det siste nye, jeg har stor sans for klassisk hi-fi og mener f ex at det er få høyttalere som er bedre enn Quad 63. Musikken vil hovedsaklig være akustisk med få instrument - pluss radio. Any suggestions?
 

oseanna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
182
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
Henge på veggen. Ikke gulvstativer o.l. Martin Logan vegghøyttalere blir faktisk også for store. Finnes det noen effektive to-veis høyttalere som klarer å fylle et rom på 50 m2?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.623
Antall liker
21.398
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sonus faber Auditor Elipsa er muligens for liten, og jeg vet ikke om den passer så godt sammen med CJen. Sjekk den ut iallefall.

Ta også en kikk på Vienna Acoustics' Schoenberg-serie, spesielt modellen Webern.
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.464
Antall liker
983
Auditor Elipsa var ihvertfall det første jeg også tenkte. Flott liten sak - spesielt i grafitt - og får gode omtaler rundtom. Mener jeg har lest flere steder at den er istand til å fylle større oppgaver enn størrelsen skulle tilsi.

 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Du skrev vel intet om pris, og heller ikke om en (liten) subwoofer kanskje kan være aktuell(?)

Spendor SR5.2 er en vegghøyttaler som har fått mye ros.

Sonus Faber Auditor Elipsa er nevnt.

Bang & Olufsen har flere inkl. BeoLab 3 og den vegghengbare subwooferen BeoLab 11.

Dali har flere høyttalere i ulike prisklasser og former som kan henges på vegg.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.623
Antall liker
21.398
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hvordan kunne jeg glemme BeoLab 3. Den spiller som en kule!

Pun intended.
 

JOhan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
112
Antall liker
0
Ett eller annet gøy fra Klipsch - så stort som mulig!
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Gallo Strada låter som et skudd!
Og med sub blir det en «giant killer» bokstavelig talt.
*Pang!*
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Jeg mottok en e-post fra dynaBel i dag med bl.a. følgende:
ELAC WS 1235 OnWall henges rett på veggen. Denne høykvalitets OnWall høyttaleren har Elacs legendariske JET bånddiskant. Med matt hvit eller matt sort ramme. Kan henges rett på veggen ved siden av flatskjermen, eller brukes som surroundhøyttaler og senter sammen med alle seriene til Elac med bånddiskant. Pris pr. par. Kr. 7.995,- i nettbutikken.
Mer info: http://www.mamut.net/controls/shop/...?gid=473&subgid=674&wwwalias=dynabel&pid=7097
Produktdatablad: http://www.mamut.net/dynabel/WS_1235.PDF
 

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.618
Antall liker
929
Jeg vurderer det samme selv, må være inntil veggen, og har litt tro på Tannoy, i butikken Stereofil,
Mulig Revolution DC 4. Kanskje den er vel liten ? Under 4 ooo,-kr
 

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.618
Antall liker
929
Den SF Auditor Elipse er nydelig. Hvor kan man kjøpe den og hva koster den omtrent?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.623
Antall liker
21.398
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
StereoFil fører Sonus faber. Auditor Elipsa er vel priset omtrent som Auditor M.
 

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.436
Antall liker
1.600
Det finnes bare en:
Wilson Audio Duette

Mvh
RBN
 

oseanna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
182
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
Takk for mange gode tips! Grunnen til forespørselen er huskjøp slik at Wilson (og forsåvidt Sonus Faber) er uaktuelt. Gallo Strada ser gruelig moderne ut men er kanskje de mest aktuelle. Jeg må prøve å få hørt på de. Det var et par til salgs på brukten her for en liten stund siden. Er det noen som vet hva de gikk for?
 

Sinsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
236
Antall liker
50
Torget vurderinger
1
oseanna skrev:
Takk for mange gode tips! Grunnen til forespørselen er huskjøp slik at Wilson (og forsåvidt Sonus Faber) er uaktuelt. Gallo Strada ser gruelig moderne ut men er kanskje de mest aktuelle. Jeg må prøve å få hørt på de. Det var et par til salgs på brukten her for en liten stund siden. Er det noen som vet hva de gikk for?
Hei, jeg kjøpte disse, kan snakke om pris på PM.

De spiller bra i mitt rom, men det er lite, og forholdsvis enkelt å innrede i forhold til lyd, så kanskje ikke så relevant til din problemstilling.
 

Sinsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
236
Antall liker
50
Torget vurderinger
1
bjornh skrev:
De gallo'ene -noen som har hørt dem?
Jeg hører på de nå.

Et par Dali Ikon 6 ble byttet ut til fordel for disse. Jeg ønsket minst like god diskant og mellomtone, men litt snillere lyd slik at de kunne brukes til metall uten umiddelbar lyttetretthet, og det oppfyller de. Ellers er det ingen spesiell wow faktor, noe som sikkert er positivt, men sammenlignet med Daliene er lyden i mellomtone og diskant enda mer naturlig og musikk der mye skjer i dette området langt mer behagelig å høre på.

Jeg bruker tr-1 subben nå, det fungerer greit, men enten må jeg opp på tr-3 for å kunne øke nivået av bass uten å ødelegge lydbildet, eller så er det bare mer arbeid med plassering som skal til.
 
Topp Bunn