Liten rørforsterker

O

Omar

Gjest
Jeg ser meg om etter rimelig og nett rørforsterker i prisklassen: 1000-5000.- Alt mulig rart kan være av interesse. Usb kontakt er ikke et must, men interessant. Uttak for hodetelefon er viktig. Jeg tar også imot forslag til toveis eller fulltonehøyttalerforslag med takk.
Anlegget skal bestå av ststivhøyttalere eller liten gulvstående.
Fra før av har jeg Wireworld Bi-wire og en Yamaha cd spiller, teac fm/dab tuner project usb box.

Her er det bare å komme med forslag!

Vedlegg

D

Desillusjonert

Gjest
Music Angel er jo et ålreit alternativ i den prisklassen.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.417
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Rørforsterker i den prisklassen vil nok lett bli av slaget "noe rart" ;)

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
Enig med Audiomix. :)
Kjøpte en liten, lett og billig rørforsterker en gang, en Golden Tube Audio SI-50. Nypris var på kun 14 tusen. Vekten var på 14-16 kg. Og lyden var deretter.... Til tross for oppgitt effekt på 45 watt var det ingen bass i det hele tatt, mellomtonen lys... all musikk fikk samme rosa, behagelige avrundede skjæret.... ;D
Dette til tross for at jeg brukte Trond T sine yndlingshøyttalere Totem Model 1 Signature som skulle egne seg godt til små rørforsterkere.

Skal man få ok lyd kreves god, kraftig og dermed TUNG strømforsyning. Rørforsterkere er sære på slikt.
Hvor god en rørforsterker er kjennes dermed på VEKTEN.

Ps: det er en svinbillig Audio Research VSi 50 (tror jeg den heter) til salgs på bruktbørsen. Vekten er på over 30 kg og prisen på kun 14 tusen.
Løpogkjøp!! (eller som fjortissene sier: løpåsøp! )

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.934
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
D

Desillusjonert

Gjest
Til dere som ikke tror at de billige kan fungere ok, har dere prøvd noen av de nye rør forsterkerene?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Finn M skrev:
Kjøpte en liten, lett og billig rørforsterker en gang, en Golden Tube Audio SI-50. Nypris var på kun 14 tusen. Vekten var på 14-16 kg. Og lyden var deretter.... Til tross for oppgitt effekt på 45 watt var det ingen bass i det hele tatt, mellomtonen lys... all musikk fikk samme rosa, behagelige avrundede skjæret.... ;D
Dette til tross for at jeg brukte Trond T sine yndlingshøyttalere Totem Model 1 Signature som skulle egne seg godt til små rørforsterkere.

Skal man få ok lyd kreves god, kraftig og dermed TUNG strømforsyning. Rørforsterkere er sære på slikt.

Ps: det er en svinbillig Audio Research VSi 50 (tror jeg den heter) til salgs på bruktbørsen. Vekten er på over 30 kg og prisen på kun 14 tusen.

Hei, Finn! Hyggelig å møte en gammel Totembruker! ;) Nå er det vel ikke nødvendigvis sånn at Model 1 liker små rørforsterkere, tvert imot, faktisk. Derimot fungerer det utmerket dersom trafo og powesupply er av virkelig god kvalitet. Dermed beviste vel opplevelsene dine til fulle påstanden din....

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.529
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Finn M skrev:

Tiltredes.
Har også prøvd ut en Golden Tube. Kunne ikke trekke en halv sild av en flat tallerken til tross for sine spesifiserte 45 W. Strømforsyningen må være godt dimensjonert.

mvh

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.290
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Herfra kan du jaffal få fysisk små rørforsterkere.......

http://www.dared.us/

Og de kan finnes til en rimelig penge og....
Kvalitetsmessig tør jeg ikke uttale meg...

mvh
Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.290
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
tkr skrev:
Finn M skrev:

Tiltredes.
Har også prøvd ut en Golden Tube. Kunne ikke trekke en halv sild av en flat tallerken til tross for sine spesifiserte 45 W. Strømforsyningen må være godt dimensjonert.

mvh
Hadde en periode en GT SE40, og den veide atskillig mer... 23-24kg
Syntes den var ok, men klarer nok ikke å trekke allverdens av høytalere.
Er det ikke en av Fidelity-skribentene som har kjørt med doble SE 40 med godt resultat?
At biasjustering på SE 40 var en drittjobb, er en annen sak.............

mvh
Proffen

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.629
Torget vurderinger
12
impulse skrev:
Gunnar Brekke brukte GT 40 som monoblokker, ja.
Eksempel på GT-40. Det er lett å se utgangsrørene på disse:

Og her er en velutstyrt GT-40:

Very off-topic. Sorry!!!!!

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Ved å holde et våkent blikk på global.ebay.com og ebay.co.uk, samt forumer som hifiwigwam.com er det mulig å plukke opp gode bruktkjøp rundt 5000, for eksempel Audio Note eller Audio Innovations. Viss bruktimport fra utlandet er et alternativ.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Trondmeg skrev:
impulse skrev:
Gunnar Brekke brukte GT 40 som monoblokker, ja.
Eksempel på GT-40. Det er lett å se utgangsrørene på disse:

Kudos to you, Sir! Jeg tenkte faktisk på akkurat den "linken" da jeg postet. Godt sett, må jeg si! ;D

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.934
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Som høyttalere til en liten rørforsterker er vel Klipsch noe av det første å sjekke ut?
Masse godlyd for pengene, og alltid noe å finne på bruktbørsen.

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
Proffen skrev:
Er det ikke en av Fidelity-skribentene som har kjørt med doble SE 40 med godt resultat?

mvh
Proffen
Vekten på GT-A SE40 var det dobbelte i forhold til den lille integrerte GT-A SI50. Dermed var vel sikkert trekk-kraften en annen.

Trondmeg skrev:

Nei, ikke nødvendig med noe sorry her. Siden vi snakket om monoblokker mener jeg? ;D

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Finn M skrev:
Proffen skrev:

mvh
Proffen
Vekten på GT-A SE40 var det dobbelte i forhold til den lille integrerte GT-A SI50. Dermed var vel sikkert trekk-kraften en annen.

Trondmeg skrev:

Nei, ikke nødvendig med noe sorry her. Siden vi snakket om monoblokker mener jeg? ;D

"overdimensjonert" og "nok juice" er dekkende begreper.
men jeg vet ikke om det er hi-end, da.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.629
Torget vurderinger
12
Dette innlegget ser ut til å være dagens mest "siterte". Lurer på hvorfor. Not

Gago skrev:
Finn M skrev:
Proffen skrev:

mvh
Proffen

Trondmeg skrev:

"overdimensjonert" og "nok juice" er dekkende begreper.
men jeg vet ikke om det er hi-end, da.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
NK skrev:
Hva med denne
Jeg kjenner ikke til hvordan høyttalerne til trådstarter er, men Ming Da Mini kjenner jeg veldig godt. Bruker den selv til Stax. Og det er en glimrende forsterker hvis belastningen er riktig. Mine Kef Q55,5 klarer den ikke å drive, selv om effektiviteten er på anstendige 91db/w/m. Det blir nok for mye elementmasse, tipper jeg. Ikke at jeg har grublet så mye over det, for Kef-ene har jo sin egen MT-3 i dag.

Men hvis det dreier seg om lettdrevne 2-veishøyttalere så er i alle fall min erfaring med Ming Da Mini helt topp, og den mangler heller ikke noe i bunn i de kombinasjonene jeg har testet den med. Blant annet stativhøyttelere fra Klipsch (ca 4000 for paret?) og Cain & Cain med 6" bredbånd låter fortreffelig med den forsterkeren. Merk forøvrig at den bare har en inngang, som er analog bare så det er nevnt.

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Liten rørforsterker, Ming Da er et trygt valg

Ming Da er et OK valg.

Sønnen min begynner å få sansen for både bra akustisk musikk (klassisk selvsagt :)) og ditto HiFi, så han har så langt i sitt 11 årige liv befolket gutterommet med en Ming Da MC34A, 4 stk EL34 (de originale EH fungerer greit), men har byttet de 4 12AU7/AX7 med noen NOS Siemens jeg hadde liggende. CD spiller MHZS CD33 er også fra Østen og ikke dyr (byttet til NOS rør her og, husker ikke i farten til hva). Rommet er vel ca 15 kvm og lavt under taket og sammen med ett sett brukte Reference 3A Da Capo i låter dette meget bra til prisen når det spilles på noe av de billigste kabler (både signal og ht.) fra Xindak.

Intet behov for mer krefter enn det Ming Da gir, spiller han veldig høyt så er volum likevel ikke oppunder 50% av full fart.

Aldri opplevd noe ustabilt med forsterkeren heller, bortsett fra at den ble levert med mangel av ett stk feste for beskyttelsesgitter.

PS! Testet den mot Music Angel med El34, og MA'en ble fort solgt..... :)

Mvh Ole

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
MC 34a har min bror, og det er jo en glimrende forsterker. Meget flott for en guttunge. Jeg synes det er en musikalsk forsterker med en fabelaktig åpen mellomtone. Hardwired og fine greier. Definitivt en forsterker som er verdt pengene sine. Kunne godt brukt den selv.

Personlig bruker jeg Xindak MT-3 i hovedanlegget. En enkel EL34-basert forsterker med litt krefter i pentode og en klang som heller mot det mørke. Det er i alle fall nok vilje til bass i forsterkeren. Enkel å stille bias på er den også, men bygger på kretskort. Noe som i og for seg er en av årsakene til at det er lett å stille bias. Er ikke helt sikker på prisen for tiden, men jeg tror Audiofoni tar 5500,-. Med gitter på har den skikkelig industriell retrolook, hvis det betyr noe. Den ligger faktisk på over 1100 USD i en annonse jeg fant da jeg kikket etter bilder.

Topp Bunn