Nei det behøver du ikke,men det skal være litt motstand.Når man skal sjekke noe er selvfølgelig tikkingen borte- Finnes det en idiotsikker måte å kontrollere om det er nok olje i bunnen av senterspindelen forresten? Hos meg detter den i bunn uten motstand. Bør jeg slå alarm?
Ja hvis det er noe i det du sier,er disse lagerhylsene av dårlig kvalitet.Det er ikke sirup jeg anbefaler,men en litt fetere.Ikke finn på å bruke fet olje til Linn-lageret som Friken sier, da ødelegger du lageret ditt.
Kjøp tynneste olje med korte molekylkjeder, fordi marginene er så små at grovere olje bare blir pushet ut og du sitter igjen uten smøring.
Man får kjøpt original Linn olje for en slikk og ingenting hos Kontrapunkt, da er man trygg.
Svært sjelden at det er noe galt med lagrene her, men et oljeskifte er jo billig og lettvint.
Mvh Vidar P
Det er ikke JEG som sier det som sådan, men Linn. Årsaken er at lageret har svært små marginer og er eksepsjonelt tett.Ja hvis det er noe i det du sier,er disse lagerhylsene av dårlig kvalitet.
En til da.Det er ikke JEG som sier det som sådan, men Linn. Årsaken er at lageret har svært små marginer og er eksepsjonelt tett.
Men for all del, om du vil bruke feit olje så gjerne for meg..
Mvh Vidar P
It's a bømb!Nå har LP12 begynt å tikke. Lyden lokalisert under tallerkenen et sted. Er tilstede selv om drivrem er demontert og kun motor går. Tikker med 4 tikk i sekundet.
Ja, ikke vet jeg hva det er .
Det er forsåvidt riktig; et LP12-lager uten motstand i hylsa indikerer antakelig et ødelagt lager.En til da.![]()
Spilleren er vel noen år
Jo du har sikkert rett i det Vidar,men se på hva Toriamos skrev,det finnes ikke motstand i hylsa. Dette kan tyde på litt slitasje,og da vil en tynn olje ikke virke slik den skal.
Men han får gjøre som han vil,hadde dette vært meg så hadde denne hylsa blitt byttet.I de spillerene jeg har vært borti har det vært motstand når senterspindelen skal ned i hylsa. (ikke mye)
Mvh J
Senterleiet kommer originalt med en gummipropp som skal brukes om det ikke er montert spindel i det.Det er ganske tørt nede i hylsa. Hmmm, hva om jeg FØRST prøver med Linn sin olje, og om det ikke funker prøver en fetere olje som Friken sier (spesifikasjon ønskes) og om dette ikke blir bra, kjøper ny hylse?
Denne ble transportert fra Danmark og innertallerkenen var da demontert, men ingenting var plassert over hylseåpningen som kork. Det har vel kanskje forsvunnet lit olje under transport.
Skal du bytte hylsa må du nok bytte innertallerken også. Da er du på god vei til et Cirkus-kit. Hvis du ikke allerede har det da?Må muligens belage meg på å bytte senterleie da. Kjenner jeg Linn rett skal de vel ha godt betalt. Senterleie, noe man skifter selv eller?
Du trenger ikke bekymre deg, fordi jeg diskuterer det ikke med deg faktisk. Jeg forteller kun toriamos om hva Linn-folk har visst og praktisert i 30 år. Jeg har tatt enkle servicer på en hel del LP12'er ila 15 år, og kan ikke forstå hvor du har det fra at senterleiet er av dårlig kvalitet, og man trenger fetere olje. Tror kanskje du bør drive med andre platespillere..Orker ikke og diskutere dette mere med deg,selv om jeg driver med vedlikehold og smøring ukentlig.
Mvh J
Kjedelig sak. Det kan høres ut som om senterleiet er noe slitt ja. Men er det for slitt vil du få hørbare rumble og degradert bass. Og har du ikke det ville jeg smurt opp med en tynn olje eller Linn-olje for å være sikker. (Det er så mange ulike meninger der ute, men jeg har vanskelig for å skjønne at en tykk olje a la gearolje egner seg i et presisjons glidelager med evt. en kule i bunnen)Må muligens belage meg på å bytte senterleie da. Kjenner jeg Linn rett skal de vel ha godt betalt. Senterleie, noe man skifter selv eller?
Må muligens belage meg på å bytte senterleie da. Kjenner jeg Linn rett skal de vel ha godt betalt. Senterleie, noe man skifter selv eller?
Du trenger ikke bekymre deg, fordi jeg diskuterer det ikke med deg faktisk. Jeg forteller kun toriamos om hva Linn-folk har visst og praktisert i 30 år. Jeg har tatt enkle servicer på en hel del LP12'er ila 15 år, og kan ikke forstå hvor du har det fra at senterleiet er av dårlig kvalitet, og man trenger fetere olje. Tror kanskje du bør drive med andre platespillere..
Om du smører Linn'er ukentlig, så må jeg si at du har påfallende lite greie på de. Jeg leverer nok ikke mine hos deg, for å si det slik..
Denne konstruksjonen er kjent inn og ut av en hel hifiverden, og det er ingen grunn til å risikere noe andre har tabbet seg ut på før.
Mvh Vidar P
Wurth absobon ptfe tror jeg er et godt råd om Linn-oljen ikke gjør susen.
Apropos:
Hydraulicen går på symaskinolje. Hylsen er permanent PTFE-belagt. Stålspindel og kule i bunnen og ja, det skal være litt trangt.
Det var da voldsomt til nedlatende tone; be meg sette meg mere inn i LP12... det faller på sin egen urimelighet tror jegSett deg litt mere inn i ting Vidar. Ikke les deg til alt.
mvh J
Det var da voldsomt til nedlatende tone; be meg sette meg mere inn i LP12... det faller på sin egen urimelighet tror jeg
Michell; det er ikke kule i LP12-hylsa (begynte å bli litt usikker på om det var det i 1.generasjons).
Årsaken til at man ikke skal bruke fet olje i lageret (dersom det er i orden) er at molekylkjedene er så store at de simpelthen ikke får ordentlig plass til å utøve sin lag-på-lag smøreeffekt i det supertrange rommet mellom spindel og hylsevegg; dermed risikerer man å kjøre lageret tørt, noe som fort vil gi rumble derfra og ødelegge lageret.
Dersom lageret allikevel er ødelagt, kan man jo selvsagt prøve hva man vil; men siden dette er en dyr spiller, og avhengig av et velfungerende senterleie for å yte optimalt, så er vel dette en dårlig løsning på sikt.
Hvis du synes dette er bare tøv, Friken, så deg om det..
Mvh Vidar P
Du kan se om du finner noe her...Er det noen som har delelista og nr på en Linn Sondek. Skulle ikke forundre meg at disse er og få kjøpt hos jernia
Mvh J
Fra Kontrapunkt. ca 120 spenn.Bestillte du olje fra Kontrapunkt? Eller Linn UK? Må ha olje jeg også...
Riktig. Det er heller ikke mye som skal til av olje; den flaska til 120kr har du lenge. Lite tips er en dråpe olje som du snurrer rundt på spindelen før du setter den ned.Hell ut all den gamle oljen. La spilleren stå opp ned til du er sikker på at alt er ute. Hell på så mye olje at det renner litt over når spindelen er på plass. Knyt et mykt papir rundt ytterkanten på hylsa først så unngår du søl....
Cirkus er en ovveraskende god investering på en pre-Cirkus LP12.. og så får du også mange av slitedelene nye.Cirkus koster oppunder 5000,-
Forøvrig noe jeg sannsynligvis kommer til å montere i løpet av våren/sommeren.