Lisboa

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• P

Parelius

Gjest
    En engel tar meg med til Lisboa om en ukes tid. Jeg vet at det var en mann som la ut på en stor sjøreise derifra, og at mangt et tenkende menneske lurte på om det var en moralsk fordervelse som lå til grunn for det store skjelv i 1755; men hva gjør en på slik en plass i dag? Rystelsene har vel gitt seg, og Vasco bryr seg vel lite om besøk. Så hva gjør en der nede som en bare MÅ ha med seg?

(Kulinariske opplevelser der nede mottaes med takk.)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.314
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Trikken. Ta trikken.
    Og lytt til språket. Det er latinens nynorsk...

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Trikken er nevnt, rusle gatelangs i gamlebyen, se på kontrastene på gammelt og nytt.
    Røyke en sigar, drikke portvin, finne seg en god fiskerestaurant.
    Og så er det noen turistfeller, dyre utesteder borte ved brua.

Om du spiller golf så er det mange fine baner i området rundt Lisboa.

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Valentino skrev:
    Trikken. Ta trikken.
    Og lytt til språket. Det er latinens nynorsk...
    Sim, concordo senhores. Portugues e uma linga sem comparacão.

Rusle rundt i sentrum. Ta en kveldstur opp på Castelo de São Jorge og nyt et glass på veg ned til Baixa. Kvelden avsluttes på toppen av den lokale Fløybanen hvor du kan nippe til et glass portvin på Casa Solar, byens offentlige sted for smaking av portvin. Har du en hel dag anbefales toget til Sintra og en fottur opp på Castelo dos Mauros. I helgene er Feira da Ladra i bydelen Alfama morsomt. Har kjøpt bra med vinyl der. Er du moderne innstilt er det også obligatorisk å besøke området der verdensutstillingen ble arrangert i 1998. Tar du trikken til Belem må du besøke den gigantiske kafeen med den lille inngangen: Pasteis de Belem. De serverer gode og nybakte kaker.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.057
    Torget vurderinger
    28
    Parelius, jeg vet hvor du skal kjøpe klær, jeg vet hvor du skal spise og jeg vet hvor du får tak på vinyl. Portvin finner du sikkert på egenhånd. Vil du låne en enkel guide forresten?

P

Parelius

Gjest
    Dette høres fortreffelig ut, mine herrer. Jeg har fem hele dager på den jordpletten der nede, så en må jo få tid til en del.

Tor Nado må slutte å snakke om sigarer; min lengsel etter nikotinen inntatt via luftveien er voldsom, men «forbudt». Trikk er høytid for ethvert urbant vesen. Fosse må bare kjøpe inn malt som han kan servere mens jeg leser igjennom den enkle guide. Skobutikker er et must!

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Jeg glemte nattelivet. Besøk klubben B.Leza ! Der spiller de live musikk fra hele den lusofone verden og du kan danse og drikke hele natten. Adresse: Lago do Conde Barão, 50, Santos, Lisboa

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.744
    ErosLoveking skrev:
    Jøgga skrev:
    ...og folket er sydens vestlendinger.
    Vet ikke helt hvordan jeg skulle tolke den der..... ::)
    Det er nå en gang bare slik at eksotisk og trøndersk aldrig havner sammen i samme positivt ladet setning. Slik er det bare.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    For øvrig er Lisboa et mekka hvis man er glad i frityrstekte sukkerboller. Sånne man blir våt mellom tenna av:)

Kjøp en bolle og ta, som Valentino sier, trikken.

For øvrig er det et "tyvenes marked" hver tirsdag oppe i den eldste bydelen bak kirken på toppen der. Skikkelig loppemarked der brorparten av stæsjet faktisk later til å være tyvegods.

Geir_O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    19
    Skal selv til Lisboa 1. mai helgen. Mange gode tips her, men hvor er vinylsjappene? :D

Mvh
    Geir

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Geir_O skrev:
    Skal selv til Lisboa 1. mai helgen. Mange gode tips her, men hvor er vinylsjappene? :D

Mvh
    Geir
    Du har så mye smult på fingrene etter alle bollene så kan ikke gå på vinylshopping.

Så faktisk ingen da jeg var der.

Geir_O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    19
    Audiophile-Arve skrev:
    Fosse skrev:
    Parelius, jeg vet hvor du skal kjøpe klær, jeg vet hvor du skal spise og jeg vet hvor du får tak på vinyl. Portvin finner du sikkert på egenhånd. Vil du låne en enkel guide forresten?
    KVAR ER VINYLEN?
    Send meg pm med alle gode adresser i Portugal, så er du kjekk...
    Takk det samme :D

Mvh
    Geir

P

Parelius

Gjest
    Mine herrer!

(Part første)

Dere skal ha takk for all hjelp til de store reiseforberedelser. Jeg har jo tidligere vært langt av sted (Hallingskarvet til dømes) og har sågar pass som nesten fikk eksotisk stempel da for et par år siden skulle handle stivfrossen kylling på Svinesund. Men Lisboa var nytt land. Ja, slikt et sted har jeg sjeldent besøkt; fortau stenlagt med de herligste stener. Det var som om en mulig plattfot fikk sin tilkomne massasje for hvert et steg. Utrolig, og jeg formoder at de sågar bygger hus av voldsomme dimensjoner av den samme sten. Det er nesten som jeg skulle tatt med noen hjem og solgt dem til en eller annen asylant som lyforbedrende remedie. Jeg så dem i hvitlige og svartlige farger, men en skal ikke se bort fra at raudeblyanten A-A har dem under CD-spilleren også i rødt. Her er det noe vingeaktig som trår dem:

Vedlegg

P

Parelius

Gjest
    (Part andre)

Ser vi nå bort en stund fra skjønnheten til denne boplassen, så var trikken en Überraschung de luxe. Én kort vogn med et par akslinger nesten midtstilt. Det var først når jeg prøvde saken at jeg begynte å forstå hvorfor en slik konsrtuksjon var nødvendig; den kjørte svinger og kjerreveier selv oksene til min farfar ville ha seg frabedt. Jeg greide vel ikke helt å leve opp til Fidelios anbefaling av frityrstekte sukkerboller, men jeg kjøpte en bolle med mye sukker i og kjørte trikk. Vidunderlig urbant! Parelius spiser sukkerbolle på trikk 18E:

For det meste tok Engelen og Parelius Lisboa pr. måfå. Vi var vel innom de fleste bydeler, samt en hel dag på Sintra. Nå begynner jeg å forstå hvor borgene avtegnet i Donald Duck & Co har hentet sin inspirasjon fra. Utrolig hva kunsthistorien og turistene har å takke de gale, de maktsyke, de psykopatiske og sannsynligvis alle døde for:

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Parelius skrev:
    (Part andre)

Ser vi nå bort en stund fra skjønnheten til denne boplassen, så var trikken en Überraschung de luxe. Én kort vogn med et par akslinger nesten midtstilt. Det var først når jeg prøvde saken at jeg begynte å forstå hvorfor en slik konsrtuksjon var nødvendig; den kjørte svinger og kjerreveier selv oksene til min farfar ville ha seg frabedt. Jeg greide vel ikke helt å leve opp til Fidelios anbefaling av frityrstekte sukkerboller, men jeg kjøpte en bolle med mye sukker i og kjørte trikk. Vidunderlig urbant! Parelius spiser sukkerbolle på trikk 18E:

For det meste tok Engelen og Parelius Lisboa pr. måfå. Vi var vel innom de fleste bydeler, samt en hel dag på Sintra. Nå begynner jeg å forstå hvor borgene avtegnet i Donald Duck & Co har hentet sin inspirasjon fra. Utrolig hva kunsthistorien og turistene har å takke de gale, de maktsyke, de psykopatiske og sannsynligvis alle døde for:
    flott å lese og fine bilder :) Håper på mere

P

Parelius

Gjest
    Heldigvis kom vi over en kirkegård som hadde forstått uttrykket «compact living». Det er noe fremmed og nesten lystig over døden på slike plasser. Parelius så sitt snitt til å bli en del av den andre siden:

Som en kan se av det siste bildet, så er det her et produkt Mr. Fosse kan gjøre noen slanter ekstra på.

Vedlegg

P

Parelius

Gjest
    (Part tredje)

Mr. Fosse hadde skrytt av vinyl i Lisboa. Jeg fikk egenhendig overlevert en fantastisk god gateguide sammen med malt nok til at jeg knapt nok kom meg hjem før jeg dro. Det viste seg selvfølgelig at Fosse hadde bommet på avmerkingen (ikke den eneste feilen han bidro med, men som jeg skal holde ham skadesløs for), men med utmerket luktesans for det jomfruelige gull fant jeg jo frem. Det eksisterer faktisk! Inngangsparti:

Inne i butikken. Jeg ble fanden meg nektet å avbilde innsiden av sjappa, men jeg er diskret i mine tyverier.

De hadde brukt og ny jomfru. Kjøpte fire stykker, bl.a. denne - som har sett sine beste dager i heimen og trengte fornyelse (og en annen på et senere bilde)

Vedlegg

P

Parelius

Gjest
    Det var monumentale bygninger alle vegne, og siden det av og til går en faen i meg, kunne jeg ikke dy meg:

Jeg sitter og hører på plata nå, og det er fremdeles et av høydepunktene i Lous katalog for meg. Fanden vil det slik at det var en trykkfeil i pressingen på side 3 av dette dobbeltalbumet. Shit happens.

Men som den filantrop jeg er smiler jeg vakkert av det hele og drømmer om at de en gang får en Rua Parelius, om de nå bare tar til vettet, dette fordums kulturfolk. Litt ironie må det vel være igjen i dem ennå.

Av nyere monumentalbygg, sponset av EU, så var denne klossen voldsom (og henimot vakker):

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest
    pemek skrev:
    Desculpa, mas francês é a lingua mais bonita :). E os brasiliansos falem mais muscal. Só fui em Portugal uma vez, mas realmente eu estou pensando de mudar para lá. Este ano se sera possiviel. Mas tenho que melhorar meu português. De onde vem?

P

Parelius

Gjest
    (Part siste for i kveld)

Av og til tok vi en hvil, og da satte jeg meg bare godt tilbake og overskuet de viktige ting på en slik tur.

Siden vi nå fulgte Fosses kart fra tidligere tider, så var vi også innom noen spiserier. Absolutt å anbefale er Coelho de Rocha (i gaten av samme navn). Fortreffelig mat, ypperlige lokaler og for det meste matkonsidjonserte portugisere. Selv hadde jeg en Tornados med en Douro Quinta Dos Aciprestes 2005 i glasset. Ypperlig.

Ellers var vi innom Cervejaria Trinidade (Rua Nouva da Trinidade, den samme gaten som jomfruvinylen var stasjonert). Det presenteres som en ølplass, noe som er helt feil. Lokalene var derimot himmelsk i sin storhet, og maten (vi spiste noen delikatesser fra havet) noe av det bedre jeg har vært borti.

Hva man derimot bør holde seg borte fra, og som Fosse ikke hadde sagt fra om (selv om vi altså gikk litt som på fjernstyring, men det var vel den fra Edgespilleren han brukte), er en argentinsk plass som stod så fordelaktig omtalt. Bånn i bøtta. Bare vinen var drikkendes, og den var jo importert). Unngå altså El Ultimo Tango (Rua Diáro de Noticias).

Her et utsnitt fra ene enden av Cervejaria Trinidade

Når vi gikk til hvile for kvelden sa Engelen med englerøst: «Har du tatt malten din». Det fins en himmel på jord.

Vedlegg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.314
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takker hjerteligst for fortyllende reisebrev, Parelius. Fant du adekvat fottøy, forresten?

U

utgatt60135

Gjest
    Fint reisebrev. Så hva synes du om Lisboa? Fikk du noen inntrykk av portugisere? Jeg suger på tanken om å flytte dit i løpet av året. Om jeg våger utfordringene de medfører økonomisk. Er du der fortsatt? Du har ikke vært innom noen HiFi butikker ::)?

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Lyngen skrev:
    pemek skrev:
    Desculpa, mas francês é a lingua mais bonita :). E os brasiliansos falem mais muscal. Só fui em Portugal uma vez, mas realmente eu estou pensando de mudar para lá. Este ano se sera possiviel. Mas tenho que melhorar meu português. De onde vem?
    De onde sou eu? Sou de Noruega, mas gosto o mundo lusófono. Voce quer mudar a um pais onde se fala esta lingua maravilhosa? Sinceramente prefiro lugares como Cabo Verde, Angola ou Mocambique. Mas, claro, em Portugal e no Brasil pode se tambem criar uma vida tao interessante. Acho que tudo depende da sua profissão?

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Parelius skrev:
    ...For det meste tok Engelen og Parelius Lisboa pr. måfå. Vi var vel innom de fleste bydeler, samt en hel dag på Sintra. Nå begynner jeg å forstå hvor borgene avtegnet i Donald Duck & Co har hentet sin inspirasjon fra. Utrolig hva kunsthistorien og turistene har å takke de gale, de maktsyke, de psykopatiske og sannsynligvis alle døde for...
    Jeg ser at dere kom dere til syndens palass - Palacio da Pena. Ble det tid til å teste det moderne nattelivet utenfor hotellet, da?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.057
    Torget vurderinger
    28
    Beklager Parelius, har vi omtalt den Argentinske i positive ordelag? Jeg husker den enda som alt annet enn vellykket. Nåvel, hvorfor skal du skal du ha det bedre enn oss andre som måtte lære av egne feil.

Godt å ha deg tilbake. Har førstedamen bommet på oppmerkeingen av vinylutsalget (med vilje) eller har butikken funnet seg nye lokaler siden sist?

U

utgatt60135

Gjest
    pemek skrev:
    Lyngen skrev:
    pemek skrev:
    De onde sou eu? Sou de Noruega, mas gosto o mundo lusófono. Voce quer mudar a um pais onde se fala esta lingua maravilhosa? Sinceramente prefiro lugares como Cabo Verde, Angola ou Mocambique. Mas, claro, em Portugal e no Brasil pode se tambem criar uma vida tao interessante. Acho que tudo depende da sua profissão?
    Para morar eu acho que eu prefero europa. Posso ganhar mais dinheiros e morar melhor. Nunca foi em Angola, CV ou Mosambique. Eu sou camaraman e pode trabalhar em qualquer lugares, mas é uma profissão popular. Mas realmente eu estou um pouco cansado e gostraia de fazer outros trabalhos por alguns tempo. Como você apprendeu falar português?

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Um "cameraman" pode ter varias possibilidades? Esta-se a estabelecer emprezas de filme e estaciões de TV no todo lado. Acredito que o salario e uma problema que realmente restrita as opcões. Por exemplo: Quem tem emprestado fundos num banque norueges não sobrevive com um salario portugues nem africano.

Estudei portugues aqui em Noruega. Primeiro meio ano no Friundervisningen, depois duas semanas na escola portuguesa em Lisboa: CIAL. Finalmente, trabalhei dois anos em Mocambique. Agora? Penso que estou a esquecer a lingua portuguesa. Por isso gosto muito a praticar uma vez e outra.

E voce?

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Parelius skrev:
    Det var monumentale bygninger alle vegne...Av nyere monumentalbygg, sponset av EU, så var denne klossen voldsom (og henimot vakker):
    Mener at du har besøkt Centro Cultural de Belém. Det ble bygd for penger fra et av EUs strukturfond. En flott bygning tegnet av den italienske arkitekten Vittorio Gregotti. Sist jeg var der var det utstilling av Frida Kahlo og konsert med en av de lokale fadosangerinnene. Snudde du deg rundt kunne du ha sett Mosteiro dos Jerónimos der Vasco da Gama ligger begravd + Torre de Belém. Verdensarv alt i hop !

G

Gjestemedlem

Gjest
    Fin tråd, så jeg slenger meg på her med et par bilder fra en liten høsttur til denne fine byen.

Første besøk i Lisboa, og fastlandsportugal forøvrig. Men helt sikkert ikke siste. Tok rutefly nedover, men i stedet for å ta inn på hoten ble nyskjerrigheten vekket av en artikkel i DN om et nettsted som formilder utleie av hus og leiligheter. Airbnb. Resultatet ble en stor flott leilighet i Alfama til samme pris som et svært moderat rom på hotell. God beliggenhet og fin utsikt:

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Leonard Cohen var snill nok til å legge en av konsertene sine hit også. Flott konsert, mannen holder virkelig koken selv i alder av 75. God respons fra de fremmøtte.

På en morgenvandring kom jeg over en flott bil:

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er en fordel å like å spasere, for en av fordelen med byen er at veldig mye er innen gangavstand og det er mye spennende å se og oppleve. Rundt hvert hjørne lurer det fascinerende nye severdigheter.

En butikk som har spesielisert seg på sardiner og havhermetiske godbiter.

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    fine bilder Gjestemedlem, frister med en tur til Lisboa igjen når jeg ser bildene. 22 år siden sist :(

G

Gjestemedlem

Gjest
    En fin by å handle i var det også.

Mange artige butikker i Bairro Alto og Chiado. Kom over en hanskemaker som hadde noen flotte hansker jeg falt helt for. Mest damehansker, men også en del for herrer.

Hver tirsdag og lørdag formiddag er det loppemarked i Alfama. Her ser det ut som om hvem som måtte ønske kan komme for å selge det de måtte ha troen på at noen vil kjøpe. Mye optimisme her, for en del av kremmerne så ut som om de hadde tømt et søppelspann på et teppe og håpet på å få solgt det. Men også mye artig krimskrams og antikviteter.

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Mye god mat i byen. Fisk og sjømat står sentralt. Klippfisk er som kjent populært her, og det er jammen alt for lite bruk her hjemme, for det kan virkelig varieres mye.

Men det beste av alt, i denne søtmonsbyen, er de små vanlijebakstene. Pasteis de Nata. De beste av disse er helt vidunderlige. Et knasende sprø butterdeigsskjell med et nydelig vanlijefyll. De beste fant jeg i en av hovedgatene nede i Baixa. Cafe de Brasil eller noe i den duren. De mest kjente og høyest aktede er fra Belem. Men det ble ikke tid til en utflukt dit bare for en kakebit.

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Et par musikkrelaterte souvenirer fra markedet.

Gramofonplate med en gammel slager

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn