Linn som tikker

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Nå har LP12 begynt å tikke. Lyden lokalisert under tallerkenen et sted. Er tilstede selv om drivrem er demontert og kun motor går. Tikker med 4 tikk i sekundet.
Ja, ikke vet jeg hva det er .

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Det gjorde min også plutselig,men det forsvant etter ei stund heldigvis.. Hva det kunne være har jeg ingen anelse om,men det hørtes ut som om det kom fra motoren.

J

jarle77

Gjest
:)

Det er lageret som enten trenger litt smøring eller det begynner og bli slitt.Da vil det komme og gå. Prøv og press litt på motoren når den går og se om lyden blir borte.(drivknutten)

Mvh J

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Når man skal sjekke noe er selvfølgelig tikkingen borte :p - Finnes det en idiotsikker måte å kontrollere om det er nok olje i bunnen av senterspindelen forresten? Hos meg detter den i bunn uten motstand. Bør jeg slå alarm?

J

jarle77

Gjest
Når man skal sjekke noe er selvfølgelig tikkingen borte  :p - Finnes det en idiotsikker måte å kontrollere om det er nok olje i bunnen av senterspindelen forresten?  Hos meg detter den i bunn uten motstand. Bør jeg slå alarm?
Nei det behøver du ikke,men det skal være litt motstand.
Virker spindelen litt slarkete får du bytte disse.Går ut fra at det er hylsa som blir slitt først. Du kan også bruke en litt fet oljesmøring.Prøv og se. Men hvis dette er slitt må du høre det når du spiller. ( i stille musikkpartier med høy lydstyrke)

mvh J

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ikke finn på å bruke fet olje til Linn-lageret som Friken sier, da ødelegger du lageret ditt.
Kjøp tynneste olje med korte molekylkjeder, fordi marginene er så små at grovere olje bare blir pushet ut og du sitter igjen uten smøring.

Man får kjøpt original Linn olje for en slikk og ingenting hos Kontrapunkt, da er man trygg.

Svært sjelden at det er noe galt med lagrene her, men et oljeskifte er jo billig og lettvint.

Mvh Vidar P

J

jarle77

Gjest
Ikke finn på å bruke fet olje til Linn-lageret som Friken sier, da ødelegger du lageret ditt.
Kjøp tynneste olje med korte molekylkjeder, fordi marginene er så små at grovere olje bare blir pushet ut og du sitter igjen uten smøring.

Man får kjøpt original Linn olje for en slikk og ingenting hos Kontrapunkt, da er man trygg.

Svært sjelden at det er noe galt med lagrene her, men et oljeskifte er jo billig og lettvint.

Mvh Vidar P
Ja hvis det er noe i det du sier,er disse lagerhylsene av dårlig kvalitet.Det er ikke sirup jeg anbefaler,men en litt fetere.

Ikke lag noe hokus pokus at en må bruke orginal Linn olje.
Hvis lagrene blir ødelagt av en litt fetere blanding,da hadde jeg skiftet til en bedre lagerylse. Det finnes så mye bra oljer i dag.

Det finnes oljer som varer veldig lenge og er av meget bra kvalitet. Disse kan virke litt fete,men de har den fordelen at de virker lenge og de smører meget bra over lang tid.

Orker ikke og diskutere dette mere med deg,selv om jeg driver med vedlikehold og smøring ukentlig. :)

Mvh J

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja hvis det er noe i det du sier,er disse lagerhylsene av dårlig kvalitet.
Det er ikke JEG som sier det som sådan, men Linn. Årsaken er at lageret har svært små marginer og er eksepsjonelt tett.

Men for all del, om du vil bruke feit olje så gjerne for meg..

Mvh Vidar P

J

jarle77

Gjest
Det er ikke JEG som sier det som sådan, men Linn. Årsaken er at lageret har svært små marginer og er eksepsjonelt tett.

Men for all del, om du vil bruke feit olje så gjerne for meg..

Mvh Vidar P
En til da. :) :) Spilleren er vel noen år
Jo du har sikkert rett i det Vidar,men se på hva Toriamos skrev,det finnes ikke motstand i hylsa. Dette kan tyde på litt slitasje,og da vil en tynn olje ikke virke slik den skal.

Men han får gjøre som han vil,hadde dette vært meg så hadde denne hylsa blitt byttet.I de spillerene jeg har vært borti har det vært motstand når senterspindelen skal ned i hylsa. (ikke mye)

Mvh J

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Nå har LP12 begynt å tikke. Lyden lokalisert under tallerkenen et sted. Er tilstede selv om drivrem er demontert og kun motor går. Tikker med 4 tikk i sekundet.
Ja, ikke vet jeg hva det er .
It's a bømb!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
En til da. :) :)  Spilleren er vel noen år
Jo du har sikkert rett i det Vidar,men se på hva Toriamos skrev,det finnes ikke motstand i hylsa. Dette kan tyde på litt slitasje,og da vil en tynn olje ikke virke slik den skal.

Men han får gjøre som han vil,hadde dette vært meg så hadde denne hylsa blitt byttet.I de spillerene jeg har vært borti har det vært motstand når senterspindelen skal ned i hylsa. (ikke mye)

Mvh J
Det er forsåvidt riktig; et LP12-lager uten motstand i hylsa indikerer antakelig et ødelagt lager.
Dette lageret er i utgangspunktet så stramt at man virkelig må skjerpe seg for å få innertallerken (med spindelen altså) inn eller ut, selv om man bruker supertynn olje.
Om det er slik, så bør man bytte til nytt lager for å få den ytelsen som man bør forvente av spilleren.

Innertallerkenen er tung, og det er yttertallerkenen også. Typisk tabbe nr. 1 er å transportere disse spillerne uten å støtte opp (bygge opp) innertallerkenen. Da ryker senterleiet. Typisk tabbe nr 2 er å bytte pu uten å demontere arma i basen først; da river man gjerne istykker lagrene om man tar i og skrur fast pu'en.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Det er ganske tørt nede i hylsa. Hmmm, hva om jeg FØRST prøver med Linn sin olje, og om det ikke funker prøver en fetere olje som Friken sier (spesifikasjon ønskes) og om dette ikke blir bra, kjøper ny hylse?

Denne ble transportert fra Danmark og innertallerkenen var da demontert, men ingenting var plassert over hylseåpningen som kork. Det har vel kanskje forsvunnet lit olje under transport.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er ganske tørt nede i hylsa. Hmmm, hva om jeg FØRST prøver med Linn sin olje, og om det ikke funker prøver en fetere olje som Friken sier (spesifikasjon ønskes) og om dette ikke blir bra, kjøper ny hylse?

Denne ble transportert fra Danmark og innertallerkenen var da demontert, men ingenting var plassert over hylseåpningen som kork. Det har vel kanskje forsvunnet lit olje under transport.
Senterleiet kommer originalt med en gummipropp som skal brukes om det ikke er montert spindel i det.
Tviler sterkt på at du vil få den ytelsen du skal ha med fett i dette lageret; senterleiet er en helt sentral del av spilleren ytelsesmessig, og Linns senterleie er meget påkostet og bidrar i stor grad til den gode potensielle ytelsen.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Må muligens belage meg på å bytte senterleie da. Kjenner jeg Linn rett skal de vel ha godt betalt. Senterleie, noe man skifter selv eller?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Må muligens belage meg på å bytte senterleie da. Kjenner jeg Linn rett skal de vel ha godt betalt. Senterleie, noe man skifter selv eller?
Skal du bytte hylsa må du nok bytte innertallerken også. Da er du på god vei til et Cirkus-kit. Hvis du ikke allerede har det da?
Det skal være så mye olje ned i hylsa at det renner over når du monterer innertallerkenen. M.a.o. skal det være olje mellom spindelen og hylsa helt opp. Bruk kun Linn-olje....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Orker ikke og diskutere dette mere med deg,selv om jeg driver med vedlikehold og smøring ukentlig. :)

Mvh J
Du trenger ikke bekymre deg, fordi jeg diskuterer det ikke med deg faktisk. Jeg forteller kun toriamos om hva Linn-folk har visst og praktisert i 30 år. Jeg har tatt enkle servicer på en hel del LP12'er ila 15 år, og kan ikke forstå hvor du har det fra at senterleiet er av dårlig kvalitet, og man trenger fetere olje. Tror kanskje du bør drive med andre platespillere..
Om du smører Linn'er ukentlig, så må jeg si at du har påfallende lite greie på de. Jeg leverer nok ikke mine hos deg, for å si det slik..
Denne konstruksjonen er kjent inn og ut av en hel hifiverden, og det er ingen grunn til å risikere noe andre har tabbet seg ut på før.

Mvh Vidar P

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Kjedelig sak. Det kan høres ut som om senterleiet er noe slitt ja. Men er det for slitt vil du få hørbare rumble og degradert bass. Og har du ikke det ville jeg smurt opp med en tynn olje eller Linn-olje for å være sikker. (Det er så mange ulike meninger der ute, men jeg har vanskelig for å skjønne at en tykk olje a la gearolje egner seg i et presisjons glidelager med evt. en kule i bunnen)

Moralen er: En dråpe olje til senterleiet en gang i året og det holder i det uendelige. Hydraulicen min har fått sin årlige dråpe og er like bra etter 28 år...

Men motortikkingen forsvant skjønner jeg og det er jo bra :)

J

jarle77

Gjest

Du får prøve deg fram,og det er riktig som Fz sier må du bytte hylsa må det andre byttes også. Men er det slik jeg trur er den ene mere slitesterk enn det andre. Så prøv med denne Linn oljen først. Hjelper ikke det kan du prøve en litt fetere eller bytte til nye deler. Ikke bruk grease. Jeg bruker Wurth absobon ptfe, Elkalub flc 1012 denne har langtidvirkning. Den andre tåler varme helt opp til 250grader.

Lykke til.

Mvh J

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Wurth absobon ptfe tror jeg er et godt råd om Linn-oljen ikke gjør susen.

Apropos:
Hydraulicen går på symaskinolje. Hylsen er permanent PTFE-belagt. Stålspindel og kule i bunnen og ja, det skal være litt trangt.

J

jarle77

Gjest
Du trenger ikke bekymre deg, fordi jeg diskuterer det ikke med deg faktisk. Jeg forteller kun toriamos om hva Linn-folk har visst og praktisert i 30 år. Jeg har tatt enkle servicer på en hel del LP12'er ila 15 år, og kan ikke forstå hvor du har det fra at senterleiet er av dårlig kvalitet, og man trenger fetere olje. Tror kanskje du bør drive med andre platespillere..
Om du smører Linn'er ukentlig, så må jeg si at du har påfallende lite greie på de. Jeg leverer nok ikke mine hos deg, for å si det slik..
Denne konstruksjonen er kjent inn og ut av en hel hifiverden, og det er ingen grunn til å risikere noe andre har tabbet seg ut på før.

Mvh Vidar P

Har ikke sagt at jeg smører Linn ukentlig,vedlikehold og smøring er noe av jobben min.Du sa at litt fett olje kunne ødelegge lagrene. Hvis dette er tilfelle,er de av meget dårlig kvalitet.
Nå må du forstå at hvis en har et problem,går det an og bruke hodet og fantasien litt. Det er ikke altid riktig det som kommer fra disse som utvikler ting. Mange ganger er det helt på jordet.

Anbefalte en litt fetere olje ikke grease eller sirup. En ting skal du vite at hvis en ting er slitt kan dette hjelpe.Disse Linn folka har ikke bestilt eller fått laget en olje som skal virke på slitte deler.

Denne spilleren er ikke optimal lagermessig,så gjør hva du vil Toriamos.

Sett deg litt mere inn i ting Vidar. Ikke les deg til alt. Du må tørre og prøve litt også.Hadde alle vært som deg hadde de hatt bruksanvisning i bakklomma hele tiden. :)

mvh J

J

jarle77

Gjest
Wurth absobon ptfe tror jeg er et godt råd om Linn-oljen ikke gjør susen.

Apropos:
Hydraulicen går på symaskinolje. Hylsen er permanent PTFE-belagt. Stålspindel og kule i bunnen og ja, det skal være litt trangt.
:)
En som forsto hva jeg mente.

Mvh J

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sett deg litt mere inn i ting Vidar. Ikke les deg til alt.                       

mvh J
Det var da voldsomt til nedlatende tone; be meg sette meg mere inn i LP12... det faller på sin egen urimelighet tror jeg  :D

Michell; det er ikke kule i LP12-hylsa (begynte å bli litt usikker på om det var det i 1.generasjons).
Årsaken til at man ikke skal bruke fet olje i lageret (dersom det er i orden) er at molekylkjedene er så store at de simpelthen ikke får ordentlig plass til å utøve sin lag-på-lag smøreeffekt i det supertrange rommet mellom spindel og hylsevegg; dermed risikerer man å kjøre lageret tørt, noe som fort vil gi rumble derfra og ødelegge lageret.
Dersom lageret allikevel er ødelagt, kan man jo selvsagt prøve hva man vil; men siden dette er en dyr spiller, og avhengig av et velfungerende senterleie for å yte optimalt, så er vel dette en dårlig løsning på sikt.

Hvis du synes dette er bare tøv, Friken, så deg om det..

Mvh Vidar P

J

jarle77

Gjest
Det var da voldsomt til nedlatende tone; be meg sette meg mere inn i LP12... det faller på sin egen urimelighet tror jeg  :D

Michell; det er ikke kule i LP12-hylsa (begynte å bli litt usikker på om det var det i 1.generasjons).
Årsaken til at man ikke skal bruke fet olje i lageret (dersom det er i orden) er at molekylkjedene er så store at de simpelthen ikke får ordentlig plass til å utøve sin lag-på-lag smøreeffekt i det supertrange rommet mellom spindel og hylsevegg; dermed risikerer man å kjøre lageret tørt, noe som fort vil gi rumble derfra og ødelegge lageret.
Dersom lageret allikevel er ødelagt, kan man jo selvsagt prøve hva man vil; men siden dette er en dyr spiller, og avhengig av et velfungerende senterleie for å yte optimalt, så er vel dette en dårlig løsning på sikt.

Hvis du synes dette er bare tøv, Friken, så deg om det..

Mvh Vidar P

Vet ikke hva du mener med fet olje,litt fetere er det jeg anbefaler. Ring til Linn og fortell om problemet,skal ikke forundre meg om at anbefaler en litt fetere olje. Kansje spilleren din trenger det også. Hvem vet.

Sannheten er Vidar er de må ha en riktig viskotitet for at motoren skal orke og dra riktig.Husk er det små marginer når det gjelder kraft fra motoren. Det er her det ligger. Er det noen som har delelista og nr på en Linn Sondek. Skulle ikke forundre meg at disse er og få kjøpt hos jernia ;)

Mvh J

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Nesten alle LP12'ere kan bruke den svarte oljen Linn benytter nå. Vær obs på at noen av de eldre spillerne skal ha en annen olje. Linn vet hvilken olje du skal ha. Linn olje koster ikke mange kronene så glem alle tips om andre oljetyper. I verste fall kan de ødelegge lagrene. Vi prater om ørsmå toleranser her, ikke gearkasser e.l.
Hvis lagret er ødelagt pga. tørrkjøring så se det positive i det. Kjøp Cirkus-kit'et og du er langt på vei til ytelsene til en flunka ny LP12 ;)

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Hva er prisen for et Cirkus-kit?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Cirkus koster oppunder 5000,-
Forøvrig noe jeg sannsynligvis kommer til å montere i løpet av våren/sommeren.

Nå er Linn olje på veg i posten, så får vi se hva som skjer.

Takk for alle innspill.

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Bestillte du olje fra Kontrapunkt? Eller Linn UK? Må ha olje jeg også...

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Hell ut all den gamle oljen. La spilleren stå opp ned til du er sikker på at alt er ute. Hell på så mye olje at det renner litt over når spindelen er på plass. Knyt et mykt papir rundt ytterkanten på hylsa først så unngår du søl....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hell ut all den gamle oljen. La spilleren stå opp ned til du er sikker på at alt er ute. Hell på så mye olje at det renner litt over når spindelen er på plass. Knyt et mykt papir rundt ytterkanten på hylsa først så unngår du søl....
Riktig. Det er heller ikke mye som skal til av olje; den flaska til 120kr har du lenge. Lite tips er en dråpe olje som du snurrer rundt på spindelen før du setter den ned.
Man kan skylle etter med f.eks isopropanol om man tror det er noe skit igjen, men ikke bruk fille, q-tips eller annet for å tørke; du risikerer å legge igjen tråder, støv etc som kan ha uheldige konsekvenser i det ultra-tight'e lageret.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Cirkus koster oppunder 5000,-
Forøvrig noe jeg sannsynligvis kommer til å montere i løpet av våren/sommeren.
Cirkus er en ovveraskende god investering på en pre-Cirkus LP12.. og så får du også mange av slitedelene nye.

Mvh Vidar P

Topp Bunn