Liten helmholtz resonator

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Nå spør jeg litt generelt her, men vil en helmholtz resonator på stakkarslige 55 liter kunne ha noe potensiale i det hele tatt, eller blir det bare bortkastet.
Grunnen til at jeg spør er at jeg har plass til en kasse på innvendig ca 10x50x110cm bak lyttestolen.
(Klikk på utstyret mitt under her, så kommer dere til bilde av rommet)

Vet jeg må skaffe meg en målemik og måle før det kan svares nøyaktig, men våger meg allikevel.
Rommet, eller riktigere fortalt, den delen av rommet som jeg disponerer er 352 x 303cm
Hele rommet er 26m2.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Tror det er bortkastet, denne,gjør,ingen ting med bassen.
Må jo opp i store saker for att de skal ta noe særlig.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Dersom du leter etter engelsholm(en)? og helmholtz her på hfs tror jeg du finner ett innlegg om at en"liten"? helmholtz
kan virke,men at materiale den skal lages av da må være hardt.dvs ikke av tre eller mdf?
En helmholtzer må dessuten plasseres der amplituden er høyest for gjeldene frekvens i rommet

Engelholm var aktiv i akustikk avdelingen for flere år siden.
Virket som han kunne en del om emnet.

https://www.startsiden.no/sok/?q=engelholm audio
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Slik det ser ut på bildet vil jeg tro at du har tre muligheter; flere subwoofere plassert på forskjellige plasser, trykkbaserte feller som RPG Modex Type 1 og 2 eller EQ.
Helst alle tre.

Skal selv i disse dager teste ut konseptet med flere subwoofere i en stue hvor jeg har samme plassering som deg, altså inntil bakvegg. Så snart jeg får testet ut kan jeg poste resultatene av forsøket. Jeg kan love alle og enhver at hvis jeg får det til med min ekstreme utålmodighet, da klarer jaggu alle andre det også ;)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg ser du har begrenset med plass, men vil likevel anbefale å trekke lytteposisjon lenger ut fra veggen bak.
Ideelt sett helst 1 meter, men selv halvmetern ut tror jeg ville hjulpet mye.

Jeg har aldri opplevd å få god definisjon i bassgjengivelse ved sitte nærme bakvegg.
Og det gjelder ikke kun bassen. Alt ved lydgjengivelse blir grøtet til ved å sitte inntil bakvegg.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Jeg er kjempefornøyd med det jeg har fått til med lyden her, og med stolen 10cm fra bakvegg så fungerer det egentlig mye bedre en jeg hadde tørt å håpe på. Alt oppover i frekvens låter mer enn godkjent. Men på noen låter sladrer bassen om at man burde ha gjort noe et eller annet.
Så var derfor jeg tenkte at jeg kanskje kunne bruke plassen bak stolen til noe nyttig. Jeg kunne muligens laget en resonator som gikk bak begge stolene, og ville da fått ca 120-140 liter. Men fortatt bare 100mm tykkelse da. Kanskje dødfødt uansett.
Da slapp jeg den jobben :)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Slik det ser ut på bildet vil jeg tro at du har tre muligheter; flere subwoofere plassert på forskjellige plasser, trykkbaserte feller som RPG Modex Type 1 og 2 eller EQ.
Helst alle tre.

Skal selv i disse dager teste ut konseptet med flere subwoofere i en stue hvor jeg har samme plassering som deg, altså inntil bakvegg. Så snart jeg får testet ut kan jeg poste resultatene av forsøket. Jeg kan love alle og enhver at hvis jeg får det til med min ekstreme utålmodighet, da klarer jaggu alle andre det også ;)
Gjør gjerne det. Et par subwoofere står forsåvidt på ønskelisten min uansett så..... :)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Du ender ikke opp med to.
Startet med to jeg, doblet til 4 for så å doble til 8. Så litt finpuss til slutt med 4 i motfase bak.
Herved advart:)
 
M

MusicBear

Gjest
Du ender ikke opp med to.
Startet med to jeg, doblet til 4 for så å doble til 8. Så litt finpuss til slutt med 4 i motfase bak.
Herved advart:)
;)
Narkomani
Blir man avhengig av dyp bass og ikke entonet bass, så er løpet kjørt.
Burde skutt meg selv, med tanke på bassen i høyttalerne jeg solgte deg i sin tid, men jeg visste ikke helt hva entonet bass var før jeg ble kvitt de...

Havner på bass-kjøret jeg også, når nytt hus står oppe og stua skal være lytterom, sånt går an med store unger som er ute av huset. Hehe, fruen blir sikkert fornøyd, når prosjekt basshøyttalere skal påbegynnes. Har imidlertid planer om å fore ut veggen i tre, fire meters bredde/to meter høyde, med noe som ser ut som et stilig møbel for flatskjermen (og muligheter for å dra frem lerret), men med volum bak for et stort antall fete 15-tommere. Disse kan jo i prinsippet stå i hver ende av den utforede "kassa," pekende mot høyre og venstre og således spre bassen direkte på/langs veggene/gulv tak. Kloke (-re) hoder skal spørres før jeg begynner. Beklager thomand, ikke helt det du lurte på, men som også steinost sa så blir du hektet dersom du får til god bass; dyyyp, kraftig, ren og oppløst. Stolen din, forresten - 10 cm fra bakvegg - flytt nærmere meteren frem så hører du hvor mye "grumse-lyd" som "ligger" på bakveggen din...
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Tror ikke det var ht sin skyld MB.
Heller jobbe med rommet, er jo det jeg har gjort nå.
Ascolta er ikke så galt tror jeg hvis de hadde blitt jobbet litt med. Men jeg er jo i en helt annen divisjon nå:)
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Nå spør jeg litt generelt her, men vil en helmholtz resonator på stakkarslige 55 liter kunne ha noe potensiale i det hele tatt, eller blir det bare bortkastet.
Grunnen til at jeg spør er at jeg har plass til en kasse på innvendig ca 10x50x110cm bak lyttestolen.
(Klikk på utstyret mitt under her, så kommer dere til bilde av rommet)

Vet jeg må skaffe meg en målemik og måle før det kan svares nøyaktig, men våger meg allikevel.
Rommet, eller riktigere fortalt, den delen av rommet som jeg disponerer er 352 x 303cm
Hele rommet er 26m2.
Hei

En liten Helmholtz vil enten dempe veldig smalt og vil være følsom på plassering eller ha liten effekt. Hvis du har 1 spesiell problemfrekvens som ikke er altfor lav i frekvens og som samtidig har et godt trykkmaksimum bak sofaen din kan en helmholtz som treffer ha effekt.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Nå spør jeg litt generelt her, men vil en helmholtz resonator på stakkarslige 55 liter kunne ha noe potensiale i det hele tatt, eller blir det bare bortkastet.
Grunnen til at jeg spør er at jeg har plass til en kasse på innvendig ca 10x50x110cm bak lyttestolen.
(Klikk på utstyret mitt under her, så kommer dere til bilde av rommet)

Vet jeg må skaffe meg en målemik og måle før det kan svares nøyaktig, men våger meg allikevel.
Rommet, eller riktigere fortalt, den delen av rommet som jeg disponerer er 352 x 303cm
Hele rommet er 26m2.
Hei

En liten Helmholtz vil enten dempe veldig smalt og vil være følsom på plassering eller ha liten effekt. Hvis du har 1 spesiell problemfrekvens som ikke er altfor lav i frekvens og som samtidig har et godt trykkmaksimum bak sofaen din kan en helmholtz som treffer ha effekt.
Hei. Det var det som var tanken min. Sannsynligvis, så er det en ganske begrenset frekvensområde det er snakk om, og det er ikke noe problem å skreddersy en helmholtz så vidt jeg har forstått. Har funnet noen kalkulatorer på nett hvor man tilsynelatende kan regne seg ganske nøyaktig fram til virkeområdet.
Jeg skriver tilsynelatende, siden kunnskapen min er så liten på dette.
Tror det var Roar Moen som fortalte meg for mange år siden at han hadde brukt høyttalerkasser til dette formålet (Men uten hull til elementer i da selvsagt)
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Nå spør jeg litt generelt her, men vil en helmholtz resonator på stakkarslige 55 liter kunne ha noe potensiale i det hele tatt, eller blir det bare bortkastet.
Grunnen til at jeg spør er at jeg har plass til en kasse på innvendig ca 10x50x110cm bak lyttestolen.
(Klikk på utstyret mitt under her, så kommer dere til bilde av rommet)

Vet jeg må skaffe meg en målemik og måle før det kan svares nøyaktig, men våger meg allikevel.
Rommet, eller riktigere fortalt, den delen av rommet som jeg disponerer er 352 x 303cm
Hele rommet er 26m2.
Hei

En liten Helmholtz vil enten dempe veldig smalt og vil være følsom på plassering eller ha liten effekt. Hvis du har 1 spesiell problemfrekvens som ikke er altfor lav i frekvens og som samtidig har et godt trykkmaksimum bak sofaen din kan en helmholtz som treffer ha effekt.
Hei. Det var det som var tanken min. Sannsynligvis, så er det en ganske begrenset frekvensområde det er snakk om, og det er ikke noe problem å skreddersy en helmholtz så vidt jeg har forstått. Har funnet noen kalkulatorer på nett hvor man tilsynelatende kan regne seg ganske nøyaktig fram til virkeområdet.
Jeg skriver tilsynelatende, siden kunnskapen min er så liten på dette.
Tror det var Roar Moen som fortalte meg for mange år siden at han hadde brukt høyttalerkasser til dette formålet (Men uten hull til elementer i da selvsagt)
Når jeg har dempet med helmoltzressonanser så har jeg først funnet problemfrekvensen og deretter et punkt i rommet hvor denne gir høyest trykk.

Hvis helholtzressonansens Q er høy kan det være vanskelig å treffe helt selv om det i prinsippet er ganske rett frem å regne seg frem.

Ja, høyttalerkasser med port tunes på samme måte.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
En tanke slo meg.
Den sorte skapet jeg har ved siden av stolen min. Den må da være perfekt å bytte ut med en f.eks varitune V-4?
Målene på en V4 er omtrentlig identisk med skapet mitt, og skapet har jeg uansett bare fylt opp med rot uansett.
Men platespilleren står oppå, men kan ikke se at det skal være noe problem å ha platespilleren stående på en V4?
Det må da være en god plan? Eller?

e727080e5627ad7ac633d1813a3f910d.jpg
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
En tanke slo meg.
Den sorte skapet jeg har ved siden av stolen min. Den må da være perfekt å bytte ut med en f.eks varitune V-4?
Målene på en V4 er omtrentlig identisk med skapet mitt, og skapet har jeg uansett bare fylt opp med rot uansett.
Men platespilleren står oppå, men kan ikke se at det skal være noe problem å ha platespilleren stående på en V4?
Det må da være en god plan? Eller?

Vis vedlegget 502872
Ja, hvis plasseringen er gunstig så burde det være en god ide. En slik boks vil ha en kraftig ressonans så det er ikke sikkert platespilleren din trives med det. John Harald og Roald på forumet her har betydelig erfaring med varitune. Anbefaler å undersøke med de.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Hvis jeg velger å gjøre noe tiltak her, så må jeg først begynne med å skaffe meg en målemic, men jeg tror muligheten for at plasseringen er bra absolutt er tilstede, siden det er et hjørne der. Det framkommer ikke av bildet dog. I så fall skal jeg nok alltids finne en plass til platespilleren. Er ikke verre enn å lage en vegghengt hylle over varitune i så fall.
Hmmm, kanskje ikke så dumt dette.
Får krype ned i tenkeboksen litt :)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Jeg har vel sånn sett bestemt meg for å "kamuflere" helmholtz flere plasser her nå.
Det blir en i hjørnet som måler ca 50x40x40 og blir stående inne i skapet.
Jeg får også laget til 4 stk av stolene som tilsammen tja kanskje 120-130 liter ytterligere. (ikke spør, jeg tar bilder senere)

Men jeg trenger noe plank til dette her. Hva bør jeg bruke. MDF? tykkelse?

Målemic er på vei fra avshop, så forhåpentligvis får jeg dillet litt med dette utover høsten.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Spennende prosjekt - du får holde oss oppdatert :)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Ja, det kan bli spennende. Håper jeg ikke kaster bort tiden.
Er 18mm MDF ok å bygge av?
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Sikker på at det ikke blir en mer effektiv og enklere løsning med å skjule subwoofere inni sånne reoler med svart filtstoff foran isteden? Du har sikkert fått det med deg, men slik fikk jeg responsen med to rimelige subwoofere etter litt fikling med minidsp;

503446d1533159147-coolios-lille-bass-eksperiment-i-en-blokkleilighet-multi-sub-med-house-kurve.jpg
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Jo, kanskje.
Sannsynligvis blir det ja takk begge deler.
Men, en ting jeg lurer på er hvordan man egentlig kobler opp en multisub løsning i mitt anlegg for å få til det du har fått til.

Kildene mine er jo en platespiller og en streamer. Streameren går digitalt til DAC, som igjen da selvsagt går analogt til integrert forsterker.

Må jeg inn med en dsp, og i så fall hvor?
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du kan erstatte den dac'en med Minidsp 4x10HD som har både digitale og analoge innganger, volumkontroll og 2 stk digitale utganger + 8 stk analoge utganger, det ville iallefall vært enkleste løsning. Alternativt signal -> Dac -> Minidsp -> subb og forsterker, eller muligens dac -> forsterker -> Minidsp hvis forsterkeren har utgang for det.
Da hadde man fått brukt forsterkeren som volumkontroll.

Etter å ha sett hvor effektivt det er med to billige subber + billig dsp er jeg hellig overbevist om at man får mye mer igjen for plassen brukt enn med smalbåndet helmholtz-kasser. Med en HH må man plassere den der trykket er høyest, ikke der man vil ha den.

Edit; billigste metode er vel kanskje minidsp 2x4 hd koblet med line out fra forsterker, hvis det er mulig å bruke det anyone? Da involveres ingen dsp i signalveien til høyttalerne, noen foretrekker det slik.
 
Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.989
Antall liker
20.125
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Med integrert forsterker så er det vanskelig å få full utbytte av aktiv deling mellom høyttalere og sub desverre. Om forsterker har preout main inn eller tape loop så får man det til. Om ikke så blir det vanskelig å få justere volumet på både subb og høyttalere samtidig eller få delt av den ene parten.

Det som også går er å kjøpe seg en subb el to som høynivå inn og ut. Desverre så vil det føre til at høyttaleren og subb blir delt ved den gitte frekvens hvor subben deler av.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
I første omgang må det bli siste alternativet som coolio foreslår. Altså kun dsp og deling på subbene, så får rs5 ene gjøre så godt de kan på egenhånd.¨
Kan godt være det går veldig bra, eller så går det i dass. Eller noe midt i mellom :)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Ok. Da er umik1 pakket opp, og rew installer på computeren.
Aner ikke hva jeg gjør foreløpig, men med mic på toppen av seteryggen fikk jeg så langt et sørgelig resultat (tror jeg)
Noen som kan forklare meg litt om hva jeg ser på.
Så langt jeg kan tolke så har jeg noen stygge hull på ca 130 og 180hz pluss en rygg på ca 60hz.
Etterklangen ser for meg relativt ok ut.
Men om målingen er gjort riktig aner jeg ikke.

(Vet jeg målte på litt lavt volum, men når kone og barn sover så må jeg nesten begrense meg litt :) )

Test av umik og rew.JPG
 
Sist redigert:

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Etterklangen ser slett ikke verst ut nei.
Men bruk logaritmisk skala på visningen , det gir en mer fornuftig avlesning. (velges oppe i høyre hjørnet)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Takk for tips. Skal se om jeg kan få lært meg litt mer i løpet av helgen.

Er det noen som klarer å gi meg et tips på hva disse hullene kan tyde på?
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.989
Antall liker
20.125
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Kan vere kanselleringer. 180 et typisk tak gulv. 100 kan vere fra sidevegg eller frontvegg.. Evnt bakvegg. Legg ut impulse plottet og GD.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Her må jeg nok skjønne litt mer av hva jeg gjør tror jeg.
Prøvde ny måling tidligere i dag, og fikk et resultat som var helt på trynet.
Oppdaterte REW til siste versjon, og vår ytterligere nytt resultat.

Nå ser det sånn ut i bunn, glattet 1/48

1a.JPG


Hele frekvensområdet: Glattet 1/12

1.JPG


Ser det er noe krøll nederst og øverst, men det må være eksterne ting som spiller inn.
Men utover det, så tolker jeg det slik at dette ikke er verdens verste utgangspunkt. ?????
Hva mener dere som kan lese denslags?

Er vel stort sett 60hz som lager trøbbel. Etterklangen ser vel relativt jevn ut
 
Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.989
Antall liker
20.125
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hvor lange sweeps tar du? "prøv å bruke 1m.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Hei Retep.
Jeg brukte 1m.

Make a meassure innstillinger.JPG
 
Topp Bunn