Linn Sondek LP 12

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Dette utsagnet som står i artikkelen er bare tull:

"Den tynne lefsa av en filtmatte og en vaklete løftearm i plast hører imidlertid hjemme på langt billigere spillere."

Armen til liften er av metall og filtmatta er tynn, mye tynnere enn den var tidligere, fordi den låter bedre. Hadde den ikke det hadde Linn valgt noe annet.

Er også noe forundret over påstanden om at den plukker opp mye rillestøy, men det kan jo være at journalisten har slitte plater. Faktisk er dette en av tingene som har overrasket meg, alle de nye oppgraderingene har senket støygulvet, også direkte fra rillene. Kan ikke uttale meg om Akiva, for den har jeg bare hørt i andre anlegg, ikke mitt eget.

Bortsett fra det var det vel en grei Dagbla' artikkel......
 

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Innlegg
431
Antall liker
43
Torget vurderinger
17
..."mer rillestøy der det finnes"...

Unner flere å oppdage denne fantastiske musikkformidleren i 20(LP)12.
 

janomdahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.09.2010
Innlegg
147
Antall liker
215
Torget vurderinger
3
Hei FZ,
Det er ditt privilegium å mene at jeg skriver tull, og dere er jo en del folk her inne som later til å strortrives med å slenge om dere med negative karakteristikker. Det er mulig løftearmen er av metall, men følelsen er plastikk. Tror den er hentet fra en Rega? På mitt brukte testeksemplar var den vaklete, med masse slark også i flere retninger. Vandringen er også så kort at jeg synes den er litt skummel å bruke. Når det gjelder filtmatta vet jeg at Linn mener den må være sånn fordi den demper best over hele frekvensområdet. Men den er så tynn og løs i fisken at den ikke engang ligger stabilt sentrert, så kvalitetsfølelsen er ikke veldig høy - i motsetning til på resten av spilleren. Og nei, "journalisten" har ikke bare gamle plater. Men denne komboen løfter fram mer støy der det er støy, enn en del annet jeg har hørt. Heldgvis løfter den også fram veldig mye mer *musikk*, som det framkommer av artikkelen.
mvh Jan
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
jeg syntes artikelen var grei, om enn noe naiv i stilen
for meg har ALLTID Linn vært et hypet rakleverk(ikke bare liften) og filten har jeg aldri skjønt meg på, uansett tykkelse
at denne grunnkonstruksjonen har overlevd i 40 år er jo interessant i seg selv og det kan man trekke mange konklusjoner av
enkelte pu er mestere i å plukke frem rillestøy; feks har jeg slike erfaringer med Clearaudio Prädikat som var helt ektrem
så om FZ ikke har hørt akkurat denne pu i sitt system,kan det være vanskelig å vite
det som kunne vært artig var om artikelforfatter fulgte opp med en annen vinylrigg i samme prisklasse
der finnes det mye gromt(som jeg personlig ville hatt mere tro på)
DET kunne vært artig
keep up the good work 8)
mvh
Leif
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
janomdahl skrev:
Hei FZ,
Det er ditt privilegium å mene at jeg skriver tull, og dere er jo en del folk her inne som later til å strortrives med å slenge om dere med negative karakteristikker. Det er mulig løftearmen er av metall, men følelsen er plastikk. Tror den er hentet fra en Rega? På mitt brukte testeksemplar var den vaklete, med masse slark også i flere retninger. Vandringen er også så kort at jeg synes den er litt skummel å bruke. Når det gjelder filtmatta vet jeg at Linn mener den må være sånn fordi den demper best over hele frekvensområdet. Men den er så tynn og løs i fisken at den ikke engang ligger stabilt sentrert, så kvalitetsfølelsen er ikke veldig høy - i motsetning til på resten av spilleren. Og nei, "journalisten" har ikke bare gamle plater. Men denne komboen løfter fram mer støy der det er støy, enn en del annet jeg har hørt. Heldgvis løfter den også fram veldig mye mer *musikk*, som det framkommer av artikkelen.
mvh Jan
Hei Jan,
Jeg har selv den omtalte platespilleren og har hatt den i noen år nå. Liften er ikke laget av Rega så vidt jeg vet, men av SME. Uansett, min lift virker upåklagelig, er av metall og det samme er det på min noe eldre Ekos2 arm. Ingen problemer.
Den eneste gang jeg har sett en lift som oppfører seg slik du skriver var for et par år siden på demo-modellen til Kontrapunkt. Det var nok noen som hadde herpa den. Var det der du lånte spilleren?
Filtmatta har som nevnt blitt tynnere med årene og den har faktisk en side som skal ligge opp. De to sidene låter ikke likt. Mange hevder at dette bare er tull, men det er det absolutt ikke og Linn selv er også klar over det selv om de ikke kringkaster det særlig aktivt.
Men all ære for at du skriver i Dagbla' om dette, men det er litt synd at du får låne et eks som ikke er i orden og det kommer fram som en negativ info. Liften er nemlig helt OK når den er i orden. Den har også demping i begge retninger, altså både når du senker og hever den. Grunnen til det er for å undertrykke vibrasjoner. Når den senkes skal den bare såvidt dyttes over vertikal retning og så la armen presse liften ned. Ikke alle har forstått det og bruker kraft for å presse liften ned. Not good.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
LMC skrev:
for meg har ALLTID Linn vært et hypet rakleverk
He, he, den har jeg hørt noen ganger før ;D
 

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Innlegg
777
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
synes alltid det har vert en elegant spillere å se på
stilren og flott
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
FZ skrev:
LMC skrev:
for meg har ALLTID Linn vært et hypet rakleverk
He, he, den har jeg hørt noen ganger før ;D
at man i det hele tatt trenger filt for å få den til å låte bra, bekrefter jo egentlig mitt utsagn
at du er i andre enden av liker Linn skalaen har vi også hørt før
men ærlig talt;
for den prisen. hva med VPI Classic som alle elsker til en tredjedel av prisen med en valgfri kanon pu

mvh
Leif
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.015
Sitat fra kommentarfeltet under artikkelen i Dagbladet:

"Nytter ikke å diskutere med Hi Fi entusiaster. De er et religiøst brorskap som hever seg høyt over naturens lover :)"
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
I kommentarfeltet er de litt usikker på om det er Linn eller Linni det er snakk om ;D

Men bevares, det er gøy at Dagbladet omtaler hifi, selv om det fort får litt sensajonspreg over seg. LP12 er et ikon og veldig pen å se på. Helt greit at den får litt ekstra reklame synes jeg.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.734
Antall liker
4.574
Sted
Nøtterøy
En kompis har en gammel Lp12 stående. Aner ikke hva slags motor som sitter i og ikke hva slags arm. Den har en helt rett arm og er en av verdens tynneste og letteste mener jeg.
Spilleren går falskt og fjærene inni er dårlige. Spilleren er fra syttitallet en gang.

Har den noen verdi tro? Og hva kan man få for en slik spiller?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Kan høres ut som en Infinity Black Widow. Det er ikke mange pickupelementer som passer til den i dag. Prisen på verket mener jeg lite om, men den kan fort bli dyr å få opp å gå...
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
LMC skrev:
FZ skrev:
LMC skrev:
for meg har ALLTID Linn vært et hypet rakleverk
He, he, den har jeg hørt noen ganger før ;D
at man i det hele tatt trenger filt for å få den til å låte bra, bekrefter jo egentlig mitt utsagn
Hæ, er den et rakleverk fordi den bruker filtmatte? Seriøst? Er vel flere spillere som bruker det så de er vel rakleverk de også da ;D
Ellers låter LP12 utmerket også med matter av andre materialer, men Linn mener altså at filten låter best på deres spiller. De første årene ble LP12 forøvrig levert med gummimatte før de gikk over til filt.....
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Artikkelen er laget for Dagbladet - ikke Fidelity - og treffer bra. En platevasker er sikkert noe man også ville investert i med en platespiller til 160 frognertiere, dette ville kanskje ryddet opp i støyen.

Om målet med artiklene til Omdahl er å spre det glade budskap kunne det sikkert vært en idé å teste ting i litt mer overkommelige prisklasser, men jeg synes også det kommer greit frem at man ikke trenger en platespiller til 160k for å få god lyd og at man betaler mye for den siste skvetten med go'lyd.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Som fotnote så var det en fornøyelig artikkel, og morsomt med hifiomtale på dette nivået i Dagbladet. Opplevelser av klassikere med "moderne" ører osv. Har hatt LP12 selv siden midt på 90-tallet, og det er vel den platespilleren som blir stående til evig tid hos meg.

Har hele tiden vært svært fornøyd, har vært daglig glad for min nåværende i 17 år; aldri følt snev av byttetrang. Det er ikke verst for et hifiprodukt synes jeg.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.512
Antall liker
102.804
Torget vurderinger
23
Hvorfor er det slik at alle som skriver om forskjellige hobbyaktiviteter på liv og død skal komme drassende med pris pris pris - på en slik måte at den jevne mann automatisk må anta at klientellet som holder på med dette må være syke..... For det MÅ jo bare bli konklusjonen til en normalt skrudd sammen person som ikke har noe forhold til dette. Synd.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gode betraktninger Sluket! Alltid pris… massekonsum foran opplevelser. Enten det gjelder fiskestenger, hifi, symaskiner, steikepanner, modellfly eller hva det enn er så vil det alltids være en majoritet som ikke ser noe rasjonale i selv å investere særlig mye. Og følgelig er de som bruker penger på det "syke". Vel, trøster meg med at de gjerne må unnvære opplevelsene for min del. Og er personlig glad for at det fins rom for produkter på markedet som gir "noe ekstra" i mange slags bransjer jeg.
 

janomdahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.09.2010
Innlegg
147
Antall liker
215
Torget vurderinger
3
Leser deg dithen at du synes det var for mye om pris i artikkelen, Sluket? På papir var tittelen "Rillenes herre", men på nett tenker man litt mer på hva som skaper klikk. Det viktgste for meg er at folk faktisk går inn og leser saken. Og når en dagsavis først velger å omtale et produkt i denne klassen, er det like greit å fronte hvor dyrt det er, reaksjonene på prisnivået kommer uansett i kommentarfeltet sammen med maset om "placebo".
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tror referansene til pris var i kommentaravdelingen. Det var min bakgrunn iallefall. Mye tøvete kommentarer der imo.

Fornøyelig artikkel, og kudos for å få den til!
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Den er i det minste blitt lest. Fikk et par sms-er om den og om jeg hadde hørt den… og om den var bedre enn min.

Artig med slikt blant alle skilsmissene og kostholdsrådene.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Et innlegg fjernet grunnet brudd på bransjereglene.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
FZ skrev:
Dette utsagnet som står i artikkelen er bare tull:

"Den tynne lefsa av en filtmatte og en vaklete løftearm i plast hører imidlertid hjemme på langt billigere spillere."

Armen til liften er av metall og filtmatta er tynn, mye tynnere enn den var tidligere, fordi den låter bedre. Hadde den ikke det hadde Linn valgt noe annet.

Er også noe forundret over påstanden om at den plukker opp mye rillestøy, men det kan jo være at journalisten har slitte plater. Faktisk er dette en av tingene som har overrasket meg, alle de nye oppgraderingene har senket støygulvet, også direkte fra rillene. Kan ikke uttale meg om Akiva, for den har jeg bare hørt i andre anlegg, ikke mitt eget.

Bortsett fra det var det vel en grei Dagbla' artikkel......
Journalisten burde ha spesifisert mye bedre om at en "vanlig" platespiller gir mye rillestøy i forhold til hva da?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
impulse skrev:
Kan høres ut som en Infinity Black Widow. Det er ikke mange pickupelementer som passer til den i dag. Prisen på verket mener jeg lite om, men den kan fort bli dyr å få opp å gå...
Moderne pickupar som passar i ein Black Widow finn du nok ikkje. Men leitar du opp ein Shure frå hine dagar, vil du ganske sikkert verte forbausa, iallfall om du finn ein med fineline-nål. Og då er det fornuftig å investere i restaurering av ein LP 12. Akkurat kor mykje må lommeboka få bestemme.

Når det gjeld filtmatte, funkar dette svært godt på LP12, og ei oppgradering ut over ny matte frå produsenten, trur eg i beste fall er bortkasta pengar. I verste fall (har prøvd med nokre gummimatter) vert lyden "feil", og heller dårlegare enn betre.

La gå med at eg ikkje enda med å kjøpe ei ny topputgåve, fordi eg tykte det gjekk an å få endå betre spelar billegare. Men konseptspelaren LP12 er svært mykje musikk når alt er gjort rett.
 

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
1.001
Antall liker
1.326
Torget vurderinger
5
Synes LP 12 er et godt utgangspunkt for en sak som dette av to grunner; den har holdt stand i såpass mange år og ser designmessig fortsatt ut som en klassisk platespiller.
Har selv aldri hørt denne modellen. Ut fra det jeg har lest og andres erfaringer er jeg overbevist om at det finnes mange vinylsnurrere som gir mer godlyd for en lavere sum. Men dette er ikke poenget her. Om prisen får folk til å vise fingeren eller sikle; fin artikkel som bygger opp under vinylens renessanse!
 

janomdahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.09.2010
Innlegg
147
Antall liker
215
Torget vurderinger
3
Steinawajar: Det står vel i artikkelen. "Min" spiller har bl.a. den nye Radikal strømforsyningen med likestrøm (i Akurate kabinett, enda et par titusener dyrere med Klimax kabinett), dessuten Keel integrert subchassis og armbord, Ekos SE toneam i titan, innebygd Urika RIAA-trinn samt Linns egen Akiva MC-pickup.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Horny skrev:
Har selv aldri hørt denne modellen. Ut fra det jeg har lest og andres erfaringer er jeg overbevist om at det finnes mange vinylsnurrere som gir mer godlyd for en lavere sum.
Shit....da har jeg gjort en dårlig investering 8)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.285
Antall liker
11.070
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det er herlig å se LP12 stadig får god PR. Den omtalte spilleren låter sikkert til og med bedre enn min :)
Det kan være på sin plass å minne om at den nevnte kombinasjonen er både pickup, RIAA, arm og drivverk.
160k er dyrt, jada, men slett ikke hinsides.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Litt OT:
Hva er grunnen til alle disse "rare" navnene på LINN produktene?
Betyr de noe?
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
De er vel gæliske. Kan desverre ikke gællisk.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg kunne tenkt meg en LP12, rent estetisk er den i mine øyne kanskje den peneste spilleren på markedet.
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
Jeg kunne tenkt meg en LP12, rent estetisk er den i mine øyne kanskje den peneste spilleren på markedet.
Samme her, men jeg orker ikke all justeringen. Så jeg har Rega.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Nå er det kun tre fjærer som skal justeres da. Om du da ikke tenker på stifttrykk, VTA og Azimuth - men det gjelder jo de fleste platespillere. VTA er jo noe herk å justere på en Rega?
 

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Innlegg
777
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
toriamos skrev:
Nå er det kun tre fjærer som skal justeres da. Om du da ikke tenker på stifttrykk, VTA og Azimuth - men det gjelder jo de fleste platespillere. VTA er jo noe herk å justere på en Rega?
Mener du at den er helt stabil noe den har vert justert ?
Det var ihvertfall ikke tilfellet her engang :)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
husker vi hadde Linn ramma hengende mellom to stoler og lå på ryggen under og justerte fjærene
så satte vi den på plass, så måtte de rejusteres
regner med at akkurat det har de fått styr på?
men hvorfor lager de ikke en tallerken som ikke synger som en kirkeklokke?
det at platen liksom skal flyte på den filten er jo bare latterlig imo
mye bedre med en rigid kobling til en død tallerken som gir support til vinylen
mvh
Leif
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Hvis en LP12 er riktig satt opp kan du bruke den i mange år før du trenger å tenke på noen re-justering.

Edit: Ser at LMC har sneket seg innimellom mens jeg tasta. For det første bør du ha Linn-jiggen for å gjøre dette skikkelig, går an uten, men det er noe ordentlig plunder. Så bør du ha tilgang til en T-bar sjekker for å se om fjærboltene henger parallelt og helt vertikalt. Skjønner godt at du har dårlige vibber for LP12 hvis du har ligget under stoler for å justere spilleren, men du bør ikke være for bombastisk i karakteristikken hvis det er din erfaring med LP12 for en mannsalder siden ;) Mye annet har skjedd også, f.eks. har fjærene langt mindre toleranser enn tidligere og er mye lettere å justere optimalt.
 

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Innlegg
777
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
LMC skrev:
husker vi hadde Linn ramma hengende mellom to stoler og lå på ryggen under og justerte fjærene
så satte vi den på plass, så måtte de rejusteres
regner med at akkurat det har de fått styr på?
men hvorfor lager de ikke en tallerken som ikke synger som en kirkeklokke?
det at platen liksom skal flyte på den filten er jo bare latterlig imo
mye bedre med en rigid kobling til en død tallerken som gir support til vinylen
mvh
Leif
riktig tanker med en død tallerken skal gi support til vinylen, men så på den annen side har jeg funnet min favoritt spillere og den har tallerk som ringer ennu mer en den på Linn. Man har hatt mange fraser igjennom tiden men tror min garrard 301 er akkurat i motsatt til alle de frasene, likevel min absolutt favoritt spillere.
 
Topp Bunn