Liten tv med god lyd

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
7
Svigerforeldrene mine ønsker en liten (32"-37") tv hvor det er lagt vekt på god lyd. De kjøpte en ganske dyr tv for ca 7 år siden, likte ikke lyden og kjøpte en skikkelig Canton lydsokkel. De er fremdeles ikke fornøyde, og leter etter ny tv. De vurderer The Frame. Noen som har forslag til hva vi skal se etter? Hvordan er lyden på The Frame?

Mvh Veleik
 

fudun

Medlem
Ble medlem
14.02.2021
Innlegg
27
Antall liker
6
Sted
Oslo
Hæ? Lyden i en moderne TV? Ikke bra uansett. Har ikke hørt noe som overgår de gamle crt-ene. Er de ute etter lyd til film, nyhetene, eller også musikk?
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei, om de kan gå opp litt i størrelse og kan ha den stående, så er denne meget bra, The Sero.
Ja, jeg har både sett og hørt den. Overbeviste meg ihvertfall. God fyldig lyd selv i Elkjøp lokalet.


B584A49A-E58B-4AD4-AAA6-150B684430B7.jpeg
 
Sist redigert:

fudun

Medlem
Ble medlem
14.02.2021
Innlegg
27
Antall liker
6
Sted
Oslo
Klarer ikke la være å fnise når jeg ser den tvn. Men så er jeg også en sånn grinebiter som kjefter på folk som filmer med mobilen på høykant.
 

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
7
Takk @fudun Det er litt uklart hva som er problemet med lyden, men det er nok talesom er viktigst. Typ dagsrevyen...
 

fudun

Medlem
Ble medlem
14.02.2021
Innlegg
27
Antall liker
6
Sted
Oslo
Ser for meg at de kanskje trenger litt høy lyd, og da blir det ofte vreng og uklar mellomtone. Har de noe budsjett, og må de egentlig ha ny tv? Kanskje en bra lydplanke løser problemet?
 

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
7
De kjøpte en Canton DM76 som de heller ikke er fornøyd med. Egentlig er jeg litt usikker på hva problemet er. Tror jeg må grave litt mer...
 

fudun

Medlem
Ble medlem
14.02.2021
Innlegg
27
Antall liker
6
Sted
Oslo
Ja, den burde jo i teorien slå alt av tv på markedet lydmessig. Kan jo være at de ikke klarer å bruke den riktig.
 

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
7
Jeg synes lyden er upåklagelig. Mye bedre enn jeg har. Spørs om ikke de egentlig foretrekker mindre fyldig lyd. Mulig jeg skal se on jeg kan gjøre noe med innstillingene. EQ'e litt😊
 

fudun

Medlem
Ble medlem
14.02.2021
Innlegg
27
Antall liker
6
Sted
Oslo
Kan være de har vansker med å godta at hørselen er på hell. Har det selv, egentlig. Nå er det myfi som gjelder. Masse øvre mellomtone og diskant, men en liten dip for å unngå skarpe sss.
 

Ine123

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.09.2013
Innlegg
2.843
Antall liker
4.564
Sted
Halden
Hei :)
Min løsning for å få "litt" bedre lyd i tv'n på kjøkkenet. Kostet ikke stort, men mye bedre lyd ;)
IMG_20210330_013914.jpg
 
Sist redigert:

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Prøv et par slike: https://www.dustinhome.no/product/5010826164/active-speakers
Kobles enkelt til TVens hodetelefonutgang, og fungerer deretter helt uten noe ekstra ''mekk'' i form av ekstra fjernkontroller, uforståelige innstillinger og unødvendige finesser. Bra lydkavalitet (veldig nøytral og "riktig" lyd etter min mening) og nok trøkk til å spille brukbart høyt også i litt større rom. Nøytralt design, og kan plasseres på bord eller henges på vegg eller i taket.
 

Entropy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2021
Innlegg
447
Antall liker
692
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hva med bang Olufsen? De har 48” med god lyd hvertfall.
alternativt kjøp akkurat den TV-en de vil og en bra soundbar?
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.629
Sted
Oslo
Min far hadde og problemer m TV lyd, forsåvidt med det meste av lyd.
Sta som han var, det var ikke ham som var problemet.
Hele familien forsøkte forgjeves å få ham til å bruke høreapparat.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Prøv et par slike: https://www.dustinhome.no/product/5010826164/active-speakers
Kobles enkelt til TVens hodetelefonutgang, og fungerer deretter helt uten noe ekstra ''mekk'' i form av ekstra fjernkontroller, uforståelige innstillinger og unødvendige finesser. Bra lydkavalitet (veldig nøytral og "riktig" lyd etter min mening) og nok trøkk til å spille brukbart høyt også i litt større rom. Nøytralt design, og kan plasseres på bord eller henges på vegg eller i taket.
Men de forutsetter at TVen har analog lydutgang og det er det vel ingen TVer som har lenger.

Ellers har jeg tro på at det er problemer med hørselen som ligger til grunn i dette tilfellet og ikke tekniske problemer. En Canton DM76 bør holde i bøtter og spann til Dagsrevyen.
 

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
7
Jeg har fått audiens etter påske for å se om man kan gjøre noe med lydinnstillingene. Tenker det er et greit sted å starte. Takk for innspill, alle sammen.
Mvh Veleik
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
Hvis The Frame er et alternativ så kan det ikke være lyden som er problemet....
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Jeg tar lyden ut fra hodetelefonutgangen og inn i en liten klasse-d forsterker. Den kostet mellom hundre og 200 kroner (Trenger en strømforsyning til ca samme pris). Den driver et par Sonab OD11 til helt greie lydnivåer synes jeg. Ikke nok for en kinolydfantast, med mer enn godt nok for meg. Har du et par gamle høyttalere fra før, og som passer i stua, så er dette billigste utvei.

Det enkleste er å kople til et par aktive høyttalere, slik som lars-chr foreslår. Da får du superlyd, -om ikke kinolyd.

Du får ikke god lyd fra en liten TV med å justere innstillingene. Kabinettet og høyttalerne er for små.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Lydsokkel fra Canton bør holde i bøtter og galosjer!
Bruker en DM75 selv, eller rettere sagt 2 stk på 2 ulike tv`er.
Kan justere bass og diskantnivå noe på disse, men de låter såpass forskjellig fra tvn alene i utgangspunktet, at madamen ikke alltid foretrekker lydsokkelen på - selv om den imvho gir mye bedre og kraftigere lyd enn tv-høyttalerne.

mvh
Proffen
 
Topp Bunn